Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 164
Offentligt
1430320_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Louise Nielsen
2014-0030-2735
1368657
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 127 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Kopi af Retsudvalgets alm. del - svar på spørgsmål 127 om en person, der er identificeret som offer for menneskehandel i Danmark, uanset denne identifikation returneres efter Dublin-proceduren, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 127 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at en person, der er identificeret
som offer for menneskehandel i Danmark, uanset denne identi-
fikation returneres efter Dublinproceduren, hvis personen er
registreret med en asylansøgning, et visum eller en opholdstil-
ladelse i et andet land omfattet af Dublin-reglerne, og at denne
praksis stiller sig hindrende i vejen for, at offeret får tilbudt en
forberedt hjemsendelse fra Danmark? I givet fald bedes mini-
steren forholde sig til, om denne praksis er hensigtsmæssig, og
til risikoen for, at ofre for menneskehandel, som ønsker en for-
beredt hjemsendelse i samarbejde med de danske myndighe-
der, i stedet går under jorden for at undgå en Dublin-overførsel
med det resultat, at de ender med at opholde sig i Danmark i
længere tid uden opholdstilladelse.”
Svar:
1.
Dublin-forordningen er en aftale mellem EU-landene, som skal sikre, at
en asylansøgning, der indgives i et af EU-landene, behandles af ét af lan-
dene. Forordningen indeholder nogle kriterier for hvilket EU-land, der er
ansvarligt for at behandle en given asylansøgning. Ansvaret for behandlin-
gen af asylansøgningen efter forordningen fastsættes efter kriterier, som
vedrører familie, opholdstilladelse, visum, ulovlig indrejse fra tredjeland,
ulovligt ophold og tidligere ansøgninger om international beskyttelse. An-
svarskriterierne efter forordningen finder anvendelse i en prioriteret række-
følge. Hvis Danmark vurderer, at et andet EU-land er ansvarlig for ansøge-
ren, overføres ansøgeren som udgangspunkt til dette land.
En udlænding, som er offer for menneskehandel, kan, hvis betingelserne er
opfyldt, overføres i henhold til forordningen. Det forhold, at en udlænding
er offer for menneskehandel, er ikke særskilt reguleret i forordningen. Sa-
gen skal således afgøres ud fra de generelle kriterier reguleret i forordnin-
gen. Oplysninger om f.eks. menneskehandel kan videregives til modtager-
staten i forbindelse med overførslen.
Efter artikel 17 i forordningen kan et EU-land vælge at tage en ansøgning
om international beskyttelse under behandling, selvom landet ikke er den
ansvarlige medlemsstat. Vurderingen heraf vil bero på en konkret og indi-
viduel vurdering af udlændingens forhold, herunder om udlændingen vur-
deres at være særligt sårbar.
Danmarks deltagelse i Dublin-samarbejdet beror på en parallelaftale med
EU.
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Kopi af Retsudvalgets alm. del - svar på spørgsmål 127 om en person, der er identificeret som offer for menneskehandel i Danmark, uanset denne identifikation returneres efter Dublin-proceduren, fra justitsministeren
2.
I forhold til forberedt hjemsendelse kan det oplyses, at et afslag på en
ansøgning om opholdstilladelse skal indeholde en frist for udrejse. Udrej-
sefristen fastsættes som udgangspunkt til 15 dage i afgørelser om afslag på
ansøgning om asyl. Har en udlænding været udsat for menneskehandel,
fastsætter Udlændingestyrelsen dog efter anmodning udrejsefristen til 30
dage, medmindre særlige grunde taler derimod. Udrejsefristen kan efter
anmodning fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges, hvis særlige
grunde taler derfor, eller hvis udlændingen samarbejder om en forberedt
hjemsendelse. Udrejsefristen kan højst udgøre 120 dage.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
følgende udtalelse fra Udlændingestyrelsen, som ministeriet kan henholde
sig til:
”Udlændingestyrelsen
og Flygtningenævnet har i enkelte kon-
krete sager haft lejlighed til at tage stilling til, hvorvidt der var
tale om sådanne særlige forhold hos det enkelte offer for men-
neskehandel, at det betød, at en overførsel efter forordningen
ikke skulle finde sted. Flygtningenævnet har i de sager stadfæ-
stet Udlændingestyrelsens afgørelse om overførsel.
Udlændingestyrelsen er endvidere ikke bekendt med, at der er
truffet afgørelse om ikke at overføre en udlænding til et andet
EU-land efter forordningen, fordi udlændingen er offer for
menneskehandel.”
Udlændingestyrelsen har endvidere om forberedt hjemsendelse oplyst:
”Tilbuddet
om forberedt hjemsendelse gives af Udlændinge-
styrelsen til alle udlændinge, der er vurderet som offer for
menneskehandel, og som har ulovligt ophold her i landet og
derfor skal udrejse. Tilbuddet gives derfor også til udlændinge
udsat for menneskehandel, der er ud- eller afvist eller er med-
delt endeligt afslag på asyl, og som har opholdstilladelse i et
andet land. Derimod gives tilbuddet ikke til asylansøgere, som
Danmark i overensstemmelse med forordningen har anmodet
en anden medlemsstat om at tilbagetage, allerede fordi de på-
gældende ikke er meddelt afslag på en ansøgning om asyl i
Danmark, og derfor ikke får fastsat en udrejsefrist.
Udlændingestyrelsen har ikke kendskab til, at der er større risi-
ko for, at personer, som er vurderet offer for menneskehandel,
og som er omfattet af Dublin-forordningen, i stedet vælger at
holde sig skjult for myndighederne her i landet.”
3