Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 104
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/AKOU
Dep sagsnr: 28469
Den 17. november 2014
FVM 343
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne 2,4,5-T,
barban, binapacryl, bromophos-ethyl, camphechlor (toxaphen), chlorbufam,
chloroxuron, chlozolinat, DNOC, di-allat, dinoseb, dinoterb, dioxathion,
ethylnxid, fentinacetat, fentinhydroxid, flucycloxuron, flucythrinat, formothion,
mecarbam, methacrifos, monolinuron, phenothrin, propham, pyrazophos, qui-
nalphos, resmethrin, tecnazen og vinclozolin i eller på specifikke produkter
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II, III og V til pesticid-
rammeforordning nr. 396/2005 for 29 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af
animalsk oprindelse. Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier på
baggrund af revurdering af stofferne 2,4,5-T, barban, binapacryl, bromophos-ethyl,
camphechlor (toxaphen), chlorbufam, chloroxuron, chlozolinat, DNOC, di-allat, dinoseb,
dinoterb, dioxathion, ethylenoxid, fentinacetat, fentinhydroxid, flucycloxuron,
flucythrinat, formothion, mecarbam, methacrifos, monolinuron, phenothrin, propham,
pyrazophos, quinalphos, resmethrin, tecnazen og vinclozolin. Revurderingerne betyder,
at maksimalgrænseværdierne justeres, så grænsen svarer til, hvad man teknisk kan
måle. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og de ændrede
maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, også hvad
angår kombinationseffekter. Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående
Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) d. 24.-25. november 2014. En
vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen kan derfor støtte forslaget. Det skal bemærkes, at regeringens holdning til
forslaget ligger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets
fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier
for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om
ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 18, stk. 1, litra b og
artikel 49, stk. 2 i pesticidrammeforordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421865_0002.png
2
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF) d. 24-25. november 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder,
der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende
restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-
værdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens
bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er
fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,
gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421865_0003.png
3
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II, III og V ændres med hensyn til
maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne 2,4,5-T, barban, binapacryl, bromophos-
ethyl, camphechlor (toxaphen), chlorbufam, chloroxuron, chlozolinat, DNOC, di-allat, di-
noseb, dinoterb, dioxathion, ethylen oxid, fentin acetat, fentin hydroxid, flucycloxuron,
flucythrinat, formothion, mecarbam, methacrifos, monolinuron, phenothrin, propham,
pyrazophos, quinalphos, resmethrin, tecnazen og vinclozolin. For disse stoffer foreslås
maksimalgrænseværdierne, som i dag er lig detektionsgrænsen, ændret som konsekvens
af en revurdering af stofferne.
Ved revurderingen sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen, hvis der hver-
ken er en relevant godkendelse i EU, en importtolerance eller en Codex Alimentarius-
grænseværdi. Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektions-
grænsen, overføres til bilag V.
Grænseværdier som følge af revurdering af stofferne:
For samtlige stoffer sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer
til, hvad man i dag teknisk kan måle.
Som konsekvens heraf flyttes de omhandlende stoffer endvidere fra bilag II og III
til bilag V.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kon-
trol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421865_0004.png
4
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at de fore-
slåede ændringer er sundhedsmæssigt acceptable, også hvad angår kombinationseffek-
ter. Forslaget omhandler udelukkende grænseværdier på detektionsgrænsen – altså
grænseværdier, der er sat så lavt, som det er teknisk muligt. DTU har på baggrund af
den nuværende viden på området vurderet, at der ikke vil være problemer som følge af
kombinationseffekter for de stoffer, som forslaget omhandler. En vedtagelse af forslaget
vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning ved Lars Mikkelsen har indsendt høringssvar med
det hovedbudskab, at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at und-
gå gift i fødevarer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-
lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-
ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand
på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen kan støtte forslaget.
Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-
jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager
om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.