Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 79
Offentligt
NOTAT
11. december 2014
Orientering om Dansk Internationalt Skibsregister (DIS)
Nedenfor følger en orientering om udviklingen i Dansk Internationalt
Skibsregister (DIS). Nærværende orientering følger samme opgørelses-
metode som orienteringen i 2013.
a. Sammensætningen af den danske handelsflåde
I 2014 har der været vækst i antallet af skibe registreret i DIS. Primo no-
vember 2014 var der registreret 658 skibe i DIS, jf. tabel 1, hvilket er en
nettotilgang på 12 skibe siden udgangen af 2013.
Tabel 1 viser endvidere udviklingen i bruttotonnage (BT) registreret un-
der dansk flag, tonnage ejet af danske rederier samt skibe opereret af re-
derier og shippingvirksomheder med hovedkontor i Danmark.
Primo november 2014 var tonnagen under dansk flag 14,0 mio. BT, hvil-
ket er en stigning på 1,6 mio. BT siden 2013. Den markante stigning
skyldes især indflagningen af 8 af Mærsks nye Triple-E skibe, som hver
bidrager med knap 200.000 BT. Den aktuelle registrerede tonnage er den
højeste, siden DIS blev etableret i 1988.
Niveauet for den samlede tonnage, der er ejet af danske rederier, er steget
frem til og med 2012, men har siden udgangen af 2012 været vigende.
Primo november 2014 var der tale om 26,9 mio. BT. Faldet i ejet tonnage
må ses som følge af, at der i kølvandet på den økonomiske krise sker en
konsolidering i branchen, som følge af lave fragtrater og overkapacitet.
De faldende oliepriser i sidste halvdel af 2014, som også har ført til et
fald i priserne på skibsbrændstof, kan dog fremadrettet medvirke til at
lette det økonomiske pres på rederierne. Omvendt vil de skærpede svovl-
krav i blandt andet Nordsøen og Østersøen, der træder i kraft i januar
2015, kunne føre til øgede brændstofsudgifter. Det gælder særligt for
rederierne i nærskibsfarten.
Den generelt svære konkurrencesituation betyder samlet set at danske
rederier i disse år fortsat tilpasser deres forretning til konkurrencesituati-
onen, fx via salg af skibe og/eller ved at indchartre skibe, som ejes af
andre rederier.
Tonnagen, som opereres af danske redere og shippingvirksomheder med
hovedkontor i Danmark, har været i kraftig vækst frem til og med 2012,
hvorefter udviklingen vendte. I løbet af 2014 er der sket et fald i den ope-