Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1430522_0001.png
Dato: 2. december 2014
Sag: 14/00887-56
KONKURRENCE- OG
REDEGØRELSE
om lovovervågning af lov nr. 517 af 12. juni 2009 om ændring af lov om
forbrugerklager og retsplejeloven (Tvangsfuldbyrdelse af klagenævnsafgø-
relser m.v.) og lov nr. 73 af 26. januar 2010 om ændring af lov om forbru-
gerklager og retsplejeloven (Omkostningsdækning i forbindelse med for-
brugersager ved domstolene)
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
1. Baggrund
Den 1. januar 2010 trådte nye regler om tvangsfuldbyrdelse af klage-
nævnsafgørelser i kraft, jf. lov nr. 517 af 12. juni 2009 om ændring af lov
om forbrugerklager og retsplejeloven. Reglerne blev fulgt op af nye reg-
ler om omkostningsdækning for forbrugersager ved domstolene, der tråd-
te i kraft den 1. februar 2010, jf. lov nr. 73 af 26. januar 2010 om ændring
af lov om forbrugerklager og retsplejeloven. Begge lovændringer er udta-
get til lovovervågning. Da lovændringerne supplerer hinanden, er evalue-
ringen foretaget samlet og udmøntet i nærværende redegørelse. Da lov-
overvågningen giver ikke anledning til at foretage ændringer i reglerne
om tvangsfuldbyrdelse eller forbrugerens mulighed for omkostningsdæk-
ning, er der ikke lagt op til at ændre reglerne i det forslag til lov om alter-
nativ tvistløsning på forbrugerområdet (forbrugerklageloven), som er
sendt i høring den 19. november 2014 med henblik på fremsættelse janu-
ar II, 2015.
Reglerne om tvangsfuldbyrdelse og omkostningsdækning blev udformet
på baggrund af en evaluering gennemført i 2007 af lov nr. 456 af 10. juni
2003 om forbrugerklager. Evalueringen viste, at de initiativer, der var
iværksat med henblik på at øge efterlevelsen af klagenævnsafgørelser (fx
elektronisk offentliggørelse af navne på erhvervsdrivende, der ikke efter-
lever en klagenævnsafgørelse) ikke var tilstrækkeligt effektive, idet 10-20
% af Forbrugerklagenævnets afgørelser ikke blev efterlevet af de er-
hvervsdrivende. Regeringen fandt på den baggrund, at der var behov for
at indføre yderligere regler, der kunne sikre en højere grad af efterlevelse
og samtidig lette gennemførelsen af en forbrugers krav, når forbrugeren
havde fået helt eller delvist medhold i en klagenævnsafgørelse, og den
erhvervsdrivende ikke ville efterleve afgørelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Reglerne medfører, at en klagenævnsafgørelse under visse betingelser
kan tvangsfuldbyrdes, og at en erhvervsdrivende, der taber en sag, derfor
ikke blot kan forholde sig passivt, uden at det får konsekvenser.
Hvis forbrugeren får helt eller delvist medhold, skal nævnet forkynde
afgørelsen for den erhvervsdrivende. Hvis den erhvervsdrivende ikke vil
være bundet af afgørelsen, skal den erhvervsdrivende skriftligt meddele
dette til nævnet inden for en frist på 30 dage, der løber fra forkyndelsen.
Forholder den erhvervsdrivende sig passivt, kan afgørelsen efter udløbet
af fristen tvangsfuldbyrdes. Forbrugeren kan i så fald gå til fogedretten og
få inddrevet sit krav. Meddeler den erhvervsdrivende derimod rettidigt, at
han ikke vil være bundet af afgørelsen, må forbrugeren selv gå videre
med sagen og indbringe den for domstolene. For at sikre, at en forbruger
ikke af økonomiske årsager afholder sig fra at føre en retssag, giver reg-
lerne bl.a. mulighed for, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan dæk-
ke en forbrugers rimelige omkostninger i forbindelse med retssagen. Reg-
lerne om omkostningsdækning er særegne for klagenævnsområdet og
træder i stedet for reglerne om fri proces.
Redegørelsen fokuserer på, om lovene har medført den ønskede forøgelse
af antallet af efterlevede klagenævnsafgørelser, og om det er blevet lettere
for forbrugeren at få gennemført sit krav.
Nedenfor i afsnit 2.1 redegøres der for, hvilke organisationer og myndig-
heder der er hørt i forbindelse med udarbejdelse af redegørelsen. Afsnit
2.2 indeholder en beskrivelse af de modtagne høringssvar fra de godkend-
te, private klage- og ankenævn. Afsnit 2.3 indeholder en beskrivelse af de
modtagne høringssvar fra de øvrige organisationer og myndigheder. Re-
degørelsens afsnit 3.1 indeholder en gennemgang af tal vedrørende For-
brugerklagenævnets afgørelser, mens afsnit 3.2 indeholder en gennem-
gang af omkostningerne forbundet med de nye regler. Redegørelsens af-
snit 4 indeholder en sammenfatning og en vurdering.
2. Høring
2.1. Hørte organisationer og myndigheder
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har til brug for udarbejdelsen af re-
degørelsen anmodet følgende myndigheder og organisationer om oplys-
ninger om deres erfaringer med de to love:
Forsikring & Pension, Domstolsstyrelsen, medlemmerne af Forbruger-
klagenævnets Forretningsudvalg (Dansk Erhverv, Dansk Industri og For-
brugerrådet Tænk), Ankenævn for biler, Ankenævnet for Bedemands-
branchen, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Ankenævnet for Dyrlæ-
ger, Ankenævnet for Feriehusudlejning, Ankenævnet for Fondsmægler-
selskaber, Ankenævnet for Forsikring, Ankenævnet for hotel, restaurant
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og turisme, Ankenævnet for Investeringsforeninger, Ankenævnet for Kø-
reundervisning, Ankenævnet for Tekniske Installationer, Ankenævnet på
Energiområdet, Byggeriets Ankenævn, Håndværkets Ankenævn, Klage-
nævnet for Ejendomsformidling, Pakkerejse-Ankenævnet, Pengeinstitut-
ankenævnet, Realkreditankenævnet, Teleankenævnet og Disciplinær- og
klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige.
Høringssvarene kan indhentes hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke modtaget svar fra Hånd-
værkets Ankenævn og Realkreditankenævnet.
2.2. Høringssvar fra de godkendte, private klage- og ankenævn
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
og
Teleankenævnet
har oplyst, at
stort set alle afgørelser generelt efterleves.
Ankenævnet for Dyrlæger, Ankenævnet på Energiområdet, Anke-
nævnet for Feriehusudlejning, Ankenævnet for Forsikring, Anke-
nævnet for Tekniske Installationer, Byggeriets Ankenævn, Klage-
nævnet for Ejendomsformidling og Pakkerejseankenævnet
har alle
bl.a. oplyst, at langt de fleste sager, hvor forbrugeren får helt eller delvist
medhold, bliver efterlevet af de erhvervsdrivende. Der angives en efterle-
velsesprocent på mellem 90 og 100.
Ankenævnet for Tekniske Installationer
har desuden oplyst, at det er
deres opfattelse, at lovændringerne har haft en positiv effekt på efterle-
velsesprocenten, og at reglerne efter al sandsynlighed har medført, at for-
brugerne lettere får deres krav gennemført. Det er nævnets erfaring, at
reglerne stort set fungerer gnidningsløst til gavn for forbrugeren.
Ankenævnet for Ejendomsformidling, Ankenævn for biler, Anke-
nævnet for Fondsmæglerselskaber, Ankenævnet for Investeringsfor-
eninger, Ankenævnet for Bedemandsbranchen, Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro, Teleankenævnet
og
Ankenævnet for Køreundervis-
ning
har alle bl.a. givet udtryk for, at de enten ingen erfaringer har med
reglerne om tvangsfuldbyrdelse eller omkostningsdækning, eller at deres
erfaringer er meget sparsomme.
Ankenævn for biler
har oplyst, at det er nævnets indtryk, at reglerne
fungerer ganske godt. Reglerne er relativt lette at forstå og forklare.
Ankenævn for hotel, restaurant og turisme
har oplyst, at det er deres
opfattelse, at muligheden for tvangsfuldbyrdelse af ankenævnsafgørelser
generelt har været med til at styrke forbrugernes anvendelse af ankenæv-
nene til løsning af tvistigheder med erhvervsdrivende - særligt vedrørende
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
beløbsmæssigt set små sager. Ankenævnet mener, at en øget anvendelse
af ankenævnene - herunder muligheden for at tvangsfuldbyrde afgørel-
serne - er med til at lette presset på domstolene. Ankenævnet ønsker der-
for, at muligheden for tvangsfuldbyrdelse af ankenævnsafgørelserne bi-
beholdes.
Byggeriets Ankenævn
har oplyst, at ca. 72 % af klagesagerne er rettet
mod medlemmer af Dansk Byggeri, og at forbrugerne kan gøre deres
krav gældende i garantiordningen Byg Garanti, hvis virksomheden ikke
efterlever afgørelsen. Medlemmer af Dansk Byggeri er som udgangs-
punkt forpligtet til at efterleve nævnsafgørelserne og kun 4 virksomheder
gav i 2013 meddelelse om, at de ikke ville efterleve afgørelsen.
Klagenævnet for Ejendomsformidling
og
Teleankenævnet
mener ik-
ke, at reglerne har haft nogen særskilt indflydelse på efterlevelsesprocen-
ten, der i begge nævn er meget høj.
Klagenævnet for Ejendomsformid-
ling
oplyser supplerende, at 95 % af alle mæglere er medlem af Dansk
Ejendomsmæglerforening og derigennem forpligtet til at efterleve næv-
nets afgørelser. Da så få sager går videre til domstolene/fogedretten, har
nævnet ikke tilstrækkelig erfaring til at kunne udtale sig om, hvorvidt
forbrugerne har fået lettere adgang til at få gennemført deres krav, eller
hvordan reglerne fungerer i praksis.
Pengeinstitutankenævnet
har oplyst, at reglerne ikke har haft betydning
for Pengeinstitutankenævnet. I de tilfælde, hvor pengeinstituttet meddeler
nævnet, at det ikke ønsker at være bundet af afgørelsen, har det navnlig
været Forbrugerombudsmanden, som har hjulpet forbrugeren med at føre
en sag for domstolene, alternativt har indledt forligsforhandlinger med
pengeinstituttet.
I forhold til et evt. ressourceforbrug i forbindelse med forkyndelse af af-
gørelser samt opfølgning mv. oplyser flere nævn, at der ikke foreligger
nogen eksakt opgørelse heraf
(Teleankenævnet, Klagenævnet for
Ejendomsformidling, Byggeriets Ankenævn)
Ankenævn for biler
oplyser, at sekretariatet aktuelt anvender ca. 15 % af
de samlede ressourcer på arbejde foranlediget af de nye regler om tvangs-
fuldbyrdelse og omkostningsdækning
Byggeriets Ankenævn
har oplyst, at parterne ofte oplever selve forkyn-
delsesprocessen som langvarig og uforståelig. Virksomhederne har ofte
svært ved at forstå de forskellige frister, og forbrugerne synes, det er uri-
meligt, at virksomheden har 30 dage efter forkyndelsesdatoen til at med-
dele, om de vil være bundet af afgørelsen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Klagenævnet for Ejendomsformidling
oplyser, at der uden tvivl bruges
ekstra ressourcer på de ekstra ekspeditioner, der skal gennemføres efter
kendelsernes afsigelse, idet der skal brevforkyndes og følges op på at alle
forkyndelser kommer retur.
Disciplinær- og Klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige
har
oplyst, at de ikke har nogen erfaring med den lovændring, der giver mu-
lighed for omkostningsdækning i forbindelse med forbrugersager ved
domstolene.
For så vidt angår lovændringen om tvangsfuldbyrdelse af klagenævnsaf-
gørelser har nævnet oplyst, at det ikke på nuværende tidspunkt kan sige,
om gennemførelsen af loven på sigt har haft en positiv effekt i relation til
den bygningssagkyndiges lyst til at efterleve en afgørelse afsagt af næv-
net.
Opsummering:
Generelt er indtrykket fra besvarelserne, at de godkendte, private klage-
og ankenævn har en positiv indstilling til reglerne. Der er således ingen
af nævnene, der giver udtryk for, at de synes reglerne skal ændres væ-
sentligt eller afskaffes.
Flere af de godkendte, private klage- og ankenævn giver på den anden
side udtryk for en formodning om, at reglerne ikke har haft nogen nævne-
værdig effekt på efterlevelsesprocenten i nævnene eller på forbrugernes
mulighed for at få gennemført deres krav.
2.3. Høringssvar fra de øvrige organisationer og myndigheder
Forbrugerklagenævnets formand
har oplyst, at hun ikke har bemærk-
ninger til evalueringen af reglerne.
Forbrugerrådet Tænk
har oplyst, at de ikke har talmateriale, der nær-
mere belyser anvendelsen af bestemmelserne i de nævnte love. De støtter
overordnet formålet med lovgivningen, men finder, at processen er be-
byrdende for den almindelige forbruger, der allerede har fået helt eller
delvis medhold efter en normalt længerevarende sagsbehandling. I for-
bindelse med fx tvangsfuldbyrdelsen af forbrugerens krav, skal forbruge-
ren således selv finde og kontakte den relevante retskreds. I første om-
gang er det den, der begærer en fogedretssag foretaget, der skal afholde
udgifter til sagens behandling. Forbrugeren vil derfor skulle betale retsaf-
gift og evt. afholde udgifter i forbindelse med politiets afhentning af den
erhvervsdrivende, hvis denne ikke møder op mv. Forbrugerrådet Tænk
finder, at forbrugeren overlades til sig selv i stedet for at blive hjulpet
igennem processen. Forbrugerrådet Tænk anfører, at det generelt bør
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
overvejes at sørge for, at den forbruger, der har fået medhold i et klage-
nævn, bliver taget hånd om i hele forløbet.
Dansk Erhverv
og
Dansk Industri
finder det generelt betænkeligt, at
staten går ind og tager forbrugerens parti ved at give støtte til, at sagen
kan føres ved domstolene – ikke mindst i den situation, hvor det er den
erhvervsdrivende, der anlægger en retssag.
Dansk Industri
henviser i
den forbindelse til de kritiske bemærkninger, de kom med i deres hø-
ringssvar til lovforslaget i 2009. Hverken
Dansk Industri eller Dansk
Erhverv
mener, at det er lighed for loven, at staten sikrer forbrugerne
omkostningsdækning, hvis en sag indbringes for domstolene, når det
samme ikke gælder for virksomhederne. De erhvervsdrivende har ikke
mulighed for at opnå dækning, selvom de efterfølgende får medhold ved
domstolene. Reglerne har således væsentligt forrykket retssikkerhedsba-
lancen mellem forbrugerne og de erhvervsdrivende til skade for de er-
hvervsdrivende.
Dansk Erhverv
opfordrer til, at reglerne om omkost-
ningsdækning ændres således, at de erhvervsdrivende fremadrettet kan
opnå omkostningsdækning i de tilfælde, hvor den efterfølgende retssag
falder ud til fordel for den erhvervsdrivende.
Dansk Erhverv og Dansk Industri
mener også, at reglerne indebærer, at
der må stilles særlige krav til Forbrugerklagenævnets sagsbehandling og
de retsgarantier, der gælder i forbindelse hermed. Organisationerne stiller
spørgsmål ved, om Forbrugerklagenævnet altid opfylder disse krav. Or-
ganisationerne mener bl.a., at der er en øget tendens til, at nævnet be-
handler sager, hvor der er tale om påstand mod påstand, og hvor sagerne
burde have været henvist til domstolene. Dertil kommer et stigende antal
sager, hvor den sagkyndige ikke har været i stand til at fastslå med sik-
kerhed, om en mangel har været til stede på leveringstidspunktet, og hvor
nævnet så blot lægger den sagkyndiges skøn til grund for en afgørelse.
Dansk Erhverv
mener, at reglerne om omkostningsdækning sammen-
holdt med de meget høje sagsomkostninger kan være medvirkende til, at
virksomhederne uden videre giver forbrugerne ret i sager, hvor retten
ellers er på virksomhedernes side.
Både
Dansk Erhverv
og
Dansk Industri
oplyser, at de ikke har konkret
erfaring med reglerne fra deres medlemmer, da deres medlemmer gene-
relt efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser. Begge har dog oplyst, at
der ikke umiddelbart er noget, der tyder på, at lovændringerne har haft en
væsentligt indflydelse på efterlevelsesprocenten, og henviser i den for-
bindelse til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens egne statistikker.
Dansk Erhverv
mener helt overordnet, at der burde nedsættes et lovfor-
beredende udvalg for en revision af forbrugerklageloven, der kan foretage
en grundig undersøgelse af Forbrugerklagenævnet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430522_0007.png
Forsikring & Pension
har til brug for besvarelsen af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens henvendelse foretaget en høring hos deres medlem-
mer.
På baggrund heraf har
Forsikring & Pension
oplyst, at reglerne ikke ses
at have haft en indvirkning på retshjælpsforsikringsdækningen. De henvi-
ser til, at der ikke er registreret nogen indvirkning, og at der heller ikke er
nogen statistik. Det skyldes formentlig bl.a., at sagstyperne i vidt omfang
hele tiden har været omfattet af forsikringsdækningen, hvilket den offent-
lige dækning ikke ændrer på.
Domstolsstyrelsen
har oplyst, at de ikke umiddelbart kan bidrage med
oplysninger om erfaringer med de to love. Reglerne om omkostnings-
dækning er udformet sådan, at der ikke kan meddeles omkostningsdæk-
ning til en person, der har en retshjælpsforsikring eller anden forsikring,
der dækker omkostningerne ved retssagen. Det har derfor været forvent-
ningen, at der ville blive indbragt et meget begrænset antal af denne type
sager for retterne.
Der blev indført en procedure, hvor retterne hver måned skulle indberette
til Domstolsstyrelsen, hvor stort et beløb retterne udbetalte i sagsomkost-
ninger i forbrugerklagesager, hvor der var meddelt omkostningsdækning.
Domstolsstyrelsen har imidlertid ikke på nuværende tidspunkt modtaget
nogen indberetninger fra retterne om udbetaling af sagsomkostninger i
sager, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har meddelt omkost-
ningsdækning efter reglerne i forbrugerklagenævnslovens § 4 e
1
. Dette er
ikke nødvendigvis udtryk for, at der ikke har været nogen sager af denne
type, men det er vurderingen, at der er tale om et meget begrænset antal
sager.
1
Reglerne om omkostningsdækning er på klagenævnsområdet trådt i stedet for retspleje-
lovens regler om fri proces. Reglerne svarer i vidt omfang til reglerne om fri proces,
men går på nogle punkter videre. Fx gælder der ikke nogen økonomiske betingelser for
at opnå dækning efter forbrugerklagelovens regler. En eventuel retshjælpsforsikring er
dog primær i forhold til reglerne om omkostningsdækning efter forbrugerklageloven. I
forhold til en eventuel retshjælpsforsikring, vil forbrugeren kunne få dækket udgifter til
en eventuel selvrisiko, eller udgifter, der overstiger forsikringens maksimum. Reglerne
er udformet på den måde, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen giver tilsagn om om-
kostningsdækning, men at det er retterne, der træffer afgørelse om dækningens omfang.
I de sager, hvor en forbruger ikke har en retshjælpsforsikring, vil forbrugeren få dækket
omkostninger som efter reglerne om fri proces. Dvs. at forbrugeren ikke skal betale
retsafgift, at der kan beskikkes en advokat osv. Der er indgået aftale med Domstolssty-
relsen om, at det er retterne, der har ansvaret for, at der sker udbetaling af de omkostnin-
ger ved retssagen, som forbrugeren har krav på at få dækket efter reglerne, når der ikke
foreligger en retshjælpsforsikring. Reglerne om omkostningsdækning betyder også, at
forbrugeren vil kunne få dækket eventuelle omkostninger i forbindelse med tvangsfuld-
byrdelse af en sag.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Domstolsstyrelsen har heller ikke registreret oplysninger om antallet af
klagenævnsafgørelser, der er tvangsfuldbyrdet ved fogedretterne, siden
reglernes ikrafttræden. Det er dog også her vurderingen, at der er tale om
et meget begrænset antal sager.
3. Gennemgang af tal vedr. Forbrugerklagenævnets afgørelser mv.
3.1. Tal for efterlevelse af Forbrugerklagenævnets afgørelser før og efter
de nye reglers ikrafttræden
For at kunne opgøre, hvor mange afgørelser, der bliver efterlevet af den
erhvervsdrivende, er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afhængig af, at
parterne bidrager med oplysninger om efterlevelsen af afgørelsen.
Før de nye regler trådte i kraft, blev parterne kontaktet og forbrugeren
blev bedt om at oplyse, om afgørelsen var efterlevet, eller om den skulle
indbringes for retten. Siden 2004 har KFST offentliggjort navne på de
erhvervsdrivende, der ikke efterlever en afgørelse, på Firmatjek. Den
erhvervsdrivende havde på baggrund af Firmatjek et stort incitament til at
oplyse, hvis afgørelsen var efterlevet. Der har dog altid været en del sa-
ger, hvor der ikke foreligger oplysninger om efterlevelse. De seneste år
har der manglet oplysninger i omkring 50% af afgørelserne.
Som følge af de nye regler fra 2009/2010, blev der indført en ny opfølg-
ningsprocedure for de sager, hvor forbrugeren får helt eller delvist med-
hold. Proceduren skulle både sikre, at reglerne om tvangsfuldbyrdelse
mv. blev effektueret, og samtidig gøre det muligt at trække tal, der kunne
vise, om reglerne havde en effekt på efterlevelsen.
En afgørelse bliver først forsøgt brevforkyndt, og hvis den erhvervsdri-
vende ikke senest 30 dage efter modtagelsen af afgørelsen har givet med-
delelse om, hvorvidt den erhvervsdrivende vil efterleve afgørelsen eller
ej, vil afgørelsen i stedet blive forkyndt med stævningsmand for at sikre,
at den erhvervsdrivende er bekendt med afgørelsen. Grundet reglerne om
tvangsfuldbyrdelse har den erhvervsdrivende således et endnu større inci-
tament for at give meddelelse om afgørelsen vil blive efterlevet eller ej.
Det må imidlertid konstateres, at der fortsat er et stort antal sager, hvor
der ikke foreligger oplysninger om efterlevelsen (ca. 50% i 2013). I peri-
oden efter, at der er truffet afgørelse i sagen, anmodes parterne flere gan-
ge om at give oplysning om, hvorvidt afgørelsen er eller vil blive efterle-
vet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får imidlertid ikke automatisk
oplysninger om efterlevelsen, men er afhængig af, at parterne aktivt bi-
drager med oplysninger herom. De sager, hvor det ikke lykkes at få præ-
cise oplysninger om efterlevelsen, indgår ikke i det statistiske bereg-
ningsgrundlag.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430522_0009.png
Nedenstående tabel viser med disse forbehold efterlevelse af Forbruger-
klagenævnets afgørelser for perioden 2005 til 2013.
Tabel 1. Sager afgjort af Forbrugerklagenævnet i perioden 2005 – 2013, hvor
forbrugerne har fået helt eller delvist medhold.
2005
Sager afgjort af Forbrugerklagenævnet
Forbruger har fået helt eller delvist medhold
Heraf registreret oplysning om efterlevelse /
ikke efterlevelse
Nævnsafgørelse efterlevet (antal)
Nævnsafgørelse efterlevet (pct.)
Oplysningsgrad om sagernes udfald (pct.)
424
338
271
221
82 %
80 %
2006
518
399
289
257
89 %
72 %
2007
1006
890
555
516
93 %
62 %
2008
504
401
290
260
90 %
72 %
2009
528
372
229
203
89 %
62 %
2010
528
367
180
161
89 %
49 %
2011
623
416
265
258
97 %
64 %
2012
435
278
124
118
95 %
45 %
2013
484
296
155
149
96 %
52 %
Tabellen viser en stigning i antallet af sager, der efterleves af den er-
hvervsdrivende, fra 89 % i 2010 til 96 % i 2013. Der er et ret stort sam-
menfald mellem antallet af sager, hvor der foreligger registreringer om
efterlevelse og antallet af sager, hvor afgørelsen er efterlevet. Dette kunne
tyde på, at det har været lettere at opnå oplysninger fra parterne i de sa-
ger, hvor den erhvervsdrivende faktisk har efterlevet afgørelsen. Da der
ikke foreligger oplysninger om efterlevelse på alle sager, vil den reelle
efterlevelsesprocent derfor kunne være lavere end den opgjorte.
Det fremgår desuden, at der er registreret oplysninger om efterlevelse i
færre sager i 2013 end i 2009. På den baggrund er det ikke muligt at kon-
kludere entydigt, om lovændringen har medført en samlet højere efterle-
velse af nævnets afgørelser.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil i de kommende år arbejde på at
sikre en højere oplysningsgrad af efterlevelsen af Forbrugerklagenævnets
sager.
3.2. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens omkostninger forbundet med
de nye regler
De samlede omkostninger i KFST til efterlevelse fremgår af nedenståen-
de tabel 2. I driftsomkostningerne indgår bl.a. udgifter i forbindelse med
den omkostningsdækning, der ydes til forbrugere i forbindelse med en
retssag, når forbrugeren ikke har en retshjælpsforsikring, der dækker sa-
gens omkostninger. Det kan fx være udgifter til retsafgift eller advokatsa-
lær eller udgifter, der ikke dækkes ved en eventuel retshjælpsforsikring.
Dertil kommer lønomkostninger i forbindelse med administrering af ef-
terlevelsesproceduren.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430522_0010.png
Tabel 2. Omkostninger til efterlevelsesområdet i kr.
2010
Løn
Drift
Samlet
193.629
71
193.700
2011
696.653
27.324
723.977
2012
624.627
48.584
673.211
2013
481.169
121.228
602.397
I alt
1.996.078
197.207
2.193.286
Tabellen viser, at i perioden 2010 til og med 2013 udgjorde Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens samlede omkostninger til efterlevelsesområdet i
alt 2.193.286 kr. Bortset fra opstartsåret 2010 har omkostningerne været
på 600.000 til 700.000 kr. årligt. Lønomkostningerne er baseret på Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsens tidsregistrering i perioden, mens drifts-
omkostningen er de regnskabsførte omkostninger til forkyndelse og dæk-
ning af sagsomkostninger etc. jf. nedenfor ved tabel 4.
Timeforbruget på området fremgår af tabel 3.
Tabel 3. Timeforbrug på efterlevelsesområdet
2011
Timer
1623
2012
1430
2013
1102
Tabellen viser, at timeforbruget på området for efterlevelse topper i 2011,
og derefter viser en svagt faldende tendens frem til 2013.
I tabel 4 er driftsomkostninger fra tabel 1 specificeret ud på henholdsvis
omkostningsdækning og forkyndelser. Omkostningsdækningen omfatter
både de direkte omkostninger ved en retssag, når forbrugeren ikke har en
retshjælpsforsikring (retsafgift, advokatsalær og modpartens omkostnin-
ger, hvis forbrugeren taber sagen), samt de udgifter, der ikke dækkes ved
en eventuel retshjælpsforsikring (selvrisiko eller evt. udgifter, der over-
stiger forsikringens maksimum), og endelig udgifter til tvangsfuldbyrdel-
se af afgørelsen ved fogedretten.
Tabel 4. Fordeling af driftsomkostninger på efterlevelsesområdet i kr.
2010
Omkostningsdækning
Forkyndelser
Samlet drift
71
71
2011
17.675
13.264
30.939
2012
18.950
29.634
48.584
2013
99.990
21.238
121.228
Tabellen viser, at driftsomkostninger på efterlevelsesområdet er steget til
godt 120.000 kr. i 2013. Udgifterne til at forkynde afgørelserne til den
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
erhvervsdrivende er nogenlunde stabile, mens omkostningerne til dæk-
ning af forbrugerens udgifter til retssager er steget i 2013. Dette kan skyl-
des, at effekten af reglerne først der er slået mærkbart igennem, idet der
medgår et vist tidsinterval fra en sag er afgjort ved Forbrugerklagenæv-
net, til der efterfølgende er afsagt dom i sagen. Det kan eventuelt også
skyldes, at en eller flere forbrugere har oversteget maksimum for deres
retshjælpsforsikring, og derfor fået dækning herfor af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen. Udgifterne til omkostningsdækning vil kunne variere
betydeligt fra år til år.
De offentlige omkostninger er dog højere end ovenstående. Det fremgår
af Domstolsstyrelsens høringssvar, at Domstolsstyrelsen ikke har modta-
get indberetninger af omkostninger fra retterne, hvilket formentligt bety-
der, at retterne har givet omkostningsdækning til forbrugere og finansie-
ret disse omkostninger under reglerne om fri proces, uden at være op-
mærksom på, at disse omkostninger kunne dækkes af KFST. Domstols-
styrelsen vurderer imidlertid, at der har været tale om et meget begrænset
antal sager, hvor der har været omkostningsdækning af sagsomkostnin-
gerne.
KFST kan på baggrund heraf konstatere, at der knytter sig usikkerhed til
vurderingen af de offentlige omkostninger til særligt omkostningsdæk-
ning.
Samlet set må det dog antages, at omkostningerne til området har vist sig
at være væsentligt lavere end de forventede årlige 3,5 mio. kr., som var
skønnet i forbindelse med behandlingen af loven.
Dette skyldes formentlig, at langt de fleste forbrugere i dag har en rets-
hjælpsforsikring og, at det i disse situationer alene er omkostningen til
selvrisikoen, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal dække. Hvis
forbrugeren ikke har en retshjælpsforsikring, kan omkostningerne, der
skal dækkes af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvis forbrugeren
taber retssagen, blive meget høje. Det er ikke umiddelbart muligt på for-
hånd at vurdere, i hvor mange sager forbrugeren ikke har en retshjælps-
forsikring, og det må derfor forventes, at omkostningerne til området kan
variere betydeligt fra år til år.
4. Sammenfatning og Erhvervs- og Vækstministeriets vurdering
Det er Erhvervs- og Vækstministeriets vurdering, at lovændringerne sam-
let set har givet forbrugerne bedre muligheder for at få gennemført deres
krav. Men eftersom der ikke foreligger oplysninger om, hvorvidt Forbru-
gerklagenævnets afgørelser er fuldt i op mod halvdelen af sagerne, er det
ikke muligt at fastslå, hvorvidt lovændringerne er fuldt udnyttet.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Generelt er indtrykkene fra høringssvarene, at de godkendte private kla-
ge- og ankenævn har en positiv indstilling til reglerne. Der er således in-
gen af nævnene, der giver udtryk for, at de mener, at reglerne skal ændres
væsentligt eller afskaffes. Flere af de hørte ankenævn giver på den anden
side udtryk for, at reglerne dog ikke har haft nogen nævneværdig effekt
på efterlevelsesprocenten i nævnene eller på forbrugerens mulighed for at
få gennemført deres krav. De fleste af de hørte nævn mv. har oplyst, at de
ikke har praktisk erfaring med reglerne.
To medlemmer af Forbrugerklagenævnets forretningsudvalg (Dansk Er-
hverv og Dansk Industri) har ud fra en retspolitisk synsvinkel kritiseret
reglerne, idet de mener, at reglerne har forrykket retssikkerhedsbalancen
mellem forbrugerne og de erhvervsdrivende til skade for de erhvervsdri-
vende. De to medlemmer finder det bl.a. generelt betænkeligt, at staten
går ind og tager forbrugerens parti ved at give forbrugeren økonomisk
støtte til, at sagen føres for domstolene – ikke mindst i den situation, hvor
det er den erhvervsdrivende, der anlægger en retssag.
På baggrund af gennemgangen af det statistiske grundlag må det konsta-
teres, at reglerne har givet forbrugerne bedre muligheder for at få gen-
nemført deres krav. Det har dog ikke ud fra Konkurrence- og Forbruger-
styrelsens nuværende registreringssystem været muligt at fastslå, hvorvidt
disse muligheder er udnyttet fuldt ud. Det er ligeledes vanskeligt at udle-
de noget entydigt om, hvorvidt reglerne har haft en positiv effekt på efter-
levelsen af Forbrugerklagenævnets afgørelser. Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen vil i de kommende år have fokus på registreringen af efterle-
velse af afgørelserne mv., så det fremadrettet bliver muligt i højere grad,
end tilfældet er i dag, at vurdere effekten af reglerne.
Sammenfattende er det Erhvervs- og Vækstministeriets opfattelse, at lov-
overvågningen ikke giver grundlag for at foretage ændringer i lov om
forbrugerklager.
12