Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 228
Offentligt
1527299_0001.png
ERHVERVS-, VÆKST- OG EKSPORTUDVALGET
REJSERAPPORT
Tid:
Sted:
Deltagere:
5. – 6. marts 2015
Berlin, Tyskland
Hans Chr. Thoning (V), Julie Skovsby (S) og Mette
Reissmann (S)
Ledsaget af:
Liza Christensen, Udvalgssekretariatet
6. april 2015
Ref.: LC
1. Formål
Program for studierejsen er vedlagt. Baggrundsmateriale for rejsen er omdelt
på alm. del – bilag 170.
Formålet med studierejsen var at få belyst, hvilke muligheder der er for
fremme og styrkelse af dansk turisme, herunder hvordan Danmark kan
positionere sig bedre. Studierejsen skulle ses i forlængelse af det aktuelle
politiske fokus på turismeerhvervets udfordringer og initiativer med henblik på
at styrke indsatsen for tiltrækning af flere turister til Danmark. Der henvises
bl.a. til regeringens vækstplan for dansk turisme, den politiske aftale af 20.
juni 2014 mellem Regeringen (Socialdemokratiet og Radikale Venstre) og
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti om vækstplan for dansk turisme, udvalgets
behandling af Forslaget til lov om dansk turisme (L 19), som blev vedtaget i
december 2014 (lov nr. 1359 af 16. december 2014), samt udvalgets besøg
hos VisitDenmark den 22. oktober 2014.
Studieturen blev planlagt og gennemført i samarbejde med VisitDenmark.
2. Hovedpunkter fra studierejsen
Udvalget besøgte den internationale rejsemesse i Berlin (ITB) og fik bl.a.
lejlighed til at se, hvordan den danske stand markerer sig sammenholdt med
øvrige landes stande på messen. Udvalget mødtes på messen med svenske
parlamentarikere og med en repræsentant fra VisitScotland. Udvalget
overværede endvidere internationale interviewoplæg om tendenser inden for
deleøkonomi og betydningen heraf i forhold til turismeovernatninger og
transportmuligheder. Derudover holdt udvalget møder med VisitDenmark og
mødtes med en række aktører inden for branchen. Udvalget holdt endvidere
1/3
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 228: Rapport for udvalgets studierejse til Berlin den 5. – 6. marts 2015
møde med den danske ambassadør i Tyskland Per Poulsen-Hansen og
presse- og kulturrådgiver Per Erik Veng.
ITB-messen
ITB er verdens mest betydningsfulde sted for turisme. Der er ca. 10.000
udstillere fra 180 lande verden over. ITB messedagene er opdelt i fagdage og
publikumsdage. Messen har i alt ca. 170.000 besøgende, deraf 113.000
internationale fagbesøgende. Udvalgets besøg fandt sted under fagdagene.
VisitDenmark deltager på ITB med egen Danmarks profil på en fælles nordisk
stand. Den nordiske stand er størrelsesmæssigt beskeden i forhold til mange
andre landes stande. Der er meget stor variation i, hvor store stande de
enkelte lande har, og navnlig Tysklands stande fylder meget.
På det danske område deltog i år 21 danske virksomheder og destinationer –
eller tysk baserede virksomheder, der bl.a. sender gæster til Danmark. Tyske
turister udgør en meget væsentlig andel af turismen i Danmark, hvorfor der
især fra dansk side er stort fokus på at fastholde og tiltrække tyske turister til
Danmark.
Tysk turisme i Danmark
I 2014 var der over 13 mio. tyske overnatninger i Danmark, og tyske
besøgende i Danmark udgjorde 56,2 pct. af alle kommercielle overnatninger i
Danmark, svarende til en vækst på 7,2 pct. i forhold til 2013. Af de tyske
overnatninger i hele Norden havde Danmark i 2014 ca. 75 pct. Danmark
ligger i top 10 over tyskernes foretrukne rejsemål. Tyskerne fremhæver
Østersøen og Nordsøen som de foretrukne destinationer.
Danmarks største konkurrent i forhold til de tyske turister er ikke de andre
nordiske lande men derimod Tyskland selv. De tyske regioner gør en stor
indsats i forhold til at få tyskerne til at holde ferie hjemme i Tyskland og har
med det formål foretaget store investeringer i Østersøen de senere år. Henset
til, at tyskerne udgør så stor en andel af den danske turisme, er der et
nødvendigt fokus på, hvordan tyske turister stadig kan fastholdes og nye
turister kan tiltrækkes til Danmark.
Der er mange aspekter man skal være opmærksom på i forhold til tiltrækning
af tyske turister, bl.a. en større spredning af udlejningssæsonen, at flere
ophold i dag er af kortere varighed end de tidligere traditionelle ugeophold, at
den typiske tyske turist er fra den solide middelklasse, og at der begynder at
komme flere ældre turister uden børn. Generelt adskiller tyskernes
prioriteringer for ferierejsemål sig på væsentlige punkter fra turister fra mange
andre lande. Tyskerne kommer ikke for at besøge danske forlystelsesparker
og verdenskendte gourmet restauranter, men derimod på grund af den
danske natur, roen og mulighederne for forskellige friluftsaktiviteter.
2/3
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 228: Rapport for udvalgets studierejse til Berlin den 5. – 6. marts 2015
En vigtig opgave består i at få vendt billedet af, at Danmark er et dyrt land at
holde ferie i. I forhold til prisniveauet for indkøb af almindelige dagligvarer er
der i realiteten ikke de store prisforskelle mellem Danmark og Tyskland, og
sammenlignet med andre lande er Danmark også konkurrencedygtig på
prisen for feriehusudlejning.
Endvidere er der grund til overvejelser om, hvorvidt dansk kultur bør sættes
mere i fokus, da danske tv-serier, film og musik i disse år også har mange
tyskers interesse.
Dansk turismebranche er ud over traditionelle reklamefremstød gået i
samarbejde med eksportbrands for at sætte Danmark i fokus som rejseland.
F.eks. har man påtrykt danske familieferiebudskaber på tyske
youghurtkartoner, lagt inlays i æggebagger fra Danæg, og der sælges
”Nordsee & Ostsee-Käse i store tyske supermarkedskæder, ligesom der
reklameres i tyske tilbudsaviser med store oplag.
Der samarbejdes også med de øvrige nordiske lande i forhold til at lancere de
nordiske lande som et samlet ferierejsemål.
Fra turismeaktørernes side blev der peget på, at en nedsættelse af elafgiften,
en udvidelse af det antal uger, som private feriehuse må udlejes i, og mere
støtte til markedsføring, vil være gavnligt for dansk turisme.
Udviklingstendenser af betydning for turismen
Udvalget overværede faglige interviewoplæg om, hvordan tendenserne med
deleøkonomi påvirker byerne set ud fra et samfundsmæssigt, økonomisk og
kulturelt perspektiv, og hvordan deleøkonomien har indflydelse på turismen
og betydning for de etablerede turismeaktører.
Endvidere blev det påpeget, at andre vigtige tendenser bl.a. er
-
nye beslutnings- og rejsemønstre hos turisten
-
hoteller og luftfartsselskaber markedsfører sig gennem
bookingportaler frem for fælles markedsføring
-
forskydning fra børnefamilier til ”det gode liv” målgruppen.
3. Opfølgning på studierejsen
Som opfølgning på studierejsen har udvalget besluttet at holde et møde med
VisitDenmark for en drøftelse af erfaringerne fra studierejsen og en
orientering om, hvordan det går med udmøntning af den ny lov for dansk
turisme, herunder den nye organisering og strategi.
3/3