Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1428961_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. MST-604-00149
Ref. trtan/sabpe
Den 19. november 2014
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af
bilag VI til CLP forordningen (1272/2008/EF).
Komitésag
1. Resume
CLP forordningen (nr. 1272/2008) indeholder regler og kriterier for klassi-
ficering, emballering og mærkning af kemiske stoffer og blandinger. Forslaget
tilføjer 21 nye stoffer til forordningens bilag VI (listen over harmoniserede
klassificeringer)og ændrer klassificeringen af 12 allerede optagne stoffer i
overensstemmelse den tekniske udvikling. Af særlig interesse kan nævnes, at
metallisk bly og at endnu en ftalat får en harmoniseret klassificering som
reproduktionstoksisk. Der skal stemmes om forslaget på møde i REACH-
komiteen den 3. december 2014.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet. Det forventes ikke at have væsentlige
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Der vil heller ikke være
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen er positiv over for forslaget, og
agter derfor at stemme for det.
2. Baggrund
Kommissionen fremsendte den 12. november 2014 ovennævnte forslag med
henblik på afstemning blandt medlemsstaterne efter forskriftproceduren med
kontrol på mødet i REACH-komiteen den 3. december 2014.
Komitéen træffer afgørelse efter forskriftprocedure med kontrol som beskrevet i
artikel 5a i henhold til forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er
kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen efter, at
Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden
en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede forordningen efter, at
Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428961_0002.png
3. Formål og indhold
CLP forordningens bilag VI indeholder harmoniserede klassificeringer for stoffer.
Bilaget bliver løbende tilpasset den tekniske udvikling i takt med fremsættelse og
vedtagelse af nye forslag til harmoniseret klassificering.
Virksomhederne er forpligtet til at bruge den harmoniserede klassificering, hvilket
bl.a. sikrer en ensartet mærkning af de stoffer og blandinger, der bringes på
markedet i EU. Fareklassificeringen er et væsentligt redskab for at kunne vælge de
mindst farlige stoffer på arbejdspladsen og i produktionen. De er desuden
grundlæggende i forhold til bl.a. krav om sikkerhedsdatablade, arbejdsplads-
brugsanvisninger, begrænsninger i markedsføringen til forbrugerne og
affaldshåndtering. Den 7. tilpasning til teknisk udvikling finder anvendelse fra 1.
juli 2016 for både stoffer og blandinger.
Formålet med tilpasningen er at tilføje 21 nye stoffer til forordningens bilag VI
samt foretage ændringer i klassificeringen af 12 allerede optagne stoffer i
overensstemmelse med den tekniske udvikling. Det betyder, at der for 8
eksisterende stoffer i bilaget skærpes den eksisterende klassificering. For 3 af
stofferne er der tale om både lempelser og skærpelser i forhold til den eksisterende
klassificering, idet der f.eks. tilføjes klassificering for miljøfare, mens
sundhedsfareklassificeringen samtidig lempes, og endeligt er der for et af de
eksisterende stoffer i bilaget udelukkende tale om en lempet klassificering, idet
klassificeringen for miljøfare (i den mindst strenge kategori) udgår. Lempelser
sker, fordi nye data har vist, at kriterierne for klassificering i en given fareklasse
ikke længere er opfyldt.
Af særlig interesse kan nævnes, at metallisk bly nu får en harmoniseret
klassificering som reproduktionstoksisk i kategori 1A på linje med andre
blyforbindelser, og at yderligere en ftalat (Diisohexyl ftalat, DIHP) bliver
klassificeret som reproduktionstoksisk i kategori 1B. Desuden får en række
pesticid aktivstoffer en harmoniseret klassificering som følge af deres effekter på
både sundhed og miljø.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet skal
høres forud for den endelige vedtagelse med hensyn til, om Kommissionen har
overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet er foreneligt
med basisretsaktens formål og indhold, og om det overholder nærhedsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
fordi der er tale om ændringer i allerede eksisterende klassificeringer optaget på
forordningens bilag VI.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være umiddelbart gældende i Danmark, og forslaget vil ikke
medføre ændringer i gældende dansk lovgivning eller medføre nye regler i form af
bekendtgørelser.
7. Konsekvenser
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Det vurderes, at ændringerne af forordningen vil påføre producenter og
importører omstillingsomkostninger til omklassificering, ometikettering samt
opdatering af sikkerhedsdatablade for de stoffer, der får ny eller ændret
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428961_0003.png
klassificering og mærkning samt af de blandinger, hvori stofferne indgår. Der vil
være en overgangsordning indenfor hvilken, blandinger med gammel mærkning
kan sælges. Omkostningerne vurderes således at blive minimale på grund af
overgangsfristen. De samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser er estimerede til
at udgøre ca. 635.000 kr. svarende til 320 kr. pr. virksomhed.
Statsfinansielle konsekvenser og samfundsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Det
vurderes heller ikke at få negative samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
Påvirkningen af beskyttelsesniveauet i Danmark vurderes at være positiv, idet der
tilføres 21 nye stoffer med harmoniseret klassificering til bilag VI. For 12 stoffer
tillempes den eksisterende klassificering til ny viden om stofferne enten ved en
skærpelse af klassificeringen eller en lempelse. Samlet set vil beskyttelsesniveauet
øges.
8. Høring
Forslag om klassificering har for hvert enkelt stof været sendt i offentlig høring af
kemikalieagenturet ECHA. Kommentarerne har været inddraget i diskussionerne
og vedtagelse af den endelige klassificering i den Europæiske
Risikovurderingskomité (RAC).
Selve kommissionens forslag, samt et rammenotat om det, har været sendt i
høring i miljøspecialudvalget 21. – 24. november 2014.
Dansk Industri
og
Dansk Byggeri
oplyser begge, at de ikke har bemærkninger til
sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De enkelte
ændringer
har været diskuteret i den
Europæiske
Risikovurderingskomité (RAC), men forslaget har ikke i sin helhed været drøftet
særskilt blandt medlemsstaterne. Det vurderes dog, at der vil være generel
opbakning til at inkludere den nye eller opdaterede klassificering af de 33 stoffer i
CLP forordningens bilag VI med baggrund i RAC’s vedtagelse. Dog er det muligt,
at klassificeringen af bly vil blive diskuteret.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslaget, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og
sundhed i Danmark og EU. De harmoniserede klassificeringer sikrer en ensartet
mærkning af de stoffer og blandinger, der bringes på markedet i EU, og fritager
virksomhederne for selv at skulle foretage klassificeringen.
EU-klassificeringerne justeres i takt med den tekniske udvikling, og regeringen
finder, at stoffer skal nedklassificeres, såfremt nye eller eksisterende data ikke kan
begrunde den højere klassificering. Forslaget er på den baggrund i tråd med den
tekniske udvikling. Danmark vil arbejde for, at klassificeringen af bly bliver
vedtaget, som den er foreslået, da CLP forordningen udelukkende vedrører
identifikation og kommunikation af farlige egenskaber af stoffer og ikke omfatter
konsekvensvurdering af klassificeringer i anden lovgivning.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Det vurderes, at
sagen er væsentlig og derfor bør oversendes til Folketinget til orientering.
3