Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 101
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen/Kemi og Fødevarekvalitet
Dep sagsnr.: 28467
Den 17. november 2014
FVM 340
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005
vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticiderne
Trichoderma polysporum
IMI 206039,
Trichoderma asperellum
(tidligere
T. harzianum)
ICC012, T25 og
TV1,
Trichoderma atroviride
(tidligere
T. harzianum)
IMI 206040 og T11,
Trichoderma harzianum
T-22 og ITEM 908,
Trichoderma gamsii
(tidligere
T.
viride)
ICC080,
Trichoderma asperellum
T34,
Trichoderma atroviride
I-1237,
geraniol, thymol, sucrose, ferri-sulfat (jern(III)sulfat), ferro-sulfat
(jern(II)sulfat) og folinsyre (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer i bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 (pesticid rammeforordningen) vedrørende maksimalgrænseværdier for
16 pesticider. Forslaget indebærer, at 11 stammer af mikroorganismer (Trichoderma
polysporum IMI 206039, Trichoderma asperellum (tidligere T. harzianum) ICC012, T25
og TV1, Trichoderma atroviride (tidligere T. harzianum) IMI 206040 og T11, Trichoderma
harzianum T-22 og ITEM 908, Trichoderma gamsii (tidligere T. viride) ICC080,
Trichoderma asperellum T34 og Trichoderma atroviride I-1237) samt stofferne geraniol,
thymol og sucrose tilføjes til bilag IV, som er en liste over pesticider, hvor der ikke skal
fastsættes en grænseværdi, fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af
pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko. Stoffet ferri-sulfat
(jern(III)sulfat) foreslås slettet fra listen, da det ikke er defineret som et pesticid, mens
der foreslås tilføjet en fodnote med reference til anden lovgivning for stofferne ferro-
sulfat (jern(II)sulfat) og folinsyre. Der er gennemført risikovurderinger for pesticiderne,
og ændringerne vurderes – bortset fra ændringerne vedrørende mikroorganismerne - at
være sundhedsmæssigt acceptable, også hvad angår kombinationseffekter. Forslaget
forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 24.–25. november 2014. En vedtagelse af forslaget – med
undladelse af optagelse af mikroorganismerne på bilag IV - vurderes at betyde et
uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte forslaget, såfremt
mikroorganismerne ikke optages på bilag IV. Såfremt de 11 mikroorganismer ikke tilføjes
bilag IV, vil de nuværende grænseværdier på detektionsgrænsen være gældende.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,
regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421838_0002.png
2
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om
ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i forskriftprocedure med kontrol i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,
forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke
har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående
Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen
for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 24.-25. november 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i
pesticidrammeforordningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i
forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af
pesticider (Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1107/2009).
Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold;
der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i
bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens
bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU,
gennemføres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund
specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der
ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421838_0003.png
3
pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for
afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende
pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang
evalueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
foretager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til
ændringer af maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag IV, som er en liste over
pesticider, hvor der ikke skal fastsættes en grænseværdi, fordi et eventuelt restindhold
efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko,
ændres for 11 stammer af mikroorganismer (Trichoderma
polysporum
IMI 206039,
Trichoderma asperellum
(tidligere
T. harzianum)
ICC012, T25 og TV1,
Trichoderma
atroviride
(tidligere
T. harzianum)
IMI 206040 og T11,
Trichoderma harzianum
T-22 og
ITEM 908,
Trichoderma gamsii
(tidligere
T. viride)
ICC080,
Trichoderma asperellum
T34
og
Trichoderma atroviride
I-1237) samt for 6 stoffer (geraniol, thymol, sucrose, ferri-
sulfat (jern(III)sulfat), ferro-sulfat (jern(II)sulfat) og folinsyre).
En række stammer af mikroorganismen
Trichoderma
(Trichoderma
polysporum
IMI
206039,
Trichoderma asperellum
(tidligere
T. harzianum)
ICC012, T25 og TV1,
Trichoderma atroviride
(tidligere
T. harzianum)
IMI 206040 og T11,
Trichoderma
harzianum
T-22 og ITEM 908,
Trichoderma gamsii
(tidligere
T. viride)
ICC080,
Trichoderma asperellum
T34 og
Trichoderma atroviride
I-1237) foreslås tilføjet til bilag
IV. Disse pesticider har ikke tidligere fremgået af noget bilag.
Geraniol, thymol og sucrose foreslås tilføjet til bilag IV. Disse pesticider har ikke tidligere
fremgået af noget bilag.
Ferri-sulfat (jern(III)sulfat) foreslås taget af listen i bilag IV, da stoffet ikke er defineret
som et pesticid under forordning 396/2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421838_0004.png
4
Ferro-sulfat (jern(II)sulfat) og folinsyre er allerede optaget på bilag IV. Fodnoter foreslås
ændret, så det fremgår, at stofferne er inkluderet i bilag IV med forbehold for anden
specifik lovgivning fx om tilsætningsstoffer, kosttilskud eller aromastoffer.
Folinsyre optages endeligt på bilag IV efter revurdering
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med
kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34
fastsætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige
konsekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at mikroorganismerne og
stofferne ikke er sygdomsfremkaldende for mennesker, men at det ikke er fuldstændig
klarlagt, om mikroorganismerne vil danne giftige stoffer.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at de
foreslåede ændringer vedrørende de 6 stoffer er sundhedsmæssigt acceptable, også hvad
angår kombinationseffekter. DTU har på baggrund af den nuværende viden på området
vurderet, at der ikke vil være problemer som følge af kombinationseffekter for de stoffer,
som forslaget omhandler.
For de mikroorganismer, som forslaget omhandler, vurderer DTU Fødevareinstituttet, at
risikoen for negativ påvirkning på menneskers sundhed som følge af reguleret brug af de
nævnte mikroorganismer er lav. Svampe af slægten Trichoderma er dog generelt kendt
for at kunne producere mange forskellige stoffer med mulig giftig effekt. På denne
baggrund vurderer DTU, at det ikke kan udelukkes, at der kan være sundhedsmæssige
problemer forbundet med en optagelse på bilag IV af de mikroorganismer, som forslaget
omhandler.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund – bortset fra optagelse af
mikroorganismerne på bilag IV - at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende
bemærkninger:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421838_0005.png
5
Biodynamisk Forbrugersammenslutning ved Lars Mikkelsen har indsendt høringssvar med
det hovedbudskab, at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at
undgå gift i fødevarer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne
(bilag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle
maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V.
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer
i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag,
der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med
henblik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig
gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på
fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, såfremt de nævnte
mikroorganismer ikke optages i bilag IV.
Regeringen kan støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at de 11
mikroorganismer,
Trichoderma polysporum
IMI 206039,
Trichoderma asperellum
(tidligere
T. harzianum)
ICC012, T25 og TV1,
Trichoderma atroviride
(tidligere
T.
harzianum)
IMI 206040 og T11,
Trichoderma harzianum
T-22 og ITEM 908,
Trichoderma
gamsii
(tidligere
T. viride)
ICC080,
Trichoderma asperellum
T34 og
Trichoderma
atroviride
I-1237, ikke optages på bilag IV.
Såfremt de 11 mikroorganismer ikke tilføjes bilag IV, vil de nuværende grænseværdier
på detektionsgrænsen være gældende.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,
regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.