Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 73
Offentligt
1432274_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
9. december 2014
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 1 ad KOM (2013) 0192 stillet af Folketingets
Europaudvalg den 14. november 2014 efter ønske fra Holger K. Niel-
sen (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oversende et notat, som uddybende beskriver de forven-
tede konsekvenser for dansk og europæisk erhvervsliv af de foreslåede
ændringer i de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter, jf. ”Forslag om
ændring af rådsforordning 1225/2009 om beskyttelse mod dumpingim-
port fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab, og
rådsforordning 579/2009 om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra
lande, der ikke er medlem af Det Europæiske Fællesskab (de handelspoli-
tiske beskyttelsesinstrumenter)”. Ministeren bedes redegøre for de for-
ventede konsekvenser af både Kommissionens forslag samt Formandska-
bets kompromisforslag. Spørgsmålet stilles som opfølgning på forelæg-
gelsen i Europaudvalget den 14. november (forelæggelse ved handels- og
udviklingsministeren på vegne af erhvervs og vækstministeren).
Svar:
De økonomiske konsekvenser af både Kommissionens forslag og det ita-
lienske EU-formandskabs kompromisforslag knytter sig især til de speci-
fikke forslag om, at EU i nogle tilfælde ikke skal gøre brug af reglen om
anvendelse af den mindste toldsats. Rækkevidden af de økonomiske kon-
sekvenser for dansk og europæisk erhvervsliv er vanskelig at fastslå, da
det er meget usikkert i hvilken omfang og med hvilken rækkevidde,
Kommissionen fremover vil anvende de defensive handelsinstrumenter.
Det er dog regeringens vurdering, at konsekvenserne kan blive betydelige
og af negativ karakter for erhvervslivet. Danske effektberegninger i tidli-
gere antidumping-sager bekræfter dette billede og viser, at effekten for-
stærkes, når beskyttelsesniveauet hæves.
Når EU indfører beskyttelsestold vil det alt andet lige have positive øko-
nomiske effekter for de europæiske producenter, der lider skade som føl-
ge af, at deres konkurrenter uden for EU dumper priserne eller modtager
ulovlige konkurrenceforvridende subsidier. Omvendt vil europæiske im-
portører og brugervirksomheder blive pålagt meromkostninger som følge
af beskyttelsestolden.
Med Kommissionens og Formandskabets forslag om at begrænse anven-
delsesområdet for reglen om brug af den mindste toldsats, vil beskyttel-
sesniveauet stige i en række sager. Dermed vil det alt andet lige øge de
økonomiske gevinster for de dumping-udsatte producenter, mens det om-
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432274_0002.png
2/3
vendt vil medføre yderligere økonomisk skade for europæiske virksom-
heder i andre led af værdikæden (importører og brugere af produkterne).
Danmark har som en lille og åben økonomi en relativt omfattende sam-
handel med omverdenen. Derfor rammes det danske erhvervsliv oftest
negativt, når EU indfører beskyttelsestold. De negative konsekvenser må
forventes at stige, hvis der foretages begrænsninger i anvendelsesområdet
for reglen om brug af mindste toldsats.
Som led i forberedelsen af moderniseringsforslaget fik Kommissionen
gennemført en uvildig undersøgelse af unionens defensive handelsin-
strumenter. Undersøgelsen viste bl.a., at reglen om anvendelse af den
mindste toldsats har medført, at EU’s antidumping-toldsatser i gennem-
snit har været ca. 28 % lavere, end det ellers ville være tilfældet.
Effekten af reglen har været stærkt svingende fra sag til sag. I ca. 45 % af
de undersøgte sager, har reglen ikke haft nogen effekt på de anvendte
toldsatser, mens reglen i en enkelt sag har medført, at tolden udgjorte ca.
25 % af det niveau, EU ville have anvendt uden brug af reglen. Undersø-
gelsen konkluderede endvidere, at reglens betydning er stigende i EU’s
antisubsidie-sager.
1
Både Kommissionen og Formandskabet foreslår, at reglen ikke skal finde
anvendelse i antidumping-sager, hvor der konstateres betydelig manipula-
tion af priserne på de råvarer, der indgår i produktionen af de dumpede
varer. En optælling af de beskyttelsesforanstaltninger, som EU indførte i
perioden 1. juli 2013 til 30. juni 2014, viser, at der i 25 % af sagerne ville
have været anvendt højere toldsatser, såfremt reglen ikke havde været
anvendt i sådanne sager. Stigningerne ville i en række af sagerne være
meget betydelige.
Den økonomiske rækkevidde af Kommissionens oprindelige forslag vil
være endnu større, idet reglen også foreslås fjernet i alle antisubsidie-
sager. Såfremt forslaget gennemføres kan det for eksempel medføre, at
toldsatserne forøges med ca. 25 % i den vidtrækkende antidumping- og
antisubsidie-sag vedrørende import af solceller fra Kina. Den danske im-
port af kinesiske solceller beløb sig i det seneste år før indførelsen af for-
anstaltningerne til næsten 1 mia. kr. Den samlede europæiske import af
solceller fra Kina udgjorde ca. 157 mia. kr. i 2011. Der foreligger ikke
beregninger af de økonomiske konsekvenser ved en stigning i toldsatser-
ne på 25 %, men det vurderes, at netto-omkostningerne vil være betydeli-
ge givet den meget væsentlige import fra Kina. Lignende tendenser kan
forventes i andre antisubsidie-sager, hvor den økonomiske rækkevidde
dog vil være væsentligt mindre.
To andre elementer af både Kommissionens forslag og Formandskabets
1
Tallene er baseret på en række udvalgte antidumping-foranstaltninger i perioden 2005-
2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
kompromisforslag vurderes at have visse positive økonomiske konse-
kvenser for danske og europæiske importører. Det ene er forslaget om, at
Kommissionen skal varsle om kommende beskyttelsestold. Det andet er
forslaget om, at importører kan anmode de nationale toldmyndigheder om
at få tilbagebetalt den beskyttelsestold, der er opkrævet under en udløbs-
undersøgelse, der ikke resulterer i en forlængelse af tolden. Den økono-
miske rækkevidde af begge forslag vurderes at være begrænset i sammen-
ligning med effekterne af de delvise begrænsninger af reglen om den
mindste toldsats.