Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 75
Offentligt
1433131_0001.png
By- og Boligudvalget 2013-14
BYB Alm.del Bilag 59
Offentligt
NOTAT
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Sagsbehandler:
Dok id:
24. april2014
Boliglovgivning
2014-1344
eta
notat
Notat om statistik over rekvisition af tilstandsrapporter i perioden 1. oktober 2013 – 31.
marts 2014
Indledning
Af Folketingets By- og Boligudvalgs beretning nr. 1 af 19. december 2012 om opfølgning på beretning
oligudvalgs
om bestilling af tilstandsrapporter og bygningssagkyndiges uvildighed fremgår bl.a. følgende:
”Udvalget anmoder Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter om fortsat løbende at udarbejde statistik
over, hvordan tilstandsrapporter rekvireres. Ministeriet anmodes samtidig om at indgå i dialog med
huseftersynsordningens interessenter om formuleringen af spørgsmål om bestilling af
ngens
tilstandsrapporter i et sælgeroplysningsskema og inden den 1. maj 2013 at give en rapportering til
udvalget om dette. Herefter leverer ministeriet halvårligt en statistik over rekvisition a
af
tilstandsrapporter.”
Dette notat indeholder statistik over rekvisition af tilstandsrapporter i perioden 1. oktober 2013 - 31.
marts 2014 samt en orientering om digitalisering af administration af ordningen.
Bestilling af tilstandsrapporter
Tilstandsrapporten indeholder sælgers oplysninger om ejendommen herunder sælgers oplysninger om
ejendommen,herunder
bestilling af tilstandsrapporter.
På baggrund af ovennævnte anmodning har Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter i dialog med
huseftersynsordningens interessenter omformuleret spørgsmålet til sælgere.
Siden 1. oktober 2013 harspørgsmålet lydtsåledes:
”Oplysninger om bestilling af tilstandsrapporten
0.1 Hvordan fandt du den bygningssagkyndige? (sæt kun ét kryds)
Via www.boligejer.dk
Via anden internetside
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
havn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433131_0002.png
Via familie, venner og bekendte
Via en liste over bygningssagkyndige udleveret af min ejendomsmægler
Min ejendomsmægler bad et forsikringsselskab om at finde én efter aftale med mig
På anden vis, angiv hvilken___________________________________”
Den nye formulering tilbyder flere svarmuligheder til sælgere, idet det indtil 1. oktober 2013 anvendte
spørgsmål gav sælgere mulighed for at vælge mellem tre svar: ”dig selv”, ”dit forsikringsselskab evt.
via din ejendomsmægler” og ”andre”.
Formålet med ændringen har været en forbedring af det statistiske grundlag gennem en nuancering af
svarmuligheder.
Følgende tabel viser, hvordan sælgernes oplysninger om bestilling af tilstandsrapporterne har fordelt
sig i perioden 1. oktober 2013 – 31. marts 2014.
Tabel 1. Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporterne i perioden 1. oktober 2013 – 31.
marts 2014:
Svarmulighed
Via
www.boligejer.dk
Viaanden internetside
Via familie, venner og bekendte
Via en liste over bygningssagkyndige udleveret af min
ejendomsmægler
Min ejendomsmægler bad et forsikringsselskab om at
finde én efter aftale med mig
På anden vis
Uoplyst
01.10.2013 - 31.03.2014
1,1 pct.
5,5 pct.
5,2 pct.
9,6 pct.
48,2 pct.
13,0 pct.
17,4 pct.
Tabellen viser, at ca. 6,6 pct. sælgere søger efter beskikkede bygningssagkyndige via internetsider,
herunder
www.boligejer.dk.
Sælgere, som finder en beskikket bygningssagkyndig via deres netværk
udgør 5,2 pct.
Knap hver tiende sælger har oplyst, at den pågældende har valgt en bygningssagkyndig ved hjælp af
en liste over bygningssagkyndige udleveret af ejendomsmægleren, som står for salget.
2
af
4
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den største gruppe er bestillinger via forsikringsselskaber. Tabellen viser, at sælgere har oplyst, at
knap halvdelen af rapporterne er bestilt via sælgerens ejendomsmæglers henvendelse herom til et
forsikringsselskab efter sælgerens anmodning.
Blandt de 13 pct. af tilstandsrapporter, som er omfattet af kategorien ”på anden vis” findes der
mulighed for, at sælgere kan angive på hvilken vis, de har bestilt rapporten. Der er tale om et
fritekstfelt, således at oplysningerne ikke kan bearbejdes digitalt.
I 17,4 pct. tilfælde har sælgerne ikke svaret på spørgsmålet om bestilling, hvilket bl.a. kan skyldes, at
der er tale om et dødsbo eller salg af boliger på tvangsauktioner, hvor sælgere normalt ikke udfylder
oplysningsskema.
Markedsandele
Ministeriet har foretaget en analyse af 26.594tilstandsrapporter indberettet i perioden 1. oktober 2013-
31. marts 2014med henblik på at undersøge de beskikkede bygningssagkyndiges
virksomhedstilknytningog antal af de udarbejdede tilstandsrapporter.
Alle virksomheder, som har udarbejdet tilstandsrapporter i analyseperioden, er blevet opdelt i tre
grupper:
- virksomheder med 1 beskikket bygningssagkyndig (”enkeltmandsvirksomheder”),
- virksomheder med 2-9 beskikkede bygningssagkyndige (”mellemstore virksomheder”) og
- virksomheder med 10 eller flere bygningssagkyndige (”store virksomheder”).
Det bemærkes i den forbindelse, at virksomhedens størrelse fastsættes ud fra antallet af de
beskikkede bygningssagkyndige knyttet til virksomheden, som i analyseperioden har indberettet
mindst én tilstandsrapport.
I opgørelsen kombineres de i perioden indberettede tilstandsrapporter med den bygningssagkyndiges
HE-nummer og den pågældendes virksomhedstilknytning. Oplysningen om virksomhedstilknytning
trækkes fra de generelle oplysninger om den bygningssagkyndige, som er registreret i HEWEB.
De beskikkede bygningssagkyndige, som arbejder for flere virksomheder, der tilbyder
tilstandsrapporter, eller dels er selvstændige, dels arbejder for en eller flere virksomheder, der tilbyder
tilstandsrapporter, har siden 1. oktober 2013 haft pligt til at oplyse, hvilken virksomhed den konkrete
tilstandsrapport er udarbejdet for.
Formålet med ændringenhar væreten forbedring af det statistiske grundlag i forhold til spørgsmålet
om, fordelingen af de indberettede rapporter efter den beskikkede bygningssagkyndiges
virksomhedstilknytning.Ændringenhar endvidere elmineret den usikkerhed, som tidligere var til stede i
forhold til de beskikkede bygningssagkyndige med tilknytning til flere virksomheder, idet man ikke
uden en manual gennemgang af hver enkelt rapport kunne fastslå, hvilken af de virksomheder, som
de pågældende bygningssagkyndige har været knyttet til, rapporterne var udarbejdet for.
I HEWEB er det registreret 400 beskikkede bygningssagkyndige, som i analyseperioden har
indberettet mindst en tilstandsrapport, heraf er 25 bygningssagkyndige med tilknytning til to eller tre
virksomheder.
3
af
4
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433131_0004.png
Tabel 2. Fordeling af tilstandsrapporter efter den beskikkede bygningssagkyndiges
virksomhedstilknytning i perioden 1.oktober – 31. marts 2014:
1 beskikket
2-9 beskikkede
10 eller flere
bygningssagkyndig
bygningssagkyndige
beskikkede
bygningssagkyndige
Antal virksomheder
Antal
bygningssagkyndige
Antal rapporter
Markedsandel
213
213
17
46
4
167
8.161
30,7 pct.
2.926
11,0 pct.
15.507
58,3 pct.
Det fremgår af tabellen, at 30,7 pct. af de i perioden udarbejdede tilstandsrapporter er udarbejdet af
bygningssagkyndige i enkeltmandsvirksomheder, 11,0 pct. af de bygningssagkyndige var knyttet til
virksomheder med mellem 2 og 9 bygningssagkyndige og 58,3 pct. i virksomheder med 10 eller flere
bygningssagkyndige.
Tilsvarende statistik for perioden 1. april 2013 til 30. september 2013, som blev forelagt for Udvalget
den 1. november 2013, viste, at 30,9 pct. af de i perioden udarbejdede tilstandsrapporter var
udarbejdet af de bygningssagkyndige i enkeltmandsvirksomheder, 9,7 pct. af de bygningssagkyndige
knyttet til virksomheder med mellem 2 og 9 bygningssagkyndige og 53,7 pct. i virksomheder med 10
eller flere bygningssagkyndige.Ca. 5,7 pct. af tilstandsrapporternevar udarbejdet af
bygningssagkyndige, som havdehaft tilknytning til to eller flere forskellige virksomhedstyper. Denne
gruppe optræder ikke længere i statistikken, jf. ovenfor.
Digitalisering af administration af ordningen
Ministeriet arbejder med yderligere digitalisering af administration af ordningen. Arbejdet følges af en
arbejdsgruppe sammensat af medlemmer af Følgegruppen for huseftersynsordningen.Formålet er
bl.a. at give sælgerne mulighed for at indtaste sælgeroplysninger direkte i HEWEB og forbedre
HEWEB-systemets sikkerhed.
Ministeriet vil løbende holde By- og Boligudvalgetorienteret om digitaliseringsarbejdet.
4
af
4
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk