Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 91
Offentligt
27.6.2013
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 176/1
I
(Lovgivningsmæssige retsakter)
FORORDNINGER
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) nr. 575/2013
af 26. juni 2013
om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber og om ændring af forordning
(EU) nr. 648/2012
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, særlig artikel 114,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de
nationale parlamenter,
(2)
ikkerisikobaseret måletal for at forhindre overdreven
gearing i banksystemet og etableres rammer for stærkere
likviditetsbuffere. På grundlag af mandatet fra G20 nåede
Gruppen af Centralbankchefer og Finanstilsynschefer
(GHOS) i september 2009 til enighed om en række
tiltag for at styrke reguleringen af banksektoren. Disse
foranstaltninger blev godkendt af G20-lederne på
topmødet i Pittsburgh den 24.-25. september 2009 og
blev udformet mere detaljeret i december 2009. I juli og
september 2010 udsendte GHOS to yderligere medde
lelser om udformningen og kalibreringen af disse nye
foranstaltninger, og i december 2010 offentliggjorde
Baselkomitéen for Banktilsyn (BCBS) de endelige
foranstaltninger, der kaldes Basel III-regelsættet.
under henvisning til udtalelsen fra Den Europæiske Central
bank (
1
),
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske
og Sociale Udvalg (
2
),
Højniveaugruppen vedrørende Finansielt Tilsyn i EU med
Jacques de Larosière som formand ("Larosière-gruppen")
opfordrede Unionen til at udvikle et mere harmoniseret
sæt regler om finansiel regulering. I forbindelse med den
nye europæiske tilsynsstruktur understregede Det Euro
pæiske Råd på mødet den 18.-19. juni 2009 også
behovet for at udarbejde et fælles europæisk regelsæt
for alle kreditinstitutter og investeringsselskaber i det
indre marked.
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
(3)
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til G20-erklæringen af 2. april 2009 om styr
kelse af det finansielle system bør der gøres en
samordnet international indsats for at styrke gennemsig
tigheden, ansvarligheden og reguleringen ved at forbedre
kvantiteten og kvaliteten af kapital i banksystemet, når
den økonomiske genopretning er blevet gennemført.
Ifølge erklæringen bør der også indføres et supplerende
Som anført i de Larosière-gruppens rapport af 25. februar
2009 ("Larosière-rapporten") bør en medlemsstat kunne
vedtage strengere nationale reguleringsforanstaltninger,
som anses for at være egnede til at sikre finansiel
stabilitet på nationalt plan, så længe principperne for
det indre marked og de vedtagne grundlæggende mini
mumsstandarder respekteres.
(4)
I Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/48/EF af
14. juni 2006 om adgang til at optage og udøve virk
somhed som kreditinstitut (
3
) og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/49/EF af 14. juni 2006 om kravene
(
1
) EUT C 105 af 11.4.2012, s. 1.
(
2
) EUT C 68 af 6.3.2012, s. 39.
(
3
) EUT L 177 af 30.6.2006, s. 1.