Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 212
Offentligt
1519790_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
15. april 2015
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om interoperabilitetsløsninger for europæiske offentlige
myndigheder (ISA
2
) COM(2014) 367 endelig
1.
Resume
ISA
2
(Interoperability solutions for European public administrations) er en
videreførelse af det eksisterende ISA-program, som løber i perioden 2009-
2015. Interoperabilitetsløsninger sikrer, at it-systemer og tjenester kan tale
sammen. Programmet skal fremme borgere og virksomheders muligheder
for at anvende elektroniske tjenester på tværs af EU’s indre grænser samt
som et middel til modernisering af medlemsstaternes offentlige sektor.
Med programmet søger man at sikre, at it-systemer og tjenester i medlems-
staterne kan tale sammen med henblik på administrative lettelser. Hensigten
er at undgå, at der opstår elektroniske barrierer for den frie bevægelse af
varer og arbejdskraft i det indre marked. Programmet foreslås for en fem-
årig periode 2016 til 2020 med et samlet budget på EUR 130,9 mio. Pro-
grammet gennemføres af Europa-Kommissionen i samarbejde med en komi-
té, der nedsættes efterfølgende og som vil bestå af repræsentanter for med-
lemsstaterne.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 26. juni 2014 stillet ovennævnte forslag om en fæl-
les afgørelse til Europa-Parlamentet og Rådet. Forslaget har hjemmel i
TEUF artikel 172, og skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter
proceduren om den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
ISA
2
-programmet er fremsat som en fortsættelse af en række programmer,
der har arbejdet med dataudveksling og interoperabilitet mellem medlems-
landene.
I 1995 blev programmet om telematisk dataudveksling mellem administrati-
onerne i Fællesskabet (IDA, 1995-1999) fremsat. Programmet sigtede mod
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 212: Grund- og nærhedsnotat vedrørende ISA2, fra erhvervs- og vækstministeren
1519790_0002.png
2/6
at fremme udvikling og drift af transeuropæiske telematiske netværk, hvor-
igennem medlemsstaternes myndigheder kunne udveksle data med hinan-
den og/eller EU's institutioner.
Opfølgningsprogrammet, IDA II (1999-2004), var rettet mod at gøre leve-
ringen af e-forvaltningstjenester til europæiske virksomheder og borgere
mere effektiv. I 2005 fulgte endnu et opfølgningsprogram, IDABC-
programmet (2004-2009), der sigtede mod interoperabel levering af paneu-
ropæiske e-forvaltningstjenester til offentlige myndigheder, virksomheder
og borgere.
Det nuværende ISA-program om interoperabilitetsløsninger for europæiske
offentlige myndigheder (2010-2015) har som mål at støtte samarbejdet mel-
lem europæiske offentlige myndigheder ved at fremme effektiv elektronisk
kommunikation på tværs af grænser og sektorer og derved muliggøre leve-
ring af elektroniske offentlige tjenester til støtte for gennemførelsen af EU’s
politikker og aktiviteter.
ISA-programmet har støttet en række initiativer. Som eksempler kan næv-
nes STORK, der er en løsning til at understøtte interoperabiliteten mellem
medlemsstaternes elektroniske identiteter (eID’er), dvs., at et eID i Danmark
kan benyttes som identifikation i fx Sverige og omvendt, samt e-PRIOR, der
understøtter e-udbudsprocesser.
3.
Formål og indhold
Det aktuelle forslag beskriver rammerne for et femårigt program, ISA
2
, som
skal videreføre det hidtidige arbejde leveret i IDA, IDABC og ISA. Det
overordnede formål for såvel ISA
2
som for de foregående programmer er at
opnå interoperabilitet mellem offentlige it-systemer inden for og på tværs af
medlemsstaterne, hvilket vil sige, at vidt forskellige elektroniske offentlige
systemer skal kunne udveksle informationer og data på tværs af landegræn-
serne. Dette er med henblik på dels at blive i stand til at levere bedre ydelser
til borgere og virksomheder og dels for at mindske elektroniske barrierer for
varernes og arbejdskraftens fri bevægelighed imellem medlemsstaterne.
ISA
2
-programmet skal ses som en efterfølger til ISA-programmet og vil
konsolidere, fremme og udvide dets aktiviteter.
Det nye program vil især:
bidrage til at identificere, skabe og drive interoperabilitetsløsninger,
som derefter vil blive leveret til ubegrænset brug til andre EU-
institutioner og -organer og til nationale, regionale og lokale offentli-
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 212: Grund- og nærhedsnotat vedrørende ISA2, fra erhvervs- og vækstministeren
1519790_0003.png
3/6
ge myndigheder, hvilket vil lette interaktionen på tværs af grænser og
sektorer,
udvikle selvstændige eller supplerende interoperabilitetsløsninger og
støtte andre EU-initiativer ved at stå i spidsen for interoperabilitets-
løsninger som en "løsningsinkubator" eller sikre deres bæredygtighed
som en "løsningsbro", og
vurdere de it-mæssige aspekter af eksisterende EU-lovgivning og lov-
forslag.
Europa-Kommissionen argumenterer for, at programmet vil tilføre øko-
nomisk værdi, idet programmet vil støtte det indre markeds funktion gen-
nem løsninger, som sikrer:
kortere responstider i offentlige myndigheders interaktion med borge-
re og virksomheder,
identifikation og genanvendelse af eksisterende løsninger til at opfyl-
de lignende virksomhedsbehov, og
automatisering af transaktioner på tværs af grænser og sektorer, hvil-
ket sparer ressourcer og tid.
ISA
2
-programmet vil blive udmøntet af Europa-Kommissionen i et rul-
lende arbejdsprogram, dvs. at det revideres løbende, hvorigennem Euro-
pa-Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne vil gennemføre
analyser og projekter i relation til grænseoverskridende interoperabilitet.
Europa-Kommissionen vil fremlægge forslag til arbejdsprogram som
gennemførelsesretsakter, der behandles af en ISA
2
-komité, der udgøres af
repræsentanter for medlemsstaterne.
Mindst én gang om året behandler og godkender Europa-Kommissionen i
samarbejde med medlemsstaterne det rullende arbejdsprogram og enhver
ændring heraf. Midler til gennemførelse af ISA
2
- programmets aktiviteter
udløses enten ved optagelse af disse i arbejdsprogrammet eller ved god-
kendelse af en projektfase som fastsat i det rullende arbejdsprogram og
evt. ændringer af dette.
Programmet er åbent for deltagelse fra EØS- og kandidatlande. Desuden
kan tredjelande, internationale organisationer og internationale enheder
deltage i det omfang, det ikke medfører ekstraomkostninger for EU-
budgettet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige beslutningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse,
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 212: Grund- og nærhedsnotat vedrørende ISA2, fra erhvervs- og vækstministeren
1519790_0004.png
4/6
men Europa-Parlamentet har påbegyndt udvalgsbehandlingen af forslaget
i juli 2014.
5.
Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at programmet er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, da udviklingen af fælleseuropæiske elektroniske offentli-
ge tjenester ikke kan gennemføres af medlemsstaterne hver for sig. Der er
således tale om fælles EU-koordinering af principper og standarder for
interoperabilitet og national implementering af elektroniske forvaltnings-
tilbud.
6.
Gældende dansk ret
Forlaget påvirker ikke direkte dansk lovgivning, da der er tale om et støtte-
program for udvikling og understøttelse af elektroniske offentlige tjenester,
som det er frivilligt at benytte.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Programmet er fuldt finansieret af EU og vil dermed ikke direkte have stats-
finansielle konsekvenser. Forslaget medfører en udgift på EU-budgettet på
EUR 130,9 mio, (i løbende priser) fordelt ud over perioden fra den 1. januar
2016 til den 31. december 2020. Projekterne i ISA
2
-programmet indebærer
ikke krav om medfinansiering fra medlemsstaterne.
Forslaget til finansieringsramme er i overensstemmelse med den aktuelle
flerårige finansielle ramme for perioden 2014-2020.
Da Danmark betaler ca. to procent af EU’s udgifter, svarer programmet til
en statslig udgift på ca. 19,8 millioner kr. i den femårige periode, som pro-
grammet varer.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
ISA
2
- programmet forventes at kunne skabe større interoperabilitet i det
indre marked, hvilket forventes at øge væksten på baggrund af muligheder-
ne for administrative lettelser, øget mulighed for samhandel og højere grad
af konkurrence.
Programmet kan muliggøre effektiviseringer i den offentlige sektor og for-
bedre de internationale konkurrencemuligheder for danske virksomheder og
dermed påvirke samfundsøkonomien positivt.
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 212: Grund- og nærhedsnotat vedrørende ISA2, fra erhvervs- og vækstministeren
1519790_0005.png
5/6
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Europa-Kommissionens forslag har ikke som formål at medføre direkte
administrative lettelser for erhvervslivet. Forslaget vurderes derimod indi-
rekte at lette de administrative byrder for erhvervsliv, civilsamfund og
borgere gennem forenkling af grænseoverskridende aktiviteter samt enk-
lere interaktion mellem nationale administrationer og hhv. virksomheder,
organisationer og borgere.
10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne-,
Vækst- og Forbrugerforhold med frist for bemærkninger den 16. marts
2015. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Standard.
Dansk Standard
støtter forslaget og fremhæver vigtigheden af den strategi-
ske brug af standarder og standardisering i udviklingen af digitale løsninger.
Fokus bør ifølge Dansk Standard være på at anvende og referere til eksiste-
rende it-standarder alle steder, hvor det er muligt og hensigtsmæssigt. Dansk
Standard fremhæver ligeledes vigtigheden af at følge og påvirke udviklin-
gen af europæiske standarder, hvor der er danske samfundsinteresser på spil.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Europa-Kommissionens meddelelse er siden sin fremlæggelse blevet dis-
kuteret sporadisk på arbejdsgruppeniveau i Rådet. Enkelte medlemsstater
ønsker en markant skærpelse af programmets fokus i afgørelsens tekst,
mhp. en klarere prioritering af de forventede indsatser end det er tilfældet
i forslaget. Der ønskes samtidig et markant større fokus på evaluering for
at sikre, at programmet leverer reelle resultater.
Der er et stort flertal blandt medlemsstaterne for det fremlagte forslag.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet set positiv over for Europa-Kommissionens
forslag, idet fælles standarder og løsninger for grænseoverskridende løs-
ninger og services vurderes at være til Danmarks fordel i et stadigt mere
digitalt Europa.
ERU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 212: Grund- og nærhedsnotat vedrørende ISA2, fra erhvervs- og vækstministeren
1519790_0006.png
6/6
Europa-Kommissionens forslag korresponderer ligeledes med regeringens
digitaliseringspolitik, som blandt andet indebærer et stort fokus på udvik-
lingen af elektroniske offentlige tjenester baseret på åbne standarder. For-
slaget understøtter målsætningerne i den fællesoffentlige digitaliserings-
strategi om at sikre en moderne og effektiv offentlig sektor.
Regeringen er tilfreds med, at medlemsstaterne er sikret indflydelse på,
hvordan programmets midler prioriteres gennem den nedsatte komité.
Regeringen ønsker ligeledes at sikre, at medlemsstaterne ikke pålægges
unødige administrative byrder i forbindelse med programmet.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.