Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 304
Offentligt
1494076_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen/Kemi og Fødevarekvalitet
Dep sagsnr.: 28467
Den 5. februar 2015
FVM 371
R
EVIDERET
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005
vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticiderne
Trichoderma polysporum
IMI 206039,
Trichoderma asperellum
(tidligere
T. harzianum)
ICC012, T25 og
TV1,
Trichoderma atroviride
(tidligere
T. harzianum)
IMI 206040 og T11,
Trichoderma harzianum
T-22 og ITEM 908,
Trichoderma gamsii
(tidligere
T.
viride)
ICC080,
Trichoderma asperellum
T34,
Trichoderma atroviride
I-1237,
geraniol, thymol, sucrose, ferri-sulfat (jern(III)sulfat), ferro-sulfat
(jern(II)sulfat) og folinsyre (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 17.
november 2014. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Forslaget omhandler ændringer i bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 (pesticid rammeforordningen) vedrørende maksimalgrænseværdier for
17 pesticider (11 mikroorganismer og 6 stoffer). Forslaget indebærer, at 11 stammer af
mikroorganismer (Trichoderma polysporum IMI 206039, Trichoderma asperellum
(tidligere T. harzianum) ICC012, T25 og TV1, Trichoderma atroviride (tidligere T.
harzianum) IMI 206040 og T11, Trichoderma harzianum T-22 og ITEM 908, Trichoderma
gamsii (tidligere T. viride) ICC080, Trichoderma asperellum T34 og Trichoderma
atroviride I-1237) samt stofferne geraniol, thymol og sucrose tilføjes til bilag IV, som er
en liste over pesticider, hvor der ikke skal fastsættes en grænseværdi, fordi et eventuelt
restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig
risiko. Stoffet ferri-sulfat (jern(III)sulfat) foreslås slettet fra listen, da det ikke er
defineret som et pesticid, mens der foreslås tilføjet en fodnote med reference til anden
lovgivning for stofferne ferro-sulfat (jern(II)sulfat) og folinsyre. Der er gennemført
risikovurderinger for pesticiderne, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt
acceptable, også hvad angår kombinationseffekter. I forhold til de 11 mikroorganismer er
der foretaget en ny vurdering af DTU Fødevareinstituttet, hvor de forslåede ændringer
vedrørende Trichoderma stammer vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 12. – 13. februar 2015. En vedtagelse af forslaget
vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen kan derfor støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til
forslaget ligger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494076_0002.png
2
fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænse-
værdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om
ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i forskriftprocedure med kontrol i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,
forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke
har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående
Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen
for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 12. – 13. februar 2015.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i
pesticidrammeforordningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i
forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af
pesticider (Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1107/2009).
Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold;
der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i
bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens
bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494076_0003.png
3
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU,
gennemføres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund
specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der
ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et
pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for
afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende
pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang
evalueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
foretager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til
ændringer af maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag IV, som er en liste over
pesticider, hvor der ikke skal fastsættes en grænseværdi, fordi et eventuelt restindhold
efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko,
ændres for 11 stammer af mikroorganismer (Trichoderma
polysporum
IMI 206039,
Trichoderma asperellum
(tidligere
T. harzianum)
ICC012, T25 og TV1,
Trichoderma
atroviride
(tidligere
T. harzianum)
IMI 206040 og T11,
Trichoderma harzianum
T-22 og
ITEM 908,
Trichoderma gamsii
(tidligere
T. viride)
ICC080,
Trichoderma asperellum
T34
og
Trichoderma atroviride
I-1237) samt for 6 stoffer (geraniol, thymol, sucrose, ferri-
sulfat (jern(III)sulfat), ferro-sulfat (jern(II)sulfat) og folinsyre).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494076_0004.png
4
En række stammer af mikroorganismen
Trichoderma
(Trichoderma
polysporum
IMI
206039,
Trichoderma asperellum
(tidligere
T. harzianum)
ICC012, T25 og TV1,
Trichoderma atroviride
(tidligere
T. harzianum)
IMI 206040 og T11,
Trichoderma
harzianum
T-22 og ITEM 908,
Trichoderma gamsii
(tidligere
T. viride)
ICC080,
Trichoderma asperellum
T34 og
Trichoderma atroviride
I-1237) foreslås tilføjet til bilag
IV. Disse pesticider har ikke tidligere fremgået af noget bilag.
Geraniol, thymol og sucrose foreslås tilføjet til bilag IV. Disse pesticider har ikke tidligere
fremgået af noget bilag.
Ferri-sulfat (jern(III)sulfat) foreslås taget af listen i bilag IV, da stoffet ikke er defineret
som et pesticid under forordning 396/2005.
Ferro-sulfat (jern(II)sulfat) og folinsyre er allerede optaget på bilag IV. Fodnoter foreslås
ændret, så det fremgår, at stofferne er inkluderet i bilag IV med forbehold for anden
specifik lovgivning fx om tilsætningsstoffer, kosttilskud eller aromastoffer.
Folinsyre optages endeligt på bilag IV efter revurdering
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med
kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34
fastsætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige
konsekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at mikroorganismerne og
stofferne ikke er sygdomsfremkaldende for mennesker.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at de
foreslåede ændringer vedrørende de 6 stoffer er sundhedsmæssigt acceptable, også hvad
angår kombinationseffekter. DTU har på baggrund af den nuværende viden på området
vurderet, at der ikke vil være problemer som følge af kombinationseffekter for de stoffer,
som forslaget omhandler.
For de mikroorganismer (Trichoderma), som forslaget omhandler, er der en ny vurdering
fra DTU Fødevareinstituttet. På baggrund af videnskabelige vurderinger fra Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), den kendte litteratur på området og
supplerende materiale fra Kommissionen – er det forsvarligt at undlade at sætte
maksimalgrænseværdier for de specifikke Trichoderma stammer ved reguleret brug, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494076_0005.png
5
de foreslåede ændringer vedrørende disse mikroorganismer er derfor sundhedsmæssigt
acceptable. I forhold til mulige kombinationseffekter ved samtidig brug af andre
pesticider vurderes det ikke at ændre ved den vurdering, at regelret brug af de specifikke
trichoderma-stammer (11 mikroorganismer) vil være sundhedsmæssigt acceptabelt.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret
beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende
bemærkninger:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning ved Lars Mikkelsen har indsendt høringssvar med
det hovedbudskab, at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at
undgå gift i fødevarer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne
(bilag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænse-
værdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V.
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer
i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag,
der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med
henblik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænse-
værdier for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal
rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
På baggrund af en ny vurdering af de 11 mikroorganismer, er det vurderingen, at de
foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,
regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der må på baggrund af forhandlingerne forventes at kunne opnås kvalificeret flertal for
forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494076_0006.png
6
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 17. november 2014.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.