Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1406692_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. oktober 2014
Asyl- og Visumkontoret
Thomas Højgaard
2014-0030-2402
1262392
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1352 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalget har stillet til justitsministeren den 30. juli 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Peter Skaarup
(DF).
Karen Hækkerup
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1352 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan andre europæiske
lande praktiserer personkontrol af rejsende, der med tog passe-
rer deres grænser. Eksempelvis har en rejsende for nyligt – og
før den aktuelle terrortrussel i Norge opstod – oplevet, hvordan
der i toget fra Gøteborg i Sverige til Oslo i Norge var en grun-
dig undersøgelse af hver enkelt rejsende, der både blev inter-
viewet og fik bagagen undersøgt. Tilsvarende finder angiveligt
ikke sted i eksempelvis tog fra Flensborg til Danmark.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet foretaget en
høring af Norge, Sverige og Tyskland.
De norske myndigheder har oplyst, at § 21 i den norske udlændingelov
(Utlendingsloven) giver politiet hjemmel til at kontrollere personer med
udenlandsk statsborgerskab, når konkrete omstændigheder begrunder en
mistanke om, at vedkommende ulovligt vil indrejse i Norge eller ikke i øv-
rigt har ret til at opholde sig i landet. Det er norsk politis opfattelse, at der
på ruten mellem Gøteborg og Oslo rejser mange udlændinge uden identi-
tetsdokumenter, og politiet benytter ind imellem straffeprocessuelle
tvangsmidler, som f.eks. ransagning af bagage, for at fastslå de pågælden-
des identitet.
Norge er ikke omfattet af EU’s toldregler, hvorfor de norske toldmyndig-
heders kontrol alene følger de nationale toldregler. Hvis den kontrol, der
henvises til i spørgsmålet, er udført af de norske toldmyndigheder, vil den
således være udført med hjemmel i den norske toldlov (Tolloven), hvoref-
ter de norske toldmyndigheder har ret til at udføre systematisk kontrol på
grænsen mellem Sverige og Norge med det formål at afdække eventuelle
overtrædelser af toldlovens regler om vareindførsel. Toldmyndighederne
har i den forbindelse beføjelse til at kontrollere de rejsendes identitet og
eventuelt bagage.
De svenske myndigheder har oplyst, at der normalt ikke foretages kontrol
ved de indre grænser. Dette gælder også i forhold til togruten mellem Gø-
teborg og Oslo, som i øvrigt ikke standser ved den svensk-norske grænse.
De tyske myndigheder har oplyst, at kompetencen til at kontrollere i græn-
seområder op til 30 km fra Tysklands grænser og på føderale togstræknin-
ger er placeret hos det føderale politi. Politiet har beføjelser til at foretage
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
interviews, fastslå rejsendes identitet og om nødvendigt at undersøge rej-
sende og deres ejendele med henblik på at undgå og bekæmpe ulovlig ind-
rejse og kriminalitet, som normalt vil være undergivet det føderale politis
kompetence. Kontrollen har desuden til formål at afværge potentielle farer
i grænseområder op til 30 km fra grænserne og imødegå de trusler, som
togpassager, faciliteter og drift risikerer at blive udsat for.
2.
Det kan tilføjes, at Justitsministeriet har nedsat en hurtigarbejdende ar-
bejdsgruppe med deltagelse af Rigspolitiet, Københavns Politi, Syd- og
Sønderjyllands Politi, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi og Udlæn-
dingestyrelsen, der bl.a. ser nærmere på muligheden for yderligere at styr-
ke politiets værktøjer i forhold til at afsløre udlændinge med ulovligt op-
hold i grænseområder.
Resultatet af arbejdsgruppens overvejelser forventes at foreligge snart.
3