Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 348
Offentligt
1501888_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015-6881
27. februar 2015
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-
303/13 P
Titel og kort sagsresumé
Kommissionen mod Jørgensen Andersen m.fl.
(appel)
Påstande:- set aside the judgment of the General Court
(Fifth Chamber) of 20 March 2013, notified to the
Commission on 22 March 2013, in Case T-92/11 Jorgen
Andersen v European Commissions and - reject the
application to annul Commission Decision 2011/3/EU
of 24 February 2010 concerning public transport service
contracts between the Danish Ministry of Transport and
Danske Statsbaner (Case C 41/08 (ex NN 35/08)); - and
order the applicant at first instance to pay the costs;
alternatively, - rule that the third plea at first instance is
not well founded and refer the case back to the General
Court for consideration of the first and second pleas at
first instance; - and reserve the costs of the proceedings
at first instance and on.
Kommissionen mod Rådet
Påstande: Artikel 2, andet punktum, og afsnit A, i bilaget
til Rådets afgørelse om godkendelse af åbning af
forhandlinger om at forbinde EU's
emissionshandelsordning med en
emissionshandelsordning i Australien annulleres, eller
subsidiært: Rådets afgørelse annulleres, og den anfægtede
afgørelses virkninger opretholdes, såfremt den annulleres
i sin helhed, og Rådet for Den Europæiske Union
tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Deltager i PD
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Kammeradvokaten
Transportministeriet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Processkridt
Mundtlig
forhandling
Dato
09.03.15
C-
425/13
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Klima- og
energiministeriet
Kulturministeriet
Miljøstyrelsen
GA
17.03.15
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501888_0002.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
Forenede
sager C-
544/13
og C-
545/13
Titel og kortsagsresumé
Abcur m.fl.
Sagen vedrører: 1. Er et receptpligtigt
humanmedicinsk lægemiddel – der alene
anvendes af akutmedicinske tjenester, for
hvilket der ikke er udstedt en
Markedsføringstilladelse af den ansvarlige
myndighed i en medlemsstat eller i
henhold til forordning (EØF) nr. 2309/93,
der bliver fremstillet af en aktør som den i
sagen ved Stockholms tingsrätt omhandlede,
og som bestilles af sundhedsvæsenet under de
i sagen ved Stockholms tingsrätt foreliggende
omstændigheder, omfattet af en af
undtagelserne i artikel 3, nr. 1) eller 2), i
direktiv 2001/83 om oprettelse af en
fællesskabskodeks for humanmedicinske
lægemidler, navnlig i en situation, hvor der
findes et andet godkendt lægemiddel med
samme aktive bestanddel, samme dosering og
samme lægemiddelform?
De resterende spørgsmål kan ses på den
præjudicielle forelæggelseskendelse
Fipa Group m.fl
Sagen vedrører: Er Den Europæiske Unions
principper på miljøområdet i henhold til
artikel 191, stk. 2, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde og
direktiv 2004/35/EF 1 af 21. april 2004
(artikel 1 og artikel 8, stk. 3; 13. og 24.
betragtning) – og navnlig princippet om, at
forureneren betaler, forsigtighedsprincippet,
princippet om forebyggende indsats og
princippet om indgreb over for miljøskader
fortrinsvis ved kilden – til hinder for en
national lovgivning som den, der følger af
artikel 244, 245 og 253 i lovdekret nr. 152 af
3.4.2006, hvorefter den administrative
myndighed – i tilfælde af konstateret
forurening af et område, og såfremt det
hverken kan fastslås, hvem der er ansvarlig for
forureningen, eller opnås afhjælpende
foranstaltninger fra den ansvarlige – ikke kan
pålægge ejeren, som ikke er ansvarlig for
forureningen, at gennemføre foranstaltninger
til sikring i nødstilfælde og rensning, og
hvorefter ejeren alene kan pålægges et
økonomisk ansvar, der er begrænset til
områdets værdi efter gennemførelsen af
rensningsforanstaltningerne?
Det Forenede Kongerige mod ECB
Påstande: Den Europæiske Centralbanks
(ECB) Eurosystem Oversight Policy
Framework af 5. juli 2011 1 annulleres, i det
omfang det fastsætter en etableringspolitik,
Interessent
Sundhedsstyrelse
n
Konkurrence og
forbrugerstyrelse
n:
Sagstype
Orienteringssag
Processk
ridt
GA
Dato
03.03.15
C-
534/13
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
Dom
04.03.15
T-
496/11
Finanstilsynet
Orienteringssag
Dom
04.03.15
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501888_0003.png
C-
242/14
C-
526/13
der skal finde anvendelse på centrale
modparters clearingsystemer (central
counterparty clearing systems (CCP'er)), som
er etableret i medlemsstater, der ikke indgår i
eurosystemet.
Saatgut-Treuhandverwaltung
Sagen vedrører: a) Er en landbruger, som har
benyttet formeringsmateriale af en beskyttet
sort, der er tilvejebragt ved dyrkning, uden at
have indgået kontraktlig aftale herom med
indehaveren af sortsbeskyttelsen, forpligtet til
at betale et rimeligt vederlag i henhold til
artikel 94, stk. 1, i Rådets forordning (EF) nr.
2100/94 af 27. juli 1994 om EF
sortsbeskyttelse og hvis den pågældende har
handlet forsætligt eller uagtsomt at betale
erstatning for enyderligere opstået skade som
følge af krænkelsen af sortsbeskyttelsen i
henhold til forordningens artikel 94, stk. 2,
hvis han på tidspunktet for den faktiske
anvendelse af høstudbyttet med henblik på
formering på marken
endnu ikke har opfyldt de forpligtelser til at
betale et rimeligt vederlag (dyrkningsvederlag),
som påhviler ham i henhold til denne
forordnings artikel 14, stk. 3, fjerde led, jf.
artikel 5 ff. i Kommissionens forordning (EF)
nr. 1768/95 af 24. juli 1995 om
gennemførelsesbestemmelser vedrørende
landbrugsundtagelsen i artikel 14, stk. 3, i
Rådets forordning (EF) nr. 2100/94 om EF-
sortsbeskyttelse?« b) Hvis det første spørgsmål
skal besvares således, at landbrugeren også
kan opfylde sin forpligtelse til at betale et
rimeligt vederlag for dyrkningen efter den
faktiske anvendelse af høstudbyttet med
henblik på formering på marken: Skal de
nævnte bestemmelser fortolkes således, at de
fastsætter en frist, inden for hvilken
landbrugeren, som har anvendt
formeringsmateriale tilvejebragt ved dyrkning
af en beskyttet sort, skal opfylde den ham
påhvilende forpligtelse til at betale et rimeligt
vederlag for dyrkningen, for at dyrkningen i
henhold til artikel 94, stk. 1, i forordning (EF)
nr. 2100/94 jf. artikel 14 i samme forordning
kan betragtes som »berettiget«?
Fast Bunkering Klaipėda
Sagen vedrører: Skal artikel 148, litra a), i
direktiv 2006/112 fortolkes således, at
bestemmelserne heri vedrørende
momsfritagelse ikke kun finder anvendelse på
leveringer til en driftsherre af et fartøj, som
anvendes til sejlads i rum sø, og som anvender
varerne til forsyninger til fortøjet, men også på
andre leveringer end til fartøjets driftsherre,
dvs. til ukendte mellemmænd, når den
endelige anvendelse af varerne er kendt på
forhånd og behørigt fastslået på
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
GA
05.03.15
Søfartsstyrelsen
Orienteringssag
GA
05.03.14
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501888_0004.png
C-
593/13
C-
628/13
C-20/14
C-
497/12
leveringstidspunktet, og beviser, som
bekræfter dette, er indleveret til
afgiftsmyndigheden i overensstemmelse med
kravene i lovgivningen?
Rina Services e.a.
Sagen vedrører: Er princippet om
etableringsfrihed (artikel 49 TEUF) og
princippet om fri udveksling af tjenesteydelser
(artikel 56 TEUF) samt principperne i direktiv
2006/123/EF til hinder for vedtagelse og
anvendelse af en national bestemmelse,
hvorefter SOA’er (stiftet som aktieselskaber)
»skal have hjemsted i Den Italienske
Republik«? Skal den i artikel 51 TEUF nævnte
undtagelse fortolkes således, at den også
omfatter en virksomhed såsom den
attestering, der udføres [org. s. 17] af
privatretlige organer, som dels skal være stiftet
som aktieselskaber og virke på et
konkurrencepræget marked, dels deltager i
udøvelsen af offentlig myndighed og derfor er
underkastet en tilladelsesordning og strenge
kontroller foretaget af tilsynsmyndighederne?
Lafonta
Sagen vedrører: Skal artikel 1, stk. 1, nr. 1), i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/6/EF af 28. januar 2003 om
insiderhandel og kursmanipulation
(markedsmisbrug) og artikel 1, [org. s. 6] stk.
1, i Kommissionens direktiv 2003/124/EF af
22. december 2003 om gennemførelse af
direktiv 2003/6/EF med hensyn til definition
og offentliggørelse af intern viden og
definition af kursmanipulation fortolkes
således, at kun viden, hvorom det med en
tilstrækkelig grad af sandsynlighed kan fastslås,
at dens potentielle indvirkning på kurserne på
de pågældende finansielle instrumenter går i
en bestemt retning, når den offentliggøres,
kan udgøre tilstrækkelig specifik viden i
henhold til disse bestemmelser?
BGW Marketing- & Management-Service
Sagen vedrører: Skal artikel 4, stk. 1, litra b), i
direktiv 2008/95/EF fortolkes således, at det i
forbindelse med varer og tjenesteydelser af
samme eller lignende art kan fastslås, at der i
offentlighedens bevidsthed er risiko for
forveksling, såfremt en bogstavrækkefølge
med fornødent særpræg, der dominerer det
ældre ord-/figurmærke med gennemsnitligt
særpræg, overtages i en tredjemands yngre
ordmærke på en sådan måde, at der til denne
bogstavrækkefølge føjes en dertil henvisende
beskrivende ordkombination, der forklarer
bogstavrækkefølgen som forkortelse af de
beskrivende ord?
Gullotta et Farmacia di Gullotta Davide &
C
Sagen vedrører: 1) Er principperne om
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
GA
10.03.14
Finanstilsynet
Orienteringssag
Dom
11.03.14
Patent- og
Varemærkestyrel
sen
Orienteringssag
GA
12.03.14
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
GA
12.03.14
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501888_0005.png
C-
594/13
etableringsfrihed, forbud mod
forskelsbehandling og konkurrence i medfør
af artikel 49 ff. TEUF til hinder for nationale
bestemmelser, som dels hindrer en autoriseret
farmaceut, der er medlem af den respektive
sammenslutning, men som ikke er indehaver
af en af fordelingsplanen omfattet forretning, i
at foretage detailsalg på sit håndkøbsudsalg
også af receptpligtige lægemidler på »hvid
recept«, dvs. lægemidler uden tilskud fra den
nationale sundhedsmyndighed, som derfor
udelukkende betales af forbrugeren, [org. s.
17] dels hermed også på dette område
fastsætter et forbud mod salg af bestemte
kategorier af lægemidler og indfører
kvoteregler vedrørende antallet af forretninger
i landet? 2) Skal artikel 15 i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder
fortolkes således, at det deri fastlagte princip
også anvendes uden begrænsninger på
farmaceuterhvervet, uden at den
offentligretlige betydning af dette erhverv
begrunder forskellige ordninger mellem
indehavere af apoteker og indehavere af
håndkøbsudsalg hvad angår salg af de i det
første spørgsmål omhandlede lægemidler? 3)
Skal artikel 102 og 106 TEUF fortolkes
således, at forbuddet mod misbrug af en
dominerende stilling uden indskrænkninger
skal anvendes på farmaceuterhvervet, henset
til, at den farmaceut, der er indehaver af et
traditionelt apotek ved at sælge lægemidler i
medfør af en koncession med den nationale
sundhedsmyndighed begunstiges af, at
indehavere af håndkøbsudsalg ikke må sælge
lægemidler i kategori C, uden at dette har en
gyldig begrundelse i de rent uomtvistelige
særpræg hvad angår udøvelse af
farmaceuterhvervet, som er knyttet til
beskyttelsen af folkesundheden?
«go fair» Zeitarbeit
Sagen vedrører: 1. Vedrørende fortolkningen
af artikel 132, stk. 1, litra g), i Rådets direktiv
2006/112/EF af 28. november 2006 om det
fælles merværdiafgiftssystem: a) Kan en
medlemsstat udøve den skønsbeføjelse, som
tillægges den i forbindelse med anerkendelsen
som foretagende af almennyttig karakter, på
en sådan måde, at den ganske vist anerkender
personer, der leverer deres ydelser til social-
og plejeforsikringsinstitutioner, men ikke også
statsprøvede plejemedarbejdere, der leverer
deres ydelser direkte til plejekrævende? b)
Såfremt statsprøvede plejemedarbejdere skal
anerkendes som almennyttigt foretagende:
Følger anerkendelsen af et vikarbureau, der
stiller statsprøvede plejemedarbejdere til
rådighed for anerkendte plejeinstitutioner
(modtagende institutioner), af anerkendelsen
Konkurrence- og
forbrugerstyrelse
n
Skatteministeriet
Orienteringssag
Dom
12.03.14
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501888_0006.png
C-
533/13
Forenede
sager C-
108/14
og C-
109/14
af det personale, der stilles til rådighed? 2.
Vedrørende fortolkningen af artikel 134, litra
a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28.
november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem: Er
tilrådighedsstillelsen af statsprøvede
plejemedarbejdere med henblik på levering af
den modtagende institutions
(brugervirksomheds) plejeydelser
uomgængelig nødvendig som en transaktion
med nær tilknytning til social bistand og social
sikring, hvis den modtagende institution ikke
kan arbejdeuden personale?
AKT
Sagen vedrører: a) Skal artikel 4, stk. 1, i
vikardirektivet (2008/104/EF) fortolkes
således, at der pålægges de nationale
myndigheder, herunder retterne, en
permanent forpligtelse til at gøre brug af de
midler, de råder over, for at sikre, at ingen
nationale retsforskrifter eller bestemmelser i
kollektive overenskomster, der er i strid med
en bestemmelse i direktivet, er i kraft eller
anvendes? b) Skal direktivets artikel 4, stk. 1,
fortolkes således, at den er til hinder for en
national ordning, hvorefter anvendelsen af
vikaransatte kun er tilladt i de særligt
opregnede tilfælde, såsom udligning af
spidsbelastninger eller i forbindelse med
arbejdsopgaver, der ikke kan udføres af en
virksomheds egne arbejdstagere? Kan en
længerevarende anvendelse af vikaransatte
side om side med en virksomheds egne
arbejdstagere inden for rammerne af
virksomhedens sædvanlige arbejdsopgaver
kvalificeres som forbudt anvendelse af
vikaransatte? c) Hvilke midler råder retten
over, såfremt den nationale ordning anses for
at være i strid med direktivet, med henblik på
at nå direktivets mål, når der er tale om en
kollektiv overenskomst, der skal overholdes af
borgere?
Larentia + Minerva m.fl.
Sagen vedrører: 1. Efter hvilken
beregningsmetode skal et holdingselskabs
(forholdsmæssige) fradrag af indgående afgift
på indgående ydelser [org. s. 2] i forbindelse
med tilvejebringelse af kapital til erhvervelse af
andele i datterselskaber beregnes, når
holdingselskabet senere (som påtænkt fra
start) leverer forskellige afgiftspligtige
tjenesteydelser til disse selskaber? 2. Er
bestemmelsen i artikel 4, stk. 4, andet afsnit, i
Rådets sjette direktiv 77/388/EØF om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning
om omsætningsafgifter til hinder for nationale
bestemmelser, hvorefter (for det første) kun
en juridisk person – og derimod ikke et
personselskab – kan indlemmes i en anden
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
Dom
17.03.14
Erhvervs- og
selskabsstyrelsen
Skatteministeriet
Orienteringssag
GA
18.03.14
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501888_0007.png
T-30/12
T-
412/13
T-
413/13
skattepligtigs virksomhed (såkaldt
»Organträger«), og hvorefter det (for det
andet) kræves, at den pågældende juridiske
person finansielt, økonomisk og
organisatorisk (idet der består et over- og
underordnelsesforhold) »er indlemmet i
»Organträgerens« virksomhed«? 3. Såfremt det
andet spørgsmål besvares bekræftende: kan en
skattepligtig person påberåbe sig artikel 4, stk.
4, andet afsnit, i Rådets sjette direktiv
77/388/EØF om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om
omsætningsafgifter direkte?
IDT Biologika mod Kommissionen
Påstande: Annullation af den afgørelse, der
blev truffet den 5. oktober 2011 af EU’s
delegation i Republikken Serbien, og hvorved
der blev givet afslag på det bud, der blev
afgivet af IDT Biologika GmbH inden for
rammerne af udbudsproceduren
EuropeAid/130686/C/SUP/RS Re-Launch
LOT 1 om levering af rabiesvaccine til
ministeriet for landbrug, skovbrug og
vandforsyning i Republikken Serbien for så
vidt angår parti nr. 1, og tildeling af buddet til
et konsortium af forskellige virksomheder
under ledelse af »Biovet a.s.«. Europa-
Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Chin Haur Indonesia mod Rådet
Påstande: Artikel 1, stk. 1 og 3, i Rådets
gennemførelses-forordning (EU) nr.
501/2013 annulleres delvis, for så vidt som de
udvider antidumpingtold til sagsøgeren og
afslår sagsøgerens anmodning om fritagelse.
Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at
betale sagsøgerens omkostninger vedrørende
retlig bistand samt andre med denne sag
forbundne omkostninger; og der træffes
bestemmelse om enhver anden foranstaltning,
som Domstolen måtte finde passende.
City Cycle Industries mod Rådet
Påstande: Artikel 1, stk. 1 og 3, i Rådets
gennemførelsesforordning (EU) nr. 501/2013
annulleres delvis, for så vidt som de udvider
antidumpingtold til sagsøgeren og afslår
sagsøgerens anmodning om fritagelse.
Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at
betale sagsøgerens omkostninger vedrørende
retlig bistand samt andre med denne sag
forbundne omkostninger; og der træffes
bestemmelse om enhver anden foranstaltning,
som Domstolen måtte finde passende.
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
18.03.14
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Erhvervs- og
selskabsstyrelsen
Orienteringssag
Dom
19.03.14
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Erhvervs- og
selskabsstyrelsen
Orienteringssag
Dom
19.03.14
7