Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 75
Offentligt
1433132_0001.png
By- og Boligudvalget 2014-15
BYB Alm.del Bilag 10
Offentligt
NOTAT
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Sagsbehandler:
Dok id:
29. oktober 2014
Boliglovgivning
2014-3053
eta
477371
Notat om statistik over rekvisition af tilstandsrapporter i perioden 1. april
30.
september 2014
Indledning
Af Folketingets By- og Boligudvalgs beretning nr. 1 af 19. december 2012 om opfølgning på beretning
om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed fremgår bl.a. følgende:
”Udvalget anmoder Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter om fortsat løbende at udarbejde statistik
over, hvordan tilstandsrapporter rekvireres. Ministeriet anmodes samtidig om at indgå i dialog med
huseftersynsordningens interessenter om formuleringen af spørgsmål om bestilling af
tilstandsrapporter i et sælgeroplysningsskema og inden den 1. maj 2013 at give en rapportering til
udvalget om dette. Herefter leverer ministeriet halvårligt en statistik over rekvisition af
tilstandsrapporter.”
Dette notat indeholder statistik over rekvisition af tilstandsrapporter i perioden 1. april - 30. september
2014 samt en orientering om projektet vedrørende digitalisering af oplysninger, som afgives af
sælgere i forbindelse af udarbejdelse af tilstandsrapporter.
Bestilling af tilstandsrapporter
Tilstandsrapporten indeholder sælgers oplysninger om ejendommen, herunder sælgers oplysninger
om bestilling af tilstandsrapporter.
I tabel 1 er vist, hvordan sælgernes oplysninger om bestilling af tilstandsrapporterne fordeler sig i
perioden 1. april
30. september 2014.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433132_0002.png
Tabel 1. Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporterne i perioden 1. april - 30. september
2014
Svarmulighed
Via
www.boligejer.dk
Via anden internetside
Via familie, venner og bekendte
Via en liste over bygningssagkyndige udleveret af min
ejendomsmægler
Min ejendomsmægler bad et forsikringsselskab om at
finde én efter aftale med mig
På anden vis
Uoplyst
01.04.2014 - 30.09.2014
1,1 pct.
6,2 pct.
5,4 pct.
10,6 pct.
48,5 pct.
12,3 pct.
15,9 pct.
Tabellen viser, at ca. 7,3 pct. sælgere finder beskikkede bygningssagkyndige via forskellige
internetsider, herunder
www.boligejer.dk.
Sælgere, som finder en beskikket bygningssagkyndig via deres netværk, udgør 5,4 pct.
Mere end hver tiende sælger har oplyst, at den pågældende har valgt en bygningssagkyndig ved
hjælp af en liste over bygningssagkyndige udleveret af ejendomsmægleren, som har stået for salget.
Den største gruppe er bestillinger via forsikringsselskaber. Tabellen viser, at sælgere har oplyst, at
næsten halvdelen af rapporterne er bestilt via sælgerens ejendomsmæglers henvendelse herom til et
forsikringsselskab efter sælgerens anmodning.
Blandt de ca. 12,3 pct. af tilstandsrapporter, som er omfattet af kategorien ”på anden vis” findes der
mulighed for, at sælgere kan angive på hvilken vis, de har bestilt rapporten. Der er tale om et
fritekstfelt, således at oplysningerne ikke kan bearbejdes digitalt.
15,9 pct. af sælgerne har ikke svaret på spørgsmålet om bestilling, hvilket bl.a. kan skyldes, at der er
tale om et dødsbo eller salg af boliger på tvangsauktioner, hvor sælgere normalt ikke udfylder
oplysningsskema.
En sammenligning af ovennævnte statistik med den tilsvarende statistik for perioden 1. november
2013
31. marts 2014 viser, at der ikke er sket nogen væsentlig afvigelse i sælgernes måde at
bestille en tilstandsrapport på.
2
af
5
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433132_0003.png
Figur 1. Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporterne i henholdsvis 3KV13-1KV14 og 2KV-
3KV14
60
50
40
30
20
10
0
3KV13-1KV14
2KV-3KV14
Markedsandele
Ministeriet har foretaget en analyse af 34.279 tilstandsrapporter indberettet i perioden 1. april - 30.
september 2014 med henblik på at undersøge forholdet mellem de beskikkede bygningssagkyndiges
virksomhedstilknytning og antal af de udarbejdede tilstandsrapporter.
Alle virksomheder, som har udarbejdet tilstandsrapporter i analyseperioden, er blevet opdelt i tre
grupper:
-
virksomheder med 1 beskikket bygningssagkyndig (”enkeltmandsvirksomheder”),
- virksomheder med 2-9 beskikkede bygningssagkyndige
(”mellemstore virksomheder”) og
-
virksomheder med 10 eller flere bygningssagkyndige (”store virksomheder”).
Det bemærkes i den forbindelse, at virksomhedens størrelse fastsættes ud fra antallet af de
beskikkede bygningssagkyndige knyttet til virksomheden, som i analyseperioden har indberettet
mindst én tilstandsrapport.
I opgørelsen kombineres de i perioden indberettede tilstandsrapporter med den bygningssagkyndiges
HE-nummer og den pågældendes virksomhedstilknytning. Oplysningen om virksomhedstilknytning
trækkes fra de generelle oplysninger om den bygningssagkyndige, som er registreret i HEWEB.
De beskikkede bygningssagkyndige, som arbejder for flere virksomheder, eller dels er selvstændige,
dels arbejder for en eller flere virksomheder, har siden 1. oktober 2013 haft pligt til at oplyse, hvilken
virksomhed den konkrete tilstandsrapport er udarbejdet for.
Formålet med ændringen har været en forbedring af det statistiske grundlag i forhold til spørgsmålet
om fordelingen af de indberettede rapporter efter den beskikkede bygningssagkyndiges
virksomhedstilknytning. Ændringen har endvidere elimineret den usikkerhed, som tidligere var til stede
3
af
5
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433132_0004.png
i forhold til de beskikkede bygningssagkyndige med tilknytning til flere virksomheder, idet man ikke
uden en manual gennemgang af hver enkelt rapport kunne fastslå, hvilken af de virksomheder, som
de pågældende bygningssagkyndige har været knyttet til, rapporterne var udarbejdet for.
I HEWEB er det registreret 406 beskikkede bygningssagkyndige, som i analyseperioden har
indberettet mindst en tilstandsrapport.
Tabel 2. Fordeling af tilstandsrapporter efter den beskikkede bygningssagkyndiges
virksomhedstilknytning i perioden 1. april
30. september 2014:
1 beskikket
2-9 beskikkede
10 eller flere
bygningssagkyndig
bygningssagkyndige
beskikkede
bygningssagkyndige
Antal virksomheder
Antal
bygningssagkyndige
Antal rapporter
Markedsandel
203
203
21
58
4
161
10.183
29,7 pct.
5.404
15,8 pct.
18.692
54,5 pct.
Det fremgår af tabel 2, at 29,7 pct. af de i perioden udarbejdede tilstandsrapporter er udarbejdet af
bygningssagkyndige i enkeltmandsvirksomheder, 15,8 pct. af de indberettede tilstandsrapporter er
udarbejdet af virksomheder, som har mellem 2 og 9 bygningssagkyndige knyttet til virksomheden, og
54,5 pct. af rapporterne er udarbejdet af de fire største virksomheder (Botjek A/S, EBAS - Energi- &
Bygningsrådgivning A/S, factum2 A/S og OBH Ingeniørservice A/S).
Tilsvarende statistik for perioden 1. oktober 2013 til 31. marts 2014, som blev forelagt udvalget den 2.
maj 2014, viste, at 30,7 pct. af de i perioden udarbejdede tilstandsrapporter var udarbejdet af de
bygningssagkyndige i enkeltmandsvirksomheder (213 bygningssagkyndige), 11,0 pct. af de
bygningssagkyndige knyttet til virksomheder med mellem 2 og 9 bygningssagkyndige (46
bygningssagkyndige) og 58,3 pct. i virksomheder med 10 eller flere bygningssagkyndige (167
bygningssagkyndige).
Det bemærkes, at forskellen mellem det samlede antal beskikkede bygningssagkyndige (422
bygningssagkyndige), som har været knyttet til virksomhederne i statistikperioden, jf. tabel 2, og
antallet af registrerede bygningssagkyndige (406 bygningssagkyndige), som har indberettet mindst én
rapport i perioden, skyldes det forhold, at ti bygningssagkyndige har haft tilknytning til to virksomheder
og tre bygningssagkyndige har haft tilknytning til tre virksomheder.
Digitalisering af sælgeroplysningsskema
Ministeriet arbejder med digitalisering af oplysninger, som afgives af sælgere i forbindelse med
udarbejdelse af tilstandsrapporter. Arbejdet følges af en arbejdsgruppe sammensat af medlemmer af
Følgegruppen for huseftersynsordningen. Formålet er bl.a. at give sælgerne mulighed for at indtaste
sælgeroplysninger direkte i HEWEB og forbedre HEWEB-systemets sikkerhed.
4
af
5
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringerne forventes færdiggjort omkring årsskifte med forventet ikrafttrædelse primo 2015.
5
af
5
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk