Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 130
Offentligt
NOTAT
24-11-2014
Orientering af Folketingets Europaudvalg: Kommen-
de EU-dom i sag C-315/13 De Clercq m.fl. om belgi-
ske regler for udstationering og hvervgiverpligt.
Sagsnr. 2013-7782
EU-domstolen afsiger den 3. december 2014 dom i en belgisk præjudiciel sag
”
De
Clercq m.fl.
”
(C-315/13). Folketingets Europaudvalg er den 2. december 2013 ori-
E
enteret om, at den danske regering afgav indlæg i sagen.
Sagen afgøres uden forudgående forslag til afgørelse fra generaladvokaten.
Det rejste spørgsmål vedrører det belgiske system for forhåndsanmeldelse af uden-
landske tjenesteydelser (LIMOSA) og den forpligtelse, der er indført for hvervgi-
vere i tilfælde af en tjenesteyders manglende opfyldelse af anmeldelsespligten.
Mere konkret drejer sagen sig om de belgiske regler, hvorefter en virksomhed, der
leverer tjenesteydelser i Belgien, og som i den forbindelse udstationerer arbejdsta-
gere, skal sende oplysninger til de belgiske myndigheder til brug for identifikation
af de udstationerede arbejdstagere. Dette minder om de danske regler om forhånds-
anmeldelse til RUT (Registret for Udenlandske Tjenesteydere).
Når den udenlandske tjenesteyder i Belgien har foretaget denne forhåndsanmeldel-
se, modtager tjenesteyderen straks et elektronisk modtagelsesbevis, den såkaldte
LIMOSA 1-formular. Hvor modtageren af tjenesteydelsen ikke har fået dokumen-
tation for, at der er sket den krævede forhåndsanmeldelse i form af modtagelsesbe-
viset fra tjenesteyderen, skal modtageren af tjenesteydelsen indsende oplysninger
til de belgiske myndigheder om de udstationerede arbejdstageres identitet.
Spørgsmålet, som EU-domstolen skal tage stilling til, går på, hvorvidt TEUF arti-
kel 56 og 57 og artikel 3, stk. 1 og 10, i udstationeringsdirektivet alene eller læst i
sammenhæng med artikel 19 i servicedirektivet skal fortolkes således, at de er til
hinder for, at hvervgiveren kan pålægges en sådan pligt.
I Danmark har modtagere af tjenesteydelser (”hvervgivere”), når der er tale om tje-
nesteydelser inden for byggeriet, det grønne område og rengøringsområdet, en
handlepligt, hvis de ikke modtager dokumentation for tjenesteyderens anmeldelse
til RUT-registret. Som fremhævet i notat til Europaudvalget om sagen fremsendt
den 2. december 2013, er kravet i udstationeringsloven mindre byrdefyldt end i
Belgien, idet hvervgiveren ikke selv skal skaffe oplysninger om de udstationerede
arbejdstagere, men blot skal reagere, hvis vedkommende ikke har modtaget doku-
mentation for anmeldelse til RUT, eller hvis de oplysninger om arbejdssted og
tidspunkt for levering af tjenesteydelsen, som hvervgiveren på forhånd selv må
formodes at kende, er forkerte eller mangelfulde.
Det skal i den forbindelse fremhæves, at der i direktivet om bedre håndhævelse af
udstationeringsdirektivet nu er fastsat udtrykkelige regler om forhåndsanmeldelse.
For det andet fastsætter håndhævelsesdirektivet regler om solidarisk ansvar for