Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 163
Offentligt
(Henvendelsen er anonymiseret efter ønske fra afsender, men afsenders navn er
Udvalgssekretariatet bekendt)
Til rette vedkommende som har med Erhvervslivet (iværksætteri) at gøre.
Mit navn er xxx og jeg har en enkeltmands-virksomhed. Som små-virksomhed i Danmark
vil jeg gerne gøre opmærksom på et stigende problem med det såkaldte Digitale
Danmark som jeg håber at Dansk Folkeparti vil interessere sig for. Jeg undrer mig
utroligt meget over at Danske virksomheder skal tvinges til stigende digitale
pligter herunder den tvungne E-boks. Der er utroligt mange problemer med E-boks og
dette bør overses. Det koster rigtig mange penge og tid for især små-virksomheder
og iværksættere når E-boks ikke virker og når Offentlige henvendelser, herunder
stat, kommune og skat KUN sender breve via E-boks. Som virksomhed kan man ikke sige
nej tak. Jeg har tidligere været i dialog med Erhvervsstyrrelsen omkring dette
problem og jeg fik fortalt at man var opmærksom på det og at man mente at E-boks
nok virkede ok fordi man registrerede hvor mange brugere der er på systemet.
Men det siger desværre ikke noget om hvor mange spildte arbejdstimer og ulæste
breve der ligger i E-bokse rundt om hos landets virksomheder. Jeg kan fortælle at i
min virksomhed er det et STORT problem og hæmmer i den grad i stedet for den smarte
fordel det skulle være. Hvis årsagen til at E-boks skal være tvunget, er fordi det
skal forestille at være mere sikkert, er det desværre til at grine af. Sikkerheden
virker ikke.
Dygtige hackere kan sagtens knække E-boks og hvis brevene alligevel lander hos de
forkerte borgere eller virksomheder har det en temmelig stor konsekvens hos den det
rammer. For kommuner og skat har en rigid holdning til regler og er lig glade med
om modtageren ikke har fået sin post i E-boks hvis mailen er sendt fra kommunen
eller skat. Dette er et problem som bør rettes op. Hvis man som små-virksomhed
eller iværksætter kontakter E-boks / Dan-ID fordi E-boks / Dan-ID har lavet en fejl
/ eller leveret post forkert / leveret et produkt der ikke fungerer, ja så koster
det kr. 250,- Småpenge?? Hvorfor koster det penge når E-boks / Dan-ID ikke virker i
første omgang og når det er noget man IKKE kan sige nejtak til. Det er ikke i
orden.
Hvordan forholder Dansk Folkeparti til dette?
Mvh.
Borger og selvstændig i det Digitale Danmark.