Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1421929_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2014-24864
14. november 2014
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-
146/13
Titel og kort sagsresumé
Kongeriget Spanien mod Europa-Parlamentet og Rådet for
Den Europæiske Union
Påstande: Det fastslås, at Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1257/2012 af 17. december 2012 om
gennemførelse af et forstærket samarbejde om indførelse af
enhedspatentbeskyttelse er en nullitet, subsidiært annulleres den i
det hele. Subsidiært fastslås, at følgende er en nullitet: a) Artikel 9,
stk. 1, i sin helhed og artikel 9, stk. 2, i det omfang, det er anført i
dette søgsmåls femte anbringende. b) Artikel 18, stk. 2, i sin
helhed og alle forordningens henvisninger til Den Fælles
Patentdomstol som domstolsordning og retskilde for det
europæiske patent med ensartet retsvirkning. Europa-Parlamentet
og Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Kongeriget Spanien mod Rådet for Den Europæiske Union
Påstande: Rådets forordning (EU) nr. 1260/2012 af 17. december
2012 om gennemførelse af et forstærket samarbejde om indførelse
af enhedspatentbeskyttelse for så vidt angår gældende
oversættelsesordninger annulleres, og Rådet tilpligtes at betale
sagens omkostninger. Subsidiært annulleres artikel 4 og 5, artikel 6,
stk. 2, og artikel 7, stk. 2, i Rådets forordning (EU) nr. 1260/2012
af 17. december 2012 om gennemførelse af et forstærket
samarbejde om indførelse af enhedspatentbeskyttelse for så vidt
angår gældende oversættelsesordninger, og Rådet tilpligtes at
betale sagens omkostninger.
Processkridt
GA
Dato
18.11.14
C-
147/13
GA
18.11.14
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421929_0002.png
C-
315/13
De Clercq e.a.
Sagen vedrører: Skal artikel 56 TEUF og 57 TEUF (tidligere EF-
traktatens artikel 49 og 50) og artikel 3, stk. 1 og 10, i Europa-
Parlamentet og Rådets direktiv 96/71/EF af 16. december 1996
om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af
tjenesteydelser (EFT L 18 af 21.1.1997), alene eller læst i
sammenhæng med artikel 19 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydel-ser i
det indre marked (EUT L 376 af 27.12.2006), fortolkes
således, at de er til hinder for artikel 141 i Programmawet (I) af 27.
december 2006 – hvorefter den, hos hvem eller for hvem der
direkte eller via underentreprenører udføres arbejde af
udstationerede arbejdstagere eller praktikanter, er pålagt en
forpligtelse til forud for påbegyndelsen af disse personers
beskæftigelse til Rijksdienst voor Sociale Zekerheid elektro-nisk
(eller såfremt dette er umuligt ved fax eller brev) at fremsende
oplysninger til identifikation af de personer, der ikke er i stand til
at fremlægge det modtagelsesbevis, der er udstedt til deres
arbejdsgiver i anledning af dennes forudgå-ende anmeldelse –
sammenholdt med artikel 157 i Programmawet (I) af 27. december
2006 og artikel 183, stk. 1, nr. 1, i [org. s. 14] Sociaal strafwetboek,
hvorefter der gælder en strafferetlig sanktion ved forpligtelsens
tilsidesættelse?
Dom
03.12.14
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
T-
394/13
Titel og kortsagsresumé
Photo USA Electronic Graphic mod Rådet
Påstande: Rådets gennemførelsesforordning (EU) nr. 412/2013 af
13. maj 2013 om indførelse af en endelig antidumpingtold og
endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af
bordservice og køkkenartikler af keramisk materiale med
oprindelse i Folkerepublikken Kina (EUT L 131, s. 1) annulleres,
for så vidt som den pålægger sagsøgeren en antidumpingtold.
Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
ClientEarth
Sagen vedrører: 1. Where, under the Air Quality Directive
(2008/50IEC), in a given zone or agglomeration conformity with
the limit values for nitrogen dioxide was not achieved by the
deadline of 1 January 2010 specified in annex XI of the Directive,
is a Member State obliged pursuant to the Directive and/or article
4 TEU to seek postponement of the deadline in accordance with
article 22 of the Directive? 2. If so, in what circumstances (if any)
may a Member State be relieved of that obligation? 3. To what
extent (if at all) are the obligations of a Member State which has
failed to comply with article 13 affected by article 23 (in particular
its second paragraph)? 4. In the event of non-compliance with
articles 13 or 22, what (if any) remedies must a national court
provide as a matter of European law in order to comply with
article 30 of the Directive and/or article 4 or 19 TEU?
Processkridt
Dom
Dato
18.11.14
C-
404/13
Dom
19.11.14
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421929_0003.png
T-
223/12
Ntouvas mod ECDC
Påstand: Sagsøgtes afgørelse af 27. marts 2012 om at nægte
sagsøgeren aktindsigt i de endelige rapporter om revision af
ECDC, der er foretaget af Kommissionens interne
revisionstjeneste, annulleres. Sagsøgte tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland mod
Europa- Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union
Påstande: Artikel 94, stk. 1, litra g), artikel 94, stk. 2, og/eller
artikel 162, stk. 1 og 3, i kapitalkravsdirektiv IV ( 1 ) annulleres.
Artikel 450, stk. 1, litra d), i) og/eller j), og/eller artikel 521, stk. 2,
i kapitalkravsforordningen( 2 ) annulleres. Europa-Parlamentet og
Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
AKT
Sagen vedrører: a) Skal artikel 4, stk. 1, i vikardirektivet
(2008/104/EF) fortolkes således, at der pålægges de nationale
myndigheder, herunder retterne, en permanent forpligtelse til at
gøre brug af de midler, de råder over, for at sikre, at ingen
nationale retsforskrifter eller bestemmelser i kollektive
overenskomster, der er i strid med en bestemmelse i direktivet, er i
kraft eller anvendes? b) Skal direktivets artikel 4, stk. 1, fortolkes
således, at den er til hinder for en national ordning, hvorefter
anvendelsen af vikaransatte kun er tilladt i de særligt opregnede
tilfælde, såsom udligning af spidsbelastninger eller i forbindelse
med arbejdsopgaver, der ikke kan udføres af en virksomheds egne
arbejdstagere? Kan en længerevarende anvendelse af vikaransatte
side om side med en virksomheds egne arbejdstagere inden for
rammerne af virksomhedens sædvanlige arbejdsopgaver
kvalificeres som forbudt anvendelse af vikaransatte? c) Hvilke
midler råder retten over, såfremt den nationale ordning anses for
at være i strid med direktivet, med henblik på at nå direktivets mål,
når der er tale om en kollektiv overenskomst, der skal overholdes
af borgere?
Fipa Group m.fl
Sagen vedrører: Er Den Europæiske Unions principper på
miljøområdet i henhold til artikel 191, stk. 2, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde og direktiv 2004/35/EF 1 af
21. april 2004 (artikel 1 og artikel 8, stk. 3; 13. og 24. betragtning)
– og navnlig princippet om, at forureneren betaler,
forsigtighedsprincippet, princippet om forebyggende indsats og
princippet om indgreb over for miljøskader fortrinsvis ved kilden
– til hinder for en national lovgivning som den, der følger af
artikel 244, 245 og 253 i lovdekret nr. 152 af 3.4.2006, hvorefter
den administrative myndighed – i tilfælde af konstateret forurening
af et område, og såfremt det hverken kan fastslås, hvem der er
ansvarlig for forureningen, eller opnås afhjælpende
foranstaltninger fra den ansvarlige – ikke kan pålægge ejeren, som
ikke er ansvarlig for forureningen, at gennemføre foranstaltninger
til sikring i nødstilfælde og rensning, og hvorefter ejeren alene kan
pålægges et økonomisk ansvar, der er begrænset til områdets værdi
efter gennemførelsen af rensningsforanstaltningerne?
Dom
19.11.14
C-
507/13
GA
20.11.14
C-
533/13
GA
20.11.14
C-
534/13
GA
20.11.14
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421929_0004.png
C-
170/13
Huawei Technologies
Sagen vedrører: 1) Misbruger indehaveren af et standard-essentielt
patent, som over for standardiseringsorganet har erklæret at ville
give enhver tredjemand licens på rimelige og ikke-diskriminerende
[»FRAND«-] vilkår, sin dominerende stilling på markedet, når han
tager retslige skridt med henblik på nedlæggelse af forbud mod en
patentkrænker, selv om patentkrænkeren har erklæret sig villig til
at indlede forhandlinger om en sådan licens, eller kan der først
antages at foreligge et misbrug af den dominerende stilling på
markedet, når patentkrænkeren har forelagt indehaveren af det
standardessentielle patent et klart, ubetinget tilbud om at indgå en
licensaftale, som patentindehaveren ikke kan afslå uden utilbørligt
at lægge hindringer i vejen for patentkrænkeren eller at overtræde
forbuddet mod diskriminering, og patentkrænkeren – under
foregribelse af den licens, der skal tildeles, til den brug, han
allerede har gjort – opfylder de kontraktlige forpligtelser, der
vedrører ham? 2) Såfremt der allerede skal antages at foreligge
misbrug af en dominerende stilling på markedet som følge af den
af patentkrænkeren udviste forhandlings-vilje: Stilles der i henhold
til artikel 102 TEUF særlige kvalitative og/eller tidsmæssige krav
til forhandlingsvilligheden? Kan en sådan navnlig antages allerede
at foreligge, når patentkrænkeren kun på generel vis (mundtligt)
har erklæret sig villig til at indlede forhandlinger, eller skal
patentkrænkeren allerede være indtrådt i forhandlinger og
eksempelvis have angivet konkrete betingelser, hvorunder han er
villig til at indgå en licensaftale? 3) Såfremt afgivelsen af et klart,
ubetinget tilbud om at indgå en licensaftale er en forudsætning for,
at der foreligger misbrug af den dominerende stilling på markedet:
Stilles der i henhold til artikel 102 TEUF særlige kvalitative
og/eller tidsmæssige krav til dette tilbud? Skal tilbuddet indeholde
samtlige bestemmelser, som sædvanligvis er indeholdt i
licensaftaler på det pågældende tekniske område? Kan tilbuddet
navnlig gives på den betingelse, at det standard-essentielle patent
faktisk bruges og/eller er retsgyldigt? 4) Såfremt patentkrænkerens
opfyldelse af forpligtelserne i henhold til den licens, der skal
tildeles, er en forudsætning for, at der foreligger misbrug af en
dominerende stilling på markedet: Stilles der i henhold til artikel
102 TEUF særlige krav med hensyn til disse
opfyldelseshandlinger? Er patentkrænkeren navnlig forpligtet til at
aflægge regnskab om hidtidig brug og/eller at betale licensafgift?
Kan en pligt til at betale licensafgift i givet fald også opfyldes ved
hjælp af sikkerhedsstillelse? 5) Gælder betingelserne for, hvornår
indehaveren af et standard-essentielt patent må anses for at have
udøvet misbrug af dominerende stilling, også for fremsættelsen af
de øvrige krav, der er forbundet med en patentkrænkelse
(regnskabsaflæggelse, tilbagekaldelse, skadeserstatning)?
Safa Nicu Sepahan mod Rådet
Påstande: Optegnelse nr. 19 i bilag VIII til Rådets forordning
(EU) nr. 961/2010 af 25. oktober 2010 om restriktive
foranstaltninger over for Iran og om ophævelse af forordning
GA
20.11.14
T-
384/11
Dom
25.11.14
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421929_0005.png
(EF) nr. 423/2007 (EUT L 281, s. 1), som ændret ved Rådets
gennemførelsesforordning (EU) nr. 503/2011 af 23. maj 2011 om
gennemførelse af forordning (EU) nr. 961/2010 om restriktive
foranstaltninger over for Iran (EUT L 136, s. 26) erklæres for
ugyldig. Det fastslås, at Rådet har tilsidesat artikel 265 TEUF ved
at undlade at undersøge sagsøgerens anmodning af 7. juni 2011
om at genoverveje optegnelse nr. 19. Sagsøgerens navn slettes af
EU's liste over sanktioner. Sagsøgeren tilkendes erstatning i en
størrelsesorden, der skal fastsættes under behandlingen af
nærværende sag, og som ikke udgør mindre end 2 mio. EUR.
Rådet tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Forenede
sager C-
22/13,
C-
418/13,
C-61/13,
C-62/13,
C-63/13
Mascolo m.fl.
Sagen vedrører: »1) Udgør de beskrevne retsforskrifter på
skoleområdet en tilsvarende retsregel som omhandlet i tilsvarende
§ 5 i [rammeaftalen i bilaget til] direktiv 1999/70/EF? 2) Hvornår
skal et arbejdsforhold anses for at henhøre under »staten« som
omhandlet § 5 i direktiv 1999/70/EF og navnlig også med henblik
på udtrykket »bestemte sektorer og/eller […] bestemte kategorier
af arbejdstagere« og dermed for at kunne begrunde andre
retsfølger end private arbejdsforhold? 3) Omfatter begrebet
»ansættelsesvilkår« i § 4 i direktiv 1999/70 også følgerne af den
ulovlige afbrydelse af arbejdsforholdet, når henses til artikel 3, stk.
1, litra. c), i direktiv 2000/78/EF og artikel 14, stk. 1, litra c), i
direktiv 2006/54/EF. Såfremt dette spørgsmål besvares
bekræftende, kan forskellen mellem de oprindeligt fastsatte følger i
den nationale lovgivning af ulovlig afbrydelse af et tidsubegrænset
arbejdsforhold og et tidsbegrænset arbejdsforhold da begrundes i
henhold til § 4? 4) Forbyder princippet om loyalt samarbejde, at en
medlemsstat bevidst urigtigt fremstiller nationale retsforskrifter for
EU-Domstolen, og er retten forpligtet til – hvor det er muligt – at
fortolke national ret i overensstemmelse med statens fortolkning,
når der ikke foreligger en anden fortolkning af national ret, som
også lever op til de forpligtelser, der følger af medlemskabet af
EU? 5) Omfatter de gældende vilkår for en arbejdskontrakt eller et
arbejdsforhold, som foreskrevet i direktiv 91/533/EØF, og
navnlig i artikel 2, stk. 1 og 2, litra e), tilfælde, hvor en
tidsbegrænset kontrakt kan omdannes til en tidsubegrænset
kontrakt? 6) Såfremt det forudgående spørgsmål besvares
bekræftende, er en ændring med tilbagevirkende kraft af de retlige
rammer, som ikke sikrer den ansatte muligheden for at gøre sine
rettigheder i henhold til direktivet gældende, dvs. opfyldelsen af de
arbejdsvilkår, der er anført i ansættelsesdokumentet, da i strid med
artikel 8, stk. 1, i direktiv 91/533/EØF og formålene med direktiv
91/533/EØF, navnlig som angivet i anden betragtning hertil? 7)
Skal de generelle principper i den gældende fællesskabsret om
retssikkerhed, beskyttelse af den berettigede forventning,
ligestilling af sagens parter, effektiv retsbeskyttelse, retten til en
uafhængig domstol og mere generelt til en retfærdig rettergang,
som garanteres ved artikel 6, stk. 2, i traktaten om Den
Europæiske Union (som ændret ved Lissabontraktatens artikel 1,
stk. 8, og hvortil artikel 46 i traktaten om Den Europæiske Union
henviser) – sammenholdt med artikel 6 i den europæiske
konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og
grundlæggende frihedsrettigheder, undertegnet i Rom den 4.
november 1950, og med artikel 46, 47 og 52, stk. 3, i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder,
proklameret i Nice den 7. december 2000, som gennemført ved
Lissabontraktaten – fortolkes således, at de i relation til
Dom
26.11.14
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421929_0006.png
anvendelsen af direktiv 1999/70/EF er til hinder for, at den
italienske stat efter et betragteligt tidsrum (3 år og seks måneder)
til en lovbestemmelse, nemlig artikel 9 i lovdekret nr. 70 af 13. maj
2011, som ændret ved lov nr. 106 af 12. juli 2011, tilføjer stk. 4a i
artikel 10 i lovdekret nr. 368/01 med henblik på at ændre udfaldet
af verserende retssager, hvilket direkte er til skade for
arbejdstageren og omvendt til fordel for den statslige arbejdsgiver,
og hvorved muligheden for at sanktionere misbrug af flere på
hinanden følgende ansættelseskontrakter efter national ret
ophæves«?
C-66/13
Green Network
Sagen vedrører: »(i) Er de nationale bestemmelser ([artikel] 20, stk.
3, i lovdekret nr. 387/2003), ifølge hvilke anerkendelsen af
oprindelsesgarantier udstedt af tredjelande er betinget af
indgåelsen af en særskilt international aftale mellem den italienske
stat og det pågældende tredjeland, til hinder for korrekt anvendelse
af artikel 3, stk. 2, og artikel 216 TEUF – hvorefter Unionen har
enekompetence til at indgå internationale aftaler, når indgåelsen
har hjemmel i en lovgivningsmæssig EUretsakt, eller når den er
nødvendig for at give Unionen mulighed for at udøve sin
kompetence på internt plan, eller for så vidt den kan berøre fælles
regler eller ændre deres rækkevidde, hvilket har to konsekvenser,
nemlig at beføjelsen til at indgå aftaler med tredjelande, som
berører fælles regler eller ændrer deres rækkevidde eller [berører]
et område, som er fuldt ud reguleret ved fællesskabsbestemmelser
og derfor hører ind under Unionens enekompetence, er
koncentreret i selve Unionen, og at denne beføjelse ikke længere
hverken individuelt eller kollektivt er forbeholdt medlemsstaterne
– og af artikel 5 i direktiv 2001/77/EF? (ii) Er de nævnte nationale
bestemmelser navnlig til hinder for en korrekt [org. s. 12]
anvendelse af de omhandlede fællesskabsforskrifter, såfremt
tredjelandet er Det Schweiziske Edsforbund, der er knyttet til EU
gennem en frihandelsaftale indgået den 22. juli 1972, og som er
trådt i kraft den 1. januar 1973? (iii) Er de nationale bestemmelser i
artikel 4, stk. 6, i ministerielt dekret af 11. november 1999, ifølge
hvilke godkendelsen af begæringen i forbindelse med import af
elektricitet fra tredjelande er betinget af indgåelsen af en aftale
mellem operatøren af det nationale elforsyningsnet og en
tilsvarende lokal myndighed, som fastsætter fremgangsmåden for
de nødvendige kontroller, til hinder for korrekt anvendelse af de
under punkt (i) nævnte fællesskabsforskrifter? (iv) Er de nævnte
nationale bestemmelser navnlig til hinder for korrekt anvendelse af
de omhandlede fællesskabsforskrifter, såfremt den i artikel 4, stk.
6, i ministerielt dekret af 11. november 1999, fastlagte aftale er en
stiltiende aftale, som aldrig er blevet udtrykt i officielle handlinger,
og som blot er blevet nævnt af appellanten, der ikke har været i
stand til at fremlægge nærmere oplysninger herom?«
Parlamentet mod Rådet, Kommissionen mod Rådet
Påstande: Rådets afgørelse 2012/19/EU ( 1 ) af 16. december
2011 om godkendelse på Den Europæiske Unions vegne af
erklæringen om tildeling af fiskerimuligheder i EU-farvande til
fiskerfartøjer, der fører Den Bolivariske Republik Venezuelas flag,
i den eksklusive økonomiske zone ud for Fransk Guyanas kyst,
annulleres. Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Faber
Sagen vedrører: 1) Følger det af effektivitetsprincippet, af det høje
Dom
26.11.14
Forende
sager C-
103/12
+ C-
165/12
Dom
26.11.14
C-
497/13
Dom
27.11.14
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421929_0007.png
forbrugerbeskyttelsesniveau inden for EU, der tilstræbes med
direktiv 1999/44, eller af andre EU-retlige bestemmelser eller
normer, at de nationale retter af egen drift er forpligtet til at
undersøge, om køberen i henhold til en aftale er (en) forbruger
som
omhandlet i artikel 1. stk. 2, litra a), i direktiv1999/44? 2) Såfremt
det første spørgsmål besvares bekræftende, gælder dette også,
såfremt sagens akter ingen (eller ufuldstændige eller modstridende)
faktiske oplysninger indeholder med henblik på at kunne fastslå
køberens egenskab? 3) Såfremt det første spørgsmål besvares
bekræftende, gælder dette også i en appelsag, hvor køber ikke har
rejst indsigelse mod den appellerede kendelse
fra førsteinstansen, for så vidt denne i henhold til kendelsen ikke
(af egen drift) foretog nogen undersøgelse, og for så vidt den
udtrykkeligt undlod at besvare spørgsmålet, om køber kunne anses
for forbruger? 4) Skal (artikel 5 i) direktiv 1999/44 anses for
ligeværdig med nationale regler, der inden for den interne
retsorden har rang af ufravigelige retsgrundsætninger? 5) Er
effektivitetsprincippet, det høje forbrugerbeskyttelsesniveau inden
for EU, der tilstræbes med direktiv 1999/44, eller andre EU-
retlige bestemmelser eller normer til hinder for nederlandsk ret,
[org. s. 10] for så vidt angår forbrugerkøberens indsigelsespligt og
bevisbyrde i forbindelse
med pligten til (rettidig) underretning af sælger om den
formentlige mangel ved salgsgenstanden? 6) Er
effektivitetsprincippet, det høje forbrugerbeskyttelsesniveau inden
for EU, der tilstræbes med direktiv 1999/44, eller andre EU-
retlige bestemmelser eller normer til hinder for nederlandsk ret for
så vidt angår forbrugerkøberens indsigelsespligt og bevisbyrde
med hensyn til, at salgsgenstanden ikke er i overensstemmelse med
det aftalte, og for så vidt angår kravet om, at denne manglende
overensstemmelse skal have vist sig inden for en frist af seks
måneder efter leveringen? Hvad betyder ordene »manglende
overensstemmelse, der viser sig« i artikel 5, stk. 3, i direktiv
1999/44 og især, på hvilken måde skal forbrugerkøberen gøre de
omstændigheder gældende, der vedrører (årsagen til) til den
manglende overensstemmelse? Er det herved tilstrækkeligt, at
forbrugerkøberen gør gældende og ved begrundet indsigelse
beviser, at salgsgenstanden ikke fungerer (tilfredsstillende), eller
skal han også gøre gældende og ved begrundet indsigelse bevise,
hvilken mangel ved salgsgenstanden der er grunden til, at den ikke
fungerer (tilfredsstillende)? 7) Har det for besvarelsen af de
foregående spørgsmål nogen betydning, at
Faber i begge instanser har ladet sig bistå af en advokat?
C-
148/13 -
C-
150/13
A m.fl.
Sagen vedrører: Hvilke grænser fastsætter artikel 4 i Rådets
direktiv 2004/83/EF af 29. april 2004 om fastsættelse af
minimumsstandarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere
eller statsløse som flygtninge eller som personer, der af anden
grund behøver international beskyttelse, og indholdet af en sådan
beskyttelse, og Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder, herunder navnlig chartrets artikel 3 og
7, for den måde, hvorpå en påstået seksuel orientering skal
vurderes, og adskiller disse grænser sig fra dem, der gælder ved
vurderingen af troværdigheden for så vidt angår de andre årsager
til forfølgelse, og i givet fald i hvilket omfang?
Dom
02.12.14
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421929_0008.png
C-
516/13
Dimensione Direct Sales s.r.l. og Michele Labianca mod
Knoll International S.p.A
Sagen vedrører: 1. Omfatter retten til spredning i henhold til
artikel 4, stk. 1, i
direktiv 2001/29/EF retten til at udbyde originalværket eller
eksemplarer heraf til almenheden med henblik på erhvervelse?
Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: 2. Omfatter
retten til at udbyde originalværket eller eksemplarer heraf til
almenheden med henblik på erhvervelse ikke alene tilbud om
kontrakt, men tillige reklameforanstaltninger? 3. Udgør det
ligeledes en krænkelse af retten til spredning, såfremt tilbuddet
ikke fører til erhvervelse af originalværket eller eksemplarer heraf?
Gazprom
Sagen vedrører: 1. Når en voldgiftsdomstol udsteder en anti-suit
injunction og derved forbyder en part at indbringe visse krav for
en medlemsstats ret, som i henhold til Bruxelles I-forordningens
regler om kompetence har kompetence til at behandle den civile
sag materielt, har medlemsstatens ret da ret til at nægte at
anerkende en sådan afgørelse fra voldgiftsdomstolen, fordi den
afskærer rettens ret til selv at afgøre, om den har kompetence til at
behandle sagen i henhold til Bruxelles I forordningens regler om
kompetence? 2. Såfremt det første spørgsmål besvares
bekræftende, gør det samme sig da gældende, når den anti-suit
injunction, der er udstedt af voldgiftsretten, pålægger en af sagens
parter at begrænse sine krav i en sag, som behandles i en anden
medlemsstat, og retten i denne medlemsstat har kompetence til at
behandle denne sag i henhold til Bruxelles I-forordningens regler
om kompetence? 3. Kan en national ret, som søger at sikre EU-
rettens forrang og den fulde virkning af af Bruxelles I-
forordningen, nægte at anerkende en afgørelse fra en voldgiftsret,
hvis en sådan afgørelse begrænser retten for en national ret til at
træffe afgørelse om sin egen kompetence og beføjelser i en sag,
som henhører under af Bruxelles I-forordningens
anvendelsesområde?
GA
04.12.14
C-
536/13
GA
04.12.14
8