Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 73
Offentligt
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
9. december 2014
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 1 ad KOM (2013) 0192 stillet af Folketingets
Europaudvalg den 14. november 2014 efter ønske fra Holger K. Niel-
sen (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oversende et notat, som uddybende beskriver de forven-
tede konsekvenser for dansk og europæisk erhvervsliv af de foreslåede
ændringer i de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter, jf. ”Forslag om
ændring af rådsforordning 1225/2009 om beskyttelse mod dumpingim-
port fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab, og
rådsforordning 579/2009 om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra
lande, der ikke er medlem af Det Europæiske Fællesskab (de handelspoli-
tiske beskyttelsesinstrumenter)”. Ministeren bedes redegøre for de for-
ventede konsekvenser af både Kommissionens forslag samt Formandska-
bets kompromisforslag. Spørgsmålet stilles som opfølgning på forelæg-
gelsen i Europaudvalget den 14. november (forelæggelse ved handels- og
udviklingsministeren på vegne af erhvervs og vækstministeren).
Svar:
De økonomiske konsekvenser af både Kommissionens forslag og det ita-
lienske EU-formandskabs kompromisforslag knytter sig især til de speci-
fikke forslag om, at EU i nogle tilfælde ikke skal gøre brug af reglen om
anvendelse af den mindste toldsats. Rækkevidden af de økonomiske kon-
sekvenser for dansk og europæisk erhvervsliv er vanskelig at fastslå, da
det er meget usikkert i hvilken omfang og med hvilken rækkevidde,
Kommissionen fremover vil anvende de defensive handelsinstrumenter.
Det er dog regeringens vurdering, at konsekvenserne kan blive betydelige
og af negativ karakter for erhvervslivet. Danske effektberegninger i tidli-
gere antidumping-sager bekræfter dette billede og viser, at effekten for-
stærkes, når beskyttelsesniveauet hæves.
Når EU indfører beskyttelsestold vil det alt andet lige have positive øko-
nomiske effekter for de europæiske producenter, der lider skade som føl-
ge af, at deres konkurrenter uden for EU dumper priserne eller modtager
ulovlige konkurrenceforvridende subsidier. Omvendt vil europæiske im-
portører og brugervirksomheder blive pålagt meromkostninger som følge
af beskyttelsestolden.
Med Kommissionens og Formandskabets forslag om at begrænse anven-
delsesområdet for reglen om brug af den mindste toldsats, vil beskyttel-
sesniveauet stige i en række sager. Dermed vil det alt andet lige øge de
økonomiske gevinster for de dumping-udsatte producenter, mens det om-
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
www.evm.dk