Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 224
Offentligt
16. april 2015
Til Folketingets erhvervsordførere
Finanstilsynets aktuelle forslag om at stramme pengeinstitutternes tilsynsdiamant
vedr. større udlån vil begrænse SMV’ers og landbrugets muligheder for at opnå
finansiering samt hæmme væksten, blandt andet i landets yderområder. Samtidig vil
konsekvensen være en konkurrenceforvridning mellem større og mindre
pengeinstitutter. Forslaget er en dansk særregel, som ikke er nødvendig for at
forebygge en ny krise, da der allerede er indført tilstrækkelige opstramninger
omkring større lån m.v., herunder især til ejendomsbranchen.
Finanstilsynets ændringsforslag til pejlemærket for store udlån i pengeinstitutternes
tilsynsdiamant er i offentlig høring frem til den 24. april 2015. Fra LOPI’s side afgiver vi
et høringssvar, men konsekvenserne af ændringen kan blive så betydelige, at vi også
ønsker at orientere erhvervsordførerne om dem.
Baggrunden for Finanstilsynets ændringsforslag er, at Rangvid-udvalget i sin rapport fra
2013 konstaterede, at store ejendomsengagementer var en væsentlig årsag til, at flere
pengeinstitutter blev nødlidende, både under finanskrisen i 00’erne og i den danske bank-
krise i starten af 1990’erne. I LOPI er vi enige i denne konklusion, men der er allerede
taget højde for dette i den nuværende tilsynsdiamant, der har været gældende siden 2012,
og som netop har til formål at lægge loft over pengeinstitutternes risikotagning på dette
felt. I dag må pengeinstitutternes samlede udlån til ejendomsbranchen således maksimalt
udgøre 25 procent af udlånsporteføljen samtidig med, at der allerede er indført begræns-
ninger og kapitalreservationer for pengeinstitutternes store udlån blandt andet i den
nuværende tilsynsdiamant, som pengeinstitutterne har indrettet sig efter.
Der er stor risiko for, at ændringsforslaget vil vanskeliggøre SMV’ers og landmænds
muligheder for at opnå pengeinstitutfinansiering, da langt færre pengeinstitutter vil kunne
tilbyde finansiering til selv mindre virksomheder og landbrug, fordi de hurtigere støder
mod grænsen for de maksimalt tilladte udlån i henhold til tilsynets forslag til justeret pejle-
mærke. Dette vil svække prissætningen og konkurrencen over for kunderne og være til
skade for lokalområderne og i sidste ende for væksten i Danmark. Pengeinstitutterne har
ellers efter krisen opbygget et betydeligt indlånsoverskud og har polstret sig betydeligt med
mere kapital. De har dermed kapacitet til at øge udlånet og understøtte væksten.
Konkret lægger Finanstilsynet op til:
1) At det nye pejlemærke for store udlån måler summen af pengeinstitutternes 20 største
udlån.
2) Hvis denne sum er større end 175 procent af den egentlige kernekapital, vil
pengeinstituttet bryde pejlemærket.
3) En bagatelgrænse på 3 mio. kr. fastholdes, så udlån under denne grænse ikke indgår i
opgørelsen. Desuden er lån til andre kreditinstitutioner fortsat undtaget.
Der er tale om en ændret opgørelsesmetode. I dag indgår kun de udlån, der udgør mindst
10 procent af det justerede kapitalgrundlag, som er et langt bredere kapitalbegreb end den
egentlige kernekapital. Samtidig skal summen af store udlån være mindre end 125 procent
af det justerede kapitalgrundlag.
Danmarks lokale banker, sparekasser og andelskassers forening
Toldbodgade 33
•
Postboks 9019
•
1022 København K
•
Telefon 33 41 84 00
•
Telefax 33 91 30 35