Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 32
Offentligt
Vækst og innovation
De kreative erhverv som vækstmotor i Danmark
Resumé
Der er omkring 85.000 ansatte inden for kreative erhverv i Danmark, og de kreative virksomheder udgør
6 pct. af det samlede antal danske virksomheder. Medregnes oplevelseserhvervene er der tale om ca. 11,8
pct. af værditilvæksten i Danmark
1
.
Der er fortsat
et uudnyttet potentiale i Danmarks kreative erhvervskompetencer
2
. Vi er
internationalt anerkendt for vores innovationskraft, når det gælder design og kreative løsninger. Her
bidrager kreative erhverv med kreativ innovationstænkning i samspil med mere traditionelle sektorer.
Men de kreative erhverv er karakteriseret ved at have særlige udfordringer med forretningsudvikling,
finansiering af vækst og internationalisering. Mange udfordringer er identiske på tværs af de kreative
brancher, hvorfor der skal udvikles initiativer, der favner alle kreative erhverv og udnytter synergieffekter
på tværs
3
.
Kreative erhverv spiller i øvrigt en væsentlig rolle for innovation og styrkelse af
konkurrenceevnen i sampillet med øvrige mere traditionelle erhverv.
Danske virksomheder med
kreative ansatte har højere produktivitet end andre virksomheder, og samtidig kan man se en positiv
sammenhæng mellem virksomhedernes bundlinje og deres samarbejde med kreative virksomheder om
innovation
.
Trods det, at ca. 45 pct. af adspurgte virksomhederne finder samarbejde med kreative erhverv
værdifuldt for at styrke forretningen, er det bemærkelsesværdigt, at stadig kun ca. 5 pct. gennemfører
egentlig samarbejde
4
. Derfor er stadig behov for at en målrettet indsats mod danske virksomheder i det
øvrige erhvervsliv, så de udnytter potentialet ved samarbejde med kreative erhverv og iværksættere til gavn
for de mere traditionelle virksomheders innovationskraft og konkurrenceevne.
Siden 2009 har
CKO skabt værdi for Danmark ved at styrke de kreative erhverv og ved at
skabe vækst i resten af erhvervslivet
gennem vejledning og profilering af muligheder og potentialer
for samspil med kreative iværksættere og vækstvirksomheder. CKO er i dag et internationalt anerkendt
5
vækstinitiativ, der skaber effekter og resultater for Danmark gennem samarbejde med virksomheder,
kommuner, regioner, myndigheder og interesseorganisationer. CKO har fokus på både vækstpotentialet
hos kreative virksomheder og innovationskraften hos kreative iværksættere og virksomheder.
Over 100 virksomheder har deltaget i CKO’s aktiviteter og 87 pct. angiver at være tilfredse eller
meget tilfredse. De seneste år har CKO vejledt og samarbejdet med bl.a. SEAS NVE, Danfoss, KMD,
Holbæk kommune, Lene Bjerre Design, Danish Crown og Sv. Michelsens Chokolade.
81 pct. at deltagerne i Creative Business Cup 2013 mente, at de fik værdifuld sparring og
forretningsudvikling.
CKO har via deltagelse i EU-projekter sikret 20 kreative iværksættere internationalt netværk og
forretningsudvikling.
CKO’s bevilling på kr. 5 mio. årligt i perioden 2013-15 udløber ved udgangen af 2015. CKO
skaber værdi for Danmark og dansk erhvervsliv og vil fortsat skabe værdi fra 2016 og
fremover.
Erhvervs- og Byggestyrelsen og CKO (2011): Vækst via Oplevelser
(2011): Unlocking the potential of the cultural and creative industries
3
I lighed med andre udenlandske erfaringer og vækstinitiativer, fx Create UK. http://www.thecreativeindustries.co.uk/uk-creative-
overview/facts-and-figures/new-create-uk-strategy
4
CKO (2011): Behovsanalyse – Kreative Erhverv i Danmark I og II, se evt. http://cko.dk/behovsanalyse
5
Deloitte (2013): ”CKO
har bidraget væsentligt til at udvikle og udbrede kendskabet til kultur- og oplevelsesøkonomien, ikke bare i
Danmark men også i Norden. CKO er trods dets unge alder et veletableret center, der har løftet de stillede opgaver tilfredsstillende og
nyder anerkendelse blandt dets brugere”,
og eksempelvis er CKO’s direktør af Europa-Kommissionens DG Erhvervspolitik i 2012
udnævnt til formand for ECIA – European Creative Industries Alliance, www.eciaplatform.eu
1
2
Europa-Kommissionen