Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 202
Offentligt
1516501_0001.png
Vejdirektoratets misvisende prisberegning i VVM rapport 379 fra 2011:
Egholm
Glemmer nødvendig udvidelse af E45
6,2 mia. kr.
6,2 mia. kr.
Øst / udvidelse af Limfjordstunnelen
Med 2 nye rør (hele 12 kørebaner!)
2,2 mia. kr.
2,2 mia. kr.
1 mia.kr
5,4 mia.kr
Øst-løsningen kan laves 4 mia. kr. billigere end vest-løsningen:
Egholm
Inkl nødvendig udvidelse af E45
6,2 mia. kr.
1 mia. kr.
7,2 mia. kr.
Øst / udvidelse af Limfjordstunnelen
Med 1 nyt rør, hvilket er tilstrækkeligt
2,2 mia. kr.
1 mia.kr
3,2 mia.kr
Dvs. staten kan spare op mod 4 mia. kr. ved, IKKE at vælge Egholm-linjen.
Som teknisk kilde henvises til flg. skrift fra den anerkendte trafikforsker Anker
Lohmann-Hansen,
http://www.docs.denbedstevej.dk/AnkerLohmann.pdf
Trafikalt set er den østlige løsning - ikke Egholm-motorvejen - at foretrække, såfremt opgaven
er at skabe den mest sikre forbindelse til Vendsyssel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516501_0002.png
Uheldene sker næsten altid i tunnelen, det er derfor optimalt for afviklingen af trafikken
med et ekstra rør på stedet frem for en motorvej i et øde område langt ude vest for byen.
Argumentet for vest-forbindelsen er, at der dannes en alternativ rute vest om Aalborg, men
det gælder kun fjerntrafik fra E45 syd til E39 nord. I alle andre situationer vil et ekstra rør i øst
være at foretrække.
Egholm-motorvejen er f.eks. ikke forbundet til den mere trafikerede E45 nord. Så ved proble-
mer i Limfjordstunnelen skal bilerne på tværs af Nørresundby via underdimensionerede veje.
På Aalborg-siden er det endnu værre, fordi ca. halvdelen af motorvejstrafikken har lokalt
udspring. Dvs. al trafik mellem Vendsyssel og byområdet: Aalborg Centrum, Aalborg Øst,
Rørdal Cementfabrik, Siemens Wind Power (områdets største private virksomhed), Aalborg
Containerhavn, Grønlandshavn, Aalborg Universitet og Videnspark, Gigantium Sportscenter,
landevejene mod Hadsund og Egense og - ikke mindst - det nye Regionssygehus vil få
problemer.
Biler/ambulancer på vej til det nye regiogssygehus risikerer at skulle ud på en omvej på
21 km. vest og syd om Aalborg, hvis ikke der findes et ekstra rør ved Limfjordstunnelen,
og broen som sædvanlig er proppet til.
Et enkelt ekstra rør vil være tilstrækkeligt lang tid frem, da det øger den fjordkrydsende
kapacitet med ca. 50 %. Egholm-motorvejen aflaster kun Limfjordstunnelen med 16 %.
Det påstås endvidere, at den fjordkrydsende trafik nærmer sig kapacitetsgrænsen, hvorfor
der er brug for en anlægslov nu. Fakta er, at trafikken i Limfjordstunnelen er faldet
hvis man sammenligner 2012 og 2014.
Med venlig hilsen
Anders Wested
Venøvej 10, 9400 Nørresundby
Tlf 20489503 / 98101676
[email protected]