Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 244
Offentligt
Status vedr. mit hus i Jyllinge 1 �½ år efter stormen Bodil besøgte DK.
De færreste husker efterhånden, hvad der skete natten mellem 6/12 og 7/12 2013.
For 1 �½ år siden stod jeg i vand til anklen, og kiggede ud på en have dækket af vand med
en tynd skorpe af is. Det var koldt, vådt og uendeligt tyst at stå i min have denne lørdag
morgen. Ikke et pip fra en fugl eller lyde efter mennesker i miles omkreds.
Jeg havde brug for ved selvsyn at konstatere, at huset stod under vand. For det virkede så
uvirkeligt at se det i tv og på private optagelser. Hvordan kunne vandet komme helt op til
mit hus i 5. række fra fjorden??
Stormen Bodil kom forbi og pressede vandet, tværs ind over /gennem land og op i huset
nedefra.
Man er så magtesløs overfor vand, det trænger igennem alt og er så ødelæggende på sin
vej. Hvis ikke med det samme, så over tid, når materialerne smuldre eller
skimmelsvampen flytter ind.
Jeg stod i mit livs krise med et ubeboeligt hus og en lejer som var paralyseret af chok.
Lige som jeg, skulle han nu ud i sit livs kamp. Kampen for at overleve, for at komme
videre og for at få en anstændig og fair behandling fra forsikringsselskaberne..
Heldigvis kom lejeren hurtigt videre, desværre står jeg stadig i uvishedens land.
Jeg undrer mig over at der ikke kan beregnes erstatning til mig som udlejer af et privat
hus. Når huset bliver erklæret ubeboeligt og tidshorisonten for genopbygning er så uvis at
lejer vælger at opsige kontrakten og flytte.
Mens huset er ubeboeligt, kan jeg logisk nok ikke udleje det, alligevel kan jeg ikke få
kompensation for tabt husleje?
Jeg fandt hurtigt ud af, at der ingen hjælp var at hente hos mit forsikringsselskab. Jeg stod
alene. Som husejer var det mit problem, at huset var skadet. Det var mit ansvar at finde
ud af lovgivning, hvem skulle jeg kontakte og hvornår. Jeg skulle selv finde ud af, om
taksatorrapporten var fyldestgørende. Der var ingen information fra taksator eller
forsikringsselskabet side om videre forløb. Når jeg ringede med spørgsmål ang.
rapporten, så rettede taksator i den, alt efter humør. Først i september 2014 fik jeg besked
om at der var afsat en sagsbehandler til at varetage stormflods spørgsmål. Men det var
helt tilfældigt, at jeg fik den oplysning.
Alt dette skulle jeg bruge tid på, samtidig med at jeg måtte gå op i tid, 50 t i gennemsnit
hver uge, for at få råd til alle de faste udgifter. Hver dag sidder jeg og laver regnskab, for
at minimere de uforudsete udgifter. Dem har jeg ikke råd til.