Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 45
Offentligt
1419321_0001.png
Offentligt
Forelæggelse i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.
(6. november 2014)
Hvad sagde Produktivitetskommissionen?
Folketingets Økonomiske Konsulent
Af Niels Hoffmeyer
og Ask Lund Jakobsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indledning - Produktivitetskommissionens arbejde
2
Den danske produktivitet er siden 1990’erne vokset for langsomt.
Produktivitetskommissionen (PK) har i seks delrapporter og nogle yderligere
analyser undersøgt hvorfor.
PK opstiller 100 anbefalinger opsummeret i 25 hovedanbefalinger.
Ca. halvdelen af anbefalingerne drejer sig om 1) uddannelsessektoren.
Den øvrige halvdel fordeler sig på 2) konkurrence, 3) infrastruktur,
4) offentlige udgifter, 5) styring, ledelse og motivation i den offentlige sektor,
6) skatter og 7) offentlig-private samarbejder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0003.png
Indledning - Hvorfor er produktiviteten så vigtigt?
Produktivitet angiver, hvor godt samfundet udnytter sine ressourcer (kapital
og arbejdskraft).
Vækst i produktiviteten er det vigtigste bidrag til den økonomiske vækst.
Kun vækst i produktiviteten vil på langt sigt øge indkomsterne og dermed
velstanden og velfærden i vores samfund, se figur 1.
Figur 1. Produktivitetens bidrag til vækst (venstre) og Timeproduktivitet og –løn (højre)
3
Kilde: Regeringen, ”Danmark helt ud af krisen”, maj 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0004.png
Indledning
Figur 2. Vækst i timeproduktivitet
1
4
Lav vækst i produktiviteten
Før midten af 1990’erne var
væksten i Danmarks produktivitet
over 2 pct. i næsten alle årene
(figur 2).
Siden har produktiviteten været
mellem 0 og 2 pct.
Den danske produktivitet er siden
midten af 1990’erne vokset
langsommere end i de lande, vi
normalt sammenligner os med
(figur 3).
Det er et problem!
Kilde: Det økonomiske råd, efterår 2010
Figur 3. Timeproduktivitet i Danmark, Vesteuropa og USA
(US$ 2011-priser)
Kilde: Produktivitetskommissionen, marts 2014
1: den brune kurve angiver en beregnet trend.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indledning
5
Vækst i produktiviteten er altså vigtig!
– og det er også yderst aktuelt
• Fordi det fremgår af regeringens Vækstplan DK, at regeringen vil frigøre 12
mia. kr. frem mod 2020 i den offentlige sektor til nye initiativer.
• Det svarer til et effektiviseringskrav på gennemsnitligt 0,3 pct. frem mod
2020.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0006.png
1. Uddannelse
Figur 5. Udgifter til uddannelse i procent af BNP (2010)
6
For lidt uddannelse for pengene
Danmarks uddannelsessystem er
OECD’s dyreste med 8 % af BNP,
figur 5.
Samtidigt klarer børn og unge sig
kun gennemsnitligt i OECD-
sammenhæng, dvs. noget under
de lande, vi plejer at sammenligne
os med, se figur 6.
Note: Data for Chile, Mexico, Israel og Tyskland foreligger ikke for 2010, men i tidligere
år var udgifterne under de danske. Udgifter er eksklusiv uddannelsesstøtte
Kilde: Produktivitetskommissionen
Figur 6. 16-24-åriges resultater i PISA-test
Anbefalinger
Man bør undersøge, hvordan
indlæringen kan øges i
dagtilbuddene.
Der skal flere undervisningstimer
på læreruddannelsen. Antallet af
timer er halveret siden 1980’erne.
Kilde: Produktivitetskommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0007.png
1. Uddannelse
Valg af uddannelse
Unge vælger uddannelse på
anden baggrund end deres
fremtidige jobmuligheder, se figur
7.
Arbejdsløsheden er højest blandt
kandidater i humaniora, hvor
optaget desuden er vokset
kraftigst de seneste 20 år, se figur
8.
Figur 7. Andel af nyoptagne studerende, der vælger uddannelse
efter fremtidige jobmuligheder
7
Kilde: Produktivitetskommissionen
Figur 8. Gennemsnitlig arbejdsløshed
blandt akademikere (1991-2011)
Vækst i antal dimittender fra
kandidatudd. (1991-2011)
Kilde: Produktivitetskommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Uddannelse
Anbefalinger
PK anbefaler, at de økonomiske incitamenter øges gennem en omlægning af
SU’en til lån og indførsel af brugerbetaling på universiteterne
8
Desuden anbefaler PK, at man ikke starter nye uddannelser med dårlige
jobmuligheder, samt at uddannelserne tilpasses arbejdsmarkedet ved fx ved at
acceptere bachelorer
For bedre valg af uddannelse samt til evalueringer anbefaler PK, at der
indsamles data og viden om uddannelserne og deres jobmuligheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0009.png
2. Konkurrence og innovation
Figur 4. Produktivitetsvækst i serviceerhvervene, 1995-2012
9
Servicemarkeder, der ikke er udsat for
konkurrence, har lavere
produktivitetsvækst, jf. figur 4.
Konkurrence forbedrer
ressourcebrugen
Derfor skal konkurrencen styrkes
gennem oprydning i lovgivningen:
Note: I figuren er angivet gennemsnitlig årlig vækst
Kilde: Produktivitetskommissionen
Liberalisér Apotekerloven,
Planloven, telekommunikation,
posttjenester, bus- og taxikørsel osv.
Forenkl ansøgning af
byggetilladelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0010.png
3. Infrastruktur
Infrastruktur er afgørende for, hvor effektivt et samfund kan fungere. Det
drejer sig om transportnettet, internet, energiforsyning, kloaknet osv.
Infrastruktur skal kunne betale sig
Ikke alle investeringer kan betale sig, se figur 9.
PK anbefaler, at man kun anlægger den infrastruktur, som er økonomisk
rentabel.
En forudsætning er, at man
konsekvent foretager
samfundsøkonomiske vurderinger
af projekterne, inden de
anlægges.
Desuden skal der oprettes en
pulje til medfinansiering af
kommunale veje, da lokal
rentabilitet ikke er lig
samfundsmæssig rentabilitet.
Figur 9. Rentabilitet af 100 besluttede infrastrukturprojekter,
2002-13
10
Kilde: Produktivitetskommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Infrastruktur
Reducér trængsel på vejene og i togene
• Meget spildtid i transporten. 9,3 mio. timer årligt i Hovedstaden alene.
• Differentiér togpriser i og udenfor myldretid.
Energiforsyningen – el, gas og varme
• PK refererer til igangværende undersøgelser af fjernvarmesektoren,
gassystemet og el-nettet og har ikke selv foretaget analyser, der dækker
hele området.
Mht. El
• I flere tilfælde har man valgt at anlægge hav-vindmøller, selvom andre
løsninger havde været billigere.
• PK anbefaler, at man udbygger den vedvarende energi på den billigste
måde.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Offentlige udgifter
Brug pengene bedre i den offentlige sektor
• Det er svært at afgøre, hvor stor den offentlige sektor ideelt set bør være,
og det giver PK således ikke noget svar på.
KORA
1
har analyseret, hvor meget der kunne spares, hvis alle landets
kommuner levede op til ”bedste praksis”.
Folkeskoleområdet: 12 %
Daginstitutioner: 10 %
Ældrepleje: 10 %
12
PK anbefaler, at man prioriterer de offentlige udgifter, så der ”tages
hensyn til produktiviteten”.
Det påpeges, at denne effektivisering kræver enighed og samarbejde
mellem politikere, offentlige ledere samt medarbejdere og deres
fagforeninger.
1: Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0013.png
5. Styring, ledelse og motivation i det offentlige
Figur 10. Bureaukrati avler mere bureaukrati
13
Større fokus på kerneydelsen
• Den offentlige sektor er underlagt
et omfattende sæt love og regler,
der giver mening hver for sig, men
ikke nødvendigvis samlet set, se
figur 10.
Disse kan fjerne tid fra
kerneydelsen, som bør være i
fokus, se figur 11.
Kilde: Produktivitetskommissionen
Figur 11. Kernemedarbejderes tidsanvendelse
Kilde: Produktivitetskommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Styring, ledelse og motivation i det offentlige
Anbefalinger
Større fokus på kerneydelsen
PK mener, at der bør derfor ske en afbureaukratisering. Lær af og udvid
brugen af udfordringsretten
2
og frikommuneforsøgene
3
.
14
Planlægning og brugerinddragelse
Fremme af langsigtet planlægning gennem overlappende budgetter
Inddrage brugere og private i udvikling af opgaveløsningen
Det er ikke lige til! Meget er forsøgt de seneste 30 år uden særlig succes.
2: Udfordringsretten indebærer, at de kommunale institutioner på forsøgsbasis kan ansøge om
fritagelse fra en række regler. Ikke mindst de statslige regler.
3: 9 af landets kommuner er med i frikommuneforsøgene, hvor alternative processer kan afprøves.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0015.png
Eksempel: Produktiviteten i sygehusvæsnet
Det er svært at opgøre
produktiviteten i det offentlige.
Ministeriet for sundhed og
forebyggelse har gjort det for
sygehusvæsenet
Fra 2003-2012 er produktiviteten
gennemsnitligt vokset med 2,3
pct. årligt, se figur 12.
I 2012 var der regionale forskelle
i produktiviteten på op til 6 pct.
(ml. Syddanmark og
Nordjylland), se figur 13.
Region Syddanmark er mest
produktiv, mens Region
Nordjylland er mindst, figur 13.
Figur 12. Årlig produktivitetsvækst i sygehusvæsenet
4
(pct.)
15
Kilde: Ministeriet for sundhed og forebyggelse
Figur 13. Produktivitetsniveau fordelt på regioner i 2012 (indeks=100)
4: Faldet fra 2007 til 2008 på 3,2 pct. skyldes konflikt på sundhedsområdet
Kilde: Ministeriet for sundhed og forebyggelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0016.png
6. Skattepolitik som understøtter produktiviteten
De mest skadelige skatter for
væksten er indkomst- og
selskabsskat, se figur 14.
Figur 14. Rangordning af skatters effekter på væksten
16
Erhvervsbeskatning
• Høj erhvervsskat kan skræmme
investorer væk og dermed hæmme
konkurrencen og i sidste ende
produktiviteten. PK anbefaler derfor,
at selskabsskatten gradvist sænkes.
• Der bør nedsættes et udvalg, som
blandt andet skal undersøge, om
man gennem beskatning kan gøre
det mere attraktivt at være
iværksætter.
Kilde: Produktivitetskommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Skattepolitik som understøtter produktiviteten
Indkomst- og ejendomsværdiskat
• PK anbefaler, at indkomstskatten sænkes, og ejendomsværdiskatten
sideløbende hæves. Dette vil fremme økonomisk vækst og samtidigt
bidrage til en stabilisering af boligmarkedet.
Det er i den forbindelse vigtigt, at ejendoms- og grundvurderingerne bliver
mere præcise.
Høj marginalskat svækker incitamentet til at vælge lange uddannelser
samt til at skifte til bedre lønnede job. PK anbefaler derfor, at
marginalskatten og antallet af topskatteydere bliver nedbragt, hvis der er
råd til det.
17
Rettelse til notatet på side 13: mange danskere betaler topskat, fordi topskattegrænsen er
lav
og ikke ’høj’, som skrevet i
notatet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Offentlig-privat samarbejde
Et offentlig-privat samarbejde: det offentlige betaler for en ydelse, en privat
leverer.
Ved at sætte en ydelse i udbud, får man konkurrence, hvilket giver den bedste
og billigste leverance.
Mere skal udliciteres
• Nogle opgaver kan ikke komme i udbud (forsvar, politi og retsvæsen).
• Men mange kan. PK anbefaler…
at man fjerner barriererne for udlicitering af skolefritidsordninger, ungdomsskoler og
musikskoler.
at man undersøger mulighederne for at udlicitere folkeskoler, gymnasier og
erhvervsuddannelser.
18
Det skal være mere attraktivt at byde
• Det er blevet lettere at udlicitere på ældre- og på dagtilbudsområdet.
• For at få gode leverandører skal det være attraktivt at byde.
• Men det skal være mere attraktivt at byde på offentlige opgaver. PK
anbefaler, at leverandøren skal kunne tjene på penge på ydelserne –
forudsat god opgaveløsning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0019.png
De 25 hovedanbefalinger
1) Uddannelse
Giv de videregående uddannelsesinstitutioner langt stærkere tilskyndelser til at
levere uddannelser med høj studieintensitet og efterfølgende høj beskæftigelse og
løn
Giv de videregående uddannelsesinstitutioner bedre mulighed for at udbyde kortere
og mere praktisk orienterede uddannelser, der afspejler arbejdsmarkedets behov
Giv de uddannelsessøgende væsentligt stærkere økonomiske tilskyndelser til at
vælge uddannelser med gode beskæftigelses- og indtjeningsmuligheder
Giv de uddannelsessøgende nem adgang til sammenlignelige nøgletal for
uddannelsernes kvalitet og relevans for arbejdsmarkedet
Evaluér gymnasiereformen og efterfølgende - når erhvervsuddannelsesreformen er
gennemført – ungdomsuddannelserne under ét. Vurdér på den baggrund, om der er
behov for en mere gennemgribende reform af ungdomsuddannelserne
Fortsæt med at styrke det faglige niveau i folkeskolen, herunder især i dansk og
matematik, ved at styrke læreruddannelsen og skabe gennemsigtighed om
skolernes resultater i form af bl.a. eksamensresultater og elevernes videre
uddannelse
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0020.png
Hovedanbefalinger
2) Dynamik, konkurrence og innovation
Fjern regulering, der afskærmer hjemmemarkedet og begrænser konkurrencen
Styrk mobiliteten af varer, serviceydelser, investeringer, viden og arbejdskraft over
landegrænserne
Styrk konkurrencelovgivningen, så den kommer på niveau med bedste praksis i EU
Begræns brugen af konkurrence-, kunde- og jobklausuler gennem skærpet
lovgivning
3) Infrastruktur
Invester kun i infrastruktur, når det er samfundsøkonomisk rentabelt
Sørg for at energi- og klimapolitikken fremmer omkostningseffektivitet i
energiproduktion og –distribution
Brug betaling til at reducere trængslen i trafikken
4) Offentlige udgifter
Prioriter de offentlige udgifter med blik for, hvordan de påvirker produktiviteten
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0021.png
Hovedanbefalinger
5) Ledelse, styring og motivation i den offentlige sektor
Arbejd systematisk med afbureaukratisering og regelforenkling
Indgå brede og fleksible offentlige overenskomster
Mål på og styr efter resultater for borgerne
Øg fokus på tydelig ledelse, motivation og trivsel
Skab bedre sammenhæng mellem medarbejdernes kompetencer, præstationer og
løn
Inddrag private virksomheder, medarbejdere og brugere i at udvikle og nytænke
den offentlige opgaveløsning
Indret den økonomiske styring, så den fremmer langsigtet planlægning og effektiv
udnyttelse af udgiftsrammen
Indret afregningsordninger mellem myndigheder, så de understøtter samarbejde og
tilskynder til en effektiv arbejdsdeling
6) Skatter
Brug skattepolitikken til at styrke produktiviteten, bl.a. ved at omlægge fra skatter på
indkomst til skatter på ejendom og ved at fjerne overbeskatning af aktiv
erhvervsindkomst
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0022.png
Hovedanbefalinger
7) Offentlig-privat samarbejder
Skab konkurrence om alle offentlige opgaver, der egner sig til det
Gør det attraktivt at byde på offentlige opgaver
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419321_0023.png
23
Teoretisk illustration