Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 302
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/BRL
J.nr.: 2015-29-35-00137/Dep sagsnr:29378
Den 5. februar 2015
FVM 372
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne difenocona-
zol, fluopicolid, fluopyram, isopyrazam og pendimethalin i eller på specifikke
produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 (pesticidrammeforordningen) for 5
aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse. Forslaget
indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser og
importtolerancer for stofferne difenoconazol, fluopicolid, fluopyram, isopyrazam og
pendimethalin. Ændringerne betyder, at der både er maksimalgrænseværdier, der
etableres, og maksimalgrænseværdier, der sættes op. Der er gennemført
risikovurderinger for alle de anførte stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier
vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en
vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes at komme til afstemning i Den
Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) 12. – 13. februar 2015.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen kan støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget
ligger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere
for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om æn-
dring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-
gen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494066_0002.png
2
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal
inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF) den 12. – 13. februar 2015.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder,
der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende
restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-
værdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens
bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er
fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,
gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494066_0003.png
3
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi
1
.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksi-
malgrænseværdier (MRL) for stofferne difenoconazol, fluopicolid, fluopyram, isopyrazam
og pendimethalin.
For alle stofferne foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af nye
anvendelser og importtolerancer.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-
ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi etableres), og hvilke maksimalgrænse-
værdier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse
(eksisterende maksimalgrænseværdien sættes op).
Grænseværdier som følge af nye anvendelser og importtolerancer af stofferne:
For difenoconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for vårsalat og bredbladet
endivie.
For difenoconazol sættes maksimalgrænseværdien op for basilikum.
For fluopicolid sættes ny maksimalgrænseværdi for hvidløg og skalotteløg.
For fluopyram sættes ny maksimalgrænseværdi for blommer, for hele
undergruppen andre små frugter og bær undergruppen bær og småfrugter.
For fluopyram sættes maksimalgrænseværdien op for alle afgrøder i
undergruppen andre rod- og knoldgrøntsager undtagen sukkerroer, bortser fra for
gulerødder, for auberginer, bredbladet endivie, spinat, julesalat, for bønner uden
bælg og ærter med bælg i gruppen friske bælgfrugter, for hørfrø, valmuefrø,
sennepsfrø, sæddodder og for hele undergruppen rødder i gruppen tørrede
1
En importtolerance gives til et land udenfor EU, hvis anvendelse af et aktivstof til en eller flere afgrøder i op-
rindelseslandet giver behov for fastsættelse af en ny eller højere maksimalgrænseværdi for aktivstoffet i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494066_0004.png
4
urteudtræk.
For fluopyram sættes ny maksimalgrænseværdi for tørret humle og for hele
gruppen rødder og jordstængler, bortset fra peberrod i hovedgruppen krydderier.
For isopyrazam sættes ny maksimalgrænseværdi for tomater og auberginer.
For isopyrazam sættes maksimalgrænseværdien op for undergrupperne
cucurbitae – spiselig skræl og cucurbitae – ikke spiselig skræl under gruppen
frugtgrøntsager.
For pendimethalin sættes ny maksimalgrænseværdi for cikorie-rødder.
For pendimethalin sættes maksimalgrænseværdien op for gulerødder, knoldselleri,
peberrod, pastinakker, persillerod, havrerod, kålroer og majroer.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kon-
trol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke
vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier.
DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu
ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i Den Europæiske Fødeva-
resikkerhedsautoritet (EFSA) målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinati-
onseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en
egnet metode.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494066_0005.png
5
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og
indtag af pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vur-
dering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinations-
effekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give
anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Landbrug & Fødevarer bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA,
har foretaget en risikovurdering af de pågældende stoffer. Landbrug og Fødevarer tager
umiddelbart EFSA’s vurdering til efterretning.
Støtteforeningen Bakkedalen – Forbrugersammenslutning til fordel for sunde giftfri føde-
varer har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at de ikke kan acceptere øgede
mængder af pesticidrester i fødevarer.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,
at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Sall & Sall Rådgivning har indsendt høringssvar, hvor de stiller spørgsmålstegn ved pesti-
ciders nedbrydelighed og giftighed, når pesticidet består af blandinger af stoffer med for-
skellig rumlig geometri.
Fødevarestyrelsen vurderer på baggrund af en udtalelse fra DTU Fødevareinstituttet, at
Kommissionens forslag er sundhedsmæssigt acceptabelt, også når der tages højde for, at
stofferne kan have forskellig rumlig geometri.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne
(bilag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-
ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand
på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens
holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketin-
gets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgræn-
seværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.