Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 167
Offentligt
1503301_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til ECOFIN 10. marts 2015
1.
Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer
-
Generel indstilling
KOM(2014)903, KOM(2015)10
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet, Er-
hvervs- og Vækstministeriet og Finansministeriet
Implementeringen af det styrkede banksamarbejde
- Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Bidrag til Det Europæiske Råd 19.-20. marts 2015: landespecifik-
ke økonomiske analyser og de overordnede økonomisk-politiske
retningslinjer (BEPG)
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Proceduren for makroøkonomiske ubalancer
- Udveksling af synspunkter
KOM(2014)904
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Portugals førtidsindfrielse af IMF-lån
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 10.
marts 2015, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt
rådsmøde med henblik på vedtagelse.
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Side 2
Sagsnr.
2015 - 1583
2.
Doknr.
211998
Dato
04-03-2014
Side 9
3.
4.
5.
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503301_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en
europæisk fond for strategiske investeringer
KOM(2014) 903, KOM(2015)10
Resumé
Formandskabet ventes på ECOFIN d. 10. marts 2015 at søge at nå en generel indstil-
ling om forslaget til forordning om en ny europæisk strategisk investeringsfond (EFSI).
Herefter vil forhandlingerne med Europa-Parlamentet kunne indledes. Regeringen
støtter generelt kompromisforslaget, som imødekommer en række væsentlige danske
prioriteter.
Sagen er beskrevet i et prioriteret uddrag. Der henvises også til samlenotat forelagt
Folketingets Europaudvalg, senest ifm. ECOFIN d. 27. januar og 17. februar 2015.
Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 13. januar 2015 et forslag om oprettelsen af en ny euro-
pæisk strategisk investeringsfond (European Fund for Strategic Investments – EFSI).
Udover EFSI indebærer Kommissionens forslag også etableringen af et investerings-
rådgivningsorgan (EIAH) samt etablering af en portefølje af investeringsprojekter på
EU-niveau til generel information for investorer om projekter (’project pipeline’).
EFSI skal ifølge forslaget fremme investeringerne i EU og virksomheders adgang til
finansiering. EFSI skal målrettes projekter, som kan levere stor merværdi i form af
jobskabelse og vækst i EU. Rådet og Europa-Parlamentet sigter på at nå til enighed
om EFSI i juni i år, så EFSI kan få effekt i midten af i år.
Sigtet med EFSI er at mobilisere op til 315 mia. euro i nye investeringer i 2015-17 via
garantier på 21 mia. euro, heraf 16 mia. euro fra EU-budgettet og 5 mia. euro fra EIB.
EFSI skal på denne måde være en risikobærende kapacitet for EIB, så private inve-
storer kan tiltrækkes og det samlede investeringsomfang på 315 mia. euro kan nås.
ECOFIN d. 10. marts 2015
Siden forslagets fremsættelse er der pågået politiske og tekniske drøftelser. Formand-
skabet fremlagde umiddelbart efter drøftelsen på ECOFIN d. 17. februar 2015 et kom-
promisforslag på baggrund af Kommissionens forslag. Formandskabet lægger op til,
at ECOFIN d. 10. marts 2015 når til enighed om en generel indstilling. Herefter vil
forhandlinger med Europa-Parlamentet kunne indledes.
Indhold
Formandskabets kompromisforslag fastholder generelt Kommissionens forslag til for-
ordning. Nedenfor er beskrevet de centrale elementer i Kommissionens forslag og
kompromisforslaget fsva. disse elementer. De centrale elementer i forslaget vedrører:
Etablering af EFSI
En EFSI-aftale til indgåelse mellem Kommissionen og EIB
Ledelse (governance) af EFSI
Kriterier for udvælgelse af projekter under EFSI
EU-garantien til EIB til finansiering af EFSI
Oprettelsen af en EU-garantifond
Anvendelse af EU’s budget til finansiering af EFSI
EFSI’ levetid og genopfyldning af EU-garantien
Etablering af et nyt investeringsrådgivningsorgan (EIAH)
Etablering af en portefølje af investeringsprojekter på EU-niveau til generel in-
formation for investorer (EU ’project pipeline’)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503301_0003.png
Politisk kontrol og rapportering
Etablering af EFSI
Kommissionens forslag indebærer, at EFSI etableres som en integreret men klart
adskilt del i EIB. Dette er fastholdt i kompromisforslaget.
EFSI-aftalen til indgåelse mellem Kommissionen og EIB
Specifikke, ikke-essentielle og afgrænsede bestemmelser vedr. EFSI foreslås udmøn-
tet i en særskilt EFSI-aftale mellem Kommissionen og EIB. Sammenlignet med Kom-
missionens forslag præciserer og afgrænser kompromisforslaget i højere grad de be-
stemmelser, som skal indeholdes i EFSI-aftalen.
Ifølge kompromisforslaget vil EFSI-aftalen skulle præcisere følgende:
Bestemmelser vedr. etableringen af EFSI i regi af EIB såvel som størrelsen
og betingelserne for det finansielle bidrag ydet af EIB til EFSI, jf. ovenfor.
Prisfastsættelsen (fastsættelse af rentevilkår mv.) ifm. EU-garantien til EIB vil
skulle være i overensstemmelse med EIB’s generelle prispolitikker.
Governance-mekanismer vedr. EFSI, som vil skulle være i overensstemmel-
se med statutten for EIB som fastlagt i EU-traktaten. Projekter hvor EFSI’s in-
vesteringskomité har godkendt brug af EU-garantien vil også skulle godken-
des af EIB’s styrende organer.
De nærmere bestemmelser vedr. EU-garantien til EIB, som skal være en
ubetinget, uigenkaldelig, førsteprioritets garanti til EIB. Disse bestemmelser
skal bl.a. indebære, at afkast skal fordeles blandt bidragsydere til EFSI ift.
størrelsen af den risiko, som de hver især påtager sig. Bestemmelserne skal
desuden vedrøre dækningsniveau, aktivering af garantien mv.
Bestemmelser vedr. EFSI’s investeringskomités godkendelse af brug af EU-
garantien for projekter eller til investeringsplatforme og nationale vækstfonde.
Procedurerne for forelæggelse af investeringsforslag for investeringskomité-
en til overvejelse og for godkendelse af brug EU-garantien til projekter.
Bestemmelser vedr. rapportering, overvågning og evaluering af EFSI.
Procedurerne for en ændring af aftalen, som kan finde sted på initiativ af
Kommissionen og EIB og med orientering af Rådet og Europa-Parlamentet.
Det er forventningen, at Kommissionen og EIB vil nå enighed om EFSI-aftalen umid-
delbart efter, at Rådet og Europa-Parlamentet er nået til enighed om EFSI-
forordningen. Kompromisforslaget ventes at lægge op til, at EFSI-aftalen besluttes af
Kommissionen som en delegeret retsakt.
Ledelse (governance) af EFSI
Kommissionens forslag indebærer, at der oprettes en bestyrelse i EFSI (”Steering
Board”), som skal fastlægge retningslinjer for EFSI, bl.a. fondens risikoprofil og de
nærmere kriterier for, hvilke projekter EFSI skal støtte.
Kommissionen foreslår, at direkte bidragsydere tildeles en plads i bestyrelsen, og at
deres stemmeandele afhænger af deres bidrag til EFSI. EU-landene deltager i EFSI
via det fælles EU-bidrag. Kommissionen foreslår, at den får en plads i bestyrelsen
som repræsentant for de fælles EU-institutioner, og at den skal sidde i bestyrelsen
sammen med EIB. Ifølge Kommissionens forslag kan medlemslandene yde direkte
bidrag til EFSI i form af kapitalindskud eller garantier. Andre tredjeparter end med-
lemslandene, fx private investorer og nationale vækstfonde, kan også bidrage direkte
til EFSI.
Kompromisforslaget indebærer, at medlemslandene og andre tredjeparter vil kunne
yde direkte bidrag til EFSI. Kompromisforslaget indebærer imidlertid, at medlemslan-
dene og andre tredjeparter ikke vil kunne opnå plads og stemmer i EFSI’s bestyrelse.
Det vil alene være forbeholdt Kommissionen og EIB. Kommissionen og EIB vil opnå
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503301_0004.png
stemmeandele svarende til hhv. bidraget fra EU-budgettet og EIB, jf. ovenfor. Besty-
relsen vil skulle søge at træffe beslutninger med konsensus.
Udover direkte bidrag kan tredjeparter stille finansiering til rådighed via såkaldte inve-
steringsplatforme. Disse kan fx oprettes på nationalt niveau og fremme investeringer
på fx energiområdet. Landene og andre tredjeparter kan også deltage med finansie-
ring i specifikke investeringsprojekter.
Der nedsættes en investeringskomité, som sammensættes af eksperter på området.
Komitéen udpeges af bestyrelsen og skal bl.a. godkende brug af EU-garantien for
projekter, som opfylder kriterierne for finansiering via EFSI. Der skal desuden udpeges
en direktør, som vil varetage den daglige ledelse af EFSI. Kommissionen foreslår, at
investeringskomitéen består af seks eksperter samt direktøren. Kompromisforslaget
lægger op til, at komitéen skal bestå af otte eksperter i stedet for seks. Det understre-
ges desuden, at komitéens medlemmer skal udføre deres opgaver upartisk, i EFSI’s
interesser og uden påvirkning fra EIB, EU-institutionerne eller medlemslandene.
Kriterier for udvælgelse af projekter under EFSI
Kommissionens forslag lægger op til, at EFSI skal målrettes projekter, som kan give
høj økonomisk og social merværdi. EFSI skal ifølge Kommissionen særligt målrettes
projekter, som kan fremme jobskabelse, langsigtet vækst og konkurrence. EFSI skal
understøtte finansiering af projekter, som er kommercielt og teknisk holdbare. Kom-
missionens forslag lægger op til, at projekter til finansiering vha. EFSI skal udvælges
uafhængigt af deres geografiske placering, og alene på deres kvaliteter.
I fastlæggelsen af sin investeringspolitik vil EFSI’s bestyrelse skulle tage højde for
behovet for at undgå en uforholdsmæssig stor eksponering mod en given sektor eller
geografisk område.
Kommissionens forslag til kriterier for udvælgelse af projekter under EFSI er generelt
fastholdt i kompromisforslaget. Kompromisforslaget præciserer, at EFSI skal under-
støtte projekter, som er konsistente med EU’s politikker, er økonomisk og teknisk
holdbare, leverer merværdi ift. eksisterende institutioner og instrumenter, samt i videst
mulige omfang søger at mobilisere privat kapital.
Kompromisforslaget fastholder og præciserer Kommissionens forslag om, at EFSI skal
fremme investeringer indenfor områderne:
Infrastruktur,
Forskning, udvikling og innovation,
Uddannelse, sundhed og informations- og kommunikationsteknologi (IKT),
Energisektoren, herunder vedvarende energi og energieffektivitet,
Finansiering til virksomheder, herunder SMV’er.
EU-garantien til EIB til finansiering af EFSI
Kommissionens forslag lægger op til, at EU-garantien til EIB ikke på noget tidspunkt
skal udgøre mere end 16 mia. euro. EU-garantien skal dække EIB’s eventuelle tab på
finansierings- og investeringsaktiviteter som led i EFSI. De samlede betalinger fra EU-
budgettet til EIB kan ikke overstige de 16 mia. euro, dvs. EU-budgettets samlede ek-
sponering ift. EFSI/EIB vil være begrænset til 16 mia. euro. Heraf kan højst 2,5 mia.
euro ifølge Kommissionens forslag gå til EIB’s finansiering af Den Europæiske Inve-
steringsfond (EIF) som led i EIB’s finansierings- og investeringsaktiviteter under EFSI.
Disse bestemmelser er fastholdt og gjort klarere i kompromisforslaget.
Kompromisforslaget præciserer, at EU-garantien også vil være til rådighed for EIB til
støtte af investeringsplatforme, som målrettes specifikke sektorer, og nationale vækst-
fonde, som investerer i projekter i overensstemmelse med EFSI-forordningen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503301_0005.png
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag om, at EIB kan aktivere EU-
garantien svarende til højst 1 pct. af EU’s samlede udestående garantiforpligtigelse til
EIB mhp. at få dækket betalinger, som er søgt opkrævet fra fx de virksomheder, som
opnår gavn af EIB’s finansiering- og investeringsaktiviteter under EFSI, men som ikke
modtages af EIB.
Kommissionens forslag lægger op til, at projekter besluttet af EIB fra 1. januar 2015
frem til EFSI-aftalen er underskrevet og EFSI’s nye organisation er på plads, kan blive
omfattet af EU-garantien til EIB under EFSI – efter en konkret vurdering, såfremt de
relevante kriterier herfor er opfyldte. Denne mulighed er fastholdt i kompromisforsla-
get.
Oprettelsen af en EU-garantifond
Kommissionen lægger op til, at EU-garantien til EIB på 16 mia. euro understøttes af
en hensættelse på 8 mia. euro fra EU-budgettet til en EU-garantifond, hvorfra EIB kan
betales i tilfælde af, at EU-garantien til EIB aktiveres. Dvs. garantifondens målniveau
skal ifølge forslaget udgøre 50 pct. af EU-garantiforpligtigelse til EIB.
Kommissionens forslag lægger op til, at Kommissionen – via en delegeret retsakt –
årligt kan op- eller nedjustere garantifondens målniveau på de 8 mia. euro med 10 pct.
af garantifondens målniveau.
I kompromisforslaget er muligheden for Kommissionen for vedtagelse af en delegeret
mhp. ændring af garantifondens målniveau udgået. Kompromisforslaget ventes i ste-
det at lægge op til, at ændringer af garantifondens målniveau på 50 pct. skal besluttes
af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige beslutningsprocedure. Derud-
over fastholdes generelt Kommissionens forslag ift. garantifonden.
Anvendelse af EU’s budget til finansiering af EFSI
Kommissionen foreslår, at de 8 mia. euro til garantifonden finansieres via midler fra
EU-budgetprogrammerne Horizon 2020 (2,7 mia. euro) og Connecting Europa-
faciliteten (3,3 mia. euro) (CEF) samt EU-budgettets margin (2 mia. euro).
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag til finansiering af EFSI.
EFSI’ levetid og genopfyldning af EU-garantien
Kommissionen lægger op til en løbende evaluering af EFSI, men foreslår ingen ud-
løbsdato for EFSI.
Kompromisforslaget lægger derimod op til, at Rådet og Europa-Parlamentet aktivt skal
træffe en ny beslutning efter en uafhængig evaluering samt på forslag fra Kommissio-
nen, om hvorvidt EFSI skal fortsætte efter juni 2020, dvs. en beslutning om hvorvidt
investeringskomitéen under EFSI skal kunne bruge EU-garantien og EIB skal kunne
foretage investerings- og finansieringsaktiviteter under EFSI efter juni 2020. Denne
evaluering skal finde sted tre år efter EFSI er etableret. Der er dermed som udgangs-
punkt ikke lagt op til, at EFSI skal være en permanent konstruktion.
Spørgsmålet om EFSI’s levetid skal ses i sammenhæng med et andet centralt tema,
som er, hvorvidt garantien fra EU-budgettet til EIB skal kunne ”genopfyldes” med lø-
bende afkast på garantien mv. til garantifonden, såfremt EIB påføres tab og garantien
aktiveres. Kompromisforslaget lægger op til, at EU-garantien vil kunne genopfyldes i
fire år efter EFSI-forordningens ikrafttrædelse, hvorefter denne mulighed bortfalder.
Muligheden for at genopfylde garantien ændrer formelt ikke på garantiforpligtigelsen
på 16 mia. euro for EU-budgettet, men indebærer, at den samlede garanti til EIB kan
overstige de 16 mia. euro, når der tages højde for mulige afkast mv. på garantien.
Etablering af et nyt investeringsrådgivningsorgan (EIAH)
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503301_0006.png
Ifølge Kommissionens forslag skal der oprettes et investeringsrådgivningsorgan (Eu-
ropean Investment Advisory Hub – EIAH) i regi af EIB. EIAH skal kunne yde generel
rådgivning vedr. identifikation, forberedelse og udvikling af investeringsprojekter. EU-
budgettet foreslås i Kommissionens forslag – afhængig af behov – at skulle bidrage
med op til 20 mio. euro årligt til finansiering af EIAH.
Oprettelsen af EIAH fastholdes med kompromisforslaget. Kompromisforslaget præci-
serer, at Kommissionen og EIB skal nå til enighed om en aftale, som etablerer og
udmønter de nærmere bestemmelser vedr. EIAH. Det præciseres desuden, at bidra-
get fra EU-budgettet på årligt 20 mio. euro til EIAH er et maksimum. Kompromisfor-
slaget lægger op til, at EIB løbende skal evaluere EIAH.
Etablering af en portefølje af investeringsprojekter på EU-niveau til generel information
for investorer (EU ’project pipeline’)
Kommissionens forslag lægger op til, at Kommissionen, EIB og medlemslandene skal
etablere, opdatere og offentliggøre lister over investeringsprojekter af europæisk be-
tydning (project pipelines). Kompromisforslaget lægger op til, at Kommissionen og EIB
skal oprette en projekt pipeline på EU-niveau. Medlemslandene kan vælge at bidrage
hertil. Kompromisforslaget indebærer derimod ikke en forpligtigelse for medlemslan-
dene til at oprette nationale pipelines. Kompromisforslaget præciserer, at projekt pipe-
lines alene er mhp. at fremme projekters synlighed for investorer, og ikke vil have
sammenhæng med, hvilke projekter der opnår eller ikke opnår finansiering fra EFSI.
Politisk kontrol og rapportering vedr. EFSI
Kompromisforslaget fastholder generelt Kommissionens forslag vedr. politisk kontrol
og rapportering vedr. EFSI.
Kompromisforslaget lægger op til, at Europa-Parlamentet og Rådet kan anmode den
administrerende direktør om at rapportere om EFSI’s virke til disse institutioner. På
anmodning fra Rådet og Europa-Parlamentet vil Kommissionen skulle rapportere om
EFSI-forordningens funktion. Kompromisforslaget fastlægger desuden bestemmelser
vedr. Kommissionens rapportering om situationen for EU-garantifonden.
EIB skal ifølge kompromisforslaget, i samarbejde med EIF hvor relevant, løbende
rapportere til Kommissionen om EIB’s finansierings- og investeringsaktiviteter under
EFSI. EIB skal ligeledes, i samarbejde med EIF hvor relevant, årligt rapportere til Rå-
det og Europa-Parlamentet om EIB’s aktiviteter under EFSI.
Hjemmelsgrundlag
Kommissionens forslag til etablering af EFSI er fremsat med hjemmel artikel 172, 173,
175 stk. 3 og artikel 182, stk. 1 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmå-
de (TEUF). Forslaget skal vedtages af både Europa-Parlamentet og Rådet, jf. den
almindelige EU beslutningsprocedure.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget om etablering af EFSI er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet og at formålet med EFSI, herunder fremme af investeringerne
i EU og virksomheders adgang til finansiering, ikke i tilstrækkelig grad kan nås af med-
lemslandene på egen hånd, men bedre kan nås på EU-niveau.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503301_0007.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets støtter et styrket fokus i EU på at fremme investeringer. Parla-
mentet støtter generelt den af Kommissionen foreslåede investeringsplan. Parlamen-
tet har endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag til EFSI.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Initiativer på EU-niveau til at fremme investeringsaktiviteten i EU, som indebærer an-
vendelse af offentlige midler under EU-budgettet, har statsfinansielle konsekvenser
via det danske EU-bidrag. Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgifterne på EU's bud-
get. Ift. den foreslåede samlede EU-garantiforpligtigelse via EU-budgettet på 16 mia.
euro svarer det til en dansk garantistillelse via EU’s budget på ca. 2,4 mia. kr.
Kommissionens foreslåede investeringsplan, herunder etableringen af EFSI, vil kunne
have statsfinansielle konsekvenser. Potentielle statsfinansielle konsekvenser vil gene-
relt afhænge af finansieringen af EFSI og af de investeringsprojekter og udfaldet her-
af, som iværksættes under EFSI.
Omprioriteringen af midler fra Horizon 2020 og Connecting Europe-faciliteten kan føre
til færre EU-tilskud til danske forsknings- og infrastrukturprojekter, som typisk modta-
ger støtte fra disse to budgetprogrammer. Det er uvist, hvorvidt dette kan modsvares
af nye investeringsprojekter afledt af EFSI.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer til fremme af investeringerne i EU, herunder etablering af EFSI, vil kunne
have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang investeringerne bi-
drager til et højere og mere stabilt niveau af velstand og beskæftigelse. Dette vil for
Danmark imidlertid også afhænge af finansieringen af investeringerne, herunder en
eventuel omprioritering af allerede allokerede EU-midler og virkningerne heraf.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om tiltag til fremme af investeringer i EU er forelagt Folketingets Europaudvalg
forud for ECOFIN d. 14. oktober og d. 9. december 2014. Sagen om Kommissionens
EFSI-forslag blev forelagt forud for ECOFIN d. 27. januar og d. 17. februar 2015.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen støtter investeringsplanen for Europa, herunder etableringen af en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer (EFSI), mhp. at fremme investeringer, vækst,
beskæftigelse og konkurrenceevne i EU.
Regeringen kan generelt støtte kompromisforslaget vedr. EFSI og kan støtte den
enighed i Rådet om formandskabets kompromisforslag, som der er lagt op til.
Regeringen støtter, at EFSI har et klart fokus på at understøtte private investeringer.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503301_0008.png
Regeringen støtter de kriterier for udvælgelse af projekter under EFSI, som kompro-
misforslaget lægger op til, herunder at disse projekter skal være konsistente med EU’s
politikker, er økonomisk og teknisk holdbare, leverer merværdi ift. eksisterende institu-
tioner og instrumenter, samt i videst mulige omfang søger at mobilisere privat kapital.
Regeringen støtter kompromisforslaget om, at Rådet og Europa-Parlamentet efter en
evaluering og et evt. forslag fra Kommissionen, aktivt skal beslutte, om EFSI skal fort-
sætte efter juni 2020. Regeringen kan i den forbindelse også støtte, at EU-garantien til
EIB kan genopfyldes i fire år fra EFSI-forordningens ikrafttrædelse.
Regeringen støtter kompromisforslaget om, at medlemslandene og andre tredjeparter
har mulighed for at yde direkte bidrag til EFSI, men ikke har mulighed for at opnå
plads og stemmer i EFSI’s bestyrelse. Regeringen finder det mest hensigtsmæssigt,
at det alene er Kommissionen og EIB, som sidder i EFSI’s bestyrelse.
Regeringen støtter, at væsentlige elementer vedr. EFSI fastlægges i forordningen,
hvor alle medlemslande deltager i drøftelserne, og præciseres i EFSI-aftalen. Rege-
ringen støtter desuden, at medlemslandene endosserer udkastet til EFSI-aftale, evt.
via en delegeret retsakt.
Regeringen kan støtte kompromisforslaget om, at Horizon 2020 og Connecting Euro-
pa-faciliteten bidrager til finansieringen af EFSI. Dog bemærkes, at finansieringen af
EFSI, herunder via Connecting Europe-faciliteten og Horizon 2020 kan have en række
uhensigtsmæssige konsekvenser. Erfaringer viser, at programmerne er forbundet med
stor EU-merværdi. Regeringen lægger vægt på, at de projekter som finansieres af
EFSI, også er projekter med de formål, som oprindeligt var tiltænkt midlerne. Regerin-
gen er fortsat opmærksom på konsekvenserne af forslaget for de samlede midler i
Connecting Europe-faciliteten og Horizon 2020.
Regeringen støtter etableringen af investeringsrådgivningsorganet (EIAH). Der læg-
ges vægt på, at bidraget til finansiering af EIAH fra EU-budgettet på årligt 20 mio. euro
netop er et maksimum og at udnyttelse af dette loft vil afhænge af behovet. Det støt-
tes, at EIB løbende evaluerer EIAH.
Regeringen støtter, at Kommissionen og EIB opretter og vedligeholder en EU projekt
pipeline mhp. generel information til investorer om projekter. Det støttes, at medlems-
landene kan vælge at bidrage hertil.
Andre landes holdning
Medlemslandene ventes at kunne støtte kompromisforslaget om EFSI. Landene vur-
deres bredt at støtte et fokus på at genoprette investeringsniveauet i EU.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503301_0009.png
Dagsordenspunkt 2: Implementering af det styrkede banksamarbejde
KOM-nr. foreligger ikke.
Resumé
Kommissionen og evt. ECB ventes på det kommende ECOFIN at orientere om status
for det styrkede banksamarbejde.
Orienteringen ventes især at dreje sig om status for etableringen af den fælles afvik-
lingsinstans, status for ratifikationen af den mellemstatslige aftale om den fælles afvik-
lingsfond samt status for national implementering af direktivet om genopretning og
afvikling af nødlidende kreditinstitutter (BRRD).
Der er ikke lagt op til substansdrøftelser eller nærmere beslutninger herom på ECO-
FIN.
Baggrund og indhold
Den fælles tilsynsmekanisme er aktiveret pr. 4. november 2014. Dette skete efter
gennemførelsen af en omfattende sundhedsvurdering af de største kreditinstitutter i
de deltagende lande.
Den fælles afviklingsmekanisme er aktuelt under opbygning. Rådet har udpeget de
fem faste medlemmer af bestyrelsen i den fælles afviklingsinstans, som ventes at
indtræde i deres position fra marts. Afviklingsinstansen vil først kunne anvende afvik-
lingsværktøjerne og den sektorfinansierede afviklingsfond fra 1. januar 2016. Indtil da
vil afviklingsinstansen påbegynde krisehåndteringsplanlægning for institutterne i de
deltagende lande (herunder udarbejdelse af afviklingsplaner).
Etableringen af den fælles afviklingsfond forudsætter national ratifikation af den mel-
lemstatslige aftale herom i de lande, der deltager i det styrkede banksamarbejde. Kun
få lande har imidlertid endnu ratificeret den mellemstatslige aftale.
Den fælles afviklingsmekanisme bygger på regelsættet fra direktiv om genopretning
og afvikling af nødlidende kreditinstitutter (BRRD), herunder de nationale afviklings-
myndigheder, som hvert land skal etablere i medfør af direktivet, og som skal være
repræsenterede i afviklingsinstansen. Fristen for national implementering af BRRD var
1. januar 2015, men kun få lande har nået dette, herunder etableret deres nationale
afviklingsmyndigheder.
I Danmark blev to lovforslag om implementering af BRRD fremsat inden jul, og be-
handles aktuelt i Folketinget. BRRD forventes implementeret i Danmark medio 2015.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503301_0010.png
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Orienteringen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring i Danmark.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side vil man tage statusorienteringen til efterretning.
Andre landes holdning
De øvrige lande ventes generelt at tage statusorienteringen til efterretning.
10