Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 246
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Sagsnr.
2015 - 5121
Doknr.
244326
Dato
17-06-2015
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 19. juni 2015
Denne forelæggelse giver et prioriteret uddrag af de centrale aspekter i sagerne med
relevans for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg. Der henvises generelt
til samlenotatet.
EU’s investeringsfond (EFSI)
Formandskabet ventes på ECOFIN at orientere om den aftale om EU’s nye investe-
ringsfond (EFSI), som er indgået mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissio-
nen primo juni 2015. ECOFIN ventes på den baggrund at endossere aftalen. EFSI
forventes at være etableret i løbet af 2. halvår 2015.
EFSI skal skabe op til 315 mia. euro i nye investeringer i 2015-17 via garantier på 21
mia. euro, heraf 16 mia. euro fra EU-budgettet samt 5 mia. euro fra Den Europæiske
Investeringsbank (EIB). EU-garantien til EIB på 16 mia. euro understøttes ved, at der
overføres 8 mia. euro fra EU-budgettet til en ny EU-garantifond.
Mht.
finansieringen af EFSI
indebærer kompromiset, at de 8 mia. euro, som overføres
fra EU-budgettet til EU-garantifonden, finansieres via omprioritering af 5 mia. euro fra
EU-budgetprogrammerne Horizon 2020 (2,2 mia. euro) og Connecting Europa-
faciliteten (2,8 mia. euro) (CEF) samt ved anvendelse af EU-budgettets margin (3 mia.
euro). Kompromiset indebærer anvendelse af yderligere 1 mia. euro af EU-budgettets
margin i forhold til forslaget fra Kommissionen og Rådet. For Danmark betyder brugen
af margin på 3 mia. euro, at vores EU-bidrag alt andet lige øges med knap en halv
mia. kr., hvoraf størstedelen forventeligt skal betales i indeværende MFF-periode
2014-20. Kompromiset indebærer desuden en reduktion på 500 mio. euro af de midler
i CEF’en, der kan anvendes til finansielle instrumenter. Disse midler påtænkes i stedet
anvendt som direkte støttemidler under CEF-transport.
Mht.
styringen af EFSI
indebærer kompromiset, at Europa-Parlamentet vil skulle god-
kende EFSI’s administrerende direktør og vicedirektør.
Mht.
udvælgelseskriterier
slår kompromiset fast, at EFSI skal understøtte projekter,
som er konsistente med EU’s politikker, herunder vækst, beskæftigelse og samhørig-
hed, er økonomisk og teknisk holdbare, levere merværdi ift. eksisterende institutioner
og instrumenter (såkaldt additionalitet), samt i videst mulige omfang søge at mobilise-
re privat kapital. EFSI skal understøtte projekter, som generelt har højere risiko end
dem, som EIB normalt finansierer. Kompromiset indebærer ingen kvoter ift. sektorer
eller geografi.
Mht.
EFSI’s levetid
indebærer kompromiset, at Rådet og Europa-Parlamentet aktivt
skal træffe en ny beslutning, hvis EFSI skal fortsætte efter juni 2020. Det skal ske på
grundlag af en uafhængig evaluering samt på forslag fra Kommissionen.