Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 200
Offentligt
Erhvervsudvikling og stærk havneudvikling – men der er behov for den 3.
limfjordsforbindelse
Nordjylland blev særligt hårdt ramt af finanskrisen bl.a. på grund af en høj andel af
industriarbejdspladser og et relativt lavt uddannelsesniveau i den private sektor. Til gengæld er der
siden 2010 taget revanche og rettet så meget op på jobudviklingen, at Nordjylland har klaret sig
bedst blandt landets regioner uden for Hovedstaden. Den positive udvikling skyldes bl.a., at
nordjyske virksomheder har været dygtige til at omstrukturere og strømline deres forretning,
ligesom hele Nordjylland har investeret i uddannelse og kompetenceudvikling. Det har givet et
vigtigt løft til arbejdskraften, som gavner både den enkelte og det erhvervsliv, der nu efterspørger
nye kompetencer.
Havneudvikling
En af de sektorer, hvor der er en meget positiv udvikling er i den maritime branche og de store
nordjyske erhvervshavne.
De maritime erhverv i Nordjylland har samlet haft pæn fremgang i både beskæftigelse og
værdiskabelse efter finanskrisen, en vækst der viser sig at være bredt funderet med relativt mange
vækstvirksomheder inden for erhvervet. En stigende efterspørgsel efter grønne løsninger betyder,
med Nordjyllands geografiske placering og de eksisterende institutionelle styrker på det maritime
område, at der er et betydeligt potentiale for yderligere vækst.
Omsætningstal fra 2013 viser, at der i de 2 store nordjyske færgehavne Hirtshals og Frederikshavn
har en stor trailertrafik og tilsammen havde en omsætning, der målt i TEU (En TEU svarer til en
standard 20 fods container), var er større end containeromsætningen i Aarhus Havn i TEU, og
Aarhus er Danmarks største containerhavn.
Havnene i Nordjylland er tilsammen med til at skabe mange tusinde arbejdspladser i Nordjylland,
og antallet af arbejdspladser fra aktiviteterne på havnene forventes at stige kraftigt i de kommende
år. Både Frederikshavn og Hirtshals er i disse år i fuld gang med at udvide og udvikle havnene og
har forventninger om store stigninger i godsmængder og omsætning. Vi har rigtig gode
vækstmuligheder og kommer til at modtage endnu mere gods i fremtiden.
Sårbarhed ved limfjordskrydsningen
Men den meget positive erhvervsudvikling er sårbar for udviklingen omkring krydsningen af
Limfjorden.
”Limfjorden er ikke kun en barriere for trafikken. Den er også på vej til at blive en barriere for
erhvervsudviklingen og beskæftigelsen i Nordjylland. Derfor er den 3. Limfjordsforbindelse utrolig
vigtig for hele Nordjylland” siger Mogens Gade, borgmester i Jammerbugt Kommune og formand
for det nordjyske kommunekontaktråd.
”Limfjorden er blevet en sårbar flaskehals til og fra Vendsyssel. Når der er uheld eller
vejarbejde i tunnelen, går trafikken ofte helt i stå, og det er et problem, når man skal nå færgen.
Jeg ved, at det er et problem for lastbilchaufførerne, at der er en flaskehals omkring Limfjorden.
Hvis trafiksituationen ved Limfjorden bliver værre i de kommende år, så kan vi frygte, at der er
lastbiler, der vælger at køre hele vejen op til Sverige via Fyn og Sjælland. Derfor er der brug for
den 3. Limfjordsforbindelse.”
siger Mikkel Seedorff Sørensen, der er direktør for Frederikshavn
Havn.