Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 54
Offentligt
Forslag
til lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager (forbrugerklageloven)
1
Kapitel 1
Lovens formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Formålet med loven er at fastlægge rammerne for alternativ tvistløsning i forbrugerforhold og sikre
forbrugere, som klager over erhvervsdrivende, adgang til en effektiv og smidig klagesagsbehandling.
§ 2.
Loven omfatter tvister, der udspringer af en aftale indgået mellem en forbruger og en
erhvervsdrivende i forbindelse med køb af en vare eller en tjenesteydelse.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på:
a) sundhedsydelser,
b) uddannelser udbudt af det offentlige,
c) tvister, der er afgjort ved endelig dom, gyldig bindende voldgift eller retsforlig, og
d) køb af fast ejendom.
§ 3.
I denne lov forstås ved:
1) Alternativ tvistløsning: Uafhængig, uvildig, effektiv, retfærdig og smidig udenretlig tvistløsning, der
opfylder lovens krav.
2) Alternativt tvistløsningsorgan: Et udenretligt klageorgan som er omfattet af loven, og som er defineret i
§ 3, nr. 3, 4, 6 og 7.
3) Lovbestemt alternativt tvistløsningsorgan: Et klageorgan, der er oprettet efter anden lovgivning end
denne lov, og som behandler civilretlige tvister.
4) Godkendt privat tvistløsningsorgan: Et privat klage- eller ankenævn, der er godkendt efter denne lov.
5) Mediation: Den alternative tvistløsning, hvor parterne bringes sammen med det formål at opnå en
mindelig løsning, uden at der træffes en afgørelse i sagen.
6) Mediation i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen: Den tvistløsning, der sker ved det offentlige
alternative tvistløsningsorgan nedsat efter denne lov.
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/11/EU af
21. maj 2013 om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet og om ændring af
forordning (EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2009/22/EF (direktivet om alternativ tvistbilæggelse på
forbrugerområdet).
1