Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 178
Offentligt
1507412_0001.png
VÆRKTØJSKASSE FOR BEHANDLING AF EU-SAGER
13. marts 2015
Værktøjskasse for fagudvalgenes behandling af EU-sager
Fagudvalgene har en række redskaber, når de skal behandle en EU-sag.
Redskaberne kan fungere hver for sig eller i kombination på udvalgte sager
af politisk betydning for Danmark.
Tiltag der retter sig mod Kommissionen
Politisk dialog
Udvalget kan i samarbejde med Europaudvalget sende en politisk udtalelse
om forslagets indhold til den relevante kommissær for at fremme udvalgets
position. Udtalelsen kan f.eks. gøre den relevante kommissær opmærksom
på særlige danske problemstillinger i det fremsatte forslag og fremhæve
positive eller negative aspekter af forslaget.
Sende en delegation til Bruxelles
Udvalget kan alene eller i samarbejde med Europaudvalget sende en gruppe
medlemmer til Bruxelles for at præsentere udvalgets positioner overfor rele-
vante aktører, det kunne være kommissærer, disses kabinetchefer, ordførere
på sagen i Europa-Parlamentet eller danske medlemmer af Europa-
Parlamentet.
Invitere en kommissær til Folketinget
Udvalget kan invitere en kommissær til Danmark for at debattere en given
sag og præsentere kommissæren for danske synspunkter. Kommissæren vil
kunne informere om forslaget og tage de danske vinkler med i den videre
beslutningsproces, idet Kommissionen er til stede ved forhandlinger mellem
Rådet og Parlamentet.
Skriftlige spørgsmål til Kommissionen
Et flertal i udvalget kan stille den relevante kommissær skriftlige spørgsmål
om et lovforslag med henblik på at få faktuel viden om sagen, at få uddybet
Kommissionens hensigt med forslaget eller for at sætte fokus på sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Teknisk gennemgang ved Kommissionen
Udvalget kan bede Kommissionen om en teknisk gennemgang af et givent
lovforslag med det formål at få nærmere kendskab til forslaget og dets kon-
sekvenser for Danmark.
Nærhedstjek
Udvalget kan undersøge om et givent forslag overholder nærhedsprincippet
(subsidiaritet). Det indebærer en vurdering af, hvorvidt forslagets formål bed-
re kan opfyldes ved at lovgive på nationalt, regionalt eller lokalt niveau. Fol-
ketingets EU-konsulent udarbejder en note til brug herfor. I tilfælde af at
udvalget finder, at nærhedsprincippet ikke er overholdt, sender udvalget
sammen med Europaudvalget en begrundet udtalelse til Kommissionen.
Tiltag der retter sig mod den danske regering
Samråd med ministeren
Udvalget kan kalde den relevante minister i samråd med henblik på en poli-
tisk meningsudveksling.
Forespørgselsdebat i Salen
Udvalget kan rejse en forespørgselsdebat i Salen med henblik på en politisk
meningsudveksling.
Teknisk gennemgang ved ministeriet
Udvalget kan bede den relevante minister om en teknisk gennemgang af et
givent lovforslag fra Kommissionen med det formål at få kendskab til det
faktuelle indhold i forslaget.
Skriftlige spørgsmål til regeringen
Udvalget kan stille den relevante minister skriftlige spørgsmål om et givent
lovforslag med henblik på at få faktuel viden om sagen eller få uddybet rege-
ringens holdning til forslaget.
Andre tiltag
Invitere medlemmer af Europa-Parlamentet til Folketinget
Udvalget kan invitere enten danske medlemmer af Europa-Parlamentet eller
Parlamentets ordfører og skyggeordfører på en sag for at få en politisk drøf-
telse af forslaget og gøre opmærksom på særlige danske vikler i sagen.
Tovholder eller arbejdsgruppe
Udvalget kan udpege en tovholder eller en ad hoc arbejdsgruppe, som går i
dybden med forslaget, er kontaktperson i forhold til pressen, interesseorga-
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nisationer, EU-institutioner, Europaudvalget, ministeren, m.fl., og som even-
tuelt udarbejder en rapport eller beretning om sagen på udvalgets vegne.
Skriftlig indstilling til Europaudvalget
Udvalget kan redegøre for sine holdninger til et givent forslag i en skriftlig
indstilling og dermed klæde Europaudvalget på til mandatafgivning.
Yderligere information
Udvalget kan bede Folketingets EU-konsulenter om et mundtligt eller kort
skriftligt oplæg om sagen. Det kan være om parallelle debatter i andre lande,
processen for forslagets vedtagelse, juridiske eller politiske aspekter.
Ekspertmøder eller høringer
Udvalget kan indkalde til en åben høring eller et lukket ekspertmøde for at få
sagen grundigt belyst og dermed blive klogere på forslaget og dets konse-
kvenser.
3/3