Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 246
Offentligt
1535982_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Sagsnr.
2015 - 5121
Doknr.
244326
Dato
17-06-2015
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 19. juni 2015
Denne forelæggelse giver et prioriteret uddrag af de centrale aspekter i sagerne med
relevans for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg. Der henvises generelt
til samlenotatet.
EU’s investeringsfond (EFSI)
Formandskabet ventes på ECOFIN at orientere om den aftale om EU’s nye investe-
ringsfond (EFSI), som er indgået mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissio-
nen primo juni 2015. ECOFIN ventes på den baggrund at endossere aftalen. EFSI
forventes at være etableret i løbet af 2. halvår 2015.
EFSI skal skabe op til 315 mia. euro i nye investeringer i 2015-17 via garantier på 21
mia. euro, heraf 16 mia. euro fra EU-budgettet samt 5 mia. euro fra Den Europæiske
Investeringsbank (EIB). EU-garantien til EIB på 16 mia. euro understøttes ved, at der
overføres 8 mia. euro fra EU-budgettet til en ny EU-garantifond.
Mht.
finansieringen af EFSI
indebærer kompromiset, at de 8 mia. euro, som overføres
fra EU-budgettet til EU-garantifonden, finansieres via omprioritering af 5 mia. euro fra
EU-budgetprogrammerne Horizon 2020 (2,2 mia. euro) og Connecting Europa-
faciliteten (2,8 mia. euro) (CEF) samt ved anvendelse af EU-budgettets margin (3 mia.
euro). Kompromiset indebærer anvendelse af yderligere 1 mia. euro af EU-budgettets
margin i forhold til forslaget fra Kommissionen og Rådet. For Danmark betyder brugen
af margin på 3 mia. euro, at vores EU-bidrag alt andet lige øges med knap en halv
mia. kr., hvoraf størstedelen forventeligt skal betales i indeværende MFF-periode
2014-20. Kompromiset indebærer desuden en reduktion på 500 mio. euro af de midler
i CEF’en, der kan anvendes til finansielle instrumenter. Disse midler påtænkes i stedet
anvendt som direkte støttemidler under CEF-transport.
Mht.
styringen af EFSI
indebærer kompromiset, at Europa-Parlamentet vil skulle god-
kende EFSI’s administrerende direktør og vicedirektør.
Mht.
udvælgelseskriterier
slår kompromiset fast, at EFSI skal understøtte projekter,
som er konsistente med EU’s politikker, herunder vækst, beskæftigelse og samhørig-
hed, er økonomisk og teknisk holdbare, levere merværdi ift. eksisterende institutioner
og instrumenter (såkaldt additionalitet), samt i videst mulige omfang søge at mobilise-
re privat kapital. EFSI skal understøtte projekter, som generelt har højere risiko end
dem, som EIB normalt finansierer. Kompromiset indebærer ingen kvoter ift. sektorer
eller geografi.
Mht.
EFSI’s levetid
indebærer kompromiset, at Rådet og Europa-Parlamentet aktivt
skal træffe en ny beslutning, hvis EFSI skal fortsætte efter juni 2020. Det skal ske på
grundlag af en uafhængig evaluering samt på forslag fra Kommissionen.
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 246: Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 19. juni 2015, fra økonomi- og indenrigsministeren
1535982_0002.png
Fra dansk side kan man på linje med den hidtidige danske holdning støtte den opnåe-
de aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om EFSI. Kompromiset imødekommer
nogle vigtige danske prioriteter og er på centrale områder på linje med Rådets kom-
promis, fx et stærkt fokus på at tiltrække private investorer.
Fra dansk side lægger man vægt på, at EU-budgettets udgiftslofter respekteres og at
finansieringen af EFSI sker via omprioriteringer på EU-budgettet. Regeringen kan
støtte kompromiset om finansieringen af EFSI, som delvist sker via omprioriteringer
fra Horizon 2020 og Connecting Europa-faciliteten (CEF). Dog bemærkes, at finansie-
ringen af EFSI via CEF og Horizon 2020 kan have en række uhensigtsmæssige kon-
sekvenser. Erfaringer viser, at programmerne er forbundet med stor EU-merværdi.
Kompromiset vurderes delvist at imødekomme dette.
Status på bankunionen
Kommissionen og evt. ECB ventes på ECOFIN at orientere om status for det styrkede
banksamarbejde.
Orienteringen ventes især at dreje sig om status for etableringen af den fælles afvik-
lingsinstans (SRM), som aktuelt er under opbygning, status for ratifikationen af den
mellemstatslige aftale om den fælles afviklingsfond (IGA) samt status for national im-
plementering af EU28-direktivet om genopretning og afvikling af nødlidende kreditinsti-
tutter (BRRD). Der er ikke lagt op til substansdrøftelser eller nærmere beslutninger
herom på ECOFIN.
I Danmark blev de to lovforslag om implementering af BRRD vedtaget i Folketinget
den 26. marts 2015. Den nye lovgivning, som implementerer BRRD i Danmark, er
trådt i kraft den 1. juni 2015.
Kommissionen har den 28. maj 2015 anmodet 11 medlemslande om at implementere
BRRD (Bulgarien, Tjekkiet, Frankrig, Italien, Litauen, Luxembourg, Holland, Malta,
Polen, Rumænien og Sverige).
Fra dansk side vil man tage statusorienteringen til efterretning.
Kapitalmarkedsunionen
Som led i ambitionen om at styrke vækst og beskæftigelse har EU-Kommissionen
taget initiativ til at etablere en kapitalmarkedsunion. Hensigten er blandt andet at
fremme virksomheders investeringer, særligt de små og mellemstore virksomheder
(SMV’er), at tiltrække flere investeringer til EU fra resten af verden, og at gøre det
finansielle system mere stabilt ved at fremme flere kilder til finansiering, herunder
uden for det traditionelle banksystem.
Der er tale om et langsigtet projekt med en række delforslag, der ventes fremsat og
behandlet de kommende år.
ECOFIN ventes at vedtage konklusioner om Rådets foreløbige overordnede prioriteter
for kapitalmarkedsunionen. Kommissionen skal fremlægge en handlingsplan i efter-
året 2015 mhp. udvikling af kapitalmarkedsunionen.
Udkastet til konklusioner udtrykker overordnet støtte til kapitalmarkedsunionen. Rådet
støtter en skridt-for-skridt tilgang, hvor der med afsæt i grundige analyser planlægges
initiativer på kort og lang sigt. Rådet finder, at kapitalmarkedsunionen vil kunne styrke
alternativer til den traditionelle bankfinansiering, men også at bankfinansiering fortsat
vil spille en nøglerolle.
2
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 246: Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 19. juni 2015, fra økonomi- og indenrigsministeren
1535982_0003.png
Rådet understreger, at kapitalmarkedsunionen skal omfatte alle 28 EU-lande, og at
gevinsterne ved en kapitalmarkedsunion skal opnås i hele EU. Rådet finder, at udbyg-
ning af det indre marked, fremme af langsigtede investeringer og adgangen til finan-
siering bør være nogle af de primære mål med en kapitalmarkedsunion.
Udkastet til konklusioner prioriterer nogle tiltag på kort sigt. Der peges blandt andet
på, at såkaldt sekuritisering kan være en effektiv måde, hvorpå virksomheder kan
finde finansiering. Sekuritisering er generelt udstedelse af værdipapirer, fx obligatio-
ner, med sikkerhed i en pulje af aktiver, fx lån, med det formål at tilvejebringe finansie-
ring på mere attraktive vilkår. Rådet opfordrer Kommissionen til i år at foreslå en ram-
me for enkel, gennemsigtig og sammenlignelig sekuritisering.
Rådet peger derudover på, at der er behov for at skabe mere enkle prospekter, hvor
der findes en passende balance mellem tilstrækkelig investorbeskyttelse og -tillid og
reduktion af virksomhedernes byrder vedrørende prospekter. Et prospekt indeholder
oplysninger om en udsteder, fx en virksomhed, til potentielle investorer ifm. værdipa-
pirudstedelser.
Udkastet til konklusioner finder, at en fuldt udviklet kapitalmarkedsunion kan kræve
yderligere tiltag på mellemlang og lang sigt inden for en bred vifte af områder.
Rådet finder, at der vil være behov for at sikre konsistens på tværs af sektorer og for
at evaluere den samlede effekt af regulatoriske tiltag i lyset af krisen. Et videre arbejde
skal desuden vurdere behovet for proportionale tiltag, der kan styrke likviditeten på
markederne, investeringer og adgangen til finansiering i EU.
Der kan også være behov for at overveje effekter af gældende ordninger og eventuel-
le nye tiltag mht. det erhvervs- og konkursretslige område samt den skattemæssige
behandling af aktiekapital og gæld. Rådet peger på vigtigheden af, at der tages hen-
syn til nationale kompetencer på disse områder.
Fra dansk side kan man generelt støtte udkastet til rådskonklusioner, og forventer at
kunne støtte den enighed herom, som vil kunne opnås på ECOFIN. Nærmere stilling-
tagen til tiltag som led i kapitalmarkedsunionen vil skulle afvente konkrete forslag.
Forberedelse af DER 25.-26. juni 2015: Det europæiske semester - Landeanbefa-
linger mv.
ECOFIN skal opnå enighed om Rådets udtalelser om EU-landenes stabilitets- og kon-
vergensprogrammer og nationale reformprogrammer samt om Rådets anbefalinger til
landene for det kommende år. DER skal tilslutte sig anbefalingerne på topmødet den
25.-26. juni, hvorefter de formelt vedtages på ECOFIN den 14. juli.
EU-landene har samlet set gjort nogle fremskridt i forhold til at følge op på anbefalin-
gerne fra 2014. Der er dog forskel på, i hvor høj grad de enkelte lande har taget hånd
om deres udfordringer. Kommissionens forslag til nye anbefalinger afspejler de enkel-
te landes specifikke økonomiske udfordringer og der er generelt foreslået færre og
mere fokuserede anbefalinger end tidligere.
Anbefalingerne afspejler generelt, at der stadig er behov for en indsats i forhold til
blandt andet at sikre mere velfungerende arbejdsmarkeder og produktmarkeder samt
offentlige finanser, der er holdbare på lang sigt. Anbefalingerne afspejler også, at der i
16 lande er behov for at korrigere forskellige makroøkonomiske ubalancer.
Fra dansk side tages Kommissionens udkast til udtalelser og anbefalinger til de øvrige
EU-lande til efterretning. Danmark kan tilslutte sig den enighed, som kan opnås på
baggrund af Kommissionens udkast.
3
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 246: Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 19. juni 2015, fra økonomi- og indenrigsministeren
1535982_0004.png
Kommissionen lægger op til, at Danmark i år får to anbefalinger, én om finanspolitik
og én om produktivitet. Det er én mindre end sidste år, hvor der var en anbefaling
vedrørende beskæftigelse og uddannelse.
Anbefalingen om finanspolitik handler om, at Danmark skal føre en ansvarlig finanspo-
litik, og konkret undgå at afvige fra det mellemfristede budgetmål, dvs. et strukturelt
underskud på de offentlige finanser på højst 0,5 pct. af BNP, i 2016.
Anbefalingen om produktivitet handler om, at produktiviteten skal øges i den inden-
landsk orienterede servicesektor, herunder særligt i detailbranchen samt i bygge- og
anlægssektoren. Det anbefales specifikt at mindske barriererne for etablering af de-
tailvirksomhed og fjerne tilbageværende barrierer forårsaget af autorisations- og certi-
ficeringsordninger inden for byggeriet.
Regeringen har noteret sig Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbefalin-
ger til Danmark og har ikke bedt om ændringer.
Der ventes enighed om udtalelser og anbefalinger til EU-landene på ECOFIN. Fra
dansk side kan man tilslutte sig den ventede enighed.
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
Kommissionen har fremlagt forslag til Rådet om ophævelse af henstillinger under pro-
ceduren for uforholdsmæssigt store underskud for Malta og Polen.
Ifølge Stabilitets- og Vækstpagten kan en henstilling ophæves, hvis underskuddet er
bragt holdbart under grænsen på 3 pct. af BNP, og gældsreglen samtidig ventes over-
holdt fremadrettet. Det indebærer, at det faktiske observerede underskud er bragt
under 3 pct. af BNP til fristen, og at det skønnes at forblive under grænsen i hele
prognoseperioden, og at der samtidig er udsigt til, at gæld over 60 pct. af BNP ned-
bringes i et tilstrækkeligt tempo.
De endelige opgørelser for 2014 viser, at Malta, som havde frist i 2014, opfylder kra-
vene i friståret. Polen, som først har frist i 2015, opfylder allerede kravene et år før
fristen. Derfor lægger Kommissionen op til at ophæve Maltas og Polens henstillinger.
Kommissionen har også fremlagt forslag til Rådet vedrørende UK. UK havde frist for
at korrigere sit uforholdsmæssigt store underskud senest i det britiske budgetår 2014-
15, som udløb med udgangen af marts i år. Kommissionen har udarbejdet en rapport,
som viser, at UK ikke har efterlevet sin henstilling, da UK hverken har nedbragt det
faktiske underskud tilstrækkeligt til fristen eller gennemført tilstrækkelige strukturelle
budgetforbedringer mhp. at nå målet.
Kommissionen har på den baggrund fremsat forslag til Rådet om en beslutning om
utilstrækkelig efterlevelse af henstillingen. Da UK ikke er et euroland, er der ikke mu-
lighed for at optrappe proceduren, men Kommissionen har fremlagt forslag om en
revideret henstilling, der forlænger UK’s frist for at bringe underskuddet under 3 pct. af
BNP med to år til budgetåret 2016-17. Den reviderede henstilling indeholder både nye
stramningskrav og krav om strukturelle reformer.
Kommissionen har desuden udarbejdet en rapport om Finland, som ikke har en hen-
stilling på nuværende tidspunkt. Rapporten viser, at Finland er i fare for at overskride
både 3-procentsgrænsen for underskuddet og 60-procentsgrænsen for gælden.
Kommissionen vil dog vente med yderligere skridt i proceduren, til man har færdiggjort
en vurdering af de finanspolitiske planer, som den nye finske regering har fremlagt
primo juni. ECOFIN skal derfor ikke tage stilling til en henstilling til Finland ved det
kommende ECOFIN.
4
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 246: Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 19. juni 2015, fra økonomi- og indenrigsministeren
1535982_0005.png
Bankstruktur-forordningen
ECOFIN vil på rådsmødet den 19. juni 2015 muligvis kunne opnå politisk enighed på
grundlag af formandskabets kompromisforslag vedrørende bankstrukturforordningen.
Sagen har på det seneste udviklet sig hurtigt under de tekniske forhandlinger. For-
mandskabets kompromisforslag indeholder en række væsentlige ændringer i forhold
til Kommissionens forslag. Sagen vil efter enighed i Rådet skulle forhandles med Eu-
ropa-Parlamentet.
Sagen forelægges til forhandlingsoplæg (skr. forelæggelse for Europaudvalget) med
henblik på, at man fra dansk side kan tilslutte sig en eventuel politisk enighed på
grundlag af kompromisforslaget.
Forslaget omfatter de største kreditinstitutter i Europa, omkring 30 i alt. Forslaget har
fokus på disse institutters handelsaktiviteter, dvs. deres handel med aktier, obligatio-
ner, derivater m.v. Målet med forslaget er at forbedre kreditinstitutternes robusthed og
reducere systemiske risici.
Kommissionens forslag
Kommissionens forslag forbyder handelsaktiviteter, der foretages for institutternes
egenbeholdning, dvs. for deres egenkapital eller lånte penge, med det formål at skabe
profit for instituttet selv uden sammenhæng til kundeaktivitet (”egenhandel”).
Kommissionens forslag stiller endvidere krav om, at handelsaktiviteter udover egen-
handel adskilles fra den almindelige bankforretning, hvis handelsaktiviteternes omfang
når over en given tærskel. Disse handelsaktiviteter udgør også handel, som vedrører
fx aktier, obligationer, derivater m.v., men som ikke er egenhandel. Disse aktiviteter
må i givet fald udelukkende foregå via en såkaldt handelsenhed (der ikke må tage
imod indskud), som er økonomisk, juridisk og organisatorisk adskilt fra den traditionel-
le bankforretning – kernekreditinstituttet (der godt må tage imod indskud).
Ifølge Kommissionens forslag skal tilsynsmyndighederne i vurderingen af behovet for
adskillelse have fokus på handelsaktiviteter, hvor institutterne må formodes at påtage
sig et vist niveau af risici. Her fremhæver Kommissionen blandt andet, at såkaldt mar-
ket making og sekuritisering kan indebære sådanne risici.
Market making omfatter handler med fx værdipapirer, hvor et kreditinstitut har forplig-
tet sig til løbende at stille både købs- og salgspriser i markedet. Market making spiller
en vigtig rolle på fx det danske statsobligationsmarked og realkreditmarked og bidra-
ger til at reducere udsving mellem købs- og salgspriser (og reducerer dermed udsving
i prisen for fx at finansiere sit hus). Market making bidrager således til at understøtte
likviditet og en effektiv prisdannelse på de finansielle markeder.
Kommissionens forslag blev blandt andet derfor under forhandlingerne mødt af gene-
rel kritik fra hovedparten af landene. Kritikken gik blandt andet på risikoen for negative
effekter på realøkonomien som følge af at institutterne ville nedskalere handelsaktivi-
teter, som styrker likviditeten på markerne og den finansielle stabilitet.
Formandsskabets kompromisforslag
Kompromisforslaget fra formandsskabet ændrer på en række centrale punkter på
Kommissionens forslag.
Kompromisforslaget indebærer, at egenhandel ikke længere forbydes, men alene
kræves adskilt til en separat handelsenhed. Desuden definerer forslaget en række
aktiviteter, som ikke er egenhandel. Det drejer sig blandt andet om market making,
ydelse af finansierings- og investeringsservices til kunder, samt handler, der har til
formål at afdække instituttets risici.
5
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 246: Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 19. juni 2015, fra økonomi- og indenrigsministeren
1535982_0006.png
Kompromisforslaget fastholder, at også andre handelsaktiviteter end egenhandel skal
kunne adskilles fra kernebankforretningen. Kompromisforslaget giver dog betydeligt
større beføjelser til tilsynsmyndigheden, der skal vurdere, i hvor høj grad handelsakti-
viteterne udgør en risiko for den finansielle stabilitet og derfor skal adskilles. Tilsyns-
myndigheden skal lave en grundig undersøgelse af de konkrete aktiviteter og deres
funktion, og ikke kun se på, om de i omfang overskrider en given tærskel.
Derudover udvides beføjelserne til tilsynet, således at eventuel risikabel adfærd som
følge af handelsaktiviteter kan håndteres gennem forskellige tiltag, hvoraf en egentlig
adskillelse af visse handelsaktiviteter kun er et af de mulige tiltag. Tilsynsmyndighe-
derne kan eksempelvis stille øgede kapitalkrav. Det er præciseret, at tilsynsmyndig-
hederne i sin vurdering af handelsaktiviteterne skal tage særligt hensyn til den betyd-
ning, som market making har for de finansielle markeder og realøkonomien.
Dansk holdning
På baggrund af kompromisforslagets markante forbedringer i forhold til Kommissio-
nens forslag kan man fra dansk side støtte kompromisforslaget.
De danske erfaringer fra finanskrisen var generelt, at det blandt andet snarere var en
for risikobetonet udlånspolitik i institutterne end deres handelsaktiviteter, der gav ud-
fordringer. Det kan dog ikke udelukkes, at nye risici i den danske finansielle sektor kan
opstå i fremtiden. Derfor støttes det, at Finanstilsynet med forslaget får en række
værktøjer og skønsmæssige beføjelser til at håndtere en situation, hvor de største
institutters handelsaktiviteter vurderes at udgøre en risiko for finansiel stabilitet og
realøkonomien, fx adskillelse af handelsaktiviteterne fra kernebankforretningen.
Da kreditinstitutternes market making-funktion er særligt vigtig for at styrke likviditeten
på bl.a. det danske marked for realkreditobligationer, og dermed i sidste ende er til
gavn for danske boligejere, lægges der fra dansk side vægt på, at der ikke lægges
forhindringer i vejen for disse aktiviteter, hvilket blandt andet en automatisk adskillelse
uden nogen grundig undersøgelse ellers kunne indebære. Kompromisforslaget vurde-
res ikke at indebære sådanne hindringer.
Desuden støttes fra dansk side, at et forbud mod egenhandel erstattes af et krav om
adskillelse af sådanne aktiviteter til en separat handelsenhed. Det kan være vanskeligt
at foretage en klar afgrænsning af, hvornår der er tale handelsaktiviteter relateret til
kundeaktivitet frem for egentlig egenhandel. Fra dansk side finder man, at adskillelse
af egenhandel er en mere proportionel håndtering af sådanne aktiviteter end et forbud.
Endelig lægges fra dansk side afgørende vægt på, at forslaget gør det muligt frit at
vælge mellem administrative og strafferetlige sanktioner, som der er praksis for i
Danmark, og som det er tilfældet i kompromisforslaget.
Fra dansk side kan man derfor støtte en enighed i Rådet på grundlag af disse centrale
elementer i formandskabets kompromisforslag.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
6