Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
NOTAT
Dato
J. nr.
2. december 2014
2014-4328
Uddybende notat til Folketingets Europaudvalg vedrørende
spørgsmål om det transeuropæiske transportnet (TEN-T)
Fremlæggelsen af punktet om rådsmødekonklusioner vedrørende det trans-
europæiske transportnet (TEN-T) gav på mødet fredag den 28. november
2014 i Folketingets Europaudvalg anledning til en række mere generelle
spørgsmål om TEN-T.
Idet disse spørgsmål ikke direkte vedrørte rådsmødekonklusionerne, og
derfor ikke kunne besvares fyldestgørende på mødet, følges der hermed
skriftligt op med en række uddybende bemærkninger.
Hvad angår spørgsmålet fra Pia Adelsteen (DF) om reglerne for, hvornår en
havn er på TEN-T- nettet, og hvordan antallet af TEN-T-havne kan ændres:
En havn skal leve op til et eller flere af følgende krav for at være på TEN-T-
nettet, ifølge den gældende TEN-T-forordnings (EU/1315/2013) artikel 20.:
a) det samlede årlige passagerantal overstiger 0,1 % af det samlede årlige
passagerantal i alle Unionens søhavne. Referencetallet for denne samlede
mængde er det seneste tilgængelige gennemsnit over tre år, som er baseret
på de statistikker, der er offentliggjort af Eurostat
b) den samlede årlige godsmængde i forbindelse med håndtering af bulk
eller non-bulkgods overstiger 0,1 % af den tilsvarende samlede årlige gods-
mængde, der håndteres i alle Unionens søhavne. Referencetallet for denne
samlede mængde er det seneste tilgængelige gennemsnit over tre år, som er
baseret på de statistikker, der er offentliggjort af Eurostat
c) søhavnen er beliggende på en ø og er det eneste adgangspunkt til en
NUTS 3-region i det samlede net
d) søhavnen er beliggende i en region i den yderste periferi eller i et perifert
område uden for en radius af 200 km fra den nærmeste anden havn i det
samlede net.
Danmark har pt. 22 havne på TEN-T nettet. Havnene fremgår af forordning
EU/1315/2013.