Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 88
Offentligt
1436850_0001.png
Til parterne på høringslisten
Dato: 5. december 2014
Sag: POL-14/07014-12
Sagsbehandler: /SAA
Høring over udbudsloven
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sender hermed udkast til forslag til
udbudsloven i høring. Lovforslaget forventes fremsat februar II.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre direktiv 2014/24/EU af 26.
februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv
2004/18/EF i høring (udbudsdirektivet). Med lovforslaget indføres samti-
digt nye regler for indkøb af varer og tjenesteydelser under EU-
tærskelværdien og afsnit II i lov nr. 1410 af 7. december 2007 om lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ophæves. I forbindelse med gennemførelsen af udbudsdirektivet foreslås
endvidere en række konsekvensændringer i lov nr. 492 af 12. maj 2010
om håndhævelse af udbudsreglerne.
Regeringen nedsatte i juni 2013 et udvalg om dansk udbudslovgivning,
der fik til opgave at udarbejde et udkast til et samlet og overskueligt re-
gelsæt, der implementerer udbudsdirektivet i dansk ret. Lovforslaget er
baseret på udbudslovsudvalgets udkast til en ny udbudslov.
Af centrale elementer i lovudkastet kan fremhæves følgende:
Fleksible procedurer:
Lovudkastet udvider adgangen til de fleksible
udbudsprocedurer for konkurrencepræget dialog og udbud med for-
handling. Det er endvidere tydeliggjort, hvad disse procedurer inde-
bærer, og hvornår de kan anvendes.
Innovationspartnerskaber:
Lovudkastet giver mulighed for at benytte
en ny udbudsprocedure til innovative indkøb kaldet innovationspart-
nerskaber. Denne udbudsprocedure giver mulighed for at indgå en el-
ler flere længerevarende partnerskabskontrakter med henblik på at
udvikle et produkt eller en ydelse og understøtter dermed innovation.
Dialog:
Lovudkastet understøtter dialog i de udbud, der gennemføres
efter procedurerne for offentligt og begrænset udbud. Dialogen under-
støttes ved, at det i lovforslaget gøres klarere, at offentlige ordregive-
re kan gennemføre indledende markedsundersøgelser og ved at gøre
det klarere, hvordan ordregivere kan rådføre sig med økonomiske ak-
tører, der er potentielle tilbudsgivere, uden at disse udelukkes fra det
efterfølgende udbud.
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf.
Fax
4171 5000
4171 5100
CVR-nr. 10 29 48 19
EAN-nr. 5798000018006
[email protected]
www.kfst.dk
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 88: Udkast til forslag til udbudsloven, fra erhervs- og vækstministeren
Gennemsigtighed i tilbudsevalueringen:
Lovudkastet indebærer et
krav om, at en ordregiver på forhånd i udbudsmaterialet skal beskrive
den valgte evalueringsmetode samt beskrive, hvad der tillægges be-
tydning ved tilbudsevalueringen.
Kortere tidsfrister:
Lovudkastet giver mulighed for at gøre brug af
kortere minimumstidsfrister, end der anvendes i dag.
Tidlig offentliggørelse:
Lovudkastet indebærer, at ordregiver frem-
over skal offentliggøre udbudsmaterialet samtidig med udbudsbe-
kendtgørelsen. Det betyder, at offentlige ordregivere tidligere skal
fastlægge kravspecifikationer o.l., men også at de økonomiske aktører
har et bedre grundlag for at vurdere, om de ønsker at deltage i udbud-
det.
Rammeaftaler:
Lovudkastet indeholder bestemmelser, der udtrykke-
ligt tager stilling til de forhold, der tidligere har givet anledning til
tvivl i forbindelse med rammeaftaler. Det fremgår bl.a. af lovudkastet,
at samme rammeaftale kan tillade både direkte tildeling og miniud-
bud, at en ordregiver kan indgå eller anvende flere rammeaftaler med
et sammenfaldende sortiment, samt at der på grundlag af en rammeaf-
tale kan indgås kontrakter, der kan have karakter af at være løbende
forhold, også kaldet periodekøbskontrakter. Derudover indeholder
udkastet bestemmelser, der fastlægger en klar ansvarsfordeling mel-
lem indkøbscentraler og brugere heraf.
Ændringer af kontrakter:
Lovudkastet indeholder bestemmelser, der
udtrykkeligt regulerer forholdene vedrørende kontraktændringer.
Lovudkastet giver f.eks. større fleksibilitet til at foretage ændringer af
en indgået kontrakt. Samtidig skaber lovudkastet klarhed om mulig-
hederne for at foretage ændringer.
Små og mellemstore virksomheder:
Lovudkastet indebærer forbedrin-
ger for små og mellemstore virksomheders mulighed for at deltage,
når det offentlige sender opgaver i udbud. Offentlige ordregivere skal
i forbindelse udbud fx overveje, om opgaven med fordel kan opdeles i
mindre dele, ligesom der indføres en pligt for ordregivere til at be-
grunde, hvorfor et konkret udbud ikke deles op. Derudover må ordre-
givere ikke må stille større krav til virksomhedernes minimale årsom-
sætning end det dobbelte af kontraktens værdi.
Underentrepriser:
Lovudkastet indebærer, at ordregiver kan bede om
at få oplyst, om en hovedleverandør forventer at få en underleveran-
dør til at udføre dele af opgaven. Lovudkastet understøtter også tilsyn
med, om underleverandører overholder sociale, miljømæssige og ar-
bejdsmæssige regler, idet ordregivere kan vælge at udelukke en un-
derleverandør, der ikke har overholdt gældende forpligtelser inden for
det miljømæssige-, sociale- og arbejdsretlige område.
Enklere dokumentation:
Lovudkastet indebærer, at tilbudsgivere
fremover skal kunne benytte en form for egenerklæring kaldet et fæl-
les europæisk udbudsdokument som dokumentation. Det vil som ud-
2
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 88: Udkast til forslag til udbudsloven, fra erhervs- og vækstministeren
1436850_0003.png
gangspunkt kun være den vindende tilbudsgiver, der skal fremsende
fuld dokumentation.
Særlig indkøbsordning for sociale tjenesteydelser (light-regimet):
Med lovudkastet indføres en særlig ordning for en række sociale og
andre specifikke tjenesteydelser, og lovudkastet giver ordregivere en
større fleksibilitet i forbindelse med denne type indkøb.
Enklere regler for indkøb under tærskelværdien uden klar grænse-
overskridende interesse:
Lovudkastet indeholder nye regler for ind-
køb af varer og tjenesteydelser under EU’s tærskelværdi uden græn-
seoverskridende interesse. Disse indkøb er i dag som udgangspunkt
reguleret i tilbudslovens afsnit II. Lovudkastet indebærer, at annonce-
ringspligten erstattes af simplere regler om, at ordregiver i forbindelse
med indkøb af varer og tjenesteydelser under tærskelværdien og uden
grænseoverskridende interesse skal sikre sig, at købet foregår på mar-
kedsmæssige vilkår.
Enklere regler for indkøb under tærskelværdien med klar grænse-
overskridende interesse:
Lovudkastet indebærer et nyt enkelt regelsæt
for indkøb af varer og tjenesteydelser under tærskelværdien, der har
grænseoverskridende interesse. De nye regler giver ordregiver øget
fleksibilitet i forbindelse med mindre indkøb.
E-udbud:
Udbudsdirektivet indebærer, at alle udbud fra 2018 skal
gennemføres elektronisk. Indkøbscentraler skal bruge e-udbud allere-
de fra april 2017. Den endelige danske model for e-udbud afventer et
igangværende standardiseringsarbejde i EU, og lovudkastet lægger
derfor op til, at reglerne om e-udbud implementeres senere ved be-
kendtgørelse.
Bæredygtige indkøb:
Lovudkastet præciserer, at ordregivere kan be-
nytte livscyklusomkostninger, som kriterium for tildeling af kontrak-
ten. Lovudkastet giver også mulighed for, at ordregiver kan henvise
til bestemte mærkningsordninger, når de stiller krav til varer, ydelser
eller bygge- og anlægsarbejder.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal anmode om eventuelle be-
mærkninger til lovforslaget senest
den 8. januar 2015.
Høringssvaret
bedes sendt til
[email protected].
Med venlig hilsen
Signe Schmidt
Kontorchef
3