Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 32
Offentligt
1415218_0001.png
Vækst og innovation
De kreative erhverv som vækstmotor i Danmark
Resumé
Der er omkring 85.000 ansatte inden for kreative erhverv i Danmark, og de kreative virksomheder udgør
6 pct. af det samlede antal danske virksomheder. Medregnes oplevelseserhvervene er der tale om ca. 11,8
pct. af værditilvæksten i Danmark
1
.
Der er fortsat
et uudnyttet potentiale i Danmarks kreative erhvervskompetencer
2
. Vi er
internationalt anerkendt for vores innovationskraft, når det gælder design og kreative løsninger. Her
bidrager kreative erhverv med kreativ innovationstænkning i samspil med mere traditionelle sektorer.
Men de kreative erhverv er karakteriseret ved at have særlige udfordringer med forretningsudvikling,
finansiering af vækst og internationalisering. Mange udfordringer er identiske på tværs af de kreative
brancher, hvorfor der skal udvikles initiativer, der favner alle kreative erhverv og udnytter synergieffekter
på tværs
3
.
Kreative erhverv spiller i øvrigt en væsentlig rolle for innovation og styrkelse af
konkurrenceevnen i sampillet med øvrige mere traditionelle erhverv.
Danske virksomheder med
kreative ansatte har højere produktivitet end andre virksomheder, og samtidig kan man se en positiv
sammenhæng mellem virksomhedernes bundlinje og deres samarbejde med kreative virksomheder om
innovation
.
Trods det, at ca. 45 pct. af adspurgte virksomhederne finder samarbejde med kreative erhverv
værdifuldt for at styrke forretningen, er det bemærkelsesværdigt, at stadig kun ca. 5 pct. gennemfører
egentlig samarbejde
4
. Derfor er stadig behov for at en målrettet indsats mod danske virksomheder i det
øvrige erhvervsliv, så de udnytter potentialet ved samarbejde med kreative erhverv og iværksættere til gavn
for de mere traditionelle virksomheders innovationskraft og konkurrenceevne.
Siden 2009 har
CKO skabt værdi for Danmark ved at styrke de kreative erhverv og ved at
skabe vækst i resten af erhvervslivet
gennem vejledning og profilering af muligheder og potentialer
for samspil med kreative iværksættere og vækstvirksomheder. CKO er i dag et internationalt anerkendt
5
vækstinitiativ, der skaber effekter og resultater for Danmark gennem samarbejde med virksomheder,
kommuner, regioner, myndigheder og interesseorganisationer. CKO har fokus på både vækstpotentialet
hos kreative virksomheder og innovationskraften hos kreative iværksættere og virksomheder.
Over 100 virksomheder har deltaget i CKO’s aktiviteter og 87 pct. angiver at være tilfredse eller
meget tilfredse. De seneste år har CKO vejledt og samarbejdet med bl.a. SEAS NVE, Danfoss, KMD,
Holbæk kommune, Lene Bjerre Design, Danish Crown og Sv. Michelsens Chokolade.
81 pct. at deltagerne i Creative Business Cup 2013 mente, at de fik værdifuld sparring og
forretningsudvikling.
CKO har via deltagelse i EU-projekter sikret 20 kreative iværksættere internationalt netværk og
forretningsudvikling.
CKO’s bevilling på kr. 5 mio. årligt i perioden 2013-15 udløber ved udgangen af 2015. CKO
skaber værdi for Danmark og dansk erhvervsliv og vil fortsat skabe værdi fra 2016 og
fremover.
Erhvervs- og Byggestyrelsen og CKO (2011): Vækst via Oplevelser
(2011): Unlocking the potential of the cultural and creative industries
3
I lighed med andre udenlandske erfaringer og vækstinitiativer, fx Create UK. http://www.thecreativeindustries.co.uk/uk-creative-
overview/facts-and-figures/new-create-uk-strategy
4
CKO (2011): Behovsanalyse – Kreative Erhverv i Danmark I og II, se evt. http://cko.dk/behovsanalyse
5
Deloitte (2013): ”CKO
har bidraget væsentligt til at udvikle og udbrede kendskabet til kultur- og oplevelsesøkonomien, ikke bare i
Danmark men også i Norden. CKO er trods dets unge alder et veletableret center, der har løftet de stillede opgaver tilfredsstillende og
nyder anerkendelse blandt dets brugere”,
og eksempelvis er CKO’s direktør af Europa-Kommissionens DG Erhvervspolitik i 2012
udnævnt til formand for ECIA – European Creative Industries Alliance, www.eciaplatform.eu
1
2
Europa-Kommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415218_0002.png
De kreative erhverv – vækst, innovation og værdiskabelse
side 2
1. De kreative erhverv er vækstmotorer
De kreative erhverv
6
er væksterhverv, der bidrager til Danmarks velstand i form af arbejdspladser,
innovation, og eksport
7
. Arbejdspladserne i de kreative erhverv flytter ikke i samme grad ud af landet som
arbejdspladserne i det øvrige erhvervsliv. Der er omkring 85.000 ansatte inden for kreative erhverv i
Danmark, og de kreative erhverv udgør 6 pct. af det samlede antal danske virksomheder
8
. De kreative
erhverv eksporter årligt for 60 mia. kr. og står dermed for 10 pct. af dansk eksport
9
. Medregnes
oplevelseserhvervene er der tale om ca. 11,8 pct. af værditilvæksten i Danmark
10
.
I dag findes en række
danske og internationale rapporter og analyser
11
, der bekræfter en positiv udvikling i antallet af
vækstvirksomheder og vækstiværksættere i de kreative erhverv.
2. Fremtiden behøver nye kreative løsninger
Der ligger et uudnyttet potentiale hos Danmarks kreative iværksættere og vækstvirksomheder
12
. Danmark
er international anerkendt for vores innovationskraft, når det gælder design og kreative løsninger.
Væksten skaber vi både, når kreative iværksættere starter deres egne virksomheder, og når kreative
erhverv udfordrer innovationsevnen og løsningerne i eksisterende virksomheder. Virksomheder med
kreative ansatte har højere produktivitet end andre virksomheder, og samtidig kan man se en positiv
statistisk sammenhæng mellem virksomheders økonomi og brug af kreative leverandører til at styrke
kreativitet og innovation
13
.
STRATEGI FOR KREATIVE ERHVERV I DANMARK
Strategien for at styrke de kreative erhverv, deres vækst, jobskabelse og innovationskraft bør:
Baseres på indsats for alle kreative erhverv på tværs af brancher
14
. Den samlede
indsats bør rette sig imod de udfordringer, som de kreative erhverv deler:
forretningsudvikling, finansiering, imaterielle rettigheder og internationalisering.
Styrke og fastholde Danmarks internationale position inden for iværksætteri og
virksomheder i de kreative erhverv.
Fremme innovation gennem udnyttelse af kreative kompetencer og
innovationskraft i resten af erhvervslivet og samfundet i øvrigt.
Resultaterne af indsatsen for de kreative erhverv i Danmark vil:
Løfte flere iværksætttere og vækstvirksomheder i de kreative erhverv ind i en
positiv udvikling for at skabe bæredygtighed i forretning, vækst og jobskabelse.
Løfte potentielle vækstiværksættere og virksomheder til at blive globale
virksomheder ved at give dem adgang til kapital, synlighed, internationalisering og
talentrekruttering.
Styrke Danmarks traditionelle eksporterhverv gennem innovationkraft fra
sampillet med de kreative erhverv
Se nærmere definition af kreative erhverv på side 7, omfatter arkitektur, live-underholdning og teater, design, forlagsvirksomhed, film,
video, radio og TV, legetøj, computerspil, musik, kunst og kunsthåndværk, madkultur og natteliv, møbler, møde, reklamer,
forlystelsesparker og events, turisme, sport og fritid.
7
Erhvervs- og Byggestyrelsen og CKO (2011): Vækst via Oplevelser 2011.
8
Erhvervsstyrelsen (2014): www.erhvervsstyrelsen.dk
9
Eksportrådet http://um.dk/da/eksportraadet/sektorer/moebler-tekstil-og-design/de-kreative-erhverv-og-oplevelsesoekonomi/
10
Erhvervs- og Byggestyrelsen og CKO (2011): Vækst via Oplevelser
11
Se ECIA - European Creative Industries Alliance, final report 2014, www.eciaplatform.eu
12
Europa-Kommissionen (2011): Unlocking the potential of the cultural and creative industries
13
Erhvervs- og Byggestyrelsen og CKO (2011): Vækst via Oplevelser
14
Deloitte (2012): Kultur- og oplevelsesøkonomien i Danmark - Evaluering af aftale fra 20. juni 2007 om styrkelse af kultur- og
oplevelsesøkonomien i Danmark.
”Desuden er der meget, der tyder på, at den branchespecifikke indsats i højere grad hæmmer end
fremmer samarbejdet mellem de kreative brancher, hvilket er et yderligere argument for en mere generel og sektoriel indsats. Derfor
er der behov for en mere fleksibel indsats rettet mod sektoren, men med mulighed for tiltag inden for enkelte brancher”
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415218_0003.png
De kreative erhverv – vækst, innovation og værdiskabelse
side 3
3. Anerkendt vækstinitiativ
Siden 2009 har CKO skabt værdi for Danmark ved at styrke de kreative erhverv og ved at skabe vækst i
resten af erhvervslivet gennem vejledning og profilering af muligheder og potentialer for samspil med
kreative iværksættere og vækstvirksomheder. CKO er i dag et internationalt anerkendt
15
vækstinitiativ,
der skaber effekter og resultater for Danmark gennem samarbejde med virksomheder, kommuner,
regioner, myndigheder og interesseorganisationer. CKO har fokus på både vækstpotentialet hos kreative
virksomheder og innovationskraften hos kreative iværksættere og virksomheder.
CKO har skabt Creative Business Cup – verdensmesterskaberne og forretningsudviklingsforløb for
iværksættere i kreative erhverv. Det er i dag et globalt initiativ, der er blandt de største iværksætterevent i
verden. Med Creative Business Cup har Danmark opnået en markant styrket global position som innovativ
nation med fokus på de kreative erhverv.
CKO har to indsatsområder, og der med to målgrupper og to målsætninger, der tilsammen skaber vækst,
innovation og job i Danmark..
4. CKO i fremtiden
Danmark bør også i fremtiden styrke et vækstinitiativ som CKO, der kan:
Styrke samarbejde på tværs af brancher
16
: Supplere og styrke regionalt forankrede tiltag og
initiativer iværksat af de kreative erhverv og brancheorganisationer, så de gavner kreative
iværksættere og virksomheder i hele landet.
Styrke internationaliseringen og talentudviklingen på tværs af de kreative brancher.
Styrke Danmarks position inden for iværksætteri og innovationskraft i de kreative erhverv.
Styrke samarbejde mellem kreative erhverv og det øvrige erhvervsliv og samfundet i øvrigt.
(2013): ”CKO
har bidraget væsentligt til at udvikle og udbrede kendskabet til kultur- og oplevelsesøkonomien, ikke bare i
Danmark men også i Norden. CKO er trods dets unge alder et veletableret center, der har løftet de stillede opgaver tilfredsstillende og
nyder anerkendelse blandt dets brugere”,
og eksempelvis er CKO’s direktør af Europa-Kommissionens DG Erhvervspolitik i 2012
udnævnt til formand for ECIA – European Creative Industries Alliance, www.eciaplatform.eu
16
Deloitte (2012): Kultur- og oplevelsesøkonomien i Danmark - Evaluering af aftale fra 20. juni 2007 om styrkelse af kultur- og
oplevelsesøkonomien i Danmark.
”Desuden er der meget, der tyder på, at den branchespecifikke indsats i højere grad hæmmer end
fremmer samarbejdet mellem de kreative brancher, hvilket er et yderligere argument for en mere generel og sektoriel indsats. Derfor
er der behov for en mere fleksibel indsats rettet mod sektoren, men med mulighed for tiltag inden for enkelte brancher”
15
Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415218_0004.png
De kreative erhverv – vækst, innovation og værdiskabelse
side 4
CKO vil gennemføre de fremtidige aktiviteter i samarbejde med de kreative branche- og
interesseorganisationer, hvor CKO er den samlende, inddragende og udførende organisation. CKO vil
fastholde den ekspertise og det netværk, centeret har opbygget siden 2009. Der er også mulighed for at
kunne løse opgaver for danske myndigheder, bidrage med vurderinger på området og indgå aftaler med
eksterne samarbejdspartnere og virksomheder.
Den nuværende juridiske ramme giver mulighed for ovenstående, og Kulturministeriet samt Erhvervs- og
Vækstministeriet ser positivt på, at CKO fortsætter i samme juridiske ramme, der indebærer en vis
tilknytning til disse ministerier.
CKO kan indgå rammeaftale med Kulturministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet og
samarbejdsaftaler med Udenrigsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet og evt. andre
ministerier og organisationer. Den samme juridiske ramme samt en rammeaftale vil sikre:
at Danmark kan fastholde sin deltagelse og indflydelse på europæisk niveau
at CKO fastholder den viden og de erfaringer, som centret har opnået siden 2009 med særdeles
gode resultater
at Danmark kan fastholde en organisation med international anerkendelse på området
at Danmark ikke mister en effektiv og handlingsorienteret organisation inden for kreative
erhverv, der kan arbejde uafhængigt af sektorspecifikke interesser
at CKO fortsat kan arbejde tværministerielt og således bidrage til at skabe sammenhæng og
synergi mellem eksisterende tiltag
For at styrke potentialerne for vækst gennem kobling af kreative iværksættere og innovation bør CKO være
en del af det officielle danske innovationssystem. Ydermere vil CKO være drivkraft og have en koordinerende
rolle i forhold til samling af regionale klyngeinitiativer til en national indsats, der kan styrke Danmark i bl.a.
europæiske sammenhænge.
For at nå målet og skabe de nødvendige effekter, er der behov for at Danmark bygger videre på de et udvalg
af de nuværende aktiviteter. CKO præsenterer nedenfor forslag til, hvilke danske initiativer, der med fordel
kan videreføres og videreudvikles.
4.1 Indfri vækstpotentialet for de kreative erhverv
Indsatsområde 1: Indfri vækstpotentialet for de kreative erhverv ved at styrke de forretningsmæssige
kompetencer i de kreative erhverv, især iværksættere og vækstvirksomheder
4.1.1 Vækstinitiativ for de kreative erhverv
Et nationalt vækstinitivativ for kreative erhverv vil styrke og koordinere aktiviteter, der skal øge
vækstpotentialet i Danmarks kreative erhverv. CKO videreudvikler de nuværende aktiviteter og fortsætter
samarbejder med eksisterende inkubatormiljøer om konkrete tilbud til forretningsudvikling,
internationalisering og hjælp til finansiering.
Centeret skal gennemføre følgende initiativer:
Fælles tilbud: Der bliver øget samarbejde mellem de danske kreative brancheorganisationer, og
klyngeinitativer om tilbud til kreative erhverv fremfor at skabe parallele initiativer.
Øge viden om forretningspotential: Fremme viden hos bl.a. investorer og forretningsudviklere om
potentialerne i de kreative erhverv.
Videnformidling: Formidling og gennemførelse af analyser om de kreative erhvervs potentialer,
behov og rammebetingelser.
Klyngedannelse: Samarbejde med relevante interessenter om forretningsudvikling for kreative
iværksættere og vækstvirksomheder.
Internationalisering: Samarbejdsprojekter med danske og udenlandske aktører om bl.a.
forretningsudvikling, finansiering, immaterielle rettigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415218_0005.png
De kreative erhverv – vækst, innovation og værdiskabelse
side 5
Baggrund
Analyser
17
viser, at de kreative virksomheder har ligeså store ambitioner om at skabe vækst, som
virksomheder i det øvrige erhvervsliv, men at de oplever vedvarende udfordringer med bl.a.
forretningsudvikling, internationalisering, finansiering og immaterielle rettigheder. Der hersker desuden
forsat og vedvarende behov for at formidle potentialerne i de kreative erhverv over for investorer og
forretningsudviklere.
Effekter og værdi
Øget samarbejde på tværs af brancher, kommuner og regioner, så viden om forretningsmodeller
og postive vækstresultater fra én branche eller én region bliver udnyttet til yderlige vækst og
udvikling i andre brancher og regioner.
Potentialerne og mulighederne for vækst og jobskabelse inden for kreativt iværksætteri og
innovation bliver kendte og anerkendte blandt investorer og forretningsudviklere.
Investorer og forretningsudviklere samarbejde med kreative iværksættere og skaber bæredygtige
kreative vækstvirksomheder.
Regionale klyngeinitiativer inden for de kreative erhverv samarbejder, bl.a. for at styrke
Danmarks mulighed for at tiltrække EU-projekter til landet og øger den danske andel af EU-
midler til innovation.
Der vil fortsat være et tværnationalt samarbejde, der styrker Danmarks muligheder for at deltage
i EU-projekter, der gavner danske kreative iværksættere og øge den danske innovationskraft.
4.1.2 Creative Business Cup – Forretningsudvikling for kreative iværksættere
Creative Business Cup
18
sætter forretningsforståelse, finansiering og kompetenceudvikling i de kreative
erhverv på dagsordenen for iværksættere i de kreative erhverv i Danmark. Den globale finale som hvert år
afvikles i Danmark, sætter Danmark på verdenskortet og tiltrækker, virksomheder, investorer og
iværksættere.
Der skal gennemføres følgende initiativer:
Forretningsudvikling for kreative aktører i hele landet: Tilbud om ide- og forretningsudvikling for
kreative iværksættere i samarbejde med kommuner og regioner. Både kreative aktører med nye
idéer, der endnu ikke har afprøvet forretningspotentialet til de virksomheder, der har brug for
sparring for at vokse og skabe vækst og arbejdspladser.
Styrkelse af adgang til kapital: Udvalgte danske kreative vækstvirksomheder tilbydes kontakt og
præsentation over for internationale investorpaneler. Dette kan videreudvikles med en egentlig
fond til investering i udvalgte kreative virksomheder.
Internationalisering af danske kreative iværksættervirksomheder: Danske kreative virksomheder
får nem adgang til internationale netværk og videndeling.
Branding af Danmark i forhold til kreative kompetencer: CKO har udviklet Creative Business Cup,
og den afholdes derfor hvert år i Danmark. Der skal ikke bruges ressourcer på én gang at tiltrække
særlige internationale events for kreative erhverv. Ressourcerne kan bruges på at udvikle og
kvalitetssikre den eksisterende Creative Business Cup.
Tiltrække og fastholde udenlandske kreative iværksættere og virksomheder: Der kan etableres
særlige tilbud og miljøer, der fastholder de danske vækstiværksættere i Danmark. Samtidig kan
man tiltrække udenlandske kreative iværksættere til landet, så de vælger at etablere deres
virksomhed i Danmark til gavn for dansk eksport, vækst og jobskabelse.
17
18
CKO (2011): Behovsanalyse – Kreative Erhverv i Danmark I og II, se evt. http://cko.dk/behovsanalyse
Se mere på www.creativebusinesscup.com
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415218_0006.png
De kreative erhverv – vækst, innovation og værdiskabelse
side 6
Baggrund
Creative Business Cup tager udgangspunkt i de kreative iværksætteres motivation og behov. De kreative
iværksættere får styrket deres forretningsforståelse og kommer nærmere en bæredygtig virksomhed
gennem adgang til specialiseret forretningsudvikling og kontakt til investorer. Creative Business Cup kan
udbygges til et økosystem, der indeholder tilbud til den kreative iværksætter, der netop har udviklet en idé
over forretningsudvikling for kreative iværksættere til tilbud om finansiering, netværk og
internationalisering for de kreative vækstvirksomheder med størst potentiale.
Effekter og værdi
Danske iværksættere får adgang til skæddersyet forretningsudvikling, og etablerer bæredygtige
virksomheder. En del af iværksætterene får internationale kontakter og vokser til eksport- og
vækstvirksomheder. Der er tilbud både til de helt nye kreative iværksættere og til gazelle-
virksomheder med potentiale for international vækst.
De mange kreative iværksættere samlet til Creative Business Cup tiltrækker investorer og
eksperter, og danske kreative iværksættervirksomheder etablerer samarbejde med investeror og
forretningsmentorer til gavn for innovationen, væksten og jobskabelsen i Danmark.
Et samlet initiativ tiltrækker opmærksomheden og præsenterer succeshistorierne, så både
kommende iværksættere, forretningsudviklere og investorer vil deltage, og det skaber vækst og
arbejdspladser i Danmark.
Creative Business Cup sætter Danmark på verdenskortet i de kreative erhverv, og bidrager med at
fastholde og tiltrække kreative iværksættere til Danmark.
4.2 Bidrag til vækst og innovation
Indsatsområde 2: Styrke
innovation og konkurrenceevnen i øvrige erhverv ved at fremme samspillet med
kreative erhverv
4.2.1 Innovation med kreative kompetencer i andre erhverv og samfundet i øvrigt
Et samarbejde med kreative virksomheder og iværksættere øger innovationskraften og styrker
konkurrencedygtigheden i alle dele af erhvervslivet og samfundet i øvrigt. Det handler om at differentiere
virksomheden fra konkurrenterne og skabe stærkere relationer til både kunder, brugere, medarbejdere og
forretningspartnere
19
. Det skal være nemt for traditionelle virksomheder at samarbejde med kreative
virksomheder og iværksættere, derfor skal der være et udbud af kreative virksomheder, som er klar til at
tilbyde deres ydelser, og vejledning om, hvordan virksomhederne bedst griber samarbejdet an.
Der skal gennemføres følgende initiativer:
Innovationsforløb: CKO tilbyder i samarbejde med kreative virksomheder innovationsforløb i det
øvrige erhvervsliv og offentlige institutioner. Det vil fremme business-2-business salget af
kreative tjenesteydelser til det øvrige erhvervsliv og samfundet i øvrigt.
Samarbejde med kulturinstitutioner: CKO tilbyder i samarbejde med Invio innovationsforløb for
relevante kulturinstitutioner.
Analyser og videnformidling: Information og vejledning om innovation og vækst gennem
samarbejde med kreative virksomheder og iværksættere.
Udvikling af rammevilkår: Mulighederne for innovation i virksomheder og institutioner gennem
samspil med kreative iværksættere og virksomheder skal indgå i den danske
innovationsdagsorden, og kreative aktører kan indgå i Innovationsfondens InnoBooster system.
Kultur- og erhvervsfremstød: Effektiv udnyttelse af kreative kompetencer i danske virksomheders
eksportfremstød.
19
CKO (2012): Kreative Konkurrencefordele, se evt. http://cko.dk/kk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415218_0007.png
De kreative erhverv – vækst, innovation og værdiskabelse
side 7
Baggrund
Mere end fire ud af ti danske virksomheder ser en klar forretningsmæssig gevinst og mulig
konkurrencefordel i at samarbejde med en kreativ virksomhed om differentiering, innovationsforløb,
udvikling af kundeoplevelsen, organisationsudvikling mv
20
. CKO har erfaring med netop dette felt, og i
2010-12 gennemførte CKO mere end 100 vejledninger, hvor 89 pct. af virksomhederne var tilfredse eller
meget tilfredse med vejledningen. CKO har også gennemført mere end 20 innovationsprojekter mellem
kreative virksomheder og det øvrige erhvervsliv. Mere end 80 pct. af virksomhederne angav, at det var en
god investering
21
. CKO er bl.a. partner i Invio - Innovationsnetværk for Oplevelsesøkonomi. Fokus er
innovation og vækst gennem udvikling af bl.a: kulturøkonomiske virksomheder som events, museer,
attraktioner og kreative erhverv som en ressource for innovation i oplevelseserhverv.
Effekter og værdi
Danske virksomheder og instituioner får styrket deres innovationskraft, konkurrenceevne, og vil
kunne skabe værdi for deres kunder på parametre ud over pris.
Øget forretningsudvikling og salg af flere ydelser for virksomheder i de kreative erhverv.
Endelig vil der fortsat være et vækstinitiativ, hvor man samler, formidler og udvikler viden om
innovation og vækst gennem samarbejde og udvikling af kreative iværksættere og virksomheder.
Den viden stilles tilrådighed for både offentlige og private aktører.
5. Definition og afgrænsning af de kreative erhverv
DEFINITION OG AFGRÆNSNING
Det kan være vanskeligt at afgrænse de kreative erhverv i statistiske undersøgelser, og
definitioner vil ofte afhænge af formålet med undersøgelserne. Begreber som
kreative
industrier, kulturelle industrier
og
kreative økonomier
bliver ofte anvendt om det
samme, men med større eller mindre variation. CKO følger de definitioner, der
anvendes af Erhvervsstyrelsen, der er inspireret af EU og UNESCO vel vidende, at
efterhånden som det øvrige erhvervsliv benytter sig af kreative kompetencer som fx
design og iscenesættelse, bliver afgrænsningen yderligere vanskeliggjort. Følgende
sektorer kan med afsæt i EU’s og UNESCO’s definitioner anses som kreative erhverv:
arkitektur, live-underholdning og teater, design, forlagsvirksomhed, film, video, radio
og TV, legetøj, computerspil, musik, kunst og kunsthåndværk, madkultur og natteliv,
møbler, møde, reklamer, forlystelsesparker og events, turisme, sport og fritid.
Der er naturligvis en række særkender ved de forskellige erhverv, der samlet bliver
betegnet som kreative erhverv. Heri adskiller de kreative erhverv sig ikke fra andre
dele af erhvervslivet. I en analyse af behovene hos de kreative erhverv i Danmark
22
fremgår det, at der er flere fælles træk mellem de virksomheder, man med en samlet
betegnelse kalder kreative virksomheder, end der er for virksomheder, man kalder for
det øvrige erhvervsliv. De kreative erhverv har særlige udfordringer.
CKO (2011): Behovsanalyse – Kreative Erhverv i Danmark I og II, se evt. http://cko.dk/behovsanalyse
CKO (2012): Kreative Konkurrencefordele, se evt. http://cko.dk/kk
22
CKO (2011): Behovsanalyse – Kreative Erhverv i Danmark I og II, se evt. http://cko.dk/behovsanalyse
20
21