Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 177
Offentligt
1507073_0001.png
13. marts 2015
Evaluering af faktureringsreglerne i markedsføringsloven
Baggrund
Den 1. juli 2010 trådte lov nr. 719 af 25. juni 2010 om ændring af lov
om markedsføring i kraft. Med lovændringen blev der bl.a. ophævet en
række faktureringsbekendtgørelser til fordel for en generel pligt i mar-
kedsføringslovens § 13 for erhvervsdrivende til at udstede en faktura til
forbrugere for tjenesteydelser udført efter regning.
Ifølge betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20. maj 2010 skulle
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med bidrag fra en nedsat følgegrup-
pe bestående af Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Byggeri og Håndværksrådet evaluere de ændrede faktureringsregler et år
efter lovændringens ikrafttræden, dvs. den 1. juli 2011.
Følgegruppen mødtes første gang i januar 2011. Medio 2011 indstillede
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter aftale med en samlet følge-
gruppe, at evalueringen skulle udskydes, da erfaringerne med brugen af
reglerne var så begrænsede, at evalueringen ikke ville give et retvisende
billede. Indstillingen blev godkendt af den daværende minister.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretog i september 2012 og igen i
november 2013 en skriftlig høring af følgegruppen med henblik på at
undersøge, om der var grundlag for en evaluering af bestemmelsen. Beg-
ge gange meldte en samlet følgegruppe tilbage, at de fortsat mente, at det
var for tidligt at evaluere bestemmelsen, da der stadig ikke var de store
erfaringer med brug af reglerne.
Ministeren godkendte derfor i december 2013, at evalueringen af fakture-
ringsreglerne i markedsføringsloven skulle udskydes til ultimo 2014.
Gennemførelse af evalueringen
For bedst muligt at kunne vurdere de administrative konsekvenser for
erhvervslivet samt betydningen af fakturaer i forbindelse med eventuelle
klagesager mellem forbrugere og erhvervsdrivende, har Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen bedt følgegruppen forholde sig til følgende spørgsmål:
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507073_0002.png
1. Har der for medlemmerne i jeres organisationer været admini-
strative konsekvenser forbundet med reglerne?
2. Hvad er de erhvervsdrivendes erfaringer med, at de på forbruge-
rens begæring i særlige situationer skal gives yderligere oplys-
ninger, som sætter forbrugeren i stand til at kontrollere prisen
for de varer og tjenesteydelser, der indgår i en ydelse?
3. Har de erhvervsdrivende oplevet ændringer i forhold til behand-
lingen af eventuelle klager ved forbrugerklagenævnet?
Følgegruppens evaluering
Fire ud af de fem repræsenterede organisationer i følgegruppen har haft
kommentarer til høringen. Dansk Industri har anført, at de ikke har kom-
mentarer.
Ad spørgsmål 1 og 2:
Håndværksrådet
anfører, at de ikke siden ændringen af faktureringsreg-
lerne har modtaget henvendelser om fakturering fra medlemsvirksomhe-
derne eller deres organisationer. Det anføres, at virksomhederne gør, som
de altid har gjort ved fakturering af regningsarbejde.
Dansk Erhverv
anfører, at deres medlemmer ligeledes fortsat har udfor-
met fakturaer efter de regler, der var gældende før den 1. juli 2010. Med-
lemmerne har dermed givet langt flere oplysninger end de lovpligtige
oplysninger efter § 13, stk. 4, hvorefter erhvervsdrivende, der udfører
regningsarbejde, pålægges en generel pligt til at oplyse om timepris,
timeforbrug, og materialeforbrug. Dansk Erhverv oplyser, at medlem-
mernes mål har været at sikre fyldestgørende fakturaer og eliminere be-
hovet for, at forbrugerne vender tilbage efter et køb og beder om flere
oplysninger.
Dansk Erhverv
vurderer, at de administrative konsekvenser for deres
medlemmer har været begrænsede i og med, at medlemmerne har valgt
ikke at benytte de nye lempeligere regler for fakturering. Det anføres vi-
dere, at forbrugerne derfor ikke har haft behov for at kræve yderligere
oplysninger. Af denne grund finder Dansk Erhverv, at markedsføringslo-
vens § 13, stk. 6, hvorefter den erhvervsdrivende på forbrugerens begæ-
ring i særlige situationer skal give yderligere oplysninger, som sætter
forbrugeren i stand til at kontrollere prisen, er overflødig og udgør en
administrativ byrde for de erhvervsdrivende, da de skal afsætte ressourcer
til løbende at kunne besvare eventuelle begæringer fra forbrugere.
Dansk Erhverv bemærker,
at de deltager i Udvalg om markedsføringslo-
ven, som er nedsat af regeringen, og at de i forbindelse hermed vil fore-
slå, at markedsføringslovens § 13, stk. 6, ophæves.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507073_0003.png
Dansk Byggeri
oplyser, at markedsføringslovens § 13 ikke har haft nega-
tive konsekvenser for deres medlemmer, men at den derimod er udtryk
for en lettelse af den administrative byrde, som de tidligere fakturerings-
bekendtgørelser indeholdt.
Dansk Byggeri
anfører endvidere, at det er deres opfattelse, at deres med-
lemmer i mindre grad får henvendelser fra forbrugere, som ønsker oplys-
ninger omkring fakturaen udover de lovpligtige oplysninger.
Forbrugerrådet Tænk
har ikke erfaring med, hvorvidt der for forbrugerne
har været administrative konsekvenser forbundet med reglerne. De er af
den opfattelse, at ændringerne fra 2010 har været positive og medvirken-
de til øget gennemsigtighed for forbrugerne. Det er således Forbrugerrå-
det Tænks indtryk, at muligheden for at kræve yderligere oplysninger er
blevet anvendt i praksis, om end forbrugerne ikke nødvendigvis har kend-
skab til den specifikke juridiske regel, men helt naturligt forudsætter, at
der kan bedes om uddybende oplysninger.
Forbrugerrådet Tænk
anfører videre, at det imidlertid fortsat synes at
være uklart, hvornår der i henhold til § 13, stk. 6, er tale om ”særlige situ-
ationer” som efter loven medfører, at forbrugeren kan kræve yderligere
oplysninger, ligesom det havde været ønskværdigt med en præcisering af,
at forbrugeren også efter at have modtaget regning har denne mulighed.
Ad spørgsmål 3:
Hverken
Dansk Erhverv, Håndværksrådet
eller
Dansk Byggeri
er bekend-
te med sager, hvor forbrugerne har klaget over manglende oplysninger i
fakturaer. Deres medlemmer har således ikke oplevet, at antallet af sager
over manglende oplysninger i fakturaer er steget efter ændringen af reg-
lerne, ligesom de i øvrigt ikke har oplevet ændringer i forhold til behand-
lingen af eventuelle klager, hverken ved forbrugerklagenævnet eller ved
Håndværkets Ankenævn.
Dansk Erhverv
vurderer, at årsagen hertil skyldes, at langt de fleste er-
hvervsdrivende fortsat laver mere detaljerede fakturaer end markedsfø-
ringsloven foreskriver.
Forbrugerrådet Tænk
har ikke erfaring med, hvorvidt de erhvervsdriven-
de har oplevet ændringer i forhold til behandlingen af eventuelle klager
ved forbrugerklagenævnet. De bemærker, at ændringen af fakturerings-
reglerne er ”et skridt i den rigtige retning”, men at reglerne ikke findes at
være tilstrækkelige. Det er således Forbrugerrådets opfattelse, at der fort-
sat er behov for en revidering af reglerne med henblik på at øge prisgen-
nemsigtigheden for forbrugerne på et obligatorisk niveau, herunder for-
enkle reglerne i § 13 og indføre en højere grad af ”teknologineutralitet”
på området.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Konklusion
På baggrund af evalueringen forekommer det bemærkelsesværdigt, at
Dansk Erhvervs medlemmer på den ene side ikke bruger de nye lempeli-
gere regler for fakturering for at undgå, at forbrugerne vender tilbage
efter yderligere oplysninger, mens Dansk Byggeris medlemmer på den
anden side oplever de nye faktureringsregler som en administrativ lettel-
se, og at deres medlemmer kun i mindre grad får henvendelser fra forbru-
gere, som ønsker oplysninger udover de lovpligtige oplysninger.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at evalueringens resultater
ikke på nuværende tidspunkt giver grund til at revidere faktureringsreg-
lerne i markedsføringsloven. Det vurderes samtidig, at følgegruppens
evaluering af faktureringsreglerne bør indgå i det arbejde, som foregår i
regi af Udvalg om markedsføringsloven, som erhvervs- og vækstministe-
ren har nedsat den 6. januar 2015.
Udvalget har til opgave at give markedsføringsloven et eftersyn, så det
sikres, at loven:
understøtter gode og ensartede forbrugerforhold i lyset af den tek-
nologiske udvikling inden for kommerciel kommunikation
er enkel og overskuelig og ikke pålægger erhvervslivet unødven-
dige byrder
understøtter velfungerende markeder og effektiv konkurrence
er i overensstemmelse med EU-reglerne på markedsføringsområ-
det
Udvalget skal aflevere sine anbefalinger, herunder et udkast til ny mar-
kedsføringslov, til erhvervs- og vækstministeren primo 2016.
4