Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Redegørelse om modeugens tal
Kære medlemmer og samarbejdspartnere
De seneste uger har modebranchen, og særligt Danish Fashion Institute (DAFI) og Eva Kruse, været
genstand for en kritisk artikelrække i Berlingske Business og på business.dk forfattet af journalist Ole Hall.
Ikke alene er artiklerne fyldt med faktuelle fejl, fordrejede udlægninger af sagen samt manipulerende citater
og udsagn. DAFIs og Eva Kruses troværdighed er blevet betvivlet i artikelserien på en facon, vi finder
usædvanlig grov for en ellers seriøs og anerkendt avis som Berlingske. Anklagerne er dybt krænkende, og
der er efter vores opfattelse tale om en overtrædelse af god presseskik. Derfor har DAFI har nu indgivet en
omfattende klage til Berlingskes ledelse.
Berlingske har indtil nu ikke villet fremføre vores udsagn eller kritik, og har ikke dækket sagen
fyldestgørende. Derfor finder vi nu anledning til at sende denne redegørelse til jer.
Kritikken opsummeret
Kort opsummeret, anklager Ole Hall DAFI og Eva Kruse, for at 1) have pumpet modeugens besøgstal og 2)
søge økonomisk støtte fra det offentlige til modeugen på baggrund af ukorrekte tal. Herudover anfører Ole
Hall, at 3) Kronprinsessens ophørte protektorat for CIFF er en konsekvens af messens ”pumpede” besøgstal.
Svar på kritikken
Samtlige anklager (og flere andre påstande i artiklerne) er ikke korrekte.
1) DAFI har
ikke
pumpet besøgstal. DAFI har i en årrække siden 2006 i lighed med øvrige aktører i branchen
kommunikeret et bruttotal, som har svinget mellem 58-73.000 besøgende. Det tal afspejlede det totale antal
besøg på messerne og dermed også gengangere.
Denne måde at opgøre messernes besøgstal er den måde de fleste både danske og internationale messer,
museer, forretninger, begivenheder og festivaler mv. opgør deres besøgstal. Således er metoden helt legitim
at anvende. Det er desuden den gængse metode at opgøre messetal på i Europa.
Altså er optællingsmetoden ikke en som DAFI eller Eva Kruse har fundet på, eller en metode, som er
anvendt for at ”pynte” eller pumpe tallene op. Det er ganske enkelt en anerkendt måde at gøre tingene på –
og ikke mindst en måde som muliggør, at messer og modeuger på tværs af landegrænser kan sammenligne
sig.
Udover messerne, omfatter Copenhagen Fashion Week også en række showrooms, events og modeshows
som også har et antal besøgende, der ikke går gennem messernes døre. Og sidst findes også Copenhagen
Fashion Festival, som er et selvstændigt parallel program, der indeholder op mod 200 events, som også er
åbne for befolkningen.
I efteråret 2013 bad DAFI Wonderful Copenhagen tjekke modeugens unikke tal, altså den totale event
Copenhagen Fashion Week, som udover messer også inkluderer shows, lukkede brancheevents og
showrooms. Her skal det desuden nævnes, at Wonderful Copenhagen i et selvstændigt notat har bekræftet,
at de står ved deres vurdering af tallene og
ikke
som Berlingske udlagde det som om, at tallene ikke er blevet
undersøgt.
I februar 2014 kom Wonderful Copenhagen således med en vurdering af et mere reelt netto besøgstal på 25-
35.000 på modeugen. Sammenholdt yderligere et skøn på 5-10.000 personer, der er involverede i den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kulturbærende del – Copenhagen Fashion Festival – er vores bedste estimat i dag, at modeugen tiltrækker
og involverer 35-40.000 professionelle til byen og eventen.
Tallet er naturligvis et skøn, som er behæftet med usikkerhed, men sådan vil det altid være med
begivenheder, der
ikke
finder sted indenfor et geografisk afgrænset område, eller hvor gæster er
registrerede/har købt billet. Indtil en bedre vurderingsmetode findes, er dette vores bedste bud på et
besøgstal.
2) DAFI har
ikke
modtaget støtte på grundlag af ukorrekte tal: For det første er de tal som er fremsat i DAFIs
ansøgninger om offentlig støtte ikke ukorrekte. De bruttotal (der altså inkluderer gengangere), som findes i
ansøgninger, der ligger år tilbage, afspejler den helt gængse måde at opgøre modemessers besøgstal. I den
seneste ansøgning er det tallet 35-40.000 som indgår, og dette er (som redegjort ovenfor) det bedste bud, vi
har på det foreliggende datagrundlag og vores professionelle vurdering.
Når det er sagt, skal det understreges, at DAFI ikke søger offentlig støtte funderet på besøgstal. Tallene
indgår som en naturlig del af en generel beskrivelse af den totale event. De kommunale tilskud, der er søgt til
modeugen omhandler helt andre aktiviteter, så som rammebetingelser for talentudviklingen, samarbejder
med øvrige aktører i byen, den folkelige og kulturbårede modefestival, der afholdes for borgerne parallelt
med modeugen, den grønne branding af byen mv.
Desuden er det vores indtryk, at det som politikerne finder vigtigt ved begivenheden og omkring at støtte
Copenhagen Fashion Week er, at modeugen og modebranchen samlet set genererer omsætning, positiv
omtale og synlighed internationalt samt skaber arbejdspladser.
3) Kronprinsessen ophævede
ikke
sit protektorat som følge af den første besøgstalsdebat i august 2013
(ligeledes forfattet af Ole Hall). Hoffet meddelte nemlig allerede CIFF, at Kronprinsessen ville trække sit
protektorat i forsommeren 2013. Altså har de to sager intet med hinanden at gøre og er derfor helt fejlagtigt
koblet sammen.
Dansk Mode & Textil bakker DAFI op
Hos Dansk Mode & Textil bragte adm. direktør Thomas Klausen den 24. oktober et åbent brev som svar på
kritikken.
Thomas Klausen skriver blandt andet:
“Det er urimeligt at anklage enkelte aktører for have opfundet de besøgstal, som efterhånden er blevet
anfægtet siden sidste sommer. Det er således hverken de enkelte messer, Danish Fashion Institute, Eva
Kruse eller andre aktører, som skal stilles til regnskab for dem. Tallene har været benyttet bredt, og alle
parter har gjort det i god tro med baggrund i førnævnte beregningsmetoder og den almene praksis rundt om i
Europa.
Også Dansk Mode & Textil har igennem årene videreformidlet besøgstal fra de danske messer. Det har vi
gjort i vores redaktionelle dækning af branchen, hvor vi også har rapporteret om besøgstal fra udenlandske
messer i eksempelvis Tyskland og Frankrig. Generelt har vi haft stor gavn af at kunne sammenligne
besøgstal, da det også giver os, som rådgivende og værdiskabende brancheorganisation, en mulighed for at
vurdere det aktuelle globale messelandskab, når vi har dialogen med vores medlemmer og andre
interessenter. Det er som bekendt svært at lave sammenligninger, hvis ikke udgangspunktet er det samme.”
Læs hele brevet her:
http://www.dmogt.dk/nyheder/2014/10/branchedirektoer-besoegstal-for-modeugen-var-i-orden
I øvrigt har både FashionForum og TØJ bragt forskellige artikler, reaktioner og redegørelser som på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413015_0003.png
en anden måde end Berlingske belyser sagen – få selv overblikket her:
http://fashionforum.dk/2014/10/21/modeuge-saadan-bliver-besoegstallene-opgjort/
http://pejgruppen.com/toj/dmt-bakker-eva-kruse-op/
http://fashionforum.dk/2014/10/24/toej-eva-kruse-overvejer-at-klage/
http://fashionforum.dk/2014/10/24/skal-der-offentlige-midler-i-modeugen/
http://pejgruppen.com/toj/messer/vil-de-koebenhavnske-messerne-vaere-med/
Hvis du er abonnent på TØJ kan disse artikler også anbefales:
http://pejgruppen.com/toj/messer/eva-kruse-naegter-pumpede-tal/
http://pejgruppen.com/toj/messer/skal-der-offentlige-midler-modeugen/
Vedhæftede filer
Redegørelse til medlemmer og samarbejdspartnere.pdf
Kontaktinformation
For evt. spørgsmål, kontakt:
Kommunikationschef Cecilie Thorsmark
[email protected],
26252001