Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 306
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/DLI
Dep sagsnr.: 29377
Den 5. februar 2015
FVM 374
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse
af grænseværdier for bestemte stoffer i fødevarer, for så vidt angår bly (komi-
tésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af visse grænseværdier for bly i fødevarer
samt fastsættelse af grænseværdier for nye produkter på baggrund af en skærpet vurde-
ring fra EFSA fra 2010. Forslaget indebærer nye grænseværdier for modermælkserstat-
ning og babymad samt ændrede grænseværdier for visse frugter og grøntsager, blæk-
sprutter og vin. Forslaget vurderes at medføre en uændret eksponering for bly i kosten i
Danmark, på nær for babymad og frugtjuice, hvor eksponeringen vil være mindre. For-
slaget vurderes at medføre et marginalt forbedret beskyttelsesniveau i Danmark. Forsla-
get forventes sat til afstemning i den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder
(SCoPAFF) den 11. februar 2015. Fra dansk side kan forslaget støttes.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.
1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte foru-
renende stoffer i fødevarer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar
1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2,
stk. 3.
Forslaget behandles i en forskriftprocedure med kontrol i Den Stående Komité for plan-
ter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for
planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og
foder (SCoPAFF) den 11. februar 2015.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) offentliggjorde i 2010 en ny vurde-
ring af bly. Denne vurdering fandt, at der ikke kunne fastsættes en nedre grænse for
sundhedsskadelige effekter af bly.
Kommissionen har på basis af EFSA’s vurdering fremsat forslag om ændring af visse
grænseværdier for bly i fødevarer. Forslaget vil være en ændring til Kommissionens for-
ordning (EF) nr. 1881/2006.
Ændringerne vedrører:
Ændrede grænseværdier for modermælkserstatning. Forslaget til ny grænseværdi
for modermælkserstatning medfører, at grænseværdien for bly i pulverform hæ-
ves, mens grænseværdien for bly i flydende (konsumeret form) reduceres.
Ny grænseværdi for babymad med særlige medicinale formål
Ny grænseværdi for kornbaseret børnemad og anden børnemad
Lavere grænseværdi for blæksprutter
Ændringer af grænseværdier for visse grøntsager, specielt skorzonerrødder og
majs. Grænseværdien for skorzonerrødder hæves. Grænseværdien for søde majs
er uændret, mens grænseværdien for anden majs reduceres.
Små bær med få undtagelser får lavere grænseværdi
Lavere grænseværdi for frugt juice, som ikke er lavet af små bær
Lavere grænseværdi for vin og aromatiserede vine produceret fra frugt høstet fra
2014 og fremefter.
Ny grænseværdi for honning
Bly er en kemisk forurening, som findes i miljøet, og som ikke kan undgås. Forslaget
medvirker til at reducere indtaget af bly under hensyntagen til, hvad der er realistisk op-
nåeligt i praksis.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kon-
trol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. de-
cember 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer. Æn-
dringen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre andre æn-
dringer af lovgivning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494740_0003.png
3
Konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle, administrative eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget vurderes marginalt at forbedre beskyttelsesniveauet i Danmark, da både ba-
bymad og frugtjuice bliver bedre reguleret end tidligere. På trods af, at grænseværdien
for modermælkserstatning i pulverform hæves betyder dette ikke, at beskyttelsesniveau-
et i Danmark forringes. Det skyldes, at modermælkserstatning i pulverform fortyndes 7-8
gange med vand, og at den konsumerede modermælkserstatning dermed vil overholde
den nye og lavere grænseværdi for modermælkserstatning i flydende form.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
DTU Fødevareinstituttet kommenterer, at det nuværende indtag af bly i den danske be-
folkning (både børn og voksne) er på et niveau, som er sundhedsmæssigt betænkeligt.
Det er derfor ønskeligt, at indtaget sænkes. For de fødevaregrupper, som Kommissionen
foreslår grænseværdier for, er der generelt fundet væsentligt lavere indhold i fødevarer
på det danske marked end de foreslåede grænseværdier. DTU Fødevareinstituttet kon-
kluderer derfor, at de foreslåede grænseværdier ikke vil føre til en sænkning af ekspone-
ringen til bly via fødevarer. DTU Fødevareinstituttet vurderer derfor, at de foreslåede
grænseværdier ikke vil bidrage til at øge beskyttelsen i Danmark til et ønskeligt niveau.
Fødevarestyrelsen bemærker til dette, at de foreslåede grænseværdier er baseret på da-
ta fra EFSA og omfatter alle medlemsstater. Det er korrekt, at grænseværdierne kunne
have været skærpet på baggrund af danske data. I EU fastsættes grænseværdier dog på
baggrund af data fra alle medlemsstater fra EFSA’s database, og disse viser, at det vil
være problematisk at reducere grænseværdierne yderligere. Med forslaget vil det samle-
de beskyttelsesniveau i EU blive hævet, mens det i Danmark vil blive marginalt forbedret
på grund af de lavere grænseværdier for babymad og frugtjuice.
DI Fødevarer kommenterer vedrørende grænseværdier for modermælkserstatning i hen-
holdsvis pulver og flydende form, at en opløsningsfaktor for pulverformen skal tages med
ind i beregningen (normalt en faktor 7-8). Data viser, at max. grænser for pulverbaseret
modermælkserstatning kan være fem gange højere end for den flydende form, men at en
grænseværdi lavere end 50 ppb for bly i modermælkserstatningspulver ikke er realistisk.
Til de øvrige ændringsforslag har DI Fødevarer ingen bemærkninger.
Landbrug & Fødevarer og Sedan kommenterer samstemmende, at grænseværdien for
bly i modermælkserstatninger og tilskudsblandinger ikke skal baseres på produkter i pul-
verform, men på flydende produkter der er klar til brug. I praksis vil forslaget, såfremt
det vedtages i sin nuværende form, betyde, at der ikke kan bruges den samme råvare til
de to typer af produkter (henholdsvis produkter i pulverform og flydende produkter, der
er klar til brug). I fald at der skal være en grænse for produkter i pulverform, bør denne
fastlægges i forhold til flydende produkter med brug af den generelle faktor 8 ved rekon-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
stituering. Denne faktor anvendes i Codex Alimentarius. Ovenstående understøttes af, at
der i artikel 2 i Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 står, at der skal tages
hensyn til ændringer i koncentrationen af det forurenende stof forårsaget af tørring eller
fortynding.
Fødevarestyrelsen bemærker til dette, at der ikke er foreslået anvendt den sædvanlige
fortyndingsfaktor mellem pulver og flydende form, da drikkevandet, som anvendes til
fortyndingen også kan indeholde bly, hvorfor denne fortyndingsfaktor ikke giver mening i
dette specifikke tilfælde. Fødevarestyrelsen bemærker, at problemstillingen vedrørende
en faktor til rekonstituering stadig diskuteres i Codex Alimentarius.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Bly forekommer i små mængder i mange forskellige fødevarer, især som følge af luftforu-
rening. De vigtigste kilder til bly i kosten er vin, frugt og grøntsager samt kornprodukter.
De mest kritiske sundhedsmæssige effekter af bly er påvirkninger af centralnervesyste-
mets udvikling, herunder evnen til at lære og huske. I EU findes allerede grænseværdier
for indholdet af bly i de fleste relevante basisfødevarer.
Regeringen støtter, at befolkningens eksponering for bly begrænses af hensyn til folke-
sundheden. Fødevarer vurderes at være en væsentlig kilde til menneskers eksponering
for bly, hvorfor en øget regulering af indholdet af bly i fødevarer øger fødevaresikkerhe-
den.
Regeringen vil generelt arbejde for lavere grænseværdier for bly, men vil kunne accepte-
re de foreslåede værdier, som medvirker til at reducere indtaget af bly.
Fastsættelsen af flere grænseværdier vil også lette kontrollen og egenkontrollen, da spe-
cifikke grænseværdier er lettere at anvende, end at fødevarevirksomhederne selv skal
lave konkrete vurderinger i henhold til fødevareforordningens artikel 14, hvorefter føde-
varer ikke må markedsføres, hvis de er farlige.
På den baggrund agter regeringen at stemme for forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på de umiddelbare tilkendegivelser i Den Stående Komité for
planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF) vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.