Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1407038_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til ERU til ECOFIN 14. oktober 2014
1.
Tiltag til fremme af investeringer i EU
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2014) 168
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Kommissionens meddelelse om forskning og innovation som kilde
til fornyet vækst
- Udveksling af synspunkter
KOM(2014) 339
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Opfølgning på IMF- og G20-møder i Washington den 9.-11. okto-
ber 2014
- Information fra Formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Forberedelse af DER den 23.-24. oktober 2014
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Kreditinstitutters bidrag til afviklingsfonde
- Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Obligatorisk automatisk udveksling af skatteoplysninger
- Politisk aftale
KOM(2013) 348
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Energibeskatningsdirektivet
- Orienterende debat
KOM(2011) 169
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Irlands førtidsindfrielse af IMF-lån
Side 3
Sagsnr.
2014 - 19608
Doknr.
172636
Dato
09-10-2014
2.
Side 8
3.
Side 10
4.
-
5.
-
6.
-
7.
-
8.
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0002.png
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 14.
oktober 2014, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt
rådsmøde med henblik på vedtagelse.
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0003.png
Dagsordenspunkt 1: Tiltag til fremme af investeringer i EU
KOM(2014) 168
Resumé
ECOFIN ventes at drøfte tiltag til at fremme investeringerne i EU. Det gælder fx inve-
steringer i forskning, udvikling og innovation samt infrastruktur. Det er besluttet at
nedsætte en arbejdsgruppe, som inden årets udgang skal komme med forslag til,
hvorledes investeringsniveauet i EU konkret kan styrkes.
Baggrund
ECOFIN ventes at drøfte tiltag til at fremme investeringerne i EU. Drøftelsen ventes at
finde sted på grundlag af et papir fra EU-Kommissionen og Den Europæiske Investe-
ringsbank (EIB). Fremme af investeringsaktiviteten gælder fx investeringer inden for
forskning, udvikling og innovation, den digitale økonomi, infrastruktur og miljø. Der er
fokus på at fremme både private og offentlige investeringer.
Det italienske formandskab satte på uformelt ECOFIN d. 13. september 2014 fokus på
at fremme investeringerne i EU. På uformelt ECOFIN bad landene Kommissionen og
EIB om at nedsætte en arbejdsgruppe med henblik herpå. Arbejdsgruppen skal bestå
af repræsentanter fra medlemslandene, Kommissionen og EIB.
Den kommende formand for Kommissionen Jean-Claude Juncker har meldt ud, at det
vil være en topprioritet for den nye EU-Kommission at fremme investeringerne i EU.
Dette vil ske som led i gennemførelsen af en samlet pakke vedr. beskæftigelse, vækst
og investeringer, når den nye Kommission er tiltrådt.
Indhold
Det fornyede fokus i EU på at fremme investeringerne skal ses i lyset af, at investe-
ringsniveauet i EU har ligget lavere de senere år efter krisen,
jf. figur 1
og
2.
Billedet
for Danmark for så vidt angår investeringsaktiviteten ligner i nogen grad billedet for EU
som helhed. I Danmark er de offentlige investeringer imidlertid øget siden krisen og
har isoleret set betydet en stigning i de samlede investeringer i forhold til BNP. Nogle
særligt udfordrede medlemslande har oplevet voldsommere tilbageslag i investerings-
aktiviteten. Det gælder både de private og offentlige investeringer.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0004.png
Figur 1
Investeringer i forhold til BNP
Pct. af BNP
35
30
4
25
20
15
10
1
5
3
Pct. af BNP
5
Figur 2
Dekomponering af ændring i investeringer i for-
hold til BNP, 2008-13
Pct. af BNP
2
Pct. af BNP
2
0
-2
-4
-6
-8
-10
-12
EU
Danmark
Ændring i BNP
Ændring i offentlige investeringer
Ændring i private investeringer
Samlet ændring
0
-2
-4
-6
-8
-10
-12
Særligt
udfordrede
eurolande
2
0
2004
2006
2008
2010
2012
EU - investeringer i alt
Danmark - investeringer i alt
Særligt udfordrede eurolande - investeringer i alt
EU - offentlige investeringer (h. akse)
Danmark - offentlige investeringer (h. akse)
Særligt udfordrede eurolande - offentlige investeringer (h. akse)
0
Anm.: Investeringer er et lands årlige nye investeringer i fast kapital, tillagt ændringen i varebeholdninger samt
værdireguleringer. Investeringerne vist i figurerne omfatter private og offentlige investeringer. Investerin-
gerne er fx i privat- og erhvervsejendomme, maskiner, fabrikker, veje, jernbaner, hospitaler og skoler. Æn-
dringen i figur 1 fra 2008 til 2013 i de samlede investeringer i forhold til BNP svarer til niveauet af den
grønne markering i figur 2. Den samlede ændring i figur 2 er summen af bidraget fra ændringen i BNP, de
offentlige investeringer og i de private investeringer. Et bidrag større (mindre) end nul er udtryk for et fald
(stigning) i BNP og en stigning (fald) i investeringerne. Gruppen af særligt udfordrede eurolande omfatter
Grækenland, Portugal, Irland og Spanien. Dekomponeringen for denne gruppe af lande er for 2008 til
2012 grundet datamangel for Irland for de samlede investeringer for 2013.
Kilde: Eurostat.
Kommissionen peger på, at investeringsaktiviteten (det reale investeringsniveau, dvs.
investeringsniveauet korrigeret for prisudviklingen) i EU som helhed har ligget lavt.
Aktuelt ca. 15 pct. under sit højeste niveau inden krisen, men der er stor spredning på
tværs af lande.
Kommissionen anslår, at investeringer i EU i niveauet 1.000 mia. euro inden for trans-
port, telekommunikation og energi vil være påkrævet frem mod 2020 for at dække
investeringsbehovet. Kommissionen præciserer ikke nærmere, hvordan dette behov
er estimeret. Der vil ifølge Kommissionen ligeledes være betydelige investeringsbehov
inden for forskning, udvikling og innovation.
Den kommende formand for Kommissionen har meldt ud, at den nye EU-Kommission
vil foreslå en pakke vedr. beskæftigelse, vækst og investeringer på 300 mia. euro. Der
er konkret peget på, at en bedre udnyttelse af offentlige midler under EU-budgettet og
bedre udnyttelse af finansielle instrumenter under EIB potentielt vil kunne mobilisere
op til 300 mia. euro yderligere i offentlige og private investeringer over de kommende
tre år. Detaljer og finansiering af investeringspakken kendes endnu ikke.
Den faldende investeringsaktivitet i EU siden krisen skal ifølge Kommissionen ses i
lyset af behovet i medlemslandene for at nedbringe høje private og offentlige gældsni-
veauer og nedbringe overkapacitet hos virksomhederne. Det faldende investeringsni-
veau skal desuden ses i lyset af en generel økonomisk usikkerhed i medfør af krisen,
som har påvirket adgangen til og vilkårene for finansiering for nogle lande og virksom-
heder. Det gælder særligt i forbindelse med infrastrukturprojekter. Desuden er der
ifølge Kommissionen fortsat hindringer for formidlingen af kapital til finansiering af
sunde projekter på mindre udviklede kapitalmarkeder i nogle lande. Kommissionen
peger også på, at de nødvendige bestræbelser på at reducere offentlige underskud og
gældsniveauer i nogle lande har indebåret færre offentlige investeringer, og at dette
også påvirker private investeringer negativt.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0005.png
Kommissionen peger desuden på, at de reguleringsmæssige rammer for investeringer
og lange forberedelsesperioder for investeringsprojekter også bidrager til at forklare
den lave investeringsaktivitet i EU. Lange forberedelsesperioder kan henføres til be-
sværlige udbudsprocesser, regler for at give tilladelser mv. Kommissionen peger dog
på, at lange forberedelsesperioder ofte er en konsekvens af en grundig projektplan-
lægning, og at dette er nødvendigt for at sikre, at et projekt gennemføres på et vel-
overvejet økonomisk grundlag.
Den nedsatte arbejdsgruppe i EU vedr. investeringer vil bl.a. fokusere på investeringer
inden for forskning, udvikling og innovation, den digitale økonomi, energi- og trans-
portinfrastruktur, den sociale infrastruktur og ressourcer (hospitaler, skoler mv.) samt
inden for miljø. Arbejdsgruppens fokus er ifølge Kommissionen på linje med de an-
noncerede retningslinjer for den nye EU-Kommission. Arbejdsgruppen vil i sit arbejde
se på alle medlemslande og vil skulle tage højde for landespecifikke forhold.
Kommissionen peger særligt på, at der er behov for at fremskynde gennemførelsen af
infrastrukturprojekter. Kommissionen peger i den forbindelse bl.a. på, at der vil kunne
tages udgangspunkt i projekter under infrastrukturfaciliteten (Connecting Europe Faci-
lity – CEF) i regi af Europa 2020-strategien. Dette fokus på gennemførelsen af infra-
strukturprojekter kan ifølge Kommissionen suppleres af et øget fokus på strukturre-
former og kvalitet i de offentlige udgifter for på den måde at understøtte investeringer.
Arbejdsgruppen forventes at have følgende opgaver:
Danne sig overblik over udviklingstendenser og vurdering af investeringsbe-
hovet inden for nøglesektorer
Identificere og analysere hindringer og flaskehalse for investeringer, projekt-
udvikling mv.
Foreslå løsninger til fremme af investeringer og til fremme af viden om gode
landeeksempler (best practices). Der vil skulle foreslås en handlingsplan til
gennemførelse af de foreslåede løsninger samt prioriteter i det videre arbejde.
Det nævnes ikke eksplicit, om arbejdsgruppen i forbindelse med at foreslå løsninger til
fremme af investeringer, også vil give bud på, hvordan løsningerne forestilles finansie-
ret. Fra dansk side er der i EIB-regi lagt vægt på, at arbejdsgruppen bør pege på
eventuelle finansieringskilder samtidig med, at der foreslås løsninger.
En første foreløbig rapport fra arbejdsgruppen vil efter planen skulle fremlægges i
forbindelse med ECOFIN d. 14. oktober 2014. En endelig rapport vil blive fremlagt i
forbindelse med ECOFIN d. 9. december 2014.
Kommissionens meddelelse fra marts 2014 om langsigtet finansiering danner også
grundlag for arbejdet med at fremme investeringerne i EU. Kommissionens meddelel-
se handler om, hvordan EU kan fremme udbuddet af langsigtet finansiering via en
række andre kilder end bankfinansiering. Langsigtet finansiering er finansiering over
en længere horisont til fx virksomheder, som har behov for længevarende finansiering
til at investere langsigtet. Den europæiske økonomi er i høj grad afhængig af bankfi-
nansiering og i mindre grad finansiering via kapitalmarkederne.
Kommissionens meddelelse peger på mulige initiativer til fremme af langsigtet finan-
siering via en bedre udnyttelse af offentlige midler i investeringsøjemed, styrkelse af
EU’s kapitalmarkeder, forbedring af små og mellemstore virksomheders (SMV’ers)
adgang til finansiering og fremme af private midler til langsigtet finansiering.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0006.png
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Initiativer på EU-niveau til at fremme investeringsaktiviteten i EU, og som indebærer
anvendelse af offentlige midler under EU-budgettet, har statsfinansielle konsekvenser
via det danske EU-bidrag. Det bemærkes, at Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgif-
terne på EU's budget.
En udvidelse af aktiviteten i EIB, der kræver et styrket kapitalgrundlag, som Danmark
vil skulle bidrage til finansieringen af, vil have statsfinansielle konsekvenser. Der er
ikke aktuelt stillet forslag om en udvidelse af EIB’s kapitalgrundlag.
Det er forventningen, at initiativer i udgangspunktet vil skulle afholdes inden for de
allerede fastlagte lofter i EU's flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer til fremme af investeringerne i EU vil kunne have positive samfundsøkono-
miske konsekvenser, i det omfang investeringerne bidrager til et højere og mere stabilt
niveau af velstand og beskæftigelse.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen støtter et fokus i EU på at fremme investeringer, som vil kunne bidrage til
et højere niveau af velstand og beskæftigelse i medlemslandene. EU kan spille en
rolle i forhold til at fremme investeringerne i landene, idet meget dog fortsat vil være
op til landene selv.
Regeringen finder, at det først og fremmest handler om at prioritere de begrænsede
offentlige ressourcer i medlemslandene og på EU-niveau på den bedst mulige måde,
og at skabe rammer, der kan stimulere og mobilisere private investeringer. Dette skal
ses i lyset af de meget begrænsede økonomiske råderum i alle medlemslande og på
EU-niveau. Strukturreformer og fortsættelse af den differentierede vækstvenlige kon-
solidering af de offentlige finanser i landene spiller en afgørende og vigtig rolle for at
skabe sunde rammebetingelser for investeringer samt vækst og beskæftigelse.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0007.png
Regeringen støtter som udgangspunkt forslag om at målrette EU’s budget mod frem-
me af investeringer, vækst og beskæftigelse. Regeringen kan ikke støtte eventuelle
forslag om at øge udgiftsniveauet i EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-20 til
flere investeringer.
Regeringen har fokus på at styrke merværdien i udlånene fra Den Europæiske Inve-
steringsbank (EIB). Efter regeringens opfattelse bør EIB træde til på de områder for
rentable investeringer, hvor markedet ikke slår til.
Andre landes holdning
Medlemslandene ventes bredt at kunne støtte et fokus på at genoprette investerings-
niveauet i EU. Landene ventes i en vis udstrækning at have forskellige prioriteter i
forhold til, hvilke tiltag som ønskes iværksat, hvor vidtrækkende de skal være, og til
hvordan de i givet fald skal finansieres.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0008.png
Dagsordenspunkt 2: Kommissionens meddelelse om forskning og innovation
som kilde til fornyet vækst
KOM (2014) 339
Resumé
ECOFIN ventes den 14. oktober at drøfte Kommissionens meddelelse om forskning
og innovation som kilde til fornyet vækst. Meddelelsen er et input til den bredere dis-
kussion om behovet for at maksimere effekten af de offentlige udgifter og gennemføre
strukturelle reformer. Meddelelsen fremhæver betydningen af investeringer i forskning
og innovation kombineret med reformer som en drivkraft for vækst. Reformerne skal
bidrage til at øge kvaliteten, effektiviteten og effekten af de offentlige investeringer,
herunder skabe bedre rammebetingelser for private investeringer.
Baggrund og indhold
Europa 2020 strategien og Kommissionens seneste årlige vækstundersøgelser har
understreget behovet for at medlemslandene fasholder og hvor muligt opprioriterer
vækstfremmende udgifter som en del af deres vækstvenlige finanspolitiske konsolide-
ringsstrategier. Det er også reflekteret i de landespecifikke anbefalinger for 2014.
Kommissionens meddelelse ”Forskning og innovation som kilde til fornyet vækst” fra
juni 2014 skal ses i sammenhæng med den bredere diskussion om behovet for at
maksimere effekten af de offentlige udgifter og gennemføre strukturelle reformer.
Meddelelsen fremhæver betydningen af investeringer i forskning og innovation kombi-
neret med reformer som en drivkraft for vækst.
Kommissionen nævner, at der med EU’s budget for perioden 2014-2020 er foretaget
en markant opprioritering af forsknings- og innovationsindsatsen, og at dette bør sup-
pleres med investeringer på nationalt niveau. Flertallet af medlemslande er fortsat
langt fra deres nationale Europa 2020 mål for forskning og udvikling, hvilket i vidt om-
fang skyldes faldende private investeringer.
Meddelelsen konkluderer, at medlemslandene bør prioritere vækstvenlige udgifter til
forskning og innovation kombineret med reformer, der øger kvaliteten og afkastet af
de offentlige investeringer, herunder via forbedrede rammebetingelserne for private
investeringer i forskning og innovation.
Kommissionen anerkender, at reformer på forsknings- og innovationsområdet må
skræddersys til hver enkelt medlemsstat. Der peges på tre generelle reformområder,
som er relevante for alle medlemsstater: 1) Kvaliteten i strategiudviklingen og politik-
fastlæggelsen skal forbedres, og forsknings- og innovationsaktiviteter skal samles ved
hjælp af stabilt flerårigt budget, som sikrer strategisk målrettede ressourcer, 2) forsk-
ningsprogrammernes kvalitet skal forbedres, bl.a. ved større konkurrence i ressource-
allokeringen, klare mål og forenkling og 3) De offentlige forsknings- og innovationsin-
stitutioner skal gøres mere effektive, bl.a. ved hjælp af en mere åben rekruttering og
partnerskaber med erhvervslivet.
Meddelelsen nævner også, at EU bør sikre bedre rammebetingelser for at europæiske
virksomheder satser mere på innovation. Kommissionen peger i den forbindelse på
fire områder, som kræver en yderligere indsats: 1) Det indre marked (den fulde reali-
sering heraf vil have en stærk virkning på innovation) 2) Den offentlige sektor (bl.a.
fokus på digitalisering og den offentlige sektor som iværksætter og efterspørger efter
innovation) 3) Udviklingen af EU’s menneskelige ressourcer (uddannelsessystemerne
skal levere brede innovationskvalifikationer, erhvervs- og iværksætterevner hos for-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0009.png
skerne, digitale teknologier til læring) og 4) Europas borgere (f.eks. inddragelse af
borgerne ved udvikling og test af innovative produkter).
Formandskabet har lagt op til en drøftelse af Kommissionens meddelelse på ECOFIN
den 14. oktober.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Meddelelsen blev
forelagt Europaudvalget forud for Konkurrenceevnerådsmødet den 26. september
2014.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter en drøftelse af betydningen af forskning og innovation og reformer
for EU’s fremtidige vækst. Regeringen er enig i, at der er behov for generelt at skabe
bedre rammebetingelser for private investeringer samt højere kvalitet i de offentlige
investeringer i forskning og innovation, herunder gennem reformer der sikrer mere
effektive forsknings- og innovationssystemer på nationalt niveau. Rammebetingelser-
ne for forskning og innovation kan bl.a. styrkes gennem videreudvikling af det indre
marked, et øget fokus på uddannelse og modernisering af den offentlige sektor.
Andre landes holdning
De øvrige medlemslandes konkrete holdninger til Kommissionens meddelelse kendes
endnu ikke. EU-landene forventes generelt at tage ECOFIN’s drøftelse til efterretning.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0010.png
Dagsordenspunkt 5: Kreditinstitutters bidrag til afviklingsfonde
KOM-nr. foreligger ikke.
Resumé
På det kommende ECOFIN ventes en statusdrøftelse af spørgsmålet om fastsættelse
af detaljerede regler for kreditinstitutternes bidrag til de nationale afviklingsfonde hhv.
den fælles afviklingsfond for lande i det styrkede banksamarbejde. Kommissionen
lægger i høj grad op til ensartede regler for bidragsfastsættelsen inden for og uden for
banksamarbejdet for at sikre ensartede konkurrencevilkår.
Der er aktuelt ikke enighed om, hvorledes bidragsberegningen skal tage højde for hhv.
institutternes beholdning af derivater, samt hvorledes bidrag skal beregnes for institut-
ter, der er koncernmæssigt forbundne (eller har indgået særlige samarbejdsaftaler om
gensidig likviditets- og kapitalstøtte).
Også de danske realkreditinstitutter vil skulle bidrage til en afviklingsfond, men der
ventes at kunne opnås enighed om en løsning, der tager højde for disse institutters
særlige situation.
Kommissionen sigter efter en vedtagelse i Kommissionen af de relevante forslag der
fastsætter disse regler, inden den nye Kommission træder til 1. november. Der lægges
ikke på nuværende tidspunkt op til, at ECOFIN skal vedtage eller godkende konkrete
forslag. ECOFIN vil vende tilbage til sagen senere, når Kommissionen har vedtaget de
konkrete forslag.
Baggrund
Direktivet om genopretning og afvikling af nødlidende banker (BRRD) – vedtaget i
december 2013 – og forordningen om den fælles afviklingsmekanisme (SRM) – ved-
taget i april 2014 – indebærer som noget nyt krav om etablering af sektorfinansierede
afviklingsfonde, som skal kunne anvendes i håndteringen af nødlidende kreditinstitut-
ter. Alle lande skal således pr. 1. januar 2015 etablere nationale afviklingsfonde, mens
lande, der deltager i det styrkede banksamarbejde, pr. 1. januar 2016 skal etablere en
fælles afviklingsfond, der erstatter de pågældende landes nationale afviklingsfonde.
Efter vedtagelsen af BRRD og SRM skal der nu vedtages udfyldende detaljerede reg-
ler om fastsættelsen af kreditinstitutternes bidrag til de nye afviklingsfonde. Disse ud-
fyldende regler er direkte gældende i medlemslandene.
Formelt set består de udfyldende regler for de nationale fonde i en delegeret retsakt
ved Kommissionen ift. risikojustering af institutternes bidrag, mens de udfyldende
regler for den fælles afviklingsfond består i en implementerende retsakt ved Rådet ift.
den detaljerede fastsættelse af bidragene. Kommissionen har imidlertid foreslået en
fremgangsmåde, hvor reglerne for fastsættelsen af institutternes bidrag i substansen
er mere eller mindre identiske for både de nationale afviklingsfonde (i den delegerede
retsakt) og den fælles afviklingsfond (den implementerende retsakt). Det skal bl.a.
sikre lige konkurrencevilkår mellem kreditinstitutter inden for og uden for det styrkede
banksamarbejde. Det udestår fortsat, hvilke bestemmelser, der vil indgå i Kommissio-
nens delegerede retsakt hhv. Kommissionens forslag til Rådets implementerende
retsakt.
Der er lagt op til en status for sagen på det kommende ECOFIN. Dialogen med med-
lemslandene på ekspertniveau pågår fortsat. Kommissionen sigter efter en vedtagelse
af delegeret retsakt hhv. forslag til implementerende retsakt i Kommissionen, inden
den nye Kommission træder til 1. november.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0011.png
Indhold
Kreditinstitutternes bidrag skal efter en årrække (10 år for de nationale fonde og 8 år
for den fælles fond) summe til afviklingsfondens samlede målniveau (i begge tilfælde 1
pct. af de samlede dækkede indskud i de institutter, som skal bidrage til fonden).
Standardmodellen
De enkelte institutters bidrag beregnes dels ud fra instituttets størrelse og dels ud fra
en risikojustering.
Størrelsen beregnes på baggrund af instituttets forholdsmæssige andel af de samlede
passiver fraregnet kapital og dækkede indskud for samtlige institutter, som skal bidra-
ge til fonden (for de nationale fonde således alle institutter, der er autoriseret i det
pågældende lande, og for den fælles fond alle institutter, der er autoriseret i et land,
der deltager i det styrkede banksamarbejde).
På denne forholdsmæssige andel ganges en risikojustering der beregnes ud fra insti-
tuttets relative risikoprofil og forventes at ligge i niveauet 0,8 og 1,5. Risikojusteringen
beregnes ud fra en række risikofaktorer, som fx instituttets gearing, likviditet, kapital
mv. For de enkelte risikofaktorer rangordnes institutterne, således at de mindst risi-
kable institutter målt på de enkelte risikofaktorer tildeles den laveste faktor på 0,8 pct.
og de mest risikable institutter tildeles den højeste faktor på 1,5. De enkelte risikofak-
torer sammenvejes efter forskellige vægte.
Det er således ikke muligt på forhånd at opgøre, hvor stort et konkret instituts bidrag
vil blive, idet det vil afhænge af instituttets relative position i forhold til alle de øvrige
institutter på de forskellige risikofaktorer. Summen af alle institutters bidrag skal gøre
det muligt at nå at opbygge afviklingsfonden (enten den nationale eller den fælles
fond) i løbet af den angivne periode.
Model for små kreditinstitutter
For institutter, hvis passiver fraregnet kapital og dækkede indskud udgør mindre end
300 mio. EUR og hvis nominelle aktiver udgør mindre end 1 mia. EUR, ventes bidra-
get ikke fastsat efter ovenstående model. I stedet fastsættes bidraget som et årligt
beløb på mellem 2.000 og 50.000 EUR afhængigt af instituttets størrelse.
Den særlige model for små banker skyldes, at de små banker ikke i praksis forventes
at have samme adgang til rekapitalisering fra den fælles fond, som de større institut-
ter, da de små institutter som hovedregel vil blive afviklet via ren bail-in.
Afviklingsmyndigheden vil dog konkret kunne afgøre, at et sådant institut som følge af
sin risikoprofil alligevel skal betale et gebyr beregnet efter standardmodellen, beskre-
vet ovenfor.
Særligt vedr. danske realkreditinstitutter
De danske realkreditinstitutter vil modsat andre kreditinstitutter ikke kunne trække på
afviklingsfonden til brug for rekapitalisering, hvis instituttet bliver nødlidende. Dette
skyldes, at realkreditinstitutterne i BRRD og SRM er undtaget fra opfyldelsen af kravet
om bail-in-relevant kapital og gæld (det såkaldte MREL-krav). Følgelig kan realkredit-
institutter ikke leve op til det krav om bail-in af 8 pct. af instituttets passiver, som er en
forudsætning for at anvende fonden til rekapitalisering. Fonden kan imidlertid bruges
til andet end rekapitalisering (ydelse af garantier eller likviditetsstøtte) for realkreditin-
stitutter, da disse anvendelser ikke forudsætter forudgående bail-in af samme omfang.
De danske realkreditinstitutter passer desuden ikke ind i den model for beregning og
risikojustering af bidrag, der opereres med for øvrige kreditinstitutter. Realkreditinsti-
tutter finansierer udlån – ikke med indlån – men med udstedelse af dækkede obligati-
oner med sikret gennem pant i den konkrete ejendom. Disse dækkede obligationer er
af samme grund ikke omfattet af bail-in. Sammenlignet med øvrige kreditinstitutters
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0012.png
udlån uden sikkerhed er der tale om en mindre risikabel forretningsmodel, hvor insti-
tuttets mulighed for at påtage sig risici er begrænset. Bidragsmodellen ville – såfremt
den anvendes uændret på realkreditinstitutterne – resultere i et for stort bidrag fra
realkreditinstitutterne. Der ventes på den baggrund at kunne opnås enighed om en
særlig ordning for realkreditinstitutternes bidrag. Der arbejdes fortsat på den konkrete
model.
Et lavere bidrag fra realkreditinstitutter kan sammenlignes med den lavere bidragssats
for de små banker i form af modellen med det faste årlige bidrag. De små banker vil
næppe heller blive rekapitaliseret ved hjælp af fonden, men vil som udgangspunkt
blive afviklet.
Konkrete aktuelle udeståender
Der er aktuelt ikke enighed om, hvorledes bidragsberegningen skal tage højde for hhv.
institutternes beholdning af derivater samt hvorledes bidrag skal beregnes for institut-
ter, der er koncernmæssigt forbundne (eller har indgået særlige samarbejdsaftaler om
gensidig likviditets- og kapitalstøtte).
Det er ikke givet, hvorledes et instituts passiver knyttet til indgåelsen af en derivatkon-
trakt skal medregnes i fastsættelsen af institutternes bidrag, herunder hvorvidt det
tillades, at derivater, der er spejlbilleder af hinanden kan ophæve hinanden i opgørel-
sen (”nettoficeres”) (således at fx en option på at købe et værdipapir kan modregnes
med en option på at sælge samme værdipapir holdt af samme institut). Kommissionen
ventes at foreslå, at derivater gerne må nettoficeres mod hinanden i opgørelsen af
bidragsgrundlaget, men dog at sætte en nærmere overgrænse for rabatten i opgørel-
sen af bidragene, som en sådan nettoficering må indebære. Der er imidlertid ikke
enighed blandt medlemslandene om denne model.
Kommissionen har desuden foreslået, at bidragene beregnes i forhold til det enkelte
institut (”solo-niveau”) og ikke for den samlede koncern, der kan omfatte flere indbyr-
des koncernforbundne institutter. Dog foreslår Kommissionen, at opgørelse af bi-
dragsbasen ikke medregner eksponeringer internt mellem koncernforbundne selska-
ber, hvis eksponeringerne opfylder nogle nærmere betingelser. Sådanne eksponerin-
ger ville have været nettoficeret ved en opgørelse af bidragene på koncernniveau. Der
er imidlertid ikke enighed blandt medlemslandene om et sådant fradrag.
Enkelte lande har endvidere en tradition, hvor forskellige kreditinstitutter, som ikke i
øvrigt er koncernmæssigt forbundne, indbyrdes har forpligtet sig til at yde hinanden
gensidig likviditets- og kapitalstøtte ved evt. problemer (såkaldte ”institutional protecti-
on schemes”, IPS). Disse lande ønsker en tilsvarende rabat i opgørelsen af bidraget
for eksponeringer mellem sådanne institutter, som svarer til rabatten for koncernmæs-
sigt forbundne institutter. Der er heller ikke enighed blandt medlemslandene om dette
spørgsmål.
Hjemmelsgrundlag
Den delegerede retsakt er hjemlet i artikel 103, stk. 7, i direktivet om genopretning og
afvikling af nødlidende kreditinstitutter (BRRD). Den delegerede retsakt vedtages af
Kommissionen, og vil træde i kraft med mindre Rådet (med kvalificeret flertal) eller
Europa-Parlamentet (med almindeligt flertal) gør indsigelser inden for en frist på 3
mdr., (som kan forlænges med yderligere 3 mdr. på enten Rådets eller Europa-
Parlamentets initiativ).
Den implementerende retsakt er hjemlet i artikel 70, stk. 7, i forordningen om den fæl-
les afviklingsmekanisme (SRM). Den implementerende retsakt vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal på forslag fra Kommissionen.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0013.png
Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer på et foreløbigt grundlag, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, herunder ud fra hensynet til at sikre lige konkurrencevilkår
mellem kreditinstitutter på tværs af EU, herunder inden for hhv. uden for det styrkede
banksamarbejde.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen, men Kommissionen har konsulteret
med det relevante udvalg (udvalget for økonomiske og monetære forhold, ECON).
ECON vurderes foreløbigt generelt at støtte Kommissionens forslag og lægge vægt på
nogle af de samme forhold, som drøftes med medlemslandene i ekspertarbejdsgrup-
pen. Der er formelt ikke en rolle for Europa-Parlamentet i udarbejdelsen af Rådets
implementerende retsakt under SRM.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget forventes implementeret i dansk lovgivning, forventeligt i bekendtgørelses-
form, som et led i den forestående implementering af direktivet om genopretning og
afvikling af nødlidende kreditinstitutter (BRRD). Forslaget ventes at træde i stedet for
de eksisterende bestemmelser vedr. finansieringen af afviklingsafdelingen i den dan-
ske indskydergarantifond. Afviklingsafdelingen i den danske indskydergaranti finansie-
res dog af indeståelser (dvs. umiddelbar trækningsret), mens den kommende afvik-
lingsfond hovedsageligt skal finansieres af bidrag indbetalt på forhånd.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Et målniveau for afviklingsfonden på 1 pct. af de dækkede indskud vil i Danmark svare
til 8-9 mia. kr.
De danske kreditinstitutters bidrag til en ny krisehåndteringsfond modsvares af, at
danske pengeinstitutter (men ikke realkreditinstitutter) allerede i dag bidrager til en
lignende ordning i regi af den eksisterende danske afviklingsordning.
I Danmark eksisterer der således allerede i dag en separat afviklingsafdeling i den
danske indskydergarantifond, som kan bidrage til at dække eventuelle omkostninger
ved afvikling efter Bankpakke 3 eller Bankpakke 4. Afviklingsafdelingen besidder en
separat formue på i alt 3,2 mia. kr. i såkaldte ”indeståelser” (umiddelbar trækningsret)
til brug for afviklingsformål. Endvidere er der 1 mia. til brug for dækning af omkostnin-
ger i forbindelse med udtrædelse fra datacentraler.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring i Danmark.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Der er i sagens natur ikke udarbejdet grund- og nærhedsnotat om Kommissionens
forslag, da de endnu ikke foreligger.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407038_0014.png
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støttes Kommissionens forventede forslag. Der er generelt valgt en
fornuftig model for risikojusteringen, som fanger en række risikofaktorer, som er rele-
vante for sandsynligheden for at trække på fonden, og som i sig selv kan tilskynde til
en mere forsigtig adfærd blandt institutterne.
Det er særligt vigtigt for Danmark at sikre et passende hensyn til realkreditinstitutterne
ved fastsættelsen af disses bidrag til afviklingsfonden. Realkreditinstitutternes bidrag
skal således balanceres i forhold til de konkrete begrænsninger i mulighederne for at
kunne gøre brug af fonden sammenlignet med andre kreditinstitutter. Kommissionens
forslag om en specifik rabat vurderes at være en god løsning, som kan støttes fra
dansk side.
Fra dansk side støttes endvidere, at de mindste institutter ifølge forslaget, bl.a. ud fra
hensynet til proportionalitet, vil skulle bidrage mindre til afviklingsfonden end større
institutter, og efter en simplere model.
Andre landes holdning
Der ventes generel støtte til den overordnede model og de konkrete risikofaktorer mv.
Der ventes dog at være forskellige holdninger til spørgsmålet om, hvorledes bidrags-
beregningen skal tage højde for hhv. institutternes beholdning af derivater samt hvor-
ledes bidrag skal beregnes for institutter, der er koncernmæssigt forbundne (eller har
indgået særlige samarbejdsaftaler om gensidig likviditets- og kapitalstøtte).
14