Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 184
Offentligt
1512216_0001.png
REDEGØRELSE
OM ERHVERVS-
LIVET OG REGU-
LERINGEN 2014
MARTS 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen 2014 .......................................... 4
Indledning ......................................................................................................................... 4
Virksomhedsforum for enklere regler................................................................................ 6
Væsentlige lettelser i 2014 ............................................................................................... 9
Udviklingen i erhvervslivets administrative byrder .......................................................... 14
Indsats for forenkling af EU-regulering ........................................................................... 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. REDEGØRELSE OM
ERHVERVSLIVET OG
REGULERINGEN 2014
1.1
INDLEDNING
Regeringen har iværksat i en ambitiøs indsats for enklere regler. Målet med indsatsen
er, at virksomhederne skal bruge mindre tid på unødvendigt administrativt arbejde og
opleve, at det bliver enklere at drive virksomhed i Danmark.
Denne redegørelse viser, at de samlede årlige administrative byrder er lettet med i alt
456 mio. kr. fra regeringen tiltrådte i oktober 2011 til den 1. januar 2015.
I 2012 nedsatte regeringen Virksomhedsforum for enklere regler. Virksomhedsforum
bidrager til, at byrderne bliver lettet væsentligt på de områder, som virksomhederne
oplever som mest byrdefulde. Regeringen har underlagt sig selv et ”følg eller forklar”-
princip som indebærer, at regeringen enten gennemfører forslag fra Virksomhedsforum
eller offentligt forklarer, hvorfor et forslag ikke følges.
Regeringen har indtil videre besluttet at gennemføre 316 forenklinger helt eller delvist på
områder, som Virksomhedsforum har peget på som særligt byrdefulde. Pr. 1. januar
2015 har Virksomhedsforum afsendt i alt 422 forenklingsforslag. Regeringen har svaret
på 386 af forslagene og gennemfører således 82 pct. af de besvarede forslag helt eller
delvist.
Redegørelsen viser, at 49 pct. af de nationale forenklingsforslag fra Virksomhedsforum,
der gennemføres helt eller delvist, er endeligt implementeret. Regeringen arbejder
målrettet på, at de restende forslag implementeres hurtigst muligt.
Virksomhedsforum har endvidere stillet en række forslag, som kræver ændringer af EU-
regler, og som det tager længere tid at implementere. Af disse er ca. 15 pct. foreløbigt
implementeret. For at styrke indsatsen for forenkling af EU-regulering arbejder
regeringen for, at EU-Kommissionen ligeledes indfører et ”følg eller forklar”-princip, så
medlemslandene på vegne af virksomheder kan sende forslag til regelforenklinger til
Kommissionen.
Regeringen har sammen med et bredt flertal i Folketinget nu sat nye mål for arbejdet
med enklere regler. Med
Aftale om en vækstpakke
(juni 2014) er det aftalt at hæve
ambitionsniveauet for indsatsen for enklere regler for erhvervslivet yderligere. I forhold til
tidligere bredes fokus nu ud, så indsatsen, i tillæg til administrative byrder, også rummer
andre erhvervsøkonomiske byrder, som virksomhedernes pålægges. Den nye indsats
rummer tre initiativer:
Erhvervslivets erhvervsøkonomiske byrder skal reduceres med mindst 2 mia.
kr. netto frem mod 2020 i forhold til niveauet d. 1. januar 2015.
Virksomhedsforums mandat udvides sådan, at Virksomhedsforum også kan
stille forslag om reduktion af erhvervsøkonomiske byrder (skatter og afgifter dog
undtaget).
Forslag til nye love og anden regulering skal ledsages af bedre
erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger.
Indsatsområderne er uddybet i boks 1 nedenfor.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512216_0005.png
Boks 1: Indsats for reduktion af erhvervslivets erhvervsøkonomiske byrder
Reduktion af erhvervslivets byrder med mindst 2 mia. kr. netto fra 2015 til 2020
Fra 2015 til 2020 skal de erhvervsøkonomiske byrder reduceres med mindst 2 mia. kr.
netto. Udover administrative byrder fokuseres der også bl.a. på at reducere øvrige direkte
omkostninger som følge af regulering (skatter og afgifter samt EU-forslag med direkte
retsvirkning er undtaget). Lettelserne ligger udover de konkrete forenklingsforslag, der
indgik i Aftale om en vækstpakke (2014). Regeringen vil årligt afrapportere på fremdriften
mod den samlede byrdereduktion på 2 mia. kr.
Udvidelse af Virksomhedsforums mandat
Virksomhedsforum kan fra 2015 foruden reduktion af administrative byrder også stille
forslag til reduktion af eksisterende erhvervsøkonomiske byrder på erhvervslivet (skatter
og afgifter undtaget). Formålet med Virksomhedsforum er fortsat at udpege områder,
hvor virksomhederne oplever de største byrder og komme med forslag til forenklinger.
Styrkede erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger
Fra 2015 skal alle ministerier vurdere og kvantificere væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser som følge af ny regulering. Ændringerne skal bidrage til at øge
gennemsigtigheden om konsekvenserne af ny regulering og forebygge nye byrder for
erhvervslivet. Der gælder følgende ændrede krav til erhvervsøkonomiske
konsekvensvurderinger:
Hvis ny regulering forventes at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser
over 10 mio. kr. årligt på samfundsniveau (4 mio. kr. ved administrative
konsekvenser) skal konsekvenserne kvantificeres.
Vurderingen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser skal fremgå ved
høringen af ny regulering.
Kravet om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger gælder for alle
lovforslag og udkast til bekendtgørelser. Kravet gælder ligeledes forslag til ny
regulering på EU-niveau.
I
Aftale om en vækstpakke
indgik endvidere 23 konkrete initiativer, der var foreslået af
Virksomhedsforum for enklere regler. Blandt initiativerne er en indsats for at reducere
den erhvervsrettede sagsbehandlingstid i stat og kommuner. Sagsbehandlingstiden på
udvalgte områder, herunder ansøgninger om byggetilladelser, miljøgodkendelser,
husdyrgodkendelser mv., skal reduceres med i gennemsnit en tredjedel fra 2016. Fsva.
den statslige sagsbehandling svarer det til, at virksomhederne vil spare ca. 850.000
ventedage årligt. Indsatsen vil blive suppleret med yderligere tiltag på området.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512216_0006.png
1.2
VIRKSOMHEDSFORUM FOR ENKLERE REGLER
I 2012 nedsatte regeringen Virksomhedsforum for enklere regler, der består af
repræsentanter fra erhvervslivet, arbejdsmarkedets parter samt eksperter i
regelforenkling. Virksomhedsforum har til opgave at udpege særligt byrdefulde områder
for erhvervslivet og komme med forslag til forenklinger.
Regeringen besvarer alle forslag fra Virksomhedsforum efter et ”følg eller forklar”-princip.
Dette indebærer, at regeringen enten gennemfører initiativer til forenkling på baggrund af
Virksomhedsforums forslag eller forklarer, hvorfor forslag ikke gennemføres.
Virksomhedsforums forslag og regeringens svar offentliggøres på enklereregler.dk.
Virksomhedsforum har fra de første forenklingsforslag blev sendt til regeringen i oktober
2012 til 1. januar 2015 sendt i alt 422 forslag til regeringen. I 2014 har
Virksomhedsforum haft særligt fokus på administrative byrder inden for temaerne
arbejdsmiljø, Danmark som produktionsland, forenkling af EU-regulering, samt regnskab,
bogføring, skatter og afgifter. Derudover har Virksomhedsforum afsendt en række øvrige
forenklingsforslag uden for de behandlede temaer.
Virksomhedsforums forslag er af meget forskellig karakter. Hvor nogle forslag vedrører
konkrete regelændringer nationalt eller i EU, handler andre forslag om enklere
kommunikation med offentlige myndigheder fx gennem bedre it-løsninger. Andre forslag
igen har fokus på kortere sagsbehandlingstid eller bedre vejledning fra myndigheder til
virksomheder.
I nedenstående tabel er listet en række af de væsentlige initiativer, som bl.a.
Virksomhedsforum har peget på. De anførte lettelser på knap 0,8 mia. kr. er et udtryk for
de direkte lettelser for erhvervslivet. I opgørelsen er der ikke taget højde for, at
initiativerne kan indeholde produktionsmuligheder for erhvervslivet. Disse
produktionsmuligheder er ikke uvæsentlige og kan i flere tilfælde overstige værdien af de
direkte erhvervsøkonomiske lettelser.
Eksempler på initiativer med erhvervsøkonomiske lettelser for virksomhederne
Initiativ
Ændring af årsregnskabsloven
NemVirksomhed
Forenkling af fødevarereguleringen
Sagsbehandlingstider og forenklet miljøgodkendelse
Udbudslov (forventes fremsat i marts 2015)
Øvrige initiativer
Forhøjelsen af omsætningsgrænserne for momsangivelser, bortfald
af den vægtbaserede emballageafgift og gratis adgang til regnskaber
I alt
Ca. 790 mio. kr.
Årlig erhvervsøkonomisk lettelse
Ca. 300 mio. kr.
Ca. 130 mio. kr.*
Ca. 100 mio. kr.
Ca. 80 mio. kr.
Ca. 70 mio. kr.
Ca. 110 mio. kr.
Kilder: Teknisk baggrund til
Aftaler om en Vækstpakke
(december 2014), L117 Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven og forskellige andre love,
Redegørelsen om erhvervslivet og reguleringen 2013 (maj 2014)
* Finansministeriets beregning jf. Teknisk baggrund til
Aftaler om en Vækstpakke
(december 2014)
Derudover har regeringen gennemført en meget lang række forslag fra
Virksomhedsforum, som hver især indebærer lettelser for erhvervslivet, men hvor de
erhvervsøkonomiske konsekvenser ikke er opgjort. Det er først fra 1. januar 2015, at der
er indført krav om at kvantificere væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser for
erhvervslivet jf.
Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger.
Regeringen
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512216_0007.png
har bl.a. gennemført en række forbedringer af Virk.dk, gjort det muligt for virksomheder
at opbevare regnskabsmateriale i elektronisk form i udlandet og aflægge regnskab på
engelsk, fjernet banderolekravet, udskudt forbud mod ftalater, muliggjort at digitale
kreditaftaler kan tvangsfuldbyrdes mv.
Endelig er ca. 150 af forslagene fra Virksomhedsforum, som regeringen har forpligtet sig
til følge helt eller delvist, under nærmere behandling og konkretisering, hvorfor de
erhvervsøkonomiske lettelser derfor endnu ikke er kvantificeret. Det drejer sig fx om at
brandkravene til højlagre skal bringes i overensstemmelse med kravene i vore
nabolande, jf.
Aftale om en vækstpakke
(juni 2014), hvilket vil give virksomheder
besparelser på byggeomkostninger ved lageropførelse. Herudover ses der på
mulighederne for at lempe revisionspligten for mindre virksomheder, udvikle mere
digitale regnskabssystemer, professionalisere byggesagsbehandlingen og forenkle
proceduren ved ansøgning om alkoholbevilling.
Samlet er det således vurderingen, at arbejdet i Virksomhedsforum bidrager til markante
lettelser i milliardklassen for virksomhederne.
Status efter 2014 er, at blandt de i alt 422 forenklingsforslag som Virksomhedsforum har
stillet, har regeringen besluttet at gennemføre 316 forslag helt eller delvist, svarende til
82 procent af de forslag, som regeringen har behandlet. Regeringen har endnu ikke
svaret på 36 forslag, bl.a. fordi forslagene afventer politiske forhandlinger. Fordelingen
på ministerområder af forslagene og regeringens svar fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Regeringens svar på forslag fra Virksomhedsforum for enklere regler*
Ministerium
Beskæftigelses-
ministeriet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Børn,
Ligestilling,
Integration og
Sociale Forhold
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Ministeriet for
Sundhed og
Forebyggelse
Skatteministeriet
Transportministeriet
Undervisningsminist
eriet
Økonomi- og
Indenrigsministeriet
I alt
Forslag i alt pr.
1. januar 2015
64
79
22
2
21
8
65
7
Gennemføres
helt eller delvist
50
72
20
2
14
8
48
4
Gennemføres
ikke
9
5
1
0
7
0
4
3
Behandles
fortsat
5
2
1
0
0
0
13
0
Gennemfør-
selsprocent
85
94
95
100
67
100
92
57
55
40
12
3
77
2
55
3
3
36
422
2
28
2
1
25
316
0
15
1
2
11
70
0
12
0
0
0
36
100
65
67
33
69
82
* Status for regeringens svar er opgjort pr. 1. februar 2015
Siden regeringen svarede på de første forenklingsforslag fra Virksomhedsforum i
slutningen af 2012 har regeringen løbende haft fokus på at implementere forenklingerne.
Af de 316 forslag som regeringen har svaret de vil gennemføre helt eller delvist kræver
282 ændringer på nationalt niveau (statsligt eller kommunalt), mens der er 34 forslag,
hvor implementeringen forudsætter, at der på EU-niveau kan opnås enighed om ændring
af de relevante EU-retsakter. For så vidt angår sidstnævnte forventes implementeringen
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512216_0008.png
at tage længere tid. Det skyldes, at regeringen er afhængig af at kunne samle opbakning
i EU til at gennemføre forenklingerne.
Status er, at 138 af de 282 nationale forslag er implementeret, svarende til 49 pct. I alt er
81 nationale forslag blevet implementeret, siden regeringen gjorde status i sidste års
redegørelse.
Af de 34 forslag, som regeringen arbejder på at forenkle på EU-niveau, er i alt 5
implementeret, svarende til ca. 15 pct.
Tabel 2 viser andelen af implementerede nationale forslag på de enkelte ministeriers
områder. Forslagene er fordelt efter, hvilket år de er modtaget.
Tabel 2: Implementerede nationale forslag for de enkelte ministerområder
modtaget 2012-2014*
Andel implementerede forslag (pct.)
Ministerium
2012
Beskæftigelsesministeriet
Erhvervs- og Vækstministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse
Skatteministeriet
Transportministeriet
Undervisningsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
I alt
85
78
14
- **
100
100
63
100
70
- **
71
- **
- **
33
70
2013
50
40
45
0
100
0
36
67
71
100
88
50
100
78
54
2014
6
27
50
0
100
0
15
-**
21
- **
67
- **
- **
100
28
44
39
35
0
100
14
35
75
48
100
79
50
100
72
49 pct.
Samlet (pct.)
* Status er opgjort pr. 1. februar 2015, **Ingen forslag modtaget/gennemført.
Det fremgår af tabel 2, at en væsentlig andel af
først modtagne forslag fra Virksomhedsforum, er
af forslagene modtaget i 2014 er implementeret.
2014 skyldes delvist, at en række forslag først er
af regeringen i begyndelsen af 2015.
forslagene fra 2012 og 2013, dvs. de
implementeret. En noget lavere andel
Den lavere implementeringsstatus for
modtaget i efteråret 2014 og besvaret
Som det endvidere fremgår af tabellen, går der i flere tilfælde et år eller længere fra, at
regeringen tilkendegiver at et forslag gennemføres helt eller delvist til forslaget er
implementeret. Dette kan fx være forslag, hvor implementeringen forudsætter, at der nås
en bredere politisk aftale, et større lovforberedende arbejde eller ændring af digitale
løsninger.
Regeringen vil i 2015 arbejde målrettet på at sikre implementering af de resterende
forslag.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.3
VÆSENTLIGE LETTELSER I 2014
Der er i 2014 gennemført en række konkrete initiativer, der bidrager til at forenkle
erhvervslivets hverdag. Initiativerne spænder bredt og vedrører i mange tilfælde tiltag,
der på forskellig vis bidrager til at forenkle virksomhedernes dialog med offentlige
myndigheder samt reducerer tidsforbruget på administration og indberetning. Derudover
er der implementeret en lang række nye og forbedrede digitale løsninger samt
gennemført flere tiltag, der har gjort reguleringen mere fleksibel. Derved får erhvervslivet
flere muligheder, og virksomhederne kan varetage deres forretning mere effektivt.
En del af initiativerne har i væsentligt omfang reduceret tidsforbruget på administrative
krav på samfundsniveau eller for den enkelte virksomhed, mens andre initiativer i højere
grad har medført forenklinger af områder, der er oplevet som særligt byrdefulde for
erhvervslivet.
Lettelserne følger dels af forslag fra Virksomhedsforum for enklere regler, dels af tiltag
initieret fra regeringens side.
Mindre tid på administration og indberetning
Desto mindre tid erhvervslivet skal bruge på administration og indberetningskrav fra
offentlige myndigheder, desto mere tid frigives til at drive forretning. Regeringen har i
2014 på en række områder reduceret kravene til administration og indberetning for
erhvervslivet. Blandt de væsentligste initiativer er:
På Erhvervs- og Vækstministeriets område har en ændring af lov om autorisation af
virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet medført lettelser på 46,7 mio. kr.
årligt for erhvervslivet. Lettelsen følger af, at el-, vvs- og kloakinstallationsvirksomheder
skal indsende færre ansøgninger til Sikkerhedsstyrelsen om godkendelse af fagligt
ansvarlige og om virksomhedsautorisation. Virksomhederne skal nu bruge mindre tid på
at udarbejde og vedligeholde deres kvalitetsledelsessystem, idet der er færre krav til,
hvad et kvalitetsledelsessystem skal indeholde. I alt har knap 12.000 el-, vvs- og
kloakinstallationsvirksomheder fået lettet deres administrative byrder.
Tilsvarende på Erhvervs- og Vækstministeriets område har en ændring af lov om
formidling af fast ejendom medført administrative lettelser for ca. 30 mio. kr. årligt. På
baggrund af en analyse blandt ejendomsmæglere og forbrugere er der i loven
gennemført en række forenklinger med henblik på dels at forbedre forbrugerbeskyttelsen
og forbrugerinformationen, dels at lette erhvervet for administrative byrder.
Forenklingerne omfatter blandt andet ophævelse af unødvendige krav til dokumentation i
formidlingsaftalen og salgsopstillingen, ligesom der gives mulighed for fleksibilitet ved fx
forlængelse af formidlingsaftalen.
En forenkling af reglerne om kønsopdelt lønstatistik under Beskæftigelsesministeriet har
reduceret erhvervslivets administrative byrder med i alt ca. 8,8 mio. kr. årligt. Ændringen
af reglerne om kønsopdelt lønstatistik reducerer den tid, virksomhederne skal bruge på
at efterleve reglerne, idet Danmarks Statistik nu sender en kønsopdelt lønstatistik direkte
til de omfattede virksomheder. Tidligere skulle virksomhederne bruge tid på at rekvirere
statistikken. Derudover skal virksomhederne nu kun udlevere den kønsopdelte
lønstatistik til medarbejderne, hvis det efterspørges, mens det tidligere var et generelt
krav at udlevere statistikken.
Regeringen indgik i 2014 en aftale om reform af beskæftigelsesindsatsen. Med aftalen
blev det bl.a. besluttet gradvist at afskaffe arbejdsgivernes betaling af dagpenge-
godtgørelse for 1., 2. og 3. ledighedsdag (kaldet G-dage) ved mindre end tre måneders
ansættelse. Afskaffelsen af G-dage for korttidsansatte medfører administrative lettelser
på i alt ca. 7,6 mio. kr. årligt, som følge af at erhvervslivet sparer tid på bl.a. beregning
og udbetaling af G-dage. Ændringen vurderes at reducere antallet af udbetalte G-dage
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med i alt 35 pct., når G-dagene for korttidsansatte er fuldt afskaffede i 2018. Forenkling-
erne følger af et forslag fra Virksomhedsforum for enklere regler.
På Skatteministeriets område er kravet om banderoler på spiritus blevet ophævet, hvilket
sparer ca. 125 danske virksomheder for det administrative tidsforbrug, der er forbundet
med bl.a. at påsætte banderoler og udarbejde et banderoleregnskab. For en række
produkter har det ikke været muligt at påsætte banderolerne maskinelt, og
virksomhederne har derfor været nødt til at påsætte banderoler manuelt, hvilket har
været et tidskrævende arbejde. Den samlede administrative lettelse for virksomhederne
pba. lovændringen er på 11 mio. kroner årligt. Forenklingen var foreslået af
Virksomhedsforum for enklere regler.
På Klima-, Energi- og Bygningsministeriets område er der indført en certificeringsordning
for transportable konstruktioner som fx telte, tribuner og scener. Ordningen giver ejeren
eller brugeren af en transportabel konstruktion mulighed for at kunne nøjes med at få én
godkendelse, som kan bruges hver gang konstruktionen skal sættes op. Dermed undgår
ejeren eller brugeren at skulle have konstruktionen byggesagsbehandlet før hver
opsætning. Forenklingen var foreslået af Virksomhedsforum for enklere regler.
På Økonomi- og Indenrigsministeriets område er antallet af virksomheder, som skal
indberette importoplysninger til Intrastat, reduceret med 1.000 virksomheder. Danmarks
Statistik har haft mulighed for at reducere antallet af omfattede virksomheder, fordi
Eurostats krav til statistikkens dækning af importen er reduceret til 93 pct.
Forenkling gennem ny og forbedrede digitale løsninger
Nye og forbedrede digitale løsninger resulterer i en nemmere og hurtigere dialog mellem
virksomheder og offentlige myndigheder. Øget datagenbrug, automatisk indberetning af
data og samling af relevant data ét sted bidrager til at forenkle kontakten mellem
erhvervsliv og myndigheder. Derudover kan virksomhederne både spare tid og få en
bedre serviceoplevelse af deres kontakt med myndighederne. Blandt de væsentligste
digitale initiativer i 2014 er:
På Erhvervs- og Vækstministeriets område er Virk.dk, der er virksomhedernes primære
indgang til erhvervsrettet selvbetjening, blevet relanceret med det formål at gøre det
lettere for erhvervslivet at styrke forretningen, samt at skabe innovation og vækst. Det
nye Virk har tre forretningsområder: 1)
Virk Startvækst
som samler informationer og
værktøjer til virksomheder og iværksættere, 2)
Virk Data,
som er et nyt og innovativt
område, hvor virksomheder kan få inspiration til at bruge data til at udvikle nye produkter
og 3)
Virk Indberet
som har fået et brugervenligt design. På Virk.dk findes mere end
1600 offentlige indberetningsløsninger. Anvendelsen af digitale indberetningsløsninger
på Virk.dk i stedet for manuelle indberetninger har i 2014 sparet virksomhederne for et
administrativt tidsforbrug svarende til i alt 1.024 årsværk.
Foruden de tre forretningsområder indeholder Virk.dk også MitVirk, som er
virksomhedens egen personaliserede side. Her kan virksomheden få overblik over
virksomhedens dialog med det offentlige, se stamdata og tilgå den digitale postkasse.
MitVirk er videreudviklet i 2014, så virksomhederne i højere grad kan vælge at se det,
der er relevant for dem. Der kan oprettes genveje til indberetninger og favoritsider, og
der er adgang til en række services såsom årsregnskabet, serviceattest, det europæiske
virksomhedsregister mv. Derudover kan virksomheden også se bl.a. påbud fra
Arbejdstilsynet. Personaliseringen af Virk.dk følger af et forslag fra Virksomhedsforum for
enklere regler.
På Skatteministeriets område, sikrer den digitale løsning ’eSKATdata’, at finansielle
virksomheder sparer tid på at indhente oplysninger til brug for kreditvurdering i
forbindelse med rådgivning af deres kunder. Finansielle virksomheder kan nu – med
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kundens samtykke – indhente oplysninger om bl.a. gæld til det offentlige direkte fra
SKAT. 500.000 årlige rådgivningssituationer påvirkes af ændringen. I hver situation vil
den finansielle rådgiver i gennemsnit kunne spare omkring 20 minutter på at indhente
oplysningerne. Det giver samlet en administrativ lettelse på ca. 78 mio. kroner årligt.
Som opfølgning på
Aftale om en vækstpakke
er SKAT endvidere ved at udvikle
NemVirksomhed, der skal reducere enkeltmandsvirksomheders tidsforbrug på bogføring
samt afregning af moms og skat gennem digitale løsninger. Målet er, at NemVirksomhed
idriftsættes ultimo 2016.
På Økonomi- og Indenrigsministeriets område har Danmarks Statistik forenklet
erhvervslivets lovpligtige indberetning af statistik ved at forbedre system-til-system
indberetningsløsningen, IDEP.web. Forbedringerne omfatter bl.a. en hurtigere søgning i
varekoder, en mere intuitiv brugergrænseflade til oprettelse af indberetninger og
mulighed for hurtigere indsendelse af indberetninger. IDEP.web anvendes af 6000
virksomheder til indberetning af Intrastat-statistikken, og indberetningsløsningen kan nu
også anvendes til at indberette oplysninger til statistikken for
Industriens salg af varer.
Samtidig er det muligt at genanvende vareoplysninger for virksomheder, der indberetter
til begge statistikker. Danmarks Statistik har modtaget positive tilbagemeldinger fra
virksomhederne på ændringerne af IDEP.web, bl.a. i forhold til den forbedrede søgning
efter varekoder. En del af de gennemførte forenklinger var foreslået af
Virksomhedsforum for enklere regler.
På Undervisningsministeriets område, er der gennemført flere forbedringer af
Efteruddannelse.dk, der er den centrale tilmeldingsportal, som virksomhederne anvender
ved tilmelding af deres ansatte til arbejdsmarkedsuddannelser (AMU). Bl.a. er der
gennemført et online cpr-tjek, hvorved spørgsmål i tilmeldingen om fast bopæl i Danmark
automatisk udfyldes vha. oplysninger fra cpr-registeret, og virksomhederne kan nu
trække kursus-, tilmeldings- og ansøgningsoplysninger ud til viderebehandling i en
regnearksfil. Desuden er der indført en ny kursussøgning, som gør det lettere at
indsnævre søgningen i forhold til ansøgerens behov, og systemet kan nu huske
medarbejdernes uddannelsesniveau fra tilmelding til tilmelding, hvilket letter
virksomhedernes arbejde med at tilmelde kursister. Der er ca. 250.000 digitale
tilmeldinger årligt på Efteruddannelse.dk. Langt størstedelen er fra virksomheder. I 2015
gennemføres yderligere forbedringer og lettelser bl.a. som led i opfølgningen på
Aftale
om en vækstpakke
(juni 2014).
På Beskæftigelsesministeriets område har datagenbrug ved indberetning af sygefravær
og anmodning om udbetaling af sygedagpenge ført til administrative lettelser for
erhvervslivet på ca. 3,5 mio. kr. årligt. Lettelsen består i, at arbejdsgiverne ikke længere
skal afgive lønoplysninger til brug for kommunernes beregning af sygedagpengenes
størrelse til lønmodtagere eller til vurderingen af, om beskæftigelseskravet er opfyldt.
Initiativet forenkler ca. 600.000 årlige indberetninger fra virksomheder til det offentlige.
Forenklingen var foreslået af Virksomhedsforum for enklere regler.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) har automatiseret udbetalingen af
befordringstilskud til arbejdsgivere i forbindelse med elevers skoleophold. På baggrund
af en ændring af reglerne under Undervisningsministeriet kan AUB automatisk udbetale
tilskuddet til arbejdsgiver, og arbejdsgiverne skal derfor ikke længere selv ansøge om
udbetaling af befordringstilskuddet via Virk.dk. AUB foretager ca. 110.000 udbetalinger til
arbejdsgivere årligt, som dermed nu er automatiseret. Forenklingen var foreslået af
Virksomhedsforum for enklere regler.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Større fleksibilitet og flere muligheder
Ved at åbne op for større fleksibilitet i reguleringen kan erhvervslivet få bedre mulighed
for at effektivisere deres produktion og udnytte nye markedsmuligheder. Blandt de tiltag
der har givet nye muligheder for erhvervslivet i 2014 er bl.a.:
En ændring af praksis under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har gjort det
muligt at markedsføre øl med op til 0,5 procent alkohol som alkoholfri, hvilket også er
praksis i flere andre EU-lande. Dermed får bryggerierne mulighed for at udvikle og
markedsføre et bredere udvalg af alkoholfri øl, hvilket forventes at føre til et øget salg af
øl, som anprises som alkoholfri. Forslaget var indsendt af Virksomhedsforum for enklere
regler.
Reglerne vedrørende berigede fødevarer er blevet lempet, så virksomheder kan spare
tid og penge, når de ønsker at få berigede fødevarer godkendt til det danske marked.
Med regelændringen fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er der indført en
række generelle tilladelser til tilsætning af vitaminer og mineraler til fødevarer. Produkter,
der er omfattet af de generelle tilladelser, skal ikke længere anmeldes til
Fødevarestyrelsen, ligesom virksomhederne ikke skal betale gebyr for at få godkendt
produkter omfattet af en generel tilladelse. Lettelsen var foreslået af Virksomhedsforum
for enklere regler.
På Miljøministeriets område er reglerne for miljøgodkendelse ændret, så miljøgodken-
delserne i højere grad baseres på emissionsgrænser i stedet for produktionslofter.
Dermed får erhvervslivet større fleksibilitet til at udvide produktionen inden for en fastsat
emissionsgrænse. Regeringen har endvidere opdateret omregningsfaktoren for
dyreenheder, hvilket samlet set giver potentiale for produktion af op til 1,5 mio. flere
slagtesvin årligt med de nuværende udbringningsarealer på bedrifter med slagtesvin.
Mulighederne var foreslået af Virksomhedsforum for enklere regler.
Regeringen har i 2014 styrket erhvervslivets mulighed for international rekruttering. Med
en lovændring fra Beskæftigelsesministeriet får udenlandske ph.d.-studerende mulighed
for et seks måneders jobsøgningsophold og to års etableringskort, når de afslutter en
dansk ph.d.-uddannelse. Derudover vil opholdstilladelsen for udlændinge, der er
beskæftiget i danske virksomheder, og som har fået opholdstilladelse gennem den nye
fasttrack-ordning, ikke længere miste deres opholdstilladelse, hvis de fx udstationeres i
udlandet i en periode på mere end seks måneder. Ændringerne var foreslået af
Virksomhedsforum for enklere regler.
Kortere erhvervsrettet sagsbehandlingstid
Regeringen har i 2014 iværksat en ambitiøs indsats for at reducere den erhvervsrettede
sagsbehandlingstid i stat og kommuner. Med
Aftale om en Vækstpakke
(juni 2014) er det
besluttet at reducere centrale erhvervsrettede sagsbehandlingstider med i gennemsnit
en tredjedel med virkning fra 2016.
På det statslige område svarer indsatsen til, at virksomhederne vil spare ca. 850.000
ventedage årligt. Regeringen vil frem mod 2018 supplere indsatsen med en række tiltag,
der kan reducere sagsbehandlingstiden yderligere.
Status efter 2014 er, at der er igangsat en række initiativer med henblik på at nå
reduktionsmålene frem mod 2016.
Blandt de foreløbigt seks udvalgte områder i staten er registrering af
fødevarevirksomheder. På dette område har regeringen nået målet allerede i 2014,
hvormed sagsbehandlingstiden er reduceret fra i gennemsnit 6 til 0 dage. Forkortelsen af
sagsbehandlingstiden skyldes, at registreringen af fødevarevirksomheder er blevet gjort
digital. Den nye løsning indeholder et automatisk straks-svar til virksomhederne, hvilket
betyder, at virksomhederne får mulighed for at iværksætte deres aktiviteter umiddelbart i
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forlængelse af anmeldelsen. Løsningen vurderes at have betydning for knap 7.000
fødevarevirksomheder pr. år.
Derudover har Arbejdstilsynet udstedt en intern instruks, der nedsætter Arbejdstilsynets
frist for behandling af klager over strakspåbud og forbud fra 6 til 4 uger. Dette svarer til
en reduktion af sagsbehandlingstiden med 33 pct.
Regeringen arbejder endvidere på at forkorte sagsbehandlingstiden for registrering af
selskaber, patentansøgninger, autorisationsansøgninger til el, vvs og kloak samt for
statslige miljøgodkendelser.
På det kommunale område vil regeringen nedbringe sagsbehandlingstiderne for tre
centrale erhvervsrettede myndighedsopgaver med en tredjedel frem mod 2016.
Indsatsen vedrører sagsbehandlingstiden for kommunale miljøgodkendelser,
godkendelser af husdyrbrug og byggesager. Mhp. at reducere sagsbehandlingstiden på
de tre områder er regeringen er med
Aftale om kommunernes økonomi for 2015
blevet
enige med KL om at udarbejde en model med konkrete servicemål for
sagsbehandlingstiderne på de pågældende områder.
Derudover er der indgået aftale om at gennemføre regelforenklinger på miljøområdet og
byggeområdet. Regelforenklinger skal både sikre en enklere ansøgningsproces samt
bidrage til at forkorte sagsbehandlingstiderne.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512216_0014.png
1.4
UDVIKLINGEN I ERHVERVSLIVETS ADMINISTRATIVE
BYRDER
Regeringen satte i 2012 et mål om, at de administrative byrder skulle være lavere i 2015
end ved regeringens tiltræden i 2011. Resultatet af indsatsen er, at de samlede årlige
administrative byrder er lettet med i alt 456 mio. kr. fra regeringen tiltrådte i oktober 2011
til den 1. januar 2015.
I 2014 er de administrative byrder lettet med i alt 122 mio. kr. årligt på samfundsniveau.
Udviklingen i de administrative byrder fra 2011 til d. 1. januar 2015 er vist i tabel 3.
Tabel 3: Udviklingen i de administrative byrder fra d. 3. oktober 2011 til d. 1.
januar 2015 (mio. kr.)
Ministerium
Pr. 3. oktober
2011
3.084
11.422
692
998
3.104
1. januar 2014
1. januar 2015
Udvikling i 2014
Udvikling fra
oktober 2011- 1.
januar 2015
-20
-262
-6
8
-90
Beskæftigelses
ministeriet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Justitsministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Skatteministeriet
Øvrige
ministerier*
I alt
3.084
11.216
686
1.006
3.014
3.064
11.160
686
1.006
3.014
-20
-56
0
0
0
9.055
1.368
29.723
8.931
1.452
29.389
8.841
1.496
29.267
-90
44
-122
-214
128
-456
Kilde: Erhvervsstyrelsen
For at kunne følge udviklingen i de administrative byrder år for år samt forebygge nye
byrder, måles de administrative byrder og lettelser ved nye regler eller øvrige initiativer
med konsekvenser på mere end 4 mio. kr. for erhvervslivet.
Der er i 2014 indført ni nye regler med administrative konsekvenser for erhvervslivet på
over 10.000 timer årligt. Syv af reglerne har netto medført administrative lettelser og to
har medført administrative byrder.
Blandt de væsentligste regler med administrative lettelser er lov om ændring af
momsloven, skattekontrolloven, ligningsloven mv. (ændring af eSKATdata) samt
ændringerne af lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstallations-
området, der medfører administrative lettelser på hhv. 78 mio. kr. og 46,7 mio. kr. årligt
på samfundsniveau. Initiativerne med administrative lettelser blev beskrevet i afsnit 1.3.
Den største stigning i de administrative byrder i 2014 skyldes implementeringen af EU’s
energieffektiviseringsdirektiv. Lovforslaget, der implementerer EU-reglerne, medfører
administrative byrder på i alt ca. 44 mio. kr. årligt. Byrderne følger af, at der med
direktivet stilles krav om, at der skal foretages energisyn på store virksomheder.
Formålet med energisynene er at finde besparelsespotentialer i virksomhedernes
energiforbrug. Lovforslaget indeholder ikke administrative krav, der går videre end
energieffektivitetsdirektivets krav.
Derudover har en ændring af lov om erhvervsdrivende fonde medført administrative
byrder på i alt 21 mio. kr. årligt. Med lovændringen skal erhvervsdrivende fonde
fremadrettet redegøre for deres uddelingspolitik samt fordelingen af uddelinger på
hovedkategorier i årsregnskabet. Dette skal gøre det mere gennemsigtigt, hvad fondene
uddeler midler til.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der blev i 2014 vedtaget eller udstedt i alt 180 love og bekendtgørelser med
administrative konsekvenser for erhvervslivet. I alt 72 love og bekendtgørelser medførte
administrative lettelser (netto) og 108 love og bekendtgørelser medførte administrative
byrder (netto).
Forebyggelse af nye administrative byrder
Erhvervs- og Vækstministeriet vurderer de administrative konsekvenser for
virksomhederne af alle nye regler. Målet er både at forebygge nye byrder og at følge
udviklingen i de administrative konsekvenser år for år.
Indsatsen bidrog i 2014 fx til, at et nyt registreringskrav for dyrehandlere ved til- og
fraførsel af dyr fra virksomheden ikke blev udstedt. Kravet var vurderet til at medføre nye
administrative byrder på minimum 10.000 timer årligt for erhvervslivet på
samfundsniveau. Andre potentielle byrder forebygges på samme måde.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.5
INDSATS FOR FORENKLING AF EU-REGULERING
En væsentlig del af de administrative byrder for erhvervslivet stammer fra EU-regulering.
Derfor er EU-indsatsen for at forenkle regler og lette administrative byrder et vigtigt led i
regeringens samlede indsats for enklere regler.
Regeringen har løbende fokus på at forenkle EU-regulering, der er unødigt byrdefuld.
Regeringen modtog i oktober 2014 28 forslag til forenkling af EU-regulering fra
Virksomhedsforum for enklere regler. Regeringen vil arbejde for, at 25 af disse forslag
gennemføres. Forslagene vedrører bl.a. oprettelse af ét kontaktpunkt i alle
medlemslande for virksomheder, der ønsker at få adgang til markeder i andre
medlemslande og indførsel af generelle one-stop-shops for momsregistreringer, så
virksomheder kan nøjes med at være momsregistreret i hjemlandet. Regeringen vil
arbejde aktivt på EU-niveau for, at Kommissionen tager initiativ til at forenkle de
relevante EU-retsakter. Regeringen har også tidligere modtaget forslag fra
Virksomhedsforum, som regeringen arbejder for i EU.
Udover Virksomhedsforums forslag til forenkling af EU-regulering arbejder regeringen
også på eget initiativ for forenkling af byrdefuld EU-regulering. I 2014 har regeringen
bl.a. arbejdet for administrative lettelser på kvoteområdet for luftfartsoperatører gennem
reduktion af kravene til indberetning og dokumentation. Med en ny forordning fra foråret
2014 er kvotedirektivet ændret, hvilket bl.a. har resulteret i, at alle operatører fritages fra
at indrapportere og verificere størsteparten af deres emissioner, samt købe og returnere
kvoter herfor, i en midlertidig fire-årig periode. Med forordningen oplevede operatørerne
allerede i 2014 en lettelse i de administrative byrder.
Derudover har regeringen i 2014 arbejdet på at få reguleringen for en række produkter
tilpasset til de retlige rammer i den såkaldte ’varepakke’ fra 2008, herunder til reglerne
om fælles rammer for markedsføring af produkter. Tilpasning til varepakken vil betyde, at
danske virksomheder, herunder både producenter, importører og distributører, i
fremtiden kun skal forholde sig til kravene i forordningen om personlige værnemidler i
stedet for de mange forskellige nationale gennemførelsesforanstaltninger i EU’s
medlemslande. Gennem mere ensartede og forenklede regler vil virksomhederne
hurtigere og lettere kunne få overblik over de relevante krav til deres produkter.
For at fremme mulighederne for at forenkle byrdefuld EU-regulering arbejder regeringen
samtidig for, at Kommissionen forpligtes til at svare på forenklingsforslag, som
medlemsstaterne indsamler blandt virksomheder, efter et ”følg eller forklar”-princip.
Derudover arbejder regeringen særligt for at gøre europæisk lovgivning digitaliserings-
parat blandt andet ved, at der i Kommissionens konsekvensanalyser skal tages højde for
eventuelle digitale aspekter af ny lovgivning.
Begge disse danske prioriteter fra regeringens publikation ”Danmark i Europa – 30 veje
til et bedre indre marked” blev afspejlet i de rådskonklusioner, som EU’s medlemslande
blev enige om i december 2014. Derudover opfordrede medlemslandene Kommissionen
til at fastsætte reduktionsmål i de mest bebyrdede sektorer og til at styrke kvaliteten og
anvendelsen af konsekvensvurderingerne af ny EU-lovgivning. Det er endvidere dansk
holdning, at indsatsen ikke må kompromittere de grundlæggende beskyttelsesniveauer
for arbejdstagere, miljø, sundhed og forbrugere. Der var bred enighed blandt de øvrige
medlemslande om at bekræfte dette i rådskonklusionerne i december 2014.
Danmark støtter endvidere op om Kommissionens regelforenklingsprogram REFIT.
Kommission offentliggjorde i juni 2014 en meddelelse om status og fremtidige initiativer
for regelforenklingsprogrammet REFIT. Meddelelsen var ledsaget af den første udgave
af REFIT-Resultattavlen, som indeholder en opgørelse over initiativer i REFIT-
programmet. Blandt Kommissionens forenklingsinitiativer var bl.a. reduktion af unødige
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
byrder i lovgivningen om erhvervsstatistikker, en udvidelse af one-stop-shop på
momsområdet samt igangsættelse af analyser af lovgivningsområder med henblik på at
identificere unødige byrder. Derudover vil Kommissionen forbedre sine
konsekvensanalyser af ny lovgivning for derved at begrænse nye byrder samt forbedre
processerne for høringer af interessenter og for evalueringer af lovgivningens effekter.
Regeringen arbejder for at holde Kommissionen op på at fremlægge resultater af de
initiativer, der er fremlagt i REFIT-programmet.
I november 2014 tiltrådte den nye EU-Kommission. I den nye Kommissions
arbejdsprogram er bedre regulering sat højt på dagsordenen, hvilket understreges af, at
Kommissionens første-næstformand Frans Timmermanns har fået ansvaret for
indsatsen for bedre regulering. Regeringen finder det positivt, at den nye Kommission
vægter indsatsen for regelforenkling højt.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Redegørelse om erhvervs-livet
og regu-leringen 2014
Publikationen kan også hentes på Erhvervs- og
Vækstministeriets hjemmeside: www.evm.dk
Erhvervs- og Vækstministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf 3392 3350
[email protected]
www.evm.dk
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512216_0019.png
Erhvervs- og Vækstministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 33 92 33 50
[email protected]