Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 198
Offentligt
1515195_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. marts 2015
frejen-erst
Komitésag vedr. Europa-Kommissionens gennemførelsesforordning
2015/501 af 25. marts 2015 om midlertidig antidumpingtold på
import af koldvalsede flade produkter af rustfrit stål med oprindelse
i Kina og Taiwan. Forordningen er modtaget den 26. marts 2015.
Dette notat sendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen indførte den 25. marts 2015 en midlertidig
antidumpingtold på import af visse produkter af rustfrit stål fra Kina og
Taiwan. Toldsatserne varierer for kinesiske eksportører fra 24,3 % til
25,2 % og for taiwanesiske eksportører fra 10,9 % til 12 %.
Medlemslandene skal senest den 9. april 2015 tilkendegive deres
holdning til Kommissionens forordning. Afstemningen er vejledende.
Tolden gælder mens Kommissionen færdiggør sine undersøgelser.
Beslutter Kommissionen inden den 26. september 2015 at pålægge en
endelig antidumpingtold, skal medlemslandene stemme herom i den
såkaldte undersøgelsesprocedure, hvor der skal et kvalificeret flertal til
at standse Kommissionens beslutning.
Regeringen agter at stemme imod den midlertidige told, idet kriterierne
for indførelse af en midlertidig antidumpingtold på import af rustfrit stål
fra Kina og Taiwan ikke findes at være opfyldt. Regeringen agter også at
stemme imod en endelig antidumpingtold, hvis Kommissionen fremsætter
et forslag herom.
Der er ingen påvirkning af beskyttelsesniveauet som følge af sagen.
2.
Baggrund
Kommissionen indledte den 26. juni 2014 en antidumping-undersøgelse
rettet mod import af visse produkter af rustfrit stål fra Kina og Taiwan.
Formålet med undersøgelsen er at afprøve en række europæiske
producenters påstand om, at kinesiske og taiwanesiske eksporterende
producenter dumper priserne på deres varer i EU til skade for deres
europæiske konkurrenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515195_0002.png
2/4
Kommissionen har bekræftet klagers påstande. Derfor har Kommissionen
indført en midlertidig antidumpingtold, og bedt medlemsstaterne om at
afgive deres holdning til forordningen. Kommissionen vil dog fortsætte sin
undersøgelse med henblik på endelig bekræftelse.
Medlemslandene skal i regi af EU's Komité for defensive
handelsinstrumenter i skriftlig procedure senest den 9. april 2015
tilkendegive deres holdning til den midlertidige antidumpingtold.
Afstemningen er vejledende, og Kommissionen er ikke bundet af
afstemningsresultatet.
Parallelt med antidumping-undersøgelsen er Kommissionen i færd med at
undersøge, om de kinesiske eksportører også modtager ulovlige subsidier
til skade for deres europæiske konkurrenter. Hvis det bekræftes, kan det
medføre, at der også bliver indført en udligningstold (antisubsidie) på de
undersøgte produkter fra Kina. Nærværende gennemførelsesforordning
vedrører alene antidumping-undersøgelsen.
Det bemærkes, at den midlertidige antidumpingtold ikke vil blive
endeligt opkrævet, hvis der ikke indføres en endelig antidumpingtold
senest den 26. september 2015.
3.
Formål og indhold
Formålet med nærværende forordning er at beskytte EU's producenter af
rustfrit stål mod de skadelige effekter af kinesisk og taiwanesisk
prisdumping.
Kommissionens forordning er modtaget den 26. marts. Heri forklares, at
Kommissionen finder det godtgjort, at de kriterier, der i antidumping-
forordningen (1225/2009) er angivet som betingelse for indførelse af en
udligningstold, synes opfyldt.
Kriterierne i antidumping-forordningen er, 1) at det er dokumenteret, at der
finder prisdumping sted, 2) at der kan dokumenteres materiel skade for de
europæiske producenter, 3) at der er kausalitet mellem den dumpede import
og skaden for de europæiske producenter, og 4) at det ikke er i modstrid
med unionens interesser at indføre en antidumpingtold.
Forordningen indeholder en gennemgang af Kommissionens
dokumentation for, at de omfattede produkter indføres på det europæiske
marked til dumpede priser, at EU's producenter har lidt skade som følge af
den dumpede import, og at antidumpingtolden ikke er i modstrid med
Unionens interesser.
Antidumpingtolden varierer mellem satser på 24,3 % til 25,2 % på
kinesiske produkter og 10,9 % til 12 % på import fra Taiwan. Ved en
eventuel endelig antidumpingtold kan satserne blive justeret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515195_0003.png
3/4
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Foranstaltningerne berører ikke gældende dansk ret.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Foranstaltningerne har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser og ingen
væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den
midlertidige
antidumpingtold
vurderes
at
medføre
erhvervsøkonomiske byrder for bl.a. danske importører og brugere af de
omfattede produkter af rustfrit stål. Omkostningerne vurderes endvidere
at stige betragteligt, hvis der indføres en endelig antidumpingtold.
Der var i 2014 en dansk import af de undersøgte varer på anslået 301
mio. kr., mens produktionen i Danmark beløb sig til anslået 8,5 mio. kr.
Hvis det antages, at al dansk import af produkterne fra Taiwan og Kina
pålægges den højeste toldsats, og importen svarer til niveauet i 2014 vil
de direkte ekstraomkostninger maksimalt beløbe sig til 12,0 pct. af 267
mio. kr. om året (importtal fra Taiwan) plus 25,2 pct. af 33,5 mio. kr. om
året (importtal fra Kina), i alt 40,4 mio. kr.
Væsentlige afledte konsekvenser forventes at være, at importen fra Kina
og Taiwan falder, og at en større andel af importen vil komme fra andre
lande. Endvidere forventes en afledt effekt at være generelle
prisstigninger på produktet i EU.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Gennemførelsesforordningen om indførelse af midlertidig antidumpingtold
vil medføre visse administrative byrder for importørerne, som vil skulle
stille en bankgaranti for efterbetaling af tolden, såfremt det besluttes at
indføre en endelig udligningstold.
10.
Høring
Forordningen har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg, udvidet
kreds.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515195_0004.png
4/4
Der er modtaget bemærkninger fra Rederiforeningen.
Rederiforeningen påpeger, at en straftold på de omfattede produkter vil
have en begrænset negativ effekt på deres medlemmers
forretningsområder. Endvidere understeger man, at Det Blå Danmark,
Rederiforeningerne og de danske rederier i lighed med den danske stat er
tilhængere af handelsliberaliserende tiltag og frihandel.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil være splittede i forhold til
Kommissionens gennemførelsesforordning, men at der vil være et solidt
vægtet flertal, der støtter Kommissionen.
12.
Regeringens foreløbig generelle holdning
Regeringen agter at meddele Kommissionen, at den ikke støtter den
midlertidige antidumpingtold.
Det er ikke af Kommissionen overbevisende godtgjort, at der finder en
dumping sted fra Kina og Taiwan, der forvolder væsentlig skade på den
konkurrerende europæiske industri. Endvidere vurderes det, at de negative
effekter af antidumpingtolden for importører og brugere vil overstige de
positive effekter, der måtte kunne opnås for de europæiske producenter af
rustfrit stål.
Regeringens holdning til et eventuelt forslag om også at indføre
udligningstold på det pågældende produkt fra Kina vil først blive fastlagt,
når og hvis Kommissionen fremsætter et forslag. I så fald vil Folketinget
blive underrettet.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.