Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Redegørelse om modeugens tal
Kære medlemmer og samarbejdspartnere
De seneste uger har modebranchen, og særligt Danish Fashion Institute (DAFI) og Eva Kruse, været
genstand for en kritisk artikelrække i Berlingske Business og på business.dk forfattet af journalist Ole Hall.
Ikke alene er artiklerne fyldt med faktuelle fejl, fordrejede udlægninger af sagen samt manipulerende citater
og udsagn. DAFIs og Eva Kruses troværdighed er blevet betvivlet i artikelserien på en facon, vi finder
usædvanlig grov for en ellers seriøs og anerkendt avis som Berlingske. Anklagerne er dybt krænkende, og
der er efter vores opfattelse tale om en overtrædelse af god presseskik. Derfor har DAFI har nu indgivet en
omfattende klage til Berlingskes ledelse.
Berlingske har indtil nu ikke villet fremføre vores udsagn eller kritik, og har ikke dækket sagen
fyldestgørende. Derfor finder vi nu anledning til at sende denne redegørelse til jer.
Kritikken opsummeret
Kort opsummeret, anklager Ole Hall DAFI og Eva Kruse, for at 1) have pumpet modeugens besøgstal og 2)
søge økonomisk støtte fra det offentlige til modeugen på baggrund af ukorrekte tal. Herudover anfører Ole
Hall, at 3) Kronprinsessens ophørte protektorat for CIFF er en konsekvens af messens ”pumpede” besøgstal.
Svar på kritikken
Samtlige anklager (og flere andre påstande i artiklerne) er ikke korrekte.
1) DAFI har
ikke
pumpet besøgstal. DAFI har i en årrække siden 2006 i lighed med øvrige aktører i branchen
kommunikeret et bruttotal, som har svinget mellem 58-73.000 besøgende. Det tal afspejlede det totale antal
besøg på messerne og dermed også gengangere.
Denne måde at opgøre messernes besøgstal er den måde de fleste både danske og internationale messer,
museer, forretninger, begivenheder og festivaler mv. opgør deres besøgstal. Således er metoden helt legitim
at anvende. Det er desuden den gængse metode at opgøre messetal på i Europa.
Altså er optællingsmetoden ikke en som DAFI eller Eva Kruse har fundet på, eller en metode, som er
anvendt for at ”pynte” eller pumpe tallene op. Det er ganske enkelt en anerkendt måde at gøre tingene på –
og ikke mindst en måde som muliggør, at messer og modeuger på tværs af landegrænser kan sammenligne
sig.
Udover messerne, omfatter Copenhagen Fashion Week også en række showrooms, events og modeshows
som også har et antal besøgende, der ikke går gennem messernes døre. Og sidst findes også Copenhagen
Fashion Festival, som er et selvstændigt parallel program, der indeholder op mod 200 events, som også er
åbne for befolkningen.
I efteråret 2013 bad DAFI Wonderful Copenhagen tjekke modeugens unikke tal, altså den totale event
Copenhagen Fashion Week, som udover messer også inkluderer shows, lukkede brancheevents og
showrooms. Her skal det desuden nævnes, at Wonderful Copenhagen i et selvstændigt notat har bekræftet,
at de står ved deres vurdering af tallene og
ikke
som Berlingske udlagde det som om, at tallene ikke er blevet
undersøgt.
I februar 2014 kom Wonderful Copenhagen således med en vurdering af et mere reelt netto besøgstal på 25-
35.000 på modeugen. Sammenholdt yderligere et skøn på 5-10.000 personer, der er involverede i den