Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 202
Offentligt
Vejdirektoratets misvisende prisberegning i VVM rapport 379 fra 2011:
Egholm
Glemmer nødvendig udvidelse af E45
6,2 mia. kr.
6,2 mia. kr.
Øst / udvidelse af Limfjordstunnelen
Med 2 nye rør (hele 12 kørebaner!)
2,2 mia. kr.
2,2 mia. kr.
1 mia.kr
5,4 mia.kr
Øst-løsningen kan laves 4 mia. kr. billigere end vest-løsningen:
Egholm
Inkl nødvendig udvidelse af E45
6,2 mia. kr.
1 mia. kr.
7,2 mia. kr.
Øst / udvidelse af Limfjordstunnelen
Med 1 nyt rør, hvilket er tilstrækkeligt
2,2 mia. kr.
1 mia.kr
3,2 mia.kr
Dvs. staten kan spare op mod 4 mia. kr. ved, IKKE at vælge Egholm-linjen.
Som teknisk kilde henvises til flg. skrift fra den anerkendte trafikforsker Anker
Lohmann-Hansen,
http://www.docs.denbedstevej.dk/AnkerLohmann.pdf
Trafikalt set er den østlige løsning - ikke Egholm-motorvejen - at foretrække, såfremt opgaven
er at skabe den mest sikre forbindelse til Vendsyssel.