Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 3
Offentligt
NOTAT
6. oktober 2014
14/07194-3
nlb-dep
Notat til Folketingets Europaudvalg og Erhvervs- Vækst og Eksport-
udvalg om EU-Domstolens afsigelse af dom i sag C-222/13, TDC, den
9. oktober 2014
Indledning
Udvalgene blev i august 2013 orienteret om, at regeringen ville afgive ind-
læg i denne sag, hvor Teleklagenævnet har forelagt EU-Domstolen
spørgsmål om fortolkning af forsyningspligtdirektivet (direktiv 2002/22/EF
af 7. marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester med senere ændringer) samt
artikel 106, stk. 2 og artikel 107 og 108 i EUF-traktaten.
Danmark har efterfølgende afgivet skriftligt og mundtligt indlæg i sagen.
Generaladvokaten afgav den 12. juni 2014 forslag til afgørelse, og EU-
domstolens dom i sagen afsiges den 9. oktober 2014.
Sagen
Erhvervsstyrelsen (tidl. IT- og Telestyrelsen) har gennem en årrække, i
medfør af den danske telelovgivning og i henhold til forsyningspligtdirek-
tivet, pålagt TDC en række forpligtelser, der har til formål at sikre alle ad-
gang til en række basale teletjenester på lige vilkår og til rimelige priser,
f.eks. fastnettelefoni og nummeroplysning. Udover de almindelige tjene-
ster, er TDC endvidere blevet pålagt en supplerende tjeneste, nemlig at
varetage forsyningspligten for den radiobaserede nød- og sikkerhedstjene-
ste dækkende Danmark og Grønland, hvilket er omdrejningspunktet for
sagen.
TDC har for årene 2007-2010 ansøgt Erhvervsstyrelsen om kompensation
for de nettoomkostninger, der har været forbundet med at varetage nød- og
sikkerhedstjenesterne. Erhvervsstyrelsen har givet TDC afslag på disse
ansøgninger, bl.a. fordi den dagældende telelov ikke hjemlede ret til sær-
skilt underskudsfinansiering for så vidt angår supplerende forsyningspligt-
tjenester, idet der samlet set var overskud på tjenesterne.
TDC har påklaget Erhvervsstyrelsens afgørelser til Teleklagenævnet. Det
er TDC's opfattelse, at den anvendte krydsfinansieringsmekanisme mellem
de almindelige og de supplerende tjenester er i strid med direktivet, og at
TDC i medfør af direktivet har ret til at modtage særskilt kompensation for
de nettoomkostninger, som de supplerende tjenester har påført TDC i årene
2007-2010.