Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1414316_0001.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
1
ÅRSRAPPORT, OKTOBER 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0002.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
Indhold
Forord ............................................................................................................................................................. 1
Sammenfatning: Resultater og anbefalinger .............................................................................3
Regeringens implementering af forslag ...........................................................................................................4
Året der gik...............................................................................................................................................................................4
Anbefalinger til regeringen i det videre arbejde ........................................................................................5
Arbejdet i Virksomhedsforum for enklere regler......................................................................7
Arbejdsform .............................................................................................................................................................................8
”Følg-eller-forklar” princippet .....................................................................................................................................8
Forslag fra året der gik ........................................................................................................................ 11
Virksomhedsforums aftryk på vækstpakken fra juni 2014 ...........................................................11
Virksomhedsforums forslag fra året der gik ..............................................................................................11
Regnskab og bogføring samt skatter og afgifter .......................................................................12
Danmark som produktionsland ..................................................................................................................13
Statistik ..........................................................................................................................................................................15
Arbejdsmiljø................................................................................................................................................................17
Øvrige forslag ...........................................................................................................................................................18
Implementering af forslag .........................................................................................................................................20
Hvad betyder det, at et forslag er implementeret?....................................................................20
Det videre arbejde .................................................................................................................................22
Forenkling af EU-regulering ...................................................................................................................................22
Barrierer for vækst ..........................................................................................................................................................22
Bilag ..............................................................................................................................................................24
Bilag 1: Forslag fra Virksomhedsforum der gennemføres helt
eller delvist med aftale om Vækstpakke juni 2014 ............................................. 25
Bilag 2: Oversigt over forslag fra det seneste år der gennemføres ............................ 27
Bilag 3: Regeringens tilbagemelding på forslag, der er implementeret ...................31
Bilag 4: Virksomhedsforums medlemmer ................................................................................ 33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0003.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
1
København, oktober 2014
Forord
Virksomhedsforum har haft et travlt år. Siden vi
sidst gjorde status i oktober 2013, har vi sendt 181
forslag til regeringen. Nu er vi i alt oppe på at have
sendt 385 forenklingsforslag. Af de 303 forslag, som
regeringen har svaret på, gennemføres 250 forslag
helt eller delvist - svarende til næsten 83 pct.
Det er jeg tilfreds med. Det viser, at regeringen har
en konstruktiv tilgang til arbejdet, og at samarbejdet
mellem regeringen og Virksomhedsforum poten-
tielt kan gøre en væsentlig forskel for virksomhe-
derne.
Men vi skal også holde fast i, at regeringens svar kun
er det første skridt. Hverdagen for virksomhederne
lettes ikke før, forslagene er implementerede. Dan-
mark taber stadig arbejdspladser til udlandet, bl.a.
fordi virksomhederne oplever lange sagsbehand-
lingstider og udfordringer med at ansætte kvalifice-
ret udenlandsk arbejdskraft.
Regeringen fremlagde status for implementerin-
gen af forslag fra Virksomhedsforum i erhvervs- og
vækstministerens redegørelse til Folketinget om
erhvervslivet og reguleringen i maj 2014. Den viser,
at 60 forslag indtil videre er implementerede.
Det er en start. Men der er behov for, at tempoet
øges. Virksomhedsforum har forståelse for, at nogle
forslag tager tid at implementere, men det er nu,
det egentlige arbejde skal gøres. Jeg vil opfordre
regeringen til for alvor at trække i arbejdstøjet, så
byrderne for danske virksomheder reduceres. Her
er det afgørende, at regeringen sikrer den nødvendi-
ge prioritering rundt om i de myndigheder, der skal
implementere initiativerne.
Når det er sagt, er det positivt at se, at Virksom-
hedsforum har sat sit tydelige aftryk på regeringens
vækstpakke, bl.a. i form af initiativer om kortere
sagsbehandlingstider, afskaffelse af næringsbrevs-
ordningen, harmonisering af brandkravene til
højlagre og en ny målsætning om byrdereduktion på
2 mia. kr. – alle initiativer, der tager afsæt i forslag,
som Virksomhedsforum har stillet.
Derudover fremgår det af vækstplanen, at mandatet
for Virksomhedsforum udvides. Fremover kan vi,
foruden reduktion af administrative byrder, også
stille forslag til reduktion af erhvervsøkonomiske
byrder på erhvervslivet. Det ser jeg som udtryk for
regeringens tilfredshed med Virksomhedsforums
arbejde og en opprioritering af regeringens indsats
for at forbedre vilkårene for erhvervslivet. Vi er klar
til at tage denne opgave på os.
På trods af, at Virksomhedsforum allerede har stillet
385 forenklingsforslag, er der stadig nok at tage fat
på. Allerede i november 2014 sender vi en pakke
af forslag til regeringen, der skal forenkle unødigt
bebyrdende regler fra EU. Det er ikke nok at se på
den danske regulering, når en stor del at byrderne
stammer fra EU. Virksomhedsforum støtter i den
sammenhæng regeringens arbejde med at etablere
en kanal for forslag til forenkling af EU-regulering,
der underlægges ”følg eller forklar”-princippet
inspireret af det forpligtende samarbejde mellem
regeringen og Virksomhedsforum.
Jeg vil gerne takke for de forslag, vi har modtaget fra
virksomheder fra hele landet og opfordre jer til at
blive ved med at sende forslag.
Her til slut vil jeg også gerne byde velkommen til de
nye medlemmer, vi har fået i år, nemlig Camilla Ley
Valentin, medstifter og CCO i Queue-it, og Søren
Boas, stiftsforvalter Vallø Stift.
Vi har nået meget, men der er lang vej endnu.
Virksomhedsforum vil derfor også i 2015 gå til
stålet. Samtidig vil vi kraftigt opfordre til, at regerin-
gen også gør det – og sikrer reelle byrdelettelser for
virksomhederne.
Michael Ring
Formand og adm. direktør, Stelton A/S
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0004.png
Sammenfatning:
Resultater
og anbefalinger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0005.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
3
Sammenfatning:
Resultater og
anbefalinger
Virksomhedsforum har siden juni 2012 sendt i alt 385 forslag til regeringen.
Figur 1 viser hvordan regeringen har svaret på forslagene.
Figur 1: Oversigt over svar på forslag fra Virksomhedsforum.
Gennemføres
(124)
Gennemføres delvist
(126)
Gennemføres ikke
(52)
Behandles
(82)
Som det fremgår, har regeringen tilkendegivet, at 124 forslag gennemføres, 126 gennemføres delvist og
52 forslag ikke gennemføres. 82 forslag behandles fortsat af regeringen. Det giver en foreløbig gennem-
førselsprocent på knap 83 pct., hvilket Virksomhedsforum anser som tilfredsstillende.
”Administrative byrder giver ofte anledning til fru-
stration hos små og mellemstore virksomheder,
og arbejdet i Virksomhedsforummet har da også
vist, at der er rigeligt at tage fat på. Det er utrolig
vigtigt, at der er nogen, der tager de administrati-
ve byrder alvorligt. Det gør vi i Virksomhedsforum,
og vores projektteam lægger rigtig mange kræfter
i at identificere og behandle forenklingsforslag. Vi
har heldigvis også en høj hit-rate, når forslagene lægges for de
ansvarlige ministre, for vi skal jo måles på vores resultater.”
Ane Buch
Medlem af Virksomhedsforum og adm. Direktør, Håndværksrådet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0006.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
4
Regeringens implementering af forslag
Regeringens tilbagemelding er kun det første skridt hen mod at skabe lettelser. Forslagene skal imple-
menteres, før virksomhederne oplever lettelserne i deres dagligdag.
Regeringen har fremlagt status for implementeringen af de første 165 forslag i erhvervs- og vækstmini-
sterens redegørelse til Folketinget om erhvervslivet og reguleringen i maj 2014. Den viser, at 60 forslag
indtil videre er implementerede. Tabel 1 viser implementeringsprocenten opdelt på ministerier.
Tabel 1: Regeringens tilbagemelding på implementering af forslag.
Ministerier
Beskæftigelsesministeriet (11/26)
Erhvervs- og Vækstministeriet (12/26)
Finansministeriet (3/16)
Justitsministeriet (5/10)
Miljøministeriet (10/25)
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (6/17)
Skatteministeriet (4/13)
Økonomi- og Indenrigsministeriet (5/24)
Øvrige ministerier (4/8)
I alt (60/165)
Implementeringsandel*
42 pct.
46 pct.
19 pct.
50 pct.
40 pct.
35 pct.
31 pct.
21 pct.
50 pct.
36,4 pct.
*Antal forslag implementeret / antal forslag, som gennemføres helt eller delvist, som regeringen har
afgivet svar til Virksomhedsforum på senest februar 2014.
Som det fremgår af tabel 1, er i alt 60 forslag ifølge regeringen implementeret, hvilket giver en imple-
menteringsprocent på 36. Siden denne status blev afgivet har Virksomhedsforum stillet yderligere 85
forslag, som regeringen har svaret gennemføres helt eller delvist, Andelen af implementerede forslag
varierer fra 19 pct. i Finansministeriet til 50 pct. i Justitsministeriet. Der er altså plads til, at alle mini-
sterier sætter farten op og kommer i gang med at implementere forslagene fra Virksomhedsforum.
Virksomhedsforum ser frem til at se den opdaterede status på implementering af forslagene i regerin-
gens redegørelse til Folketinget om erhvervslivet og reguleringen i 2015.
Året der gik
Det seneste år har Virksomhedsforum sendt i alt 181 nye forenklingsforslag til regeringen. Forslagene
har spændt bredt og fordeler sig på fire temaer, der er udvalgt af Virksomhedsforum som særlige fokus-
områder, samt en række øvrige forslag, der fx er indsendt til Virksomhedsforums postkasse. Virksom-
hedsforum er tilfreds med regeringens foreløbige behandling af disse forslag.
Særligt skal det fremhæves, at regeringens aftale om en vækstpakke indeholder 23 forslag fra Virksom-
hedsforum. Det vidner om et velfungerende samarbejde mellem regeringen og Virksomhedsforum om
at finde initiativer, som kan gøre en forskel for danske virksomheders mulighed for at skabe vækst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0007.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
5
”En af de store styrker ved arbejdet i Virksomhedsfo-
rum er den alvor, hvormed vores forslag til initiativer
behandles efterfølgende af regeringen. Vel er der
forslag, hvor vi kan ærgre os over, at regeringen ikke
vil være med, og vel er der nogle ministerier, som er
mere progressive end andre, men samlet set er det
overordentligt glædeligt, at regeringen handler på
det, Virksomhedsforum foreslår. At vi kan genfinde
23 forslag fra Virksomhedsforum direkte i regeringens Vækst-
pakke fra sommeren 2014 taler sit tydelige sprog.”
Paul Mollerup
Medlem af Virksomhedsforum og adm. Direktør, Danske Advokater
Anbefalinger til regeringen i det videre arbejde
Virksomhedsforum ser frem til det fortsatte samarbejde med regeringen om at gøre det enklere at dri-
ve virksomhed. I dette arbejde er det helt afgørende, at der fokuseres på at give klare svar på Virksom-
hedsforums forslag og på at sikre effekten i form af en hurtig og grundig implementering af forslagene,
hvor de lettelser, der efterspørges, bliver realiseret.
Det er desuden vigtigt, at regeringen tager stilling til alle de sendte forslag fra Virksomhedsforum, her-
under de forslag, hvor Virksomhedsforum fortsat afventer regeringens svar. Endelig vil Virksomheds-
forum gerne bidrage med forslag til, hvordan regeringen kan nå sin målsætning om en byrdereduktion
på 2 mia. kr. i 2020 i forhold til 2015.
Virksomhedsforum har derfor en mulighed for at udvide samarbejdet med regeringen.
På den baggrund har Virksomhedsforum følgende anbefalinger til regeringen.
Virksomhedsforums anbefalinger
1.
At regeringen afgiver klare svar, hvor det er tydeligt hvilke konkrete ændringer, der gennemføres
for at løse de beskrevne problemer, eller hvorfor regeringen ikke ønsker at gennemføre
forenklinger. Dette er særligt gældende for forslag, som kun delvist gennemføres.
2.
At regeringen gennemfører flere forslag helt. Konkret anbefaler Virksomhedsforum,
at regeringen gennemfører mindst 50 pct. af forslagene helt.
3.
At der gives en tilbagemelding på allerede sendte forslag, som Virksomhedsforum endnu
ikke har modtaget svar på, herunder en række forslag sendt december 2012.
4.
At regeringen implementerer de forslag, som den har svaret gennemføres helt eller delvist.
Virksomhedsforum opfordrer til, at forslagene implementeres hurtigst muligt og på en måde,
som løser de problemer, som er baggrunden for forslaget.
5.
At regeringen forlænger Virksomhedsforums mandat, som udløber i 2015. Det skal give
mulighed for, at Virksomhedsforum kan bidrage med forslag til, hvordan regeringen kan nå sin
målsætning om en byrdereduktion på 2 mia. kr. i 2020 i forhold til 2015. Det skal også give
mulighed for, at Virksomhedsforum kan følge implementeringen af de mange forslag til dørs.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0008.png
Arbejdet i
Virksomhedsforum
for enklere regler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0009.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
7
Arbejdet i
Virksomhedsforum
for enklere regler
Virksomhedsforum for enklere regler er et rådgivende organ for regeringens arbejde med erhvervs-
rettet afbureaukratisering. Det blev nedsat af erhvervs- og vækstministeren i foråret 2012 og fik med
regeringens vækstpakke i juni 2014 udvidet mandatet til også at dække erhvervsøkonomiske byrder.
Følgende fremgår af vækstpakken:
”Udvidelse af mandatet for Virksomhedsforum, så Virksomhedsforum foruden reduktion af eksisterende
administrative byrder også kan stille forslag til reduktion af eksisterende erhvervsøkonomiske byrder på
erhvervslivet. Skatte- og afgiftsområdet undtages”.
Virksomhedsforum er tilfreds med udvidelsen, da mange andre omkostninger end de administrative
har betydning for virksomhedernes konkurrenceevne og mulighed for at skabe vækst.
”Virksomhederne oplever byrder af meget forskel-
lige karakter, når de skal efterleve krav og regler
fra det offentlige. Nogle byrder er primært admini-
strative, som de bruger ekstra tid på, mens andre
medfører direkte omkostninger til eksempelvis nyt
udstyr eller ændret emballage. Vi skal minimere
alle typer af byrder, hvis vi for alvor skal styrke
dansk konkurrenceevne. Derfor er det positivt, at
virksomheder og organisationer nu også kan rejse forslag i Virk-
somhedsforum, der har til formål at reducere unødige erhvervs-
økonomiske byrder”.
Sidsel Dyrholm Holst
Medlem af Virksomhedsforum og Chef MMV & Entrepreneurship, DI
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0010.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
8
Arbejdsform
På tre årlige møder drøfter Virksomhedsforum en række temaer, der er udvalgt af Virksomhedsforum
som særlige fokusområder, og efterfølgende sendes en pakke med forenklingsforslag til regeringen.
Temaerne forberedes af arbejdsgrupper, hvor både medlemmer af Virksomhedsforum og relevante eks-
perter og myndigheder involveres for at sikre, at forslagene stilles på et så oplyst grundlag som muligt.
Herudover sender Virksomhedsforum en række øvrige forslag til regeringen, der har karakter af mere
enkeltstående forslag. Bl.a. på baggrund af forslag fra virksomheder sendt via Virksomhedsforums
postkasse på www.enklereregler.dk.
Virksomhedsforum drøfter årligt indsatsen for enklere regler med erhvervs- og vækstministeren.
”Følg-eller-forklar” princippet
Regeringen har forpligtet sig til et ”følg-eller-forklar” princip for forslag fra Virksomhedsforum. Det in-
debærer, at regeringen for hvert forslag svarer, hvordan den vil gennemføre forslaget, eller giver en for-
klaring på, hvorfor forslaget ikke gennemføres. Forslag sendt til regeringen kan have forskellig status:
Forslaget gennemføres, enten med den løsning, som Virksom-
hedsforum har foreslået, eller ved at der iværksættes alternative
initiativer for at levere en tilsvarende forenkling på området.
Gennemføres
Gennemføres delvist
Større eller mindre dele af forslaget gennemføres. Rege-
ringen giver en forklaring på de dele af forslaget, der ikke
gennemføres.
Gennemføres ikke
Regeringen gennemfører ikke forslaget og forklarer hvorfor.
Behandles
Regeringen er ved at behandle forslaget fra Virksomhedsforum.
”Følg-eller-forklar” princippet indebærer altså, at nogle forslag gennemføres helt, mens andre gen-
nemføres delvist. Det er op til regeringen at vurdere, om et forslag kan siges at blive delvist gennem-
ført. Både forslag hvor 90 % gennemføres, og forslag hvor 10 % gennemføres kan i princippet siges at
gennemføres delvist. Der er med andre ord en risiko for ”elastik i metermål”. Virksomhedsforum skal
derfor understrege vigtigheden af, at regeringen giver en klar tilbagemelding på hvert enkelt forslag.
Virksomhedsforum opfordrer desuden regeringen til at sætte barren højere og gennemføre flere forslag
helt frem for blot delvist. Konkret anbefaler Virksomhedsforum, at regeringen gennemfører mindst 50
pct. af forslagene helt (på nuværende tidspunkt er det ca. 41 pct., som gennemføres helt). Virksomheds-
forum er opmærksom på, at en sådan målsætning også stiller høje krav til forslagenes kvalitet.
Hvis regeringens svar er uklart, vil Virksomhedsforum sende et nyt forslag, hvor problemstillingen er
uddybet og præciseret. Det har Virksomhedsforum fx gjort med et forslag om vurderingen og sanering
af punktafgifter, som første gang blev sendt til regeringen i december 2012, og som blev genfremsendt
til regeringen i juni 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0011.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
9
”Dansk Erhverv deler ikke regeringens opfattel-
se af, at afskaffelse af sodavandsafgiften og den
vægtbaserede emballageafgift og halvering af
ølafgiften i forbindelse med Vækstpakke I er en
delvis gennemførelse af Virksomhedsforums for-
slag om vurdering og sanering af punktafgifter. Vi
er derfor glade for, at Virksomhedsforum har valgt
at genfremsende forslaget til regeringen med hen-
blik på at få en fornyet vurdering. Det er et godt eksempel på, at
Virksomhedsforum følger op og drøfter, om tilbagemeldingen fra
regeringen er tilstrækkeligt begrundet”
Stine Pilegaard Jespersen
Medlem af Virksomhedsforum og underdirektør, Dansk Erhverv.
Virksomhedsforum har fået svar fra regeringen på størstedelen af de afsendte forslag. Men der er også
forslag, hvor Virksomhedsforum fortsat afventer regeringens tilbagemelding – bl.a. på flere forslag
om udenlandsk rekruttering, hvor virksomhederne oplever en række administrative udfordringer og
barrierer. Disse forslag blev sendt til regeringen i december 2012. Virksomhedsforum anser dette som
en meget lang sagsbehandlingstid fra regeringens side.
Regeringens svar offentliggøres på Virksomhedsforums hjemmeside www.enklereregler.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0012.png
Forslag fra
året der gik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0013.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
11
Forslag fra
året der gik
Det seneste år har Virksomhedsforum sendt i alt 181 nye forenklingsforslag til regeringen.
Virksomhedsforums aftryk på vækstpakken fra juni 2014
Aftale om en vækstpakke fra juni 2014 indeholdt i alt 23 forslag, som Virksomhedsforum har stillet. Det
er tilfredsstillende og vidner om, at regeringen lytter til Virksomhedsforum. Forslagene fra Virksom-
hedsforum i vækstpakken har potentialet til at gøre en meget væsentlig forskel for danske virksomhe-
der.
Vækstpakken indeholder blandt andet en række initiativer, der skal reducere de offentlige virksom-
hedsrettede sagsbehandlingstider. Der skal indføres flere anmelderordninger (fremfor ansøgning) for
virksomheder og landbrug. Bl.a. i den kommunale bygge- og miljøsagsbehandling.
Vækstpakken indeholder også initiativer, der skal forenkle virksomhedernes kontakt med det offent-
lige. Der arbejdes fx efter, at kommunerne systematisk etablerer én indgang for erhvervslivet – en
såkaldt one-stop-shop for virksomhederne.
Herudover adresserer Vækstpakken også behovet for at bringe krav til virksomhederne i overensstem-
melse med niveauet af regulering i vores nabolande på nogle områder. Brandkrav ved byggeri af højlag-
re er et eksempel, hvor reglerne tilpasses til de regler, som gælder i de øvrige nordiske lande, bl.a. med
hensyn til krav til isoleringsmaterialer.
Vækstpakken betyder også, at de forventede erhvervsøkonomiske byrder eller lettelser ved forslag til
ny regulering med væsentlige administrative eller erhvervsøkonomiske konsekvenser fra 1. januar 2015
skal vurderes og kvantificeres. Det kan medvirke til at begrænse byrderne fra ny regulering for virk-
somhederne.
De 23 forslag fra Virksomhedsforum, der gennemføres helt eller delvist med Aftale om vækstpakke juni
2014, er gennemgået i bilag 1.
Virksomhedsforums forslag fra året der gik
De 181 forslag fra det seneste år fordeler sig på fire temaer, som Virksomhedsforum har valgt at sæt-
te fokus på, samt en række øvrige forslag (tidspunkt for oversendelse til regeringen og antal forslag i
parentes).
Regnskab og bogføring samt skatter og afgifter ( juni 2014: 49)
Danmark som produktionsland (februar 2014: 48)
Statistik (oktober 2013: 28)
Arbejdsmiljø (oktober 2013 og februar 2014: 20)
Øvrige forslag (36)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0014.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
12
Nedenfor gennemgås de enkelte temaer.
Regnskab og bogføring samt skatter og afgifter
De administrative krav, der hører under området regnskab og bogføring samt skatter og afgifter, står for
næsten halvdelen af de samlede administrative byrder. I alt løber de administrative byrder for regnskab
og bogføring samt skatter og afgifter op i 14 mia. kr.
En del af disse omkostninger er nødvendige for at sikre retvisende regnskaber og korrekt skattebeta-
ling. Men Virksomhedsforum mener, at området indeholder et stort potentiale for at frigive ressourcer
i virksomhederne, hvilket er baggrunden for de forslag, som er sendt til regeringen på området.
”Danske virksomheder er på mange måder konkur-
rencedygtige. Men både den lokale malermester
og den børsnoterede virksomhed er under pres fra
den globale konkurrence, fordi udenlandske virk-
somheder på en række områder har lempeligere
regler, skatter og afgifter. Skal vi fastholde danske
arbejdspladser, er det vigtigt, at vi til ethvert tiltag
spørger: hæmmer vi, eller styrker vi danske virk-
somheders konkurrenceevne? Jeg synes, vi i Virksomhedsforum
har bevist, at vi kan gøre noget, og vi er på rette vej.”
Om forslagene
Virksomhedsforum har sendt i alt 49 forslag til regeringen inden for dette tema.
Virksomhedsforum afventer fortsat regeringen tilbagemelding.
Boks 1: Eksempler på forslag vedrørende regnskab og bogføring samt skatter og afgifter.
Virksomhedsforum har bl.a. foreslået forenklinger af reglerne om opbevaring af bilag i udlandet,
som i dag er forbundet med en række uhensigtsmæssige krav. Regeringen har sendt et lovforslag
i høring, som vil gøre det muligt for virksomhederne at opbevare elektronisk regnskabsmateriale i
udlandet uden at skulle ansøge om det først. Det vil gøre reglerne mere tidssvarende i lyset af den
teknologiske udvikling, herunder cloud-løsninger.
Virksomhedsforum har også foreslået, at banderolekravet på spiritus fjernes. Nogle virksomheder
påsætter banderolerne manuelt, hvilket har medført administrative byrder for virksomhederne. Rege-
ringen gennemfører forslaget og har sendt et lovforslag, som fjerner banderolekravet, i høring. Loven
foreslås at træde i kraft per 1. januar 2015.
Henrik Wellejus
Medlem af Virksomhedsforum og Partner, Deloitte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0015.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
13
”Vi er meget glade for planerne om at fjerne kravet
om banderoler. Alle flasker og dåser, der forlader
bryggerierne, er i forvejen forsynet med pantmær-
ker. Banderolerne giver blot ekstra, administrativt
bøvl og tilfører ikke nogen form for merværdi.
Tværtimod! De betyder i sig selv en ekstra udgift.
Bryggerierne er nødt til at nedsætte hastigheden
på tappekolonnerne, når banderolerne skal på
produkterne. Og i nogle tilfælde kan det endda bedre betale sig
at få produkterne produceret i udlandet eller at fragte dem ud af
landet og få påført banderolerne manuelt!”
Danmark som produktionsland
Per Sten Nielsen
Kommunikationschef, Bryggeriforeningen
Erhvervs- og vækstministeren deltog i møde i Virksomhedsforum i oktober 2013 og opfordrede ved
den lejlighed Virksomhedsforum til at komme med et indspil til regeringens strategi for Danmark som
produktionsland.
Danmark står over for væsentlige udfordringer med at sikre attraktive rammebetingelser for produk-
tionsvirksomheder, så arbejdspladser kan skabes og fastholdes. Nedenstående eksempel illustrerer,
hvordan omstændigt bureaukrati betyder tab af arbejdspladser i produktionsvirksomheder.
Med en ordre i hus og den nødvendige fabrikskapacitet i Danmark til at løse opgaven manglede det
nordjyske slagteri Tican blot en miljøgodkendelse for at kunne udvide produktion. Men Tican fik først
sin miljøgodkendelse 3 år efter ansøgningen. Så længe kunne Tican ikke vente, og virksomheden
var derfor nødt til at lægge opgaven på deres fabrik i England. Dermed blev danske arbejdspladser
flyttet ud af landet.
Virksomhedsforum sendte i februar 2014 en pakke med i alt 48 forslag til regeringen om enklere regler
for Danmark som produktionsland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0016.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
14
Om forslagene
Da der var tale om indspil til en strategi, stillede Virksomhedsforum både en række konkrete forslag på
prioriterede områder fx miljøområdet og fødevareområdet og en række mere tværgående forslag til re-
geringen. De tværgående forslag handler bl.a. om nye målsætninger, en bedre lovproces med øget fokus
på virksomhedernes administrative byrder og mindre byrdefuld implementering af EU-regulering.
Regeringens tilbagemelding på de 48 forslag fremgår af figur 2.
Figur 2: Regeringens svar på forslag vedrørende Danmark som produktionsland
Gennemføres
(20)
Gennemføres delvist
(18)
Gennemføres ikke
(4)
Behandles
(6)
Strategien om Danmark som produktionsland blev offentliggjort som en del af regeringens vækstpak-
ke. Det er glædeligt, at vækstpakken indeholder en række forslag fra Virksomhedsforums indspil.
”Produktionsarbejdspladserne er en forudsætning
for vækst i Danmark. Den øgede internationale
konkurrence indebærer, at vi konstant skal forbed-
re konkurrenceevnen og sikre effektiv regulering.
Derfor er det vigtigt, at regeringen får implemen-
teret forslagene fra Virksomhedsforum. Det er fx
helt centralt for landbrug og fødevareerhvervet, at
regeringen gennemfører sit mål om at reducere de
kommunale sagsbehandlingstider vedrørende miljøgodkendel-
ser og husdyrbrug med en tredjedel. Samtidig er det essentielt,
at man sætter større fokus på overimplementering af EU-regler
– bl.a. ved at gennemføre nabotjek og bedre konsekvensvurde-
ringer af nye regler.”
Jannik Bay
Medlem af Virksomhedsforum og erhvervspolitisk chef, Landbrug & Fødevarer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0017.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
15
Boks 2: Eksempler på forslag til enklere regler for Danmark som produktionsland
Virksomhedsforum har bl.a. foreslået, at regeringen sætter kvantitative mål for reduktion i admi-
nistrative byrder. Et sådant mål skal bidrage til at sikre det nødvendige fokus på byrdelettelser i
myndighederne. Derfor er det glædeligt, at der i regeringens vækstplan opstilles en målsætning om
byrdereduktion på 2 mia. kr. i 2020 i forhold til 2015. Målsætningen omfatter både administrative og
erhvervsøkonomiske byrder, og regeringen udarbejder en ny metode til at opgøre lettelserne.
Virksomhedsforum har også foreslået, at man ved miljøgodkendelser undgår at opstille begræns-
ninger på produktionen for den enkelte virksomhed (produktionslofter), men i stedet baserer
reguleringen på den faktiske miljøbelastning. Det øger incitamentet til at effektivisere og tilpasse
produktionen i forhold miljøhensyn og giver effektive virksomheder bedre muligheder for at udvide
produktionen uden det går ud over miljøet. Regeringen gennemfører forslaget som en del af vækst-
pakken.
”Vi er omfattet af mange forskellige regler i det
daglige, og enklere regler og hurtigere sagsbe-
handling står højt på vores ønskeliste. Det vil gøre
det lettere for kommuner og virksomheder i fæl-
lesskab at finde de rigtige løsninger, fx i sager om
miljøgodkendelser. Det håber vi, at blandt andet
forslaget om kortere sagsbehandlingstider kan
medvirke til. Et andet vigtigt forslag går ud på at
miljøregulere efter, hvor meget virksomhederne udleder, i stedet
for at regulere efter produktionens størrelse. En sådan ændring
vil give bedre mulighed for at producere mere og udnytte pro-
duktionskapaciteten bedre, samtidig med at der tages hensyn til
miljø og omgivelser.”
Kristian Kristensen
Direktør i DanHatch A/S og formand for Dansk Slagtefjerkræ
Statistik
Statistiske data anvendes til at belyse samfundets generelle udvikling på en række områder, fx beskæf-
tigelsen, industriens produktion, udenrigshandel med varer mv. En stor del af den indsamlede data
indgår i EU’s statistiske arbejde. Men indberetning af statistik til staten opleves som en stor byrde.
Virksomhederne oplever, at de bruger meget tid på statistikindberetninger, at de ikke kan forstå hvad
deres indberetning skal bruges til, og at de indberetter de samme oplysninger flere gange.
Virksomhedsforum har modtaget flere henvendelser fra virksomheder, som oplever frustration, når de
skal indberette til Danmarks Statistik. Virksomhederne har også en oplevelse af at skulle indberette til
statistikker, der ikke er relevante for dem, eller som foregår på uhensigtsmæssige tidspunkter. Disse
henvendelser indgår i de forslag, som Virksomhedsforum har besluttet at sende til regeringen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0018.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
16
Om forslagene
Virksomhedsforum har sendt 28 forslag på statistikområdet. Regeringens tilbagemelding fremgår af
figur 3 nedenfor.
Figur 3: Regeringens svar på forslag vedrørende statistik
Gennemføres
(16)
Gennemføres delvist
(8)
Gennemføres ikke
(4)
Boks 3: Eksempler på forslag vedr. statistik
Over halvdelen af de administrative byrder på Danmarks Statistiks område stammer fra indberetning
af import- og eksportdata. Virksomhederne oplever, at det er besværligt og tidskrævende at indbe-
rette disse data. Virksomhedsforum har derfor sendt en række forslag, som vedrører dette område.
Virksomhederne skal indberette eksport af varer til andre EU lande til både ”Listesystem”, ”Intrastat”
og ”Udenrigshandel med tjenester”. Oplysningerne er de samme, men angives lidt forskelligt i de tre
indberetninger. Virksomhedsforum har stillet forslag om genbrug af data mellem systemerne. Rege-
ringen har svaret, at forslaget gennemføres.
Toldpositionskoder (varekoder) i den digitale indberetningsløsning, som anvendes til indberetning af
udenrigshandelsstatistik til Danmarks Statistik, kan være forældede eller forkerte. Virksomhedsfo-
rum har derfor foreslået, at der udvikles en mere brugervenlig brugerflade på den digitale indberet-
ningsløsning, som gør det nemmere at finde og rette fejl i toldpositionskoder. Regeringen gennem-
fører forslaget.
”Indberetninger til Danmarks Statistik er et meget
vigtigt område for Virksomhedsforum, da disse
indberetninger er meget tidskrævende for virksom-
hederne. Regeringen har tilkendegivet, at den vil
følge nogle af Virksomhedsforums forslag. Det er
dog stadig vigtigt, at myndighederne er villige til at
skabe forandringer – og lave gode løsninger. Nu
afventer implementeringen af forslagene - hvorefter
vi kan se resultaterne, ved at det bliver enklere og mindre res-
sourcekrævende at indberette statistikker”.
Janicke Schultz-Petersen
Medlem af Virksomhedsforum og Business Advisor, MJK Automation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0019.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
17
Arbejdsmiljø
Arbejdsmiljølovgivningen berører alle virksomheder med ansatte og i visse tilfælde også enmandsvirk-
somheder. Formålet med lovgivningen er at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø på de danske arbejds-
pladser. Virksomhedsforum støtter dette formål for at opretholde beskyttelsesniveauet. Enklere og
mere overskuelige regler kan dog gøre det lettere virksomhederne at følge reglerne og samtidig skabe et
bedre arbejdsmiljø.
”Et sundt og sikkert arbejdsmiljø er vigtigt for med-
arbejdere, virksomheder og samfund. Derfor er det
vigtigt med gode og klare arbejdsmiljøregler. Hvis
der er regler, som er unødigt komplicerede, bidrager
LO både i Virksomhedsforum og på arbejdsmiljøom-
rådet generelt til at forenkle reglerne, så længe det
ikke forringer beskyttelsen for medarbejderne.”
Lizette Risgaard
Medlem af Virksomhedsforum og næstformand, LO
Arbejdsmiljøreglerne består af arbejdsmiljøloven, som er en rammelov, og ca. 100 bekendtgørelser.
Dertil kommer ca. 150 vejledninger, som beskriver, hvordan virksomhederne konkret kan leve op til
reglerne i arbejdsmiljøloven og i bekendtgørelserne. De mange regler betyder, at det kan være et meget
kompliceret og tidskrævende område for virksomhederne at efterleve.
Da der er tale om et komplekst emne, blev virksomhedernes udfordringer på arbejdsmiljøområdet
drøftet på to møder i Virksomhedsforum – i oktober 2013 og i februar 2014. Det gav mulighed for at
anvende en række metoder til at komme mere i dybden og få belyst problemstillingerne på en ny måde.
Virksomhedsforum fokuserede på, at udforme forenklingsforslag, som ikke ændrer på beskyttelsesni-
veauet for arbejdstagere, men gør det nemmere for virksomhederne at efterleve reglerne.
Om forslagene
Virksomhedsforum har sendt i alt 20 forslag på arbejdsmiljøområdet. Regeringens tilbagemelding
fremgår af figur 4 nedenfor.
Figur 4: Regeringens svar på forslag vedrørende arbejdsmiljø
Gennemføres
(8)
Gennemføres delvist
(9)
Gennemføres ikke
(3)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0020.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
18
Boks 4: Eksempler på forslag vedrørende arbejdsmiljø
Virksomhedsforum har bl.a. foreslået et online værktøj, som virksomhederne kan anvende i deres
arbejde med at gennemføre og følge op på arbejdspladsvurderingen (APV). Løsningen skal sikre, at
det især for de mindre virksomheder bliver enklere at håndtere den skriftlige APV bl.a. ved at give et
bedre overblik over processen. Regeringen gennemfører forslaget.
Arbejdsgiverne oplever, at det kan være vanskeligt at forstå det sprog/den terminologi, der anvendes
i forbindelse med indberetningen af arbejdsskader. Det gælder i forhold til sproget i selve indberet-
ningsløsningen, men også i forhold til at få overblik over processen, og hvad der skal anmeldes. Virk-
somhedsforum har derfor foreslået en guide til indberetning af arbejdsskader, der indeholder kort,
klar og forståelig hjælpetekst, som virksomhederne kan orientere sig i undervejs i indberetningen, så
reglerne bliver enklere og mindre tidskrævende at håndtere. Regeringen gennemfører forslaget.
Flere virksomheder mangler overblik over processen fra det øjeblik, Arbejdstilsynet kommer på tilsyn,
til forløbet er afsluttet. Desuden har de ikke overblik over konsekvenserne af de reaktioner, de får.
Det medfører frustration i Virksomhederne og kan betyde en lavere efterlevelse. Virksomhedsforum
har derfor foreslået, at virksomhederne skal have et sammenhængende overblik over et tilsynsforløb.
Regeringen gennemfører forslaget.
”Arbejdsmiljø er et nørdet område, som kan være
svært tilgængeligt for de uindviede – ikke mindst
fordi det er et af de mest gennemregulerede om-
råder, vi har i Danmark. Fx kræver indretning af
et lager, at man orienterer sig i 4 bekendtgørelser
og 11 vejledninger fra Arbejdstilsynet for at sikre,
at arbejdet kan udføres sikkert og sundt. Projekt-
teamet fik med deres undrende spørgsmål, un-
dersøgelser og spil med arbejdsgruppens deltagere åbnet feltet
op, hvilket skabte mulighed for forenklinger på området. Det
har været et særdeles positivt forløb, men der er stadig mange
byrder at tage fat i, og vi afventer stadig gennemførelsen af flere
forslag.”
Rikke Ørum,
Deltager i Virksomhedsforums arbejdsgruppe vedr. arbejdsmiljø
Underdirektør, chef for HR og Arbejdsmiljø, Dansk Erhverv
Øvrige forslag
Virksomhedsforum arbejder også med forslag, som ikke indgår i et overordnet tema. Disse forslag
spænder bredt i fokus. En del af forslagene stammer fra Virksomhedsforums postkasse, hvor virksom-
heder og andre kan bidrage med input om uhensigtsmæssige regler, udfordringer i deres kontakt med
offentlige myndigheder mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0021.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
19
Om forslagene
Virksomhedsforum har det seneste år sendt 36 forslag af denne type til regeringen. Regeringens svar
fremgår af figur 5 nedenfor.
Figur 5: Regeringens svar på øvrige forslag
Gennemføres
(8)
Gennemføres delvist
(15)
Gennemføres ikke
(4)
Behandles
(9)
Boks 5: Eksempler på øvrige forslag
Virksomhedsforum har stillet forslag om forenkling og ensretning af krav til højlagre bl.a. med ud-
gangspunkt i en sammenligning af de danske regler med reglerne i vores nabolande. Det skal bidra-
ge til en forenkling og effektivisering af processen og sagsbehandlingen i Danmark. Regeringen har
svaret, at forslaget gennemføres, og forslaget fremgår af vækstpakken fra juni 2014.
Et andet eksempel er et forslag vedr. fuldbyrdelse af digitale kreditaftaler. Tidligere kunne et låne-
dokument, der er underskrevet med digital signatur, ikke danne grundlag for tvangsfuldbyrdelse. Det
betyder, at virksomheder risikerede at stå med en portefølje af låneaftaler, som i tilfælde af mislighol-
delse alene kunne inddrives efter et egentligt sagsanlæg ved domstolene, hvilket er tidskrævende
og omkostningsfuldt. Virksomhedsforum har derfor foreslået, at misligholdte digitale kreditaftaler
skal kunne tvangsfuldbyrdes i fogedretten. Regeringen har svaret, at forslaget gennemføres delvist,
og forslaget er nu implementeret ved en ændring af retsplejeloven. Lovændringen betyder, at digitalt
underskrevne lånedokumenter nu kan anvendes som fundament for tvangsfuldbyrdelse.
”Virksomhedsforums indsats har været en udløsende
faktor for at få programsat vores ønske om ændring
af retsplejeloven, så digitalt indgåede kreditaftaler kan
tvangsfuldbyrdes i fogedretten. Det har gjort det mu-
ligt at få et fuldstændigt digitalt flow i behandlingen
af kreditaftaler. Besparingspotentialet er groft anslået
mellem 50 og 200 kr. pr. aftale – både i form af spa-
ret porto og ikke mindst tid ved fremfinding af sager.
Med omkring 500.000 aftaler eller ændringer årligt er der altså
tale om et meget stort besparingspotentiale. Derudover giver det
kunderne et bedre og mere tidssvarende produkt. ”
Christian Brandt
Direktør, Finans og Leasing
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0022.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
20
Implementering af forslag
”Følg-eller-forklar” princippet er et godt signal fra regeringen om åbenhed og ønske om dialog med er-
hvervslivet. Men regeringens svar på om et forslag gennemføres eller ej er kun første skridt for at skabe
lettelser. Reelle lettelser kræver, at regeringen implementerer initiativer, der løser de problemer, som
er udgangspunktet for de enkelte forslag. Processen for arbejdet er illustreret i figur 6.
Figur 6: Forløbet for et forslag fra Virksomhedsforum (som regeringen vælger at følge).
1
Virksomheds-
forum modtager
forslaget.
2
Efter en vurdering
og kvalificering
af forslaget i
Virksomhedsforum
sendes det til
regeringen
3
Regeringen
giver en tilbage-
melding efter
”følg-eller-forklar”
princippet
4
Regeringen
implementerer
hele/dele af
forslaget
5
De gennemførte
initiativer
medfører
lettelser ude i
virksomhederne.
Indsatsen har indtil nu primært været koncentreret om de første tre faser. Virksomhedsforum ser frem
til regeringens implementering af forslagene, så lettelserne kan mærkes i virksomhederne.
Hvad betyder det, at et forslag er implementeret?
Regeringens tilbagemelding på implementering tager udgangspunkt i det svar, regeringen har givet
efter ”følg-eller-forklar” princippet. ”Følg-eller-forklar” princippet indebærer, at nogle forslag gen-
nemføres helt, mens andre gennemføres delvist. ”Delvist” defineres som gennemførelse af større eller
mindre dele af forslaget. Status for implementeringen er altså udtryk for implementeringen af den del
af forslaget som regeringen, i sit svar til Virksomhedsforum, har tilkendegivet, at den vil gennemføre.
Virksomhedsforum vil i den kommende tid sætte fokus på regeringens implementering. Virksomheds-
forum opfordrer til, at forslagene implementeres hurtigst muligt og på en måde, som løser de proble-
mer, som er baggrunden for forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0023.png
Det videre
arbejde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0024.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
22
Det videre arbejde
Virksomhedsforum har allerede sendt 385 forslag til regeringen – og flere er på vej! Virksomhedsforum
behandler på de kommende møder temaerne ”Forenkling af EU-regulering” og ”Barrierer for vækst”.
Forenkling af EU-regulering
Op mod halvdelen af virksomhedernes administrative byrder har sin oprindelse i EU-regulering.
Virksomhedsforum har derfor løbende efterspurgt øget fokus på forenklingsindsatsen i forhold til
EU. Virksomhedsforum har tidligere behandlet et tema om implementering af EU-regulering og har
løbende stillet forslag, som i større eller mindre udstrækning kræver forenkling af EU-regulering. Der
har dog ikke været selvstændigt fokus på forenkling af unødigt bebyrdende regler fra EU. Det kommer
der nu, og Virksomhedsforum sender allerede i november 2014 en liste med forslag til EU-forenklinger
til regeringen.
Virksomhedsforum støtter desuden regeringens arbejde med at etablere en platform for forslag til
forenkling af EU-regulering, der underlægges ”følg eller forklar”-princippet. Det er vigtigt, at den nye
Kommission fortsat har fokus på forenkling af unødvendig byrdefuld regulering.
Barrierer for vækst
Virksomhedsforum behandler i løbet af ultimo 2014 og primo 2015 et tema om barrierer for vækst. Te-
maet vil fokusere på lovgivningsmæssige og administrative barrierer, små og nystartede virksomheder
møder på deres vej til at vokse sig større.
Arbejdet koordineres med Danmarks Vækst- og Iværksætteruge (uge 47), hvor sociale medier inddra-
ges. Formålet er at øge virksomhedernes kendskab til muligheden for at komme med forenklingsforslag
til Virksomhedsforum.
”Det meget konkrete arbejde i Virksomhedsforum og
muligheden for at gøre en forskel for virksomheder-
ne er årsagen til, at jeg deltager arbejdet. For mig
som iværksætter er det vigtigt, at der kommer fokus
på iværksætternes udfordringer. Derfor forventer jeg
mig også meget af arbejdet med ’barrierer for vækst’,
hvor vi kan komme med konkrete forslag til, hvor-
dan vi gør det lettere for nye virksomheder at skabe
vækst. Min ambition er, at Danmark skal være det land, hvor det
er lettest at være iværksætter”
Camilla Ley Valentin
Medlem af Virksomhedsforum og CCO & Co-founder, Queue-it
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0025.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
23
Virksomhedsforum har besluttet at behandle temaerne “Kontrol og tilsyn” samt “God regeringsførel-
se” på mødet i juni 2015.
I regeringens vækstpakke fra juni 2014 fremgår som nævnt en målsætning om byrdereduktion på 2
mia. kr. i 2020 i forhold til 2015. Det vidner om, at regeringen fortsat ser et stort potentiale for at skabe
bedre vilkår for dansk erhvervsliv gennem enklere regler og færre byrder. Virksomhedsforum bakker
op om målsætningen og vil fremadrettet stille forslag, der kan bidrage til opnåelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0026.png
Bilag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0027.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
25
Bilag 1
Forslag fra Virksomheds-
forum der gennemføres
helt eller delvist med aftale
om Vækstpakke juni 2014
Nedenfor fremgår de forslag, som Virksomhedsforum har sendt til regerin-
gen og som helt eller delvist gennemføres med aftalen om Vækstpakke juni
2014. Forslagets nummer på www.enklereregler.dk er angivet i parentes,
hvor der kan læses mere om forslaget fra Virksomhedsforum og regeringens
svar.
Opbevaring af farmaceutisk dråbeprodukt
på højlager (284)
Der foretages en revision af de tekniske forskrif-
ter for så vidt angår blandet oplag i højlagre.
Forenkling og ensretning af krav til
brandsikring af højlagre (207)
Brandkravene til højlagre bringes i overens-
stemmelse med kravene i vores nabolande. Dette
gælder bl.a. kravene til isoleringsmateriale. Her-
udover undersøges mulighederne for, at myndig-
hederne kan forhåndsgodkende brandsikkerhed i
nybyggeri på baggrund af plantegninger.
En privatisering af brandsagsbehandlingen
(267)
Den tekniske byggesagsbehandling vil blive pro-
fessionaliseret, herunder vil fordele og ulemper
ved at samle sagsbehandlingen i støre enheder
blive undersøgt
Reform af den kommunale byggesagsbehand-
ling (278)
Der skal indføres flere anmeldeordninger for byg-
gesager. Derudover forventes den byggepolitiske
strategi at indeholde initiativer, som adresserer
udfordringer ved byggesagsbehandling.
Dansk berigelsespraksis (118)
Reglerne for tilsætning af næringsstoffer til føde-
varer vil blive betydeligt forenklet.
Alkoholfri øl skal have samme betingelser i
DK som i resten af Europa (56)
De danske regler om alkoholprocent i alkoholfri øl
er blevet ændret. Grænsen for ”alkoholfri” er
ændret fra 0,1 vol. % til 0,5 % vol.
Evaluering af næringsbasen – virker
ordningen efter hensigten? (16)
Næringsbrevsordningen afskaffes.
Kommunale sagsbehandlingstider ved ansøg-
ning om miljøgodkendelse (199)
Sagsbehandlingstiderne vil blive reduceret med i
gennemsnit en tredjedel på tværs af en række om-
råder, bl.a. miljøgodkendelser, og den erhvervsret-
tede sagsbehandling vil blive forenklet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0028.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
26
Undgå produktionslofter i forbindelse med
vilkårsstillelse i miljøgodkendelsessager –
vilkårene/reguleringen skal være baseret
på miljøbelastningen (282)
Miljøreguleringen vil blive omlagt, så der i højere
grad stilles krav til virksomhedernes udledning til
miljøet fremfor virksomhedernes produktionsni-
veau. Det vil sikre virksomhederne større fleksi-
bilitet i deres produktion uden at øge miljøbelast-
ningen.
Forenkling af den danske model for miljø-
godkendelse af drifts- og anlægsændringer
på bestående virksomheder (308) og Flere
anmelderordninger på miljøområdet (281)
Regeringen og KL vil gennemføre regelforenk-
linger på miljøområdet og byggeområdet med
henblik på at lette kommunernes sagsbehandling
og bidrage til lavere sagsbehandlingstid. Der
lægges op til, at en række sagstyper omlægges til
anmelderordninger for miljøgodkendelser, sager
om godkendelse af husdyrbrug samt byggesager.
Nabotjek som inspiration til
forenkling af miljøområdet (305)
Der vil blive fortages et nabotjek af miljøregule-
ring og kontrol af primærjordbrug.
Omkostningerne på kødkontrolområdet bør
reduceres (316)
Det igangsatte arbejde for effektivisering af kød-
kontrollen fortsættes således, at omkostningerne
nedbringes med yderligere 28,5 mio. kr. frem mod
2020. Der igangsættes desuden en komparativ
analyse af kødkontrollen i sammenlignelige nabo-
lande (”nabotjek”).
En indgang for erhvervslivet i alle kommuner
(202)
Der arbejdes efter, at kommunerne systematisk
etablerer én indgang – en one-stop-shop – for
virksomhederne.
Bogføring-, moms- og regnskabsløsning (161)
Det gøres nemmere og mere automatisk for
særligt små virksomheder at bogføre og afregne
moms og skat bl.a. ved at koble bankdata med
virksomhedernes regnskabssystemer (NemVirk-
somhed). Derudover analyseres muligheden for
udvikling af digitale regnskaber, der automatisk
kobler bogføringssystemer med indberetning til
myndighederne.
Udvidelse af grunddata med regnskabsoplys-
ninger (95)
Der gives gratis adgang til regnskabsdata. Endvi-
dere vil eSKATdata sænke den finansielle sektors
omkostninger til indsamling af data til brug for
kreditvurdering.
Revisionspligt for mindre virksomheder (107)
For at nedbringe virksomhedernes omkostninger
til bogføring og regnskaber analyseres mulighe-
den for en lempelse af revisionspligten for mindre
virksomheder.
Øget anvendelse af opholds- og arbejdstilla-
delse for selvstændigt erhvervsdrivende
i Danmark (70)
Der lanceres en ny ordning ”Start-up Denmark”
hvor iværksættere fra tredjelande får mulighed
for at åbne selvstændig erhvervsvirksomhed.
Virksomhederne skal have lettere adgang
til udenlandske ph.d.er uddannet i Danmark
(88)
Der sikres bedre vilkår for forskere, bl.a. får alle
ph.d’ere seks måneders jobsøgningsophold.
Implementering af tværgående strategi for
målrettet og dialogbaseret håndhævelse af
erhvervsregulering (275)
Der udarbejdes en strategi, der skal styrke virk-
somheder og myndigheders anvendelse af inter-
nationale standarder. Der igangsættes endvidere
en undersøgelse af mulighederne for at øge virk-
somhedernes og myndighedernes anvendelse af
internationale kvalitetssikringsstandarder.
Kvantitativt mål for reduktion af byrder
(298)
Der er fastsat en målsætning om, at erhvervslivets
administrative og erhvervsøkonomiske byrder
skal reduceres med netto mindst 2 mia. kr. i varig
virkning i 2020 i forhold til 1. januar 2015.
Bedre konsekvensvurderinger (293) og
Ny målemetode til at opgøre virksomheders
byrder forbundet med at efterleve offentlige
lovkrav (296)
Fra 1. januar 2015 indføres krav om, at der skal ud-
arbejdes beregninger af de forventede erhvervs-
økonomiske byrder eller lettelser ved forslag til
ny regulering med væsentlige administrative eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser (såvel lovfor-
slag som bekendtgørelser, herunder implemente-
ring af EU-regulering).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0029.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
27
Bilag 2
Oversigt over forslag
fra det seneste år der
gennemføres
Nedenstående forslag gennemføres helt
Statistik
Grundig brugeranalyse og implementering af
nødvendige forbedringer i indberetningsløs-
ningen til Intrastat
Danmarks Statistik foretager en analyse af
hvordan brugervenligheden kan forbedres i virk.
dk og idep.web samt implementerer de nødvendi-
ge ændringer.
Bedre overblik over indberetninger på
Virk.dk og DST.dk.
Det gøres nemmere for virksomhederne at
få overblik over relevante indberetninger.
Det burde ikke være nødvendigt
med dobbelt log ind
Det gøres nemmere for virksomhederne at få
overblik over relevante indberetninger.
Genbrug af data mellem Listesystem,
Intrastat og Udenrigshandel med tjenester
Danmarks Statistik og SKAT skal genbruge data,
så virksomhederne kun skal levere data om eks-
port til andre EU lande én gang og på én måde.
Genbrug af data som virksomhederne
skal indberette til Danmarks Statistik
Danmarks Statistik skal identificere tæt rela-
terede dataindberetninger, der med fordel kan
ensrettes, således at samme, eller tæt beslægtede
data, kun indberettes én gang ét sted af virksom-
hederne.
Følg eller forklar princip for indhentning
af statistikker/statistikoplysninger som
ikke er reguleret af EU
Danmarks Statistik gennemgår deres indbe-
retninger og angiver, hvor der er statistikker/
oplysninger, som ikke stammer fra EU-krav. I de
tilfælde hvor statistikoplysningerne er nationalt
fastsatte, skal det enten forklares, hvorfor det er
nødvendigt at indsamle oplysningerne og hvad de
anvendes til. Alternativt bør kravene slettes.
Indberetninger til DST koordineres
med virksomhedens tidsplan
Danmarks Statistik gennemfører et udrednings-
arbejde om årets gang hos virksomhederne, som
skal anvendes til at tilpasse udsendelse af indbe-
retninger i forhold til virksomhedens årshjul.
Nedbringelse af højt tidsforbrug
ved udfyldelse af statistikker
Danmarks Statistik arbejder for at hjælpe de
virksomheder, der bruger unormalt meget tid på
at udfylde statistikker.
Særlig indsats fra Danmarks Statistik overfor
virksomheder med mange indberetninger
Virksomheder med mange indberetninger tilby-
des et ”service tjek”, hvor deres indberetninger
gennemgås for at sikre, at de udnytter alle rele-
vante muligheder for digitale indberetninger,
system til system løsninger mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0030.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
28
Oplysning om kladdefunktion
ved statistikindberetning
Danmarks Statistik skal oplyse om kladdefunktio-
nen, og hvornår den er særlig anvendelig. Kladde-
funktionen skal kunne findes på indberetninger-
nes forside på virk.dk
Motiverende information til indberetterne
om anvendelsen af statistiske indberetninger
Danmarks Statistik udarbejder en målrettet
strategi for at sikre, at den enkelte virksomhed
motiveres til at indberette oplysninger. Virksom-
hederne skal bl.a. oplyses om, hvad statistikken
bruges til mv.
Klarhed om interne stillinger
indgår i statistik over ledige stillinger
Det klargøres, om ledige stillinger, der udbydes på
interne stillingsopslag, skal indgå i optællingen af
ledige stillinger.
Datagenbrug vedr. industriens energiforbrug
Danmarks Statistik og Miljøstyrelsen undersøger,
om de kan genbruge data, så virksomhederne ikke
skal indberette de samme oplysninger to gange til
forskellige myndigheder.
Bedre information til virksomhederne
om Danmarks Statistik om udtagning til
stikprøve
Danmarks Statistik skal informere og synliggøre
for virksomhederne, hvilke statistikker, de er
udtaget til, og hvor lang tid, de er udtaget.
Bedre oplysning om muligheder for
indberetninger med anvendelse af idep.web
Danmarks Statistik undersøger, hvordan virk-
somheder, der ikke kender til mulighederne for
at anvende løsningen, kan oplyses herom. En
brugervenlig vejledning skal være let tilgængelig
f.eks. på indberetningens forside på virk.dk.
Nemmere at finde toldpositionskoder
ved indberetning af udenrigshandelsstatistik
til Danmarks Statistik
Der skal være en mere brugervenlig brugerflade,
så det er nemmere og hurtigere at finde de fejl i
toldpositionskoder, som skal rettes.
Arbejdsmiljø
Forenkling af arbejdsgiverens underretnings-
pligt til kommune ved beskæftigelse af unge
under 18 år
Det undersøges, om de indberettede oplysning
anvendes, og om de kan trækkes fra fx E-indkom-
stregisteret. De uddannelsespolitiske krav hånd-
hæves i Børne- og Undervisningsministeriet.
Online værktøj til gennemførelse af APV
En smart digital løsning skal sikre, at det bliver
enklere og mere overskueligt at håndtere den
skriftlige APV. Der gennemføres også tiltag, som
skal sikre, at virksomhederne kender løsningen.
Guide til indberetning af arbejdsskader
Arbejdsskadestyrelsen udarbejder en kort og
forståelige guide, som kan anvendes undervejs
i indberetningen. Guiden bruger bl.a. grafiske
virkemidler, som skal lede brugerne igennem sy-
stemet. Guiden skal være integreret i den digitale
løsning.
Sagsbehandlingstiden i Arbejdstilsynet ved
klager over strakspåbud skal forkortes
Ar-
bejdstilsynets sagsbehandlingstider strammes
op, så Arbejdstilsynet inden for fire uger skal have
oplyst virksomheden om, at klagen er videresendt
til Arbejdsmiljøklagenævnet, eller at påbuddet er
ophævet.
Arbejdstilsynet skal arbejde aktivt for at
utilsigtede besøg minimeres
Arbejdstilsynet arbejder aktivt for at minimere
fejlscreeninger, så utilsigtede kontrolbesøg mini-
meres.
Arbejdstilsynets udtrækning af
virksomheder, en koordinering af teknikken
Tilsynsbesøg koordineres for at reducere gentag-
ne besøg, bl.a. ved at Arbejdstilsynets udtrækning
af virksomheder optimeres. Desuden bør det
afprøves om forskellige tilsyn kan afholdes samti-
digt i virksomheden.
Virksomhederne skal have et sammenhæn-
gende overblik over et tilsynsforløb
Arbejdstilsynet bør gennemtænke hele kommuni-
kations- og reaktionsflowet således, at virksomhe-
dernes egenindsats understøttes mest muligt.
Arbejdstilsynets begrundelser i afgørelser
Arbejdstilsynet skal gennemgå retningslinjerne
for udformning af begrundelser for påbud med
henblik på at sikre, at virksomhederne kan forstå,
hvorfor de modtager et påbud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0031.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
29
Danmark som produktionsland
Fælles kommunale standardblanketter
Der skal udarbejdes kommunale standardblan-
ketter, som er obligatorisk for kommunerne at
anvende.
Udbredelse af best practice eksempler
i kommunerne
Der arbejdes aktivt for udbredelse af de gode ek-
sempler på erhvervsrettede løsninger og service,
så de implementeres på tværs af kommunerne.
Bedre virksomhedsservice på
beskæftigelsesområdet
Jobcentrenes virksomhedskontakt udbygges.
Jobcentrene skal servicere virksomhederne om
beskæftigelsesordningerne, men også kunne
håndtere andre spørgsmål som fx sygedagpenge-
spørgsmål mv.
Der skal være én indgang til kommunen
Der bør derfor i alle kommuner etableres én
erhvervsindgang til hver enkelt kommune, som
både tager hånd om virksomhedernes fysiske og
digitale henvendelser.
Reform af den kommunale
byggesagsbehandling
Det bør derfor undersøges hvilke typer af sager,
der bør kræve byggetilladelse og hvilket omfang af
sagsbehandling, der er nødvendig herfor.
Vejledning angående nanoregister og
opstilling af tilhørende produktlister
Der bør opstilles klare produktlister, der udpeger
produkttyper, som i overvejende grad kan inde-
holde nanomaterialer.
Flere anmelderordninger på miljøområdet
En udvidelse af anmelderordningen på miljøgod-
kendelsesområdet, således at flere former for god-
kendelser bliver omfattet af anmelderordninger.
Bedre konsekvensvurderinger
Der indføres krav om udvidede erhvervsøkono-
miske konsekvensvurderinger ved væsentlige
lovforslag og forslag til bekendtgørelser
Ny målemetode til at opgøre virksomheders
byrder forbundet med at efterleve offentlige
lovkrav
Der bør indføres en ny målemetode til at opgøre
danske virksomheders byrder forbundet med at
efterleve lovkrav fra det offentlige.
Kvantitativt mål for reduktion af byrder
Fastsættelse af en konkret kvantitativ målsætning
i arbejdet med at reducere de administrative
byrder for erhvervslivet
Nabotjek som inspiration til
forenkling af miljøområdet
Der gennemføres et nabotjek af, hvordan mil-
jølovgivningen håndhæves i fx England, Tyskland
og Sverige med inspiration fra Fødevareministeri-
et igangværende nabocheck. På den baggrund kan
der opstilles et idekatalog.
Rettidig annoncering af ny lovgivning
Ny lovgivning skal annonceres i god tid før lovens
ikrafttrædelse for at lette omstillingen for virk-
somhederne.
Effektiv opfølgning på Natur- og
Landbrugskommissionen
Der skal iværksættes en opfølgning på Natur- og
Landbrugskommissionens anbefalinger, så der
etableres bedre rammer for fremover at sikre det
råvaregrundlag, som fødevareproduktionsvirksom-
heder har behov for.
EU-overimplementeringer må
ikke skade eksport og samhandel
Der skal fokus på de øvrige EU-landes implemen-
tering og håndhævelse af reglerne og dermed på at
operere på lige vilkår i EU.
Indførsel af forhåndsgodkendelser
En mulighed for at søge om forhåndsgodkendelse
af virksomhedsindretning vedr. fødevarelovgiv-
ningen
Omkostningerne på kødkontrolområdet
bør reduceres
Medlemsstaternes kontrolforpligtelse og finan-
siering af kontrollen bør revurderes i forbindelse
med drøftelserne om et nyt kontrolregime.
Én indgang til det offentlige på miljøområdet
Det bør kun være nødvendigt, at virksomheder
henvender sig ét sted i forbindelse med kontakt til
myndighederne i forbindelse med etablering og
behandling af projekter.
Mere fleksibel adgang til myndighedsattesta-
tion/certificering i forbindelse med fødevare-
eksport
Der bør etableres et mere fleksibelt system, såle-
des at certificering sker uafhængigt af geografisk
placering, og kan foregå i en hvilken som helst
fødevaremyndigheds-enhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0032.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
30
Virksomhedsrettet eksportindsats i
Fødevarestyrelsen
Fødevarestyrelsen skal mere aktivt og målrettet
støtte virksomhedernes eksport.
En billigere, risiko og behovsbestemt
samt dialogbaseret fødevarekontrol
Der bør udarbejdes en strategi for, hvordan en
effektiv håndhævelse af reglerne sikres uden
at gå på kompromis med fødevaresikkerheden
og samtidigt sikrer, at virksomhederne gives de
bedst mulige betingelser for at skabe udvikling og
vækst.
Mulighed for at udarbejde børsmeddelelser
udelukkende på engelsk
Det gøres muligt for børsnoterede virksomheder
at vælge, om de vil udarbejde børsmeddelelser
udelukkende på engelsk.
Opbevaring af farmaceutisk
dråbeprodukt på højlager
Der foretages en modernisering af reglerne,
således at der i forbindelse med byggesagsbehand-
lingen, eller efter behov, tages forholdsregler for
det konkrete oplag i forhold til brandsikringsfor-
anstaltninger.
Øvrige forslag
Forenkling og ensretning af krav til
brandsikring af højlagre
De danske brandkrav vedrørende frosthøjlagre
bringes tættere på svensk og tysk brandsikker-
hedsniveau. Ved øvrige brandkrav til erhvervsbyg-
geri laves en sammenligning af de danske regler
og reglerne i vores nabolande. Brandsagsbehand-
lingen ved etablering af bl.a. (høj)lagre i andre
lande undersøges.
Brugervenlighedsanalyse af
hele signaturfeltet
Der gennemføres en brugervenlighedsanalyse af
hele signaturfeltet, både oprettelsesforløb, ret-
tighedsstyring og anvendelse på tværs af digitale
løsninger og indberetninger.
Fortsat problemer, herunder uklar informati-
on, ved digital indsendelse af grønt regnskab
Systemet skal fungere stabilt. Det undersøges,
hvorfor en virksomhed oplever, at de ikke kan få
lov at afslutte en indberetning, og det sikres, at
problemet ikke opstår igen.
SKAT’s brugerrettighedsstyring – uforståe-
lige titler på rettigheder / roller
Titlerne på de rettigheder, man kan tildele i
systemet, ændres, så brugene kan forstå, hvad de
dækker over.
Rettigheder til ét CVR nr’s NemID når virk-
somheden har flere CVR numre
Virksomheder med flere CVR-numre skal kunne
anvende én løsning til alle signaturer.
Samlede månedsafregninger på
WebReg-registreringer for anmelder
Ved CVR oprettes virksomheden under et kun-
denr. og får tilsendt en månedsfaktura, når der
bestilles udskrifter eller regnskaber og lignende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0033.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
31
Bilag 3
Regeringens tilbage-
melding på forslag, der
er implementeret
Nedenstående forslag har regeringen tilkendegivet er blevet
implementerede pr. 1. maj 2014.
Beskæftigelsesministeriet
• Digitalisering af anmodning og ansøgning
om udbetaling af løntilskud ved fleksjob
• Ansøgning om CPR-nr. i International Citizen
Service (ICS) for arbejdstagere bosat i alle
landets kommuner
• Registreringsbevis til udenlandske
arbejdstagere
• Antal timer dokumenteres ubureaukratisk
(enklere administration af løntilskud)
• Begrænsning af arbejdsgivers oplysningspligt
• Oplysninger i forbindelse med ophør af
medarbejder
• Lettere og mere fleksibel indbetaling af
feriepenge til Feriekonto
• Maksimalt 4 ugers sagsbehandlingstid i
ukomplicerede sager om arbejdstilladele
• Opholds- og arbejdstilladelse til udenlandske
praktikanter – opdatering af ansøgningsskema
• Arbejdstilsynets udtrækning af
virksomheder – en koordinering af teknikken
• Arbejdstilsynet skal arbejde aktivt for at
utilsigtede besøg minimeres
Erhvervs- og Vækstministeriet
• Forenkling af dokumentation for deltagelse i
• EU-støttede programmer (ønske om
halvårlige rapporteringer)
Evaluering af Næringsbasen
• Aflæggelse af årsrapport på engelsk
• Kommunal byggesagsbehandling – kontrol
af gyldigheden af autorisation for
installatører af gas-, vand- og afløbsarbejder
(krav bør ophæves)
Implementering af servicedirektivet i
andre lande Salgspligt – fortolkning af
servicedirektivets art. 20.2
• Facilitering af community for brugerne
Forenkling af indberetning om butikkers
helligdagsåben
• Dokumentationskrav på virk.dk
• Det burde ikke være nødvendigt med
dobbelt log in
• Print af egne indberetninger til Virk.dk
• Samlede månedsafregninger på
WebReg-registeringer for anmelder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0034.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
32
Finansministeriet
• Frigiv grunddata
• Det er en tung proces at få oprettet og åbnet en
• NemID adgang
• Brugertilfredshed/brugertestede
digitale løsninger
• Forenkling af reglerne for anmeldelse af
ejerskifte i henhold til fødevareloven
• Balanceregnskaber vedr. økologi i engros-
og detailled
• Proportionalitet på
krydsoverensstemmelsesområdet
• Lempelse af mærkningskrav for
færdigpakket frisk frugt og grønt
• Fødevarekontaktmaterialer – import af
varer fra Hong Kong og Kina
Justitsministeriet
• Indførsel af elektronisk CMR-fragtbrev
En virksomhedsindgang for udførsel af
dual-use produkter og forsvarsmateriel
• Notarialforretninger ved
navneunderskriftsprøve
• Indhentning af tinglysningsoplysninger
på borgerens vegne
• Revision af sanktioner for fejlbetjening af
den digitale tachograf
Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse
• Overimplementering af direktiv om medicinsk
udstyr til in-vitro-diagnostik (IVD-direktivet)
Skatteministeriet
• SKAT’s hjemmeside (forbedret søgefunktion)
Orientering om ændrede skatte- og
momsregler mv.
• SKAT’s hjemmeside – problem med
sessioner der udløber
• SKAT’s brugerrettighedsstyring –
uforståelige titler på rettigheder/roller
Miljøministeriet
• Klage over enkeltpunkter i afgørelser
om miljøgodkendelse
• Øget information på pesticidområdet
• Ændring af beløbsgrænse for revisorerklæring
ifm håndtering af affald af elektrisk og
elektronisk udstyr
• Forenkling af reglerne omkring etablering
af rensningsanlæg til husspildevand i
landdistrikterne
• Dansk forbudsbekendtgørelse mod fire
navngivne ftalater
• IT-ansøgningssystemet
www.husdyrgodkendelse.dk
skal bringes til at virke
• IT-systemet til indberetning af Grønne
regnskaber skal bringes til at virke
Forenkling af administrationen af EU’s
transportforordning
• VERA og optagelseskrav til Teknologilisten
Transportministeriet
• Blokvognsnummerplader med i det
elektroniske register
Undervisningsministeriet
• Digitalisering (AMU og VEU)
Økonomi- og Indenrigsministeriet
• Forenkling af Industriens produktion og
ordreindgang
• Lettere adgang til oplysninger for
Danmarks Statistik
• Genbrug af data som virksomhederne
skal indberette til Danmarks Statistik
• Leder i virksomhed skal have adgang til at
se indberetninger
• Nemmere at finde toldpositionskoder ved
indberetning af udenrigshandelsstatistikken
til Danmarks Statistik
Sagsbehandlingstider i
Natur- og Miljøklagenævnet
• Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale forhold
Regler vedrørende grænsependlere
• Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
• Forenklet procedure ved eksportejer-
erklæringer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0035.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
33
Bilag 4
Virksomhedsforums medlemmer
Formand
Michael Ring, Administrerende direktør i Stelton A/S
Repræsentanter fra virksomheder
Ann Frederiksen, Økonomichef i Svend Frederiksen Maskinfabrik A/S
Camilla Ley Valentin, medstifter og CCO i Queue-it
Helge Kaltoft, Bestyrelsesformand i Time Management System og bestyrelsesmedlem i Connect
Danmark. Tidl. koncernchef i Multidata-Bluegarden
Henrik Wellejus, Partner i Deloitte, beskæftiger sig bl.a. med strategisk rådgivning og revision af
mindre og mellemstore virksomheder
Janicke Schultz-Petersen, Indehaver og direktør i MJK Automation
Søren Boas, stiftsforvalter Vallø Stift
Repræsentanter fra organisationer
Ane Buch, Håndværksrådet, administrerende direktør
Bente Sorgenfrey, FTF, formand
Finn R Larsen, AC, formand
Fini Beilin, DA, direktør
Jan Fritz Hansen, Rederiforeningen, vicedirektør
Jannik Bay, Landbrug & Fødevarer, erhvervspolitisk chef
Lizette Risgaard, LO, næstformand
Stine Pilegaard Jespersen, Dansk Erhverv, underdirektør
Susanne Dolberg, Finansrådet, underdirektør
Sidsel Dyrholm Holst, DI, chef for MMV & Entrepreneurship
Tom Sønderup, FSR, statsautoriseret revisor, partner og CEO i Sønderup I/S
Torben Liborius, Dansk Byggeri, erhvervspolitisk chef
Medlemmer med særlige kompetencer inden
for erhvervsregulering og forenkling
Marlene Haugaard, Direktør for Væksthus Hovedstaden
Paul Mollerup, Administrerende direktør, Danske Advokater, tidl. medlem af Europa-Kommissionens
uafhængige rådgivende gruppe vedr. administrative byrder.
Medlemmer af projektteamet
Lisbet Dyerberg, Erhvervs- og Vækstministeriet
Andreas Rahlf Hauptmann, Erhvervs- og Vækstministeriet
Lars Bang-Jensen, Erhvervs- og Vækstministeriet
Mads Ammitzbøll Thomsen, Erhvervs- og Vækstministeriet
Bjarke Thorbjørn Petersen, Erhvervsstyrelsen
Susanne Tølbøl Lauritsen, Erhvervsstyrelsen
Esben Larsen, Erhvervsstyrelsen
De øvrige medarbejdere i Team Effektiv Regulering i Erhvervsstyrelsen bidrager løbende i
arbejdsgrupperne og med hjemmesiden mm.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414316_0036.png
VIRKSOMHEDSFORUM FOR
ENKLERE REGLER
34