Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 175
Offentligt
1507023_0001.png
Europaudvalget og Erhvervsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
13. marts 2015
Status på EU’s store investeringsplan
EU’s store europæiske investeringsplan, der skal generere mindst 315 mia.
euro fra private og offentlige investorer inden for de næste tre år, er i fulde
omdrejninger
1
. Kommissionen lægger op til, at planen skal kunne træde i kraft
til sommer, så Rådet og Europa-Parlamentet er i fuld gang med at forhandle
den nødvendige EU-lovgivning på plads.
EU-landenes økonomi og finansministre nåede således allerede på økofin-
rådsmødet den 10. marts til politisk enighed om et af planens væsentligste
punkter, den ”europæiske fond for strategiske investeringer (EFSI)”. Sagen
skal herefter forhandles med Europa-Parlamentet, inden den kan vedtages
endeligt til sommer.
Hvorfor en investeringsplan?
Når investeringsplanen, ifølge Kommissionen, er nødvendig, skyldes det bl.a.,
at EU-landenes offentlige budgetter er under alvorligt pres. EU-landenes
gældsniveau er ifølge Kommissionen steget fra 60 pct. af vores BNP til 90 af
vores BNP, samtidig med at de offentlige udgifter udgør tæt på 50 pct. af EU’s
samlede BNP.
Hertil kommer ifølge Kommissionen, at Europa står over for et alvorligt inve-
steringsefterslæb i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med.
Kommissionen taler ligefrem om en investeringsfælde, hvor investorer på den
1
Meddelelse fra Kommissionen om en investeringsplan for Europa - Kom(2014)903 af 26. no-
vember 2014.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507023_0002.png
ene side hævder, at det er attraktivt at investere i Europa, mens man på den
anden side kan konstatere, at investeringsniveauet i EU er faldet med 15 pct. i
forhold til tiden før finanskrisen
2
.
Ifølge Kommissionen er der dog ikke mangel på likviditet i Europa. Det, der
mangler, er tillid hos virksomhederne. Der er derfor behov for en investerings-
plan, som er både ambitiøs og realistisk.
Hvad er der i pakken?
Kommissionens plan skal løse investeringsproblemet gennem tre forskellige
tiltag:
En Europæisk fond for strategiske investeringer (EFSI)
Opbygning af en portefølje af gode rentable investeringsprojekter af eu-
ropæisk betydning (project pipelines) med bedre information til offentlige
og private investorer om disse projekter.
Handlingsplan for bedre investeringsklima i Europa: forenkling af lovgiv-
ning inden for især den finansielle sektor, som kan skabe større forudsi-
gelighed bl.a. ved at fjerne hindringer for investeringer på tværs af Eu-
ropa (skabelsen af en såkaldt kapitalmarkedsunion).
Den europæiske fond for strategiske investeringer
For det første skal der oprettes en ”Europæisk fond for strategiske investerin-
ger”, som garanteres gennem offentlige midler fra EU og EIB. Fonden skal
sikre adgang til risikovillig kapital til mere langsigtede investeringer samt til
små og mellemstore virksomheder og såkaldte midcap-selskaber
3
. Fonden
skal ifølge Kommissionen kunne mobilisere over 315 mia. euro i ekstra finan-
siering over en treårig periode fra især private investorer.
Pengene skal skaffes på baggrund af offentlige garantier fra EU og den Euro-
pæiske Investeringsbank på henholdsvis 16 og 5 mia.
4
Tanken er så, at disse
21 mia. i offentlige garantier skal kunne geare 15 gange så meget privat kapi-
tal (21 mia. euro x 15 = 315 mia. euro)
5
.
2
I nogle lande er faldet i investeringer endda lang værre. Dette gælder især Italien (25pct), Por-
tugal (36pct), Spanien (38pct), Irland (39pct) og Grækenland (64pct).
3
Ifølge Kommissionen er midcap-selskaber virksomheder med mellem 250 og 3000 ansatte.
4
Ifølge Kommissionens forslag hentes de 8 mia. euro fra EU’s budget fra Horisont 2020 (3.3 mia.
euro), Connecting Europe faciliteten (2.7 mia. euro) og fra budgetmargenen (2 mia. euro).
5
Ifølge Kommissionen skønnes den nye fond at få en samlet multiplikatoreffekt på 1:15 i reelle
investeringer i realøkonomien. Til sammenligning nævner Kommissionen, at EIB’s kapitalfor-
øgelse i 2012 blev vurderet at have en multiplikatoreffekt på 1:18 og EU’s nuværende lånega-
ranti for SMV’er inden for COSME-programmet giver hver milliard euro i finansiering på samme
måde mindst 20 mia. euro i kapital til SMV’er (1:20 i multiplikatoreffekt)
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507023_0003.png
Kommissionen har dog samtidig appelleret til EU-landene og private investo-
rer om også at bidrage til fonden for at sætte ekstra skub i de private investe-
ringer. Kommissionen lokker bl.a. medlemsstaterne med, at deres eventuelle
bidrag til fonden ikke vil blive medregnet, når Kommissionen opgør EU-
landenes offentlige underskud under Stabilitets- og vækstpagten. Følgende
fire lande allerede erklæret sig villige til at bidrage til fonden: Italien (8 mia.
euro), Tyskland (8 mia. euro), Frankrig (8 mia. euro) og Spanien (1,5 mia.
euro).
Ifølge Kommissionen skal planen mobilisere investeringer i form af privat risi-
kovillig kapital, som kan investeres i rentable investeringsprojekter, som ellers
ikke ville være blevet til noget og som har en højere risikoprofil end den dem,
som EIB normalt finansierer. Pengene fra fonden skal ikke på forhånd forde-
les til projekter efter geografiske eller tematiske kriterier, men skal alene ud-
vælges på baggrund af deres merværdi. Beslutningerne om, hvilke projekter
der skal have støtte fra Investeringsfonden træffes af fondens bestyrelse og
en uafhængig investeringskomite.
Ledelsen i den europæiske investeringsfond (EFSI)
EFSI skal ledes af en bestyrelse (steering board), som bl.a. skal fastlægge retningslin-
jerne for fondens risikoprofil, samt hvilke nærmere kriterier der skal afgøre, hvilke
projekter der skal have støtte fra EFSI. Ifølge Kommissionens forslag skal Kommissio-
nen og alle direkte bidragsydere til fonden have plads i bestyrelsen, og deres stem-
meandele skal fastsættes efter størrelsen af deres bidrag. Rådet foreslår dog med sin
politiske aftale fra den 10. marts, at bestyrelsen kun sammensættes af repræsentanter
fra Kommissionen og EIB for at sikre uvildig ledelse af fonden.
EFSI skal desuden have en uafhængig
investeringskomité
(Investment Committee),
som sammensættes af 8 eksperter på området. Investeringskomiten skal bl.a. stå for
udvælgelsen af, hvilke projekter, der skal modtage støtte fra EFSI.
Fondens midler vil især være rettet mod projekter, der har større samfunds-
mæssig og økonomisk værdi. Den nye fond skal navnlig støtte strategiske
investeringer af betydning for Europa inden for infrastruktur. Kommissionen
forudser, at 240 mia. euro af fondens midler målrettes langsigtede investerin-
ger i bredbånds- og energinet samt transportinfrastruktur, uddannelse, forsk-
ning, miljø, innovation og energi og energieffektivitet. De resterende 75. mia.
euro ventes afsat til investeringer i små og mellemstore virksomheder og de
såkaldte midcap-selskaber.
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507023_0004.png
Kommissionen fremlagde den 13. januar 2015 sit forslag til lovgivning om
oprettelsen af den europæiske investeringsfond
6
. Og allerede den 10. marts
nåede EU-landenes økonomi og finansministre til politisk enighed om forsla-
get på et økofinrådsmøde. Sagen skal herefter forhandles med Europa-
Parlamentet, inden den kan vedtages endeligt til sommer.
Europa-Parlamentet forventes dog først at afslutte sin udvalgsbehandling af
forslaget den 20. april. Parlamentets Budgetvalg og Udvalget for Økonomi og
Valuta (ECON), offentliggjorde den 12. marts et fælles udkast til betænkning
om EFSI. S&D-gruppens forhandlere krævede i den forbindelse bl.a., at Par-
lamentet bliver inddraget i kontrollen med fordelingen af fondsmidlerne, samt
at EU’s økonomiske garanti til EFSI ikke må have negative budgetmæssige
konsekvenser for Horisont 2020-programmet eller på planlagte infrastruktur-
projekter under Connecting Europe faciliteten.
Opbygning af portefølje af gode rentable investeringsprojekter
For det andet skal EU opbygge en portefølje af gode rentable investeringspro-
jekter og sørge for, at investorer kan få let adgang til information om disse
projekter via en særlig hjemmeside. Kommissionen foreslår derfor, at der
oprettes lister over sådanne investeringsprojekter af europæisk betydning –
såkaldte ”project pipelines”.
Medlemsstaterne sendte i efteråret deres forslag til projekter til en særlig task-
force
7
for investeringer, der blev oprettet med henblik på at bistå med udpeg-
ningen af infrastrukturprojekter, som kan indgå i Kommissionens investe-
ringsplan. Task-forcen identificerede i december 2014 2.000 potentielle infra-
strukturprojekter til en samlet værdi på 1.300 mia. euro.
Ingen af de 2.000 projekter er dog automatisk garanteret finansiering fra fon-
den. Ethvert projekt udpeget af taskforcen skal gennem en grundig screening
i Kommissionen og dens uafhængige rådgiver. Listen udelukker heller ikke, at
andre projekter, når som helst kan tages med.
Kommissionen foreslår derudover, at EU opretter et ”centralt kontaktpunkt”,
som potentielle investorer kan kontakte, hvis de har brug for f.eks. teknisk
bistand eller investeringsrådgivning i forbindelse med konkrete projekter.
Bedre regulering
6
7
Kom(2015)0010 af 13. januar 2015.
I task forcen sidder bl.a. tidligere dansk næstformand i Europa-Kommissionen, Henning Chri-
stophersen, den italienske økonomiprofessor, Carlo Secchi og Kurt Bodewik, som er tidligere
tysk transportminister og formand for Forbundsdagens europaudvalg.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507023_0005.png
For det tredje lægger Kommissionen op til, at EU skal
forbedre investe-
ringsklimaet i Europa.
Det skal ske gennem bedre regulering, som sikrer større forudsigelighed for
investorer ved bl.a. at fjerne barrierer for investeringer på det indre marked.
Det gælder – f.eks. administrative byrder, som i særlig grad er problematisk
for små og mellemstore virksomheder. Kommissionen peger her bl.a. på EU’s
indsats i det såkaldte REFIT-program for bedre regulering. Kommissionen
nævner også, at EU-landene skal sikre en effektiv anvendelse af de nationale
budgetter, mere effektive skattesystemer og højere kvalitet i den offentlige
forvaltning.
Kommissionen vil derudover finde nye kilder til langsigtet finansiering - herun-
der oprettelsen af en kapitalmarkedsunion, som kan sikre et mere varieret
udbud af finansiering for SMV’er og langsigtede projekter end bankfinansie-
ring
8
. Kommissionen planlæger at udarbejde en handlingsplan for gennemfø-
relsen af en fuldt operationel kapitalmarkedsunion senest i 2019
.
Hvad skal der ske nu?
-
-
-
-
-
Januar 2015: Kommissionen fremægger forslag til forordning om op-
rettelsen af investeringsfonden (EFSI).
Marts-juli 2015: Forhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet
om Investeringsfonden.
Medio 2015: Investeringsfonden (EFSI) er operationel.
Medio 2015: EU har oprettet en portefølje af gode rentable investe-
ringsprojekter af europæisk betydning (project pipelines).
Medio 2015: EU opretter en særlig hjemmeside, som gør det muligt
løbende at følge investeringsplanens fremskridt.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(3695)
8
Kommissionen fremlagde den 18. februar en grønbog om oprettelsen af en såkaldt kapitalmar-
kedsunion – Kom(2015)0063.
5/5