Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 225
Offentligt
1525871_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til ECOFIN 12. maj 2015
1.
Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer
-
Status
KOM(2014)903, KOM(2015)10
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Det europæiske semester: Makroubalanceproceduren og opfølg-
ning på de landespecifikke anbefalinger 2014
-
Rådskonklusioner
KOM (2015) 85
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Aldringsrapporten 2015
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Finansministeriet
Opfølgning på G20-møde i Washington den 16.-17. april 2015
- Orientering fra formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Side 2
Sagsnr.
2015-3412
2.
Doknr.
228764
Dato
04-05-2015
3.
4.
1
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 225: Samlenotat for de sager på rådsmødet (ECOFIN) den 12. maj, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra økonomi- og indenrigsministeren
1525871_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en
europæisk fond for strategiske investeringer
KOM(2014) 903, KOM(2015)10
Resumé
Formandskabet ventes på ECOFIN d. 12. maj 2015 at give en status for trilogforhand-
lingerne med Europa-Parlamentet om forslaget til forordning om en ny europæisk
strategisk investeringsfond (EFSI).
ECOFIN nåede en generel indstilling d. 10. marts 2015. Europa-Parlamentet vedtog
sin holdning d. 20. april. Trilogforhandlingerne er indledt ultimo april. Der sigtes efter
en endelig aftale inden juni.
Sagen er beskrevet i et prioriteret uddrag. For nærmere om EU’s investeringsplan og
EFSI henvises til samlenotater forelagt Folketingets Europaudvalg. Samlenotat vedr.
Rådets kompromis om EFSI er forelagt forud for ECOFIN d. 10. marts 2015.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde d. 13. januar 2015 et forslag om en ny europæisk strategisk
investeringsfond (European Fund for Strategic Investments – EFSI). EFSI etableres
som en integreret men klart adskilt del i Den Europæiske Investeringsbank (EIB).
Sigtet med EFSI er at mobilisere op til 315 mia. euro i nye investeringer i 2015-17 via
garantier på 21 mia. euro, heraf 16 mia. euro fra EU-budgettet samt 5 mia. euro fra
EIB. EFSI skal på denne måde være en risikobærende kapacitet for EIB, så private
investorer kan tiltrækkes og det samlede investeringsomfang på 315 mia. euro kan
nås. EFSI skal finansiere projekter, som generelt har højere risiko end dem, som EIB
normalt finansierer.
Udover EFSI indebærer Kommissionens forslag også etableringen af et investerings-
rådgivningsorgan (EIAH) samt etablering af en portefølje af investeringsprojekter på
EU-niveau til generel information for investorer om projekter (’project pipeline’).
Rådets kompromis og Europa-Parlamentets holdning vedr. Kommissionens EFSI-
forslag er på flere punkter på linje, mens der på andre punkter er markante forskelle.
Der er særligt forskelle, når det gælder finansieringen af EFSI. Der er også forskelle
vedr. ledelsen (governance) af EFSI og ift. EFSI’s levetid.
Anvendelse af EU’s budget til finansiering af EFSI
Kommissionen foreslår, at EU-garantien til EIB på 16 mia. euro understøttes af en
konkret hensættelse på 8 mia. euro fra EU-budgettet til en EU-garantifond, hvorfra EIB
kan betales i tilfælde af, at EU-garantien til EIB aktiveres.
Kommissionen foreslår, at de 8 mia. euro til garantifonden finansieres via midler fra
EU-budgetprogrammerne Horizon 2020 (2,7 mia. euro) og Connecting Europa-
faciliteten (3,3 mia. euro) (CEF) samt EU-budgettets margin (2 mia. euro).
Rådets kompromis fastholder Kommissionens forslag til finansiering af EFSI. Kom-
promiset præciserer, at EU-garantien til EIB vil kunne genopfyldes i fire år efter EFSI-
forordningens ikrafttrædelse, hvorefter denne mulighed bortfalder. Genopfyldning af
garantien betyder, at afkast fra projekterne, som kan henføres til EU-budgettet, bruges
til at opbygge garantien til niveauet på de 16 mia. euro. Garantien kan ikke på noget
tidspunkt overstige 16 mia. euro, men genopfyldning indebærer, at den samlede ku-
mulerede garanti til EIB kan overstige de 16 mia. euro.
2
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 225: Samlenotat for de sager på rådsmødet (ECOFIN) den 12. maj, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra økonomi- og indenrigsministeren
1525871_0003.png
Europa-Parlamentet ønsker en anden finansiering af EFSI end Rådet og Kommissio-
nen. Parlamentet ønsker ikke, at CEF og Horizon 2020 skal bidrage til finansieringen
af EFSI med tilsammen 6 mia. euro, som det er tilfældet i Rådets kompromis.
Parlamentet foreslår ikke nogen konkret alternativ finansiering af EFSI i stedet for
anvendelse af CEF og Horizon 2020. Parlamentet foreslår i stedet, at midlerne til ga-
rantifonden findes som led i de årlige EU budgetforhandlinger, herunder ved anven-
delse af uforudsete indtægter. Det foreslås desuden at anvende mulige tilgængelige
midler under den flerårige finansielle ramme 2014-20 (MFF) til finansiering af garanti-
fonden, hvor der ifølge Parlamentet særligt bør ses på muligheden for yderligere an-
vendelse af EU-budgettets margin og ved anvendelse af de såkaldte fleksibilitetsin-
strumenter.
1
Parlamentet foreslår, at garantifondens målniveau på 8 mia. euro på
denne måde kan nås i 2022. Ifølge Kommissionens forslag og Rådets kompromis vil
garantifondens målniveau på 8 mia. euro nås i 2020.
Parlamentet foreslår desuden, at det ifm. den kommende midtvejsevaluering af
MFF’en, som skal finde sted senest i 2016, skal overvejes i videst mulige omfang at
kompensere de EU budgetprogrammer, som inden da bidrager til finansieringen af
EFSI.
Parlamentet foreslår derudover, at afkast mv. på EU-garantien skal tilbageføres til de
respektive områder af EU-budgettet, som bidrager til finansieringen af EFSI. Dette
adskiller sig således fra Rådet kompromis, som giver mulighed for genopfyldning af
garantien i en tidsbegrænset periode med sådanne afkast mv., jf. ovenfor.
Ledelse (governance) af EFSI
Rådets kompromis indebærer på linje med Kommissionens forslag, at der oprettes en
bestyrelse i EFSI (”Steering Board”), som skal fastlægge retningslinjer for EFSI, bl.a.
fondens risikoprofil og de nærmere kriterier for, hvilke projekter EFSI skal støtte. Både
Rådet og Europa-Parlamentet mener, at bestyrelsen skal bestå af i alt fire medlem-
mer, tre udpeget af Kommissionen og en udpeget af EIB.
Der nedsættes en investeringskomité, som sammensættes af eksperter på området.
Komitéen skal udpeges af bestyrelsen og skal bl.a. godkende brug af EU-garantien for
projekter, som opfylder kriterierne for finansiering via EFSI. Både Rådet og Europa-
Parlamentet mener, at investeringskomitéen skal bestå af i alt otte medlemmer.
Det vil ifølge Rådets kompromis alene være forbeholdt Kommissionen og EIB at sidde
i EFSI’s bestyrelse. Der skal desuden udpeges en administrerende direktør, som vil
varetage den daglige ledelse af EFSI og indgå i investeringskomitéen.
Europa-Parlamentet foreslår, at Parlamentet skal godkende EFSI’s investeringskomité
og den administrerende direktør. Rådets kompromis indebærer på linje med Kommis-
sionens forslag politisk kontrol med EFSI, men lægger ikke op til, at Parlamentet skal
foretage en godkendelse af investeringskomitéen eller den administrerende direktør.
Rådets kompromis indebærer, at medlemslandene og andre tredjeparter ikke vil kun-
ne opnå plads og stemmer i EFSI’s bestyrelse gennem direkte bidrag til EFSI. Parla-
mentet foreslår ligeledes, at dette ikke skal være en mulighed.
Kriterier for udvælgelse af projekter under EFSI
1
De særlige fleksibilitetsinstrumenter på EU's budget består af Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden,
Solidaritetsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet. Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere
udgifter, der ikke kan finansernes inden for én eller flere lofter for udgiftsområder. Udover de fire særlige
fleksibilitetsinstrumenter på EU's budget findes også den såkaldte margin til uforudsete udgifter, der kan
udgøre op til 0,03 pct. af EU’s BNI om året.
3
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 225: Samlenotat for de sager på rådsmødet (ECOFIN) den 12. maj, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra økonomi- og indenrigsministeren
1525871_0004.png
Rådets kompromis indebærer, at EFSI skal understøtte projekter, som er konsistente
med EU’s politikker, er økonomisk og teknisk holdbare, leverer merværdi ift. eksiste-
rende institutioner og instrumenter (såkaldt additionalitet), samt i videst mulige omfang
søger at mobilisere privat kapital. Rådets kompromis indebærer ingen geografiske
kvoter eller anden form for øremærkning af midler til projekter under EFSI.
Europa-Parlamentets holdning er generelt på linje hermed.
EFSI’ levetid
Rådets kompromis lægger op til, at Rådet og Europa-Parlamentet aktivt skal træffe en
ny beslutning efter en uafhængig evaluering samt på forslag fra Kommissionen, om
hvorvidt EFSI skal fortsætte efter juni 2020. Denne evaluering skal finde sted tre år
efter, at EFSI er etableret. Rådets kompromis indebærer dermed som udgangspunkt
ikke, at EFSI skal være en permanent konstruktion.
Kommissionen lagde op til en løbende evaluering af EFSI, men foreslår ingen udløbs-
dato for EFSI. Europa-Parlamentet lægger også op til evaluering af EFSI, men foreslår
heller ikke nogen udløbsdato for EFSI.
EFSI-aftalen mellem Kommissionen og EIB
Specifikke, ikke-essentielle og afgrænsede bestemmelser vedr. EFSI skal udmøntes i
en særskilt EFSI-aftale mellem Kommissionen og EIB. Sammenlignet med Kommissi-
onens forslag præciserer og afgrænser Rådets kompromis i højere grad de bestem-
melser, som skal indeholdes i EFSI-aftalen.
Europa-Parlamentet foreslår, at EFSI-aftalen skal besluttes af Kommissionen som en
delegeret retsakt. Rådet har ikke taget stilling til dette spørgsmål.
Evaluering af effekter af EFSI
Europa-Parlamentet foreslår, at der oprettes et såkaldt ’scoreboard’ bestående af
centrale indikatorer mhp. at vurdere de makroøkonomiske konsekvenser af EFSI.
Rådets kompromis lægger op til en lignende vurdering.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget om etablering af EFSI er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet og at formålet med EFSI, herunder fremme af investeringerne
i EU og virksomheders adgang til finansiering, ikke i tilstrækkelig grad kan nås af med-
lemslandene på egen hånd, men bedre kan nås på EU-niveau.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet støtter et styrket fokus i EU på at fremme investeringer. Parla-
mentet støtter generelt EU’s investeringsplan og etableringen af EFSI.
2
De centrale
forskelle mellem Parlamentets holdning og Rådets kompromis er beskrevet ovenfor.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
2
http://www.europarl.europa.eu/news/en/news-room/content/20150417STO42603/html/MEPs-vote-on-new-
fund-to-put-EU-investment-plan-into-practice.
4
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 225: Samlenotat for de sager på rådsmødet (ECOFIN) den 12. maj, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra økonomi- og indenrigsministeren
1525871_0005.png
Statsfinansielle konsekvenser
Initiativer på EU-niveau til at fremme investeringsaktiviteten i EU, som indebærer an-
vendelse af offentlige midler under EU-budgettet, har statsfinansielle konsekvenser
via det danske EU-bidrag. Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgifterne på EU's bud-
get. Ift. den foreslåede samlede EU-garantiforpligtigelse via EU-budgettet på 16 mia.
euro svarer det til en dansk garantistillelse via EU’s budget på ca. 2,4 mia. kr.
Den samlede forpligtigelse for EU-budgettet som følge af EU-garantien til EIB kan ikke
overstige 16 mia. euro. Såfremt der viser sig behov for at hensætte mere til EU-
garantifonden, end den konkrete hensættelse på 8 mia. euro, som foreslås foretaget i
udgangspunktet, jf. ovenfor, skal der tages stilling hertil i de årlige EU budgetforhand-
linger.
EFSI vil kunne have statsfinansielle konsekvenser. Dette vil generelt afhænge af fi-
nansieringen af EFSI og af de investeringsprojekter og udfaldet heraf, som iværksæt-
tes under EFSI. Omprioriteringen af midler fra Horizon 2020 og Connecting Europe-
faciliteten kan føre til færre EU-tilskud til danske forsknings- og infrastrukturprojekter,
som typisk modtager støtte fra disse to budgetprogrammer. Det er uvist, hvorvidt dette
kan modsvares af nye investeringsprojekter afledt af EFSI.
Europa-Parlamentets forslag om at anvende margin, fleksibilitetsinstrumenter samt
uforudsete indtægter vil alt andet lige medføre et øget dansk EU-bidrag til finansiering
af EFSI.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer til fremme af investeringerne i EU, herunder etablering af EFSI, vil kunne
have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang investeringerne bi-
drager til et højere og mere stabilt niveau af velstand og beskæftigelse. Dette vil for
Danmark imidlertid også afhænge af finansieringen af investeringerne, herunder en
eventuel omprioritering af allerede allokerede EU-midler og virkningerne heraf.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om tiltag til fremme af investeringer i EU er forelagt Folketingets Europaudvalg
til orientering forud for ECOFIN d. 14. oktober og til forhandlingsoplæg forud for ECO-
FIN d. 9. december 2014. Sagen om Kommissionens EFSI-forslag blev forelagt til
orientering forud for ECOFIN d. 27. januar, d. 17. februar 2015 og d. 10. marts 2015.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen støtter investeringsplanen for Europa, herunder etableringen af en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer (EFSI), mhp. at fremme investeringer, vækst,
beskæftigelse og konkurrenceevne i EU.
Regeringen støtter generelt Rådets kompromis vedr. EFSI. Regeringen vil tage stilling
til forslag i trilogforhandlingerne, efterhånden som det måtte blive aktuelt.
Regeringen lægger vægt på, at der anvises konkret finansiering af EFSI fra EU-
budgettet som led i en aftale om EFSI. En konkret og robust finansiering af EFSI har
betydning for, i hvilket omfang private investorer vil kunne tiltrækkes, så det ønskede
investeringsomfang kan nås.
5
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 225: Samlenotat for de sager på rådsmødet (ECOFIN) den 12. maj, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra økonomi- og indenrigsministeren
1525871_0006.png
Regeringen lægger vægt på, at EU-budgettets udgiftslofter respekteres og at finansie-
ringen af EFSI sker via omprioriteringer på EU-budgettet. Regeringen finder det ikke
hensigtsmæssigt, at der først tages stilling til finansieringen af EFSI som led i de årlige
EU budgetforhandlinger som foreslået af Europa-Parlamentet, idet det rejser alvorlig
tvivl om finansieringen af EFSI og overholdelsen af EU-budgettets udgiftslofter samt
bidrager til yderligere at komplicere forhandlingerne. Regeringen er i lyset heraf sær-
deles skeptisk over for, at finansieringen af EFSI knyttes til midtvejsevalueringen af
den nuværende flerårige finansielle ramme (MFF) som foreslået af Europa-
Parlamentet.
Regeringen kan støtte en fastholdelse af Rådets kompromis, så Horizon 2020 og
Connecting Europa-faciliteten (CEF) bidrager til finansieringen af EFSI. Dog bemær-
kes, at finansieringen af EFSI, herunder via CEF og Horizon 2020, kan have en række
uhensigtsmæssige konsekvenser. Erfaringer viser, at programmerne er forbundet med
stor EU-merværdi. Regeringen vil overveje konkrete alternative forslag til finansiering
af EFSI inden for de nuværende budgetmæssige rammer, hvis det måtte blive aktuelt.
Regeringen lægger vægt på en fastholdelse af Rådets kompromis om, at Rådet og
Europa-Parlamentet efter en evaluering og et evt. forslag fra Kommissionen, aktivt
skal beslutte, om EFSI skal fortsætte efter juni 2020.
Regeringen lægger vægt på, at EFSI’s ledelsesmæssige strukturer bedst muligt un-
derstøtter det overordnede sigte med EFSI. Regeringen finder det på den baggrund
mest hensigtsmæssigt, at det er EFSI’s bestyrelse, som på forslag fra Kommissionen
og EIB skal godkende EFSI’s investeringskomité og administrerende direktør. Rege-
ringen kan acceptere de muligheder for Europa-Parlamentet og Rådet for politisk kon-
trol med EFSI, som Rådets kompromis indeholder.
Andre landes holdning
Medlemslandene støtter generelt Rådets kompromis, idet vurderingen er, at landene
er indstillet på at opnå relativt hurtige fremskridt i trilogforhandlingerne med Europa-
Parlamentet, så en endelig EFSI-aftale kan nås inden juni i år.
Landene ventes at lægge vægt på en konkret og robust finansiering af EFSI. I det lys
ventes landene i udgangspunktet generelt at stille sig skeptisk over for Parlamentets
forslag om, at der først skal tages stilling til finansieringen af EFSI i de årlige EU bud-
getprocedurer og at finansieringen af EFSI knyttes til midtvejsevalueringen af MFF’en.
Landene ventes umiddelbart generelt at stille sig skeptiske over for, at Parlamentet
skal godkende medlemmerne af EFSI’s investeringskomité og den administrerende
direktør. Landene foreslår ikke nogen særlig rolle for Rådet heri.
6