Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1501716_0001.png
SI DE 1
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Kapitel X
XXXXXXXX
FORBRUGEROMBUDSMANDENS
2014
ÅRSBERETNING
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0003.png
SI DE 3
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Indhold
.....................................................................................
2014 hos Forbrugerombudsmanden
Ny lovgivning – forbrugeraftaleloven
Fokusområder i 2014
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.1. Aftaler
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2. Abonnementsfælder
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3. Retningslinjer for e-butikkers håndtering af betalinger
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4. Forbedring af muligheden for at stoppe betalinger hos bankerne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.5. Børn og unge
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.6. Dealsites
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.8. Uanmodede henvendelser
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Øvrigt fokus 2014
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.1. Det finansielle område
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.2. Kreditmarkedet og korrekte oplysninger om lån
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.3. Vildledende markedsføring
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.4. Internationalt samarbejde
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Andet
.........................................................................................................................................
....................................................................................
10
10
14
16
17
18
21
21
24
24
27
28
31
33
4
8
Statistik
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0004.png
SIDE 4
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
2014
hos Forbrugerombudsmanden
2014 har været et travlt år, hvor især problemstillinger om vildledende markedsføring på
nettet har fyldt meget.
Tidligere var det de få og uheldige, der blev ramt af svindel og vildledning på nettet. Sådan
er det desværre ikke mere. Vi modtager et stigende antal henvendelser fra forbrugere, der
uforvarende er kommet til at indgå aftaler på nettet, som de ikke var klar over. Et eksempel
er de såkaldte abonnementsfældesager. Forbrugerne ser et godt tilbud om at modtage et gave-
kort til en butik eller en gratis prøvepakke på et produkt. Når de siger ja tak, har de dermed
også accepteret at indgå en dyr abonnementsaftale. Det fremgik bare ikke klart af markeds-
føringen. I 2014 fik Forbrugerombudsmanden for første gang dom over en sådan abonne-
mentsfælde. Vi måtte også for andet år i træk anlægge sag mod en hjemmeside, der tilbyder
bilvurderinger, men hvor det ikke er klart, at forbrugerne indgår en aftale, der koster penge,
når de klikker sig videre på siden.
Det er nemt at sætte et nej tak skilt på sin fysiske postkasse, hvis man ikke ønsker reklamer.
Men det er betydeligt sværere at beskytte sig mod målrettede reklamer, når vi færdes på
de sociale medier som fx Facebook og Instagram. Markedsføringen ændrer sig og helt nye
markedsføringsformer skyder op. De nuværende regler i markedsføringsloven og de bagved-
liggende direktiver er lavet i en tid, hvor de sociale platforme ikke eksisterede, og reglerne
tager ikke tilstrækkelig højde for den virkelighed, forbrugerne oplever i dag. Regeringen har
derfor nedsat et udvalg, som skal lave et eftersyn af merkedsføringsloven. Dette udvalgsarbejde
deltager Forbrugerombudsmanden i.
I takt med at markedsføringsformerne ændrer sig, er det blevet sværere for forbrugerne at
gennemskue, hvornår de rent faktisk bliver udsat for en reklame. Det gælder ikke mindst for
vores børn og unge. Børnene har ikke den samme dømmekraft som voksne, og det er vigtigt
som virksomhed at være opmærksom på, at der skal mindre til at overtræde reglerne, når
markedsføringen er rettet mod børn og unge. Vi har derfor i 2014 udsendt en ajourført og
opdateret vejledning om markedsføring rettet mod børn og unge, som giver en god rettesnor
for virksomhederne, når de skal tilrettelægge deres markedsføring.
Mange forbrugere handler i dag via dealsites på nettet. Det giver helt særlige udfordringer.
For hvem er forbrugerens aftalepart? Er det dealsitet eller den erhvervsdrivende? Forbruger-
ombudsmanden udstak i 2014 rammer for, hvem der er ansvarlig, når forbrugerne handler
på de såkaldte dealsites.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0005.png
På det internationale område indgik Apple og Google i 2014 en aftale med EU-medlemslandene
og Kommissionen om at ændre standardindstillingerne i mobilspil for at forhindre børns dyre
tilkøb af de såkaldte in-apps. Det var en sag, der blev taget op på Forbrugerombudsmandens
initiativ. Sagen er principiel, idet de to store amerikanske virksomheder nu har rettet ind efter
europæisk lovgivning.
På det finansielle område har vi i alt afsluttet 505 sager, og det er rekord. Langt størstedelen
af disse er enkeltsager, der fulgte i kølvandet på det store forlig om Roskilde Bank, som blev
indgået i 2013. Sager om Forbrugerombudsmandens tilsyn med betalingstjenesteloven har
også præget året, og vi har på området udarbejdet et notat om forbrugernes mulighed for at
stoppe løbende hævninger på deres konto.
Forbrugerombudsmanden modtager fortsat et stigende antal henvendelser over manglende
kreditoplysninger ved lån. Det er vigtige sager, for forbrugerne skal bruge oplysningerne til
at sammenligne de forskellige lån, og Forbrugerombudsmanden har i 2014 politianmeldt en
række virksomheder for manglende kreditoplysninger.
Disse sager og mange andre kan du læse om i denne årsberetning. Rigtig god læselyst!
Valby, februar 2015
Benedikte Havskov Hansen
Konstitueret forbrugerombudsmand
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0006.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0007.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0008.png
SIDE 8
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Ny lovgivning
– forbrugeraftaleloven
Antallet af forbrugere, der køber varer og tjenesteydelser på nettet, stiger fortsat, og nethand-
len udgør efterhånden en betydelig del af detailhandlen. Forbrugerne er beskyttet af særlige
regler, når de handler på nettet. Reglerne blev ændret med virkning fra den 13. juni 2014, da
den nye forbrugeraftalelov trådte i kraft (lov nr. 1457 af 17. december 2013). Loven gennem-
fører bl.a. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/83/EU af 25. oktober 2011 om for-
brugerrettigheder.
Loven indeholder en række nye regler om bl.a. den erhvervsdrivendes oplysningspligt og om
forbrugerens ret til at fortryde ved køb af varer eller tjenesteydelser via fjernsalg (net-salg
mv.) eller uden for fast forretningssted. Som noget nyt er der også indført krav til, hvad den
erhvervsdrivende skal oplyse om ved andre aftaler, fx butikssalg.
Herudover har ændringen af loven medført en forenkling af reglerne, så der nu stort set gælder
det samme for fjernsalg og salg uden for fast forretningssted. Samtidig er den erhvervsdriven-
des oplysningspligt blevet udvidet, og som noget nyt er der på visse punkter indført civilret-
lige konsekvenser, hvis forbrugeren ikke får bestemte oplysninger i forbindelse med købet.
Eksempelvis vil forbrugeren ikke være forpligtet til at betale for returforsendelsen af en
vare, hvis den erhvervsdrivende ikke har oplyst forbrugeren om, hvad det koster at returnere
varen. Har den erhvervsdrivende ikke givet oplysninger om varens eller ydelsens vigtigste
egenskaber, den samlede pris og nogle få andre oplysninger umiddelbart inden forbrugeren
forpligter sig, vil aftalen være ugyldig.
En væsentlig nyskabelse, som følge af den nye lov, er, at forbrugeren kan fortryde købet af en
vare, selvom varen har været taget i brug. Forbrugeren hæfter dog for værdiforringelsen, hvis
varen har været brugt ud over det, der normalt er muligt og tilladt i en fysisk forretning, og
hvis varens værdi af den grund er forringet. Forbrugerombudsmanden har sammen med rele-
vante branche- og forbrugerorganisationer fundet en fælles forståelse af, hvornår forbrugeren
hæfter for en værdiforringelse. Et notat om dette kan læses på Forbrugerombudsmandens
hjemmeside.
En anden væsentlig nyskabelse er, at forbrugeren ved levering af løbende tjenesteydelser ikke
længere kan give samtykke til, at fortrydelsesretten på 14 dage ophører før tid. Forbrugeren
bevarer således sin fortrydelsesret, selvom forbrugeren har taget tjenesteydelsen i brug inden
fortrydelsesretten er ophørt. Den erhvervsdrivende kan dog kræve, at forbrugeren betaler for
den del af tjenesteydelsen, som allerede er leveret, hvis leveringen er påbegyndt på forbruge-
rens udtrykkelige anmodning, og hvis forbrugeren er blevet oplyst om fortrydelsesretten og
det beløb, der skal betales ved fortrydelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0009.png
SI DE 9
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Forbuddet mod uanmodet telefonsalg, uanmodede personlige henvendelser til forbrugere og
reglerne om maksimale bindingsperioder og opsigelsesvarsler i aftaler om løbende tjeneste-
ydelser mv., gælder fortsat med enkelte ændringer.
Der har været afholdt foredrag for bl.a. branche- og interesseorganisationer, og Forbruger-
ombudsmandens vejledning til erhvervsdrivende, ”Net-tjek”, er blevet opdateret med de nye
regler. Der er afgivet en række forhåndsbeskeder, som også kan læses på Forbrugerombuds-
mandens hjemmeside.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0010.png
SIDE 10
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Fokusområder i 2014
Forbrugerombudsmanden har hvert år en række særligt prioriterede fokusområder, som er
med til at give et pejlemærke for Forbrugerombudsmandens arbejde. Fokusområderne offent-
liggøres hvert år i begyndelsen af året, og de kan læses og findes på Forbrugerombudsmandens
hjemmeside. I de følgende afsnit kan du læse mere om arbejdet med fokusområderne for 2014.
2.1.
Aftaler
Forbrugerombudsmanden har i de seneste år modtaget et stigende antal henvendelser fra
forbrugere, der er blevet vildledt ind i en aftale. Forbrugerombudsmanden har derfor i 2014
haft særligt fokus på sager, hvor det er uklart, om der er indgået en aftale, og hvad den inde-
holder – herunder bindingsperioder og aftalevilkår.
Bilvurderingssider
I 2013 anlagde Forbrugerombudsmanden en retssag mod et estisk selskab, der opkrævede
betalinger for bilvurderinger på hjemmesiderne Auto-pris.com, Bil-vurdering.com, Bil-pris.
com, Danskebilpriser.com og Dinbilpris.com. I februar 2014 afsagde Sø- og Handelsretten
dom i sagen. Sø- og Handelsretten gav Forbrugerombudsmanden medhold i, at det estiske
selskab skulle anerkende, at betalingskrav for en bilvurdering foretaget af en forbruger via
de pågældende hjemmesider, ikke kunne gøres gældende, som følge af manglende aftaleind-
gåelse. Retten fandt endvidere, at forbrugere, som havde ”bestilt” en bilvurdering på en af
hjemmesiderne, havde fortrydelsesret i op til 3 måneder efter at have udfyldt hjemmesider-
nes forsideformular og klikket på ”start”.
Forbrugerombudsmanden modtog i 2014 adskillige klager fra forbrugere over en række andre
bilvurderingssider. Forbrugerombudsmanden fandt, at de nye hjemmesider på afgørende
punkter lignede de hjemmesider, som blev behandlet i den tidligere sag fra Sø- og Handels-
retten. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det ikke fremgik klart og tydeligt af
hjemmesiderne, at forbrugeren, ved at udfylde hjemmesidernes forsideformular og klikke
sig videre herfra, indgik en bindende aftale om en bilvurdering. Endvidere fandt Forbruger-
ombudsmanden, at der ikke blev indhentet et gyldigt samtykke fra forbrugeren til, at den
normale fortrydelsesret på 14 dage bortfaldt umiddelbart efter, at forbrugeren havde klikket
sig videre fra forsideformularen. Oplysningerne om det fremgik alene af hjemmesidernes
generelle vilkår og betingelser.
Forbrugerombudsmanden kontaktede derfor selskaberne bag hjemmesiderne og bad dem
ophøre med at opkræve betaling for bilvurderinger foretaget via deres hjemmesider. Et af
selskaberne fortsatte imidlertid med at sende rykker- og inkassoskrivelser ud til forbrugerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0011.png
SI DE 11
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Forbrugeraftaleloven kan som udgangspunkt
ikke fraviges til skade for forbrugeren, og den
maksimale bindingsperiode på ”5 + 1 måned”
kan kun fraviges til skade for forbrugeren, hvis
opsigelsesvarslet i den pågældende aftale er
reguleret i medfør af anden lovgivning.
Forbrugerombudsmanden besluttede derfor i december at anlægge et anerkendelsessøgsmål
ved Sø- og Handelsretten i København mod selskabet bag hjemmesiden bilenspris.com.
Forbrugerombudsmanden udsendte desuden en pressemeddelelse, hvor Forbrugerombuds-
manden anbefalede de forbrugere, der måtte have modtaget opkrævninger fra selskaberne
bag de forskellige hjemmesider, at de ikke betalte, hvis de ikke mente, de havde indgået en
aftale med selskaberne.
Bindingsperioden for fjernvarmeaftaler kan højst være på 6 måneder
Ifølge fjernvarmeselskabet E:ON’s leveringsbetingelser havde en fjernvarmeaftale, der var
indgået i august 2013, et opsigelsesvarsel på 18 måneder. En forbruger fandt, at dette var i
strid med opsigelsesreglerne i forbrugeraftaleloven og klagede til Forbrugerombudsmanden.
E:ON svarede, at levering af fjernvarme ikke var omfattet af reglerne i forbrugeraftaleloven,
men var reguleret i varmeforsyningsloven. Tidligere havde Energitilsynet desuden fundet,
at opsigelsesvarslet på 18 måneder ikke var urimeligt og i strid med varmeforsyningsloven.
Forbrugerombudsmanden bemærkede, at forbrugeraftaler om løbende levering af varer eller
tjenesteydelser, som er indgået efter den 1. januar 2010, ifølge forbrugeraftalelovens § 28,
stk. 1, kan opsiges med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder
efter aftalens indgåelse. Forbrugeraftaleloven kan som udgangspunkt ikke fraviges til skade
for forbrugeren, og den maksimale bindingsperiode på ”5 + 1 måned” kan kun fraviges til skade
for forbrugeren, hvis opsigelsesvarslet i den pågældende aftale er reguleret i medfør af anden
lovgivning. Forbrugerombudsmanden fandt ikke, at opsigelsesvarsler vedr. fjernvarmelevering
var reguleret i varmeforsyningsloven. Der var forud for vedtagelsen af reglerne i forbruger-
aftaleloven tværtimod taget udtrykkelig stilling til, at forbrugeraftaleloven principielt også
omfattede sådanne aftaler. Forbrugerombudsmanden fandt derfor, at det 18 måneders varsel,
der var knyttet til E:ON’s fjernvarmeaftaler, som var indgået med forbrugerkunder, også efter
1. januar 2010 var i strid med forbrugeraftalelovens § 28, stk. 1, og dermed tillige i strid med
markedsføringslovens § 1 om god markedsføringsskik. E:ON tog Forbrugerombudsmandens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0012.png
SIDE 12
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
opfattelse til efterretning og ændrede herefter sine opsigelsesregler mv., så de følger reglerne
i forbrugeraftaleloven.
såfremt en udbyder forbeholder sig ret til
ensidigt at ændre prisen i en løbende aftale,
skal begrundelsen og retningslinjerne for
sådanne ændringer fremgå af aftalen.
E-buy – administrativt påbud
Forbrugerombudsmanden udstedte et administrativt påbud til virksomheden, E-Buy, der
udbyder auktioner på nettet, om at slette en række ulovlige vilkår på hjemmesiden. Virksom-
heden havde bl.a. et vilkår om, at klager over mangler ved det købte skulle være virksomheden
”…
i hænde skriftligt inden to måneder efter manglen var konstateret.”
Ifølge købeloven har
forbrugere to års reklamationsret, og derfor var vilkåret ulovligt. Virksomheden valgte at følge
Forbrugerombudsmandens påbud og slettede de ulovlige vilkår.
Tv-udbyderes varsling af ændringer i programpakker
Forbrugerombudsmanden konstaterede, at nogle udbydere af programpakker i deres abonne-
mentsvilkår forbeholdt sig ret til ensidigt at ændre indholdet af pakkerne og priserne. Forbru-
gerombudsmanden drøftede herefter med udbydernes brancheorganisation, hvilke vilkår der
måtte anses for at være urimelige. Forbrugerombudsmanden udtalte bl.a., at udbydere skal
varsle kunderne ved en direkte og individuel meddelelse, hvis der sker ændringer i aftaler om
programpakker, fx hvis en kanal udgår. Det gælder, uanset om kanalen har få eller mange seere.
Sådanne ændringer kan kun vedtages med kundens udtrykkelige accept, eller – hvis det er
vedtaget mellem parterne – ved at kunden får en rimelig frist til at opsige aftalen, såfremt han
eller hun ikke kan acceptere den ændrede aftale. Hvis udbyderen ikke når at varsle kunden om
ændringen, inden den træder i kraft, skal udbyderen varsle kunden om det hurtigst muligt
herefter, så kunden med en frist på minimum 14 dage kan opsige aftalen med tilbagevirkende
kraft fra ændringens gennemførelse. Forbrugerombudsmanden fandt dog, at det kunne aftales,
at ganske uvæsentlige ændringer kan varsles via en info-kanal eller lignende.
På baggrund af EU-Domstolens dom i sag C-92/11 udtalte Forbrugerombudsmanden endvi-
dere, at såfremt en udbyder forbeholder sig ret til ensidigt at ændre prisen i en løbende aftale,
skal begrundelsen og retningslinjerne for sådanne ændringer fremgå af aftalen. Ændrer
udbyderen prisen, skal kunderne underrettes om prisændringen og om deres ret til med et
rimeligt varsel at opsige kontrakten. Forbrugerombudsmanden tog dog ikke stilling til, hvilke
krav der kan stilles til en sådan underretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0013.png
SI DE 13
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0014.png
SIDE 14
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
2.2.
Abonnementsfælder
Forbrugerombudsmanden har de seneste år fået flere og flere henvendelser fra forbrugere,
som føler sig vildledt af firmaer, der sælger betalingsabonnementer på nettet. Derfor har vild-
ledende markedsføring af abonnementer på nettet i 2014 været et særligt indsatsområde hos
Forbrugerombudsmanden. Følgende sager er gode eksempler på, hvordan en abonnements-
fælde fungerer.
Lotto24
Lotto24 fik i 2014 en bøde på 400.000 kr. for at have vildledt forbrugerne i forbindelse med
13 markedsføringskampagner, der lå på nettet i kortere eller længere perioder fra maj 2012
til juni 2013. Bøden blev fastsat til 400.000 kr. på baggrund af den fortjeneste, som virksom-
heden havde haft som følge af kampagnerne. Ifølge markedsføringskampagnerne kunne for-
brugerne få en gave og deltage i konkurrencen om 25.000 kr., hvis de svarede på nogle spørgs-
mål og betalte 1 krone med deres kreditkort for et 14 dages prøvemedlemskab af lotto24.dk.
Først allernederst på siden – efter knappen ”Videre” og med langt mindre synlig skrift – stod
der, at forbrugerne efter prøveperiodens udløb automatisk blev tilmeldt et løbende medlem-
skab af lotto24.dk til en fuld pris på 299 kr. pr. måned. Forbrugerombudsmanden vurderede,
at Lotto24’s markedsføring var vildledende, fordi selskabet ikke oplyste forbrugerne tydeligt
og klart om, at de blev tilmeldt et løbende abonnement af lotto24.dk, når de deltog i en af de
13 konkurrencer og tog imod en gave.
Lotto24 havde desuden to år forinden i 2012 betalt en bøde på 60.000 kr. i en lignende sag
om vildledende markedsføring.
Serviceklub
I tre kampagner på nettet undlod Serviceklub.dk at oplyse forbrugerne klart og tydeligt om,
at de blev tilmeldt et løbende abonnement til 237 kr. om måneden, når de deltog i en konkur-
rence. Fælles for kampagnerne var, at forbrugerne blev lovet en gave, hvis de svarede på nogle
spørgsmål og betalte 1 krone med deres kreditkort. Desuden deltog de i konkurrencen om et
større pengebeløb. Længere nede på siden med langt mindre synlig skrift stod der, at forbru-
gerne blev tilmeldt et abonnement, når de deltog. Efterfølgende opdagede forbrugerne, at de
var blevet tilmeldt abonnementet, og at der hver måned blev hævet penge på deres kreditkort
som betaling for det. Forbrugerombudsmanden politianmeldte Serviceklub for vildledende
markedsføring, og selskabet betalte efterfølgende en bøde på 190.000 kr., der udgjorde den
fortjeneste, som virksomheden havde haft som følge af kampagnerne.
Desire ApS
På baggrund af en række forbrugerhenvendelser politianmeldte Forbrugerombudsmanden
i 2013 Desire ApS, for vildledning af forbrugerne i forbindelse med en kampagne for smykke-
klubben Aura. Desire ApS lovede i reklamemails forbrugerne et valgfrit margueritsmykke,
mod at de betalte 12 kr. i porto og indtastede deres navn og kortoplysninger. Imidlertid blev
forbrugerne ikke oplyst klart og tydeligt om, at de samtidig købte et løbende betalingsabon-
nement af smykkeklubben til 179 kr. om måneden. Desire ApS erkendte forholdet og betalte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0015.png
SI DE 15
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
i 2014 en bøde på 15.000 kr., der udgjorde det dobbelte af markedsføringsomkostningerne
foranlediget af kampagnen.
ViaCompany ApS
ViaCompany ApS betalte en bøde på 7.500 kr. for at sende en vildledende e-mail til en forbru-
ger i forbindelse med en kampagne for en smykkeklub. I e-mailen fra ViaCompany stod der
under overskriften ”Returpakke fra Post Danmark. Fejl i din adresse – pakke kommet retur”
at: ”Vi
har modtaget en forsendelse til dig, retur fra Post Danmark. Dette skyldes en fejl i den
adresse vi har på dig, eller du har udfyldt. Forsendelsen indeholder et margueritsmykke, du har
fået i gave. Vi bliver desværre nødt til at bruge 12 kr. i porto for den ekstraforsendelse. Du kan få
gensendt præmien ved at klikke her.”
For at få smykket tilsendt skulle forbrugeren via et link
i e-mailen klikke sig ind på en kampagneside for en smykkeklub og betale 12 kr. i porto med
sit kreditkort. Det fremgik ikke af e-mailen, at forbrugeren samtidigt blev tilmeldt et løbende
betalingsabonnement af smykkeklubben til 179 kr. om måneden. Forbrugerombudsmanden
politianmeldte ViaCompany ApS for vildledende markedsføring. Selskabet betalte efterfølgen-
de en bøde på 7.500 kr., der svarede til den fortjeneste, virksomheden havde haft som resultat
af kampagnen.
Naturlig Helse
Forbrugerombudsmanden politianmeldte Naturlig Helse, der solgte slankepillerne ”Hyben-
slank” på nettet. På virksomhedens hjemmeside blev forbrugerne tilbudt en gratis vareprøve
på ”Hybenslank”. Efter at have modtaget vareprøven fik forbrugerne tilsendt endnu en pose
med slankepiller samt en faktura på 1.600 kr. for vareprøven og en månedspakke. Det viste
sig nemlig, at vareprøven var første del af et løbende abonnement til 800 kr. pr. måned, hvilket
alene fremgik nederst af de handelsvilkår, som forbrugerne skulle acceptere. Forbrugerom-
budsmanden meddelte virksomheden, at markedsføringen var vildledende. Virksomheden
valgte herefter at lukke hjemmesiden ned og stoppede samtidig med at inddrive kravene på
1.600 kr. Virksomheden har betalt en bøde på 35.000 kr. for vildledende markedsføring. Bø-
den blev udmålt ud fra, at i hvert fald var 22 forbrugere havde modtaget en faktura på 1.600
kr. fra virksomheden svarende til en tilsigtet fortjeneste på ca. 35.000 kr.
EMG Service ApS
EMG Service ApS solgte adgang til radiokanaler via kampagner på nettet. Hovedbudskabet i
en af kampagnerne var, at forbrugere kunne deltage i en konkurrence og vinde et rejsegave-
kort. Det fremgik med store bogstaver i en overskrift: ”Deltag – og vind et rejsegavekort.”
”Præmie værdi 10.000 kr.” Lige oppe over felterne, hvor forbrugeren skulle indtaste sit navn
og kontaktoplysninger, stod der: ”Jeg vil gerne deltage i konkurrencen”. Og under felterne
skulle forbrugeren klikke på ”Deltag” for at tilmelde sig. Det stod mindre tydeligt i samme
skærmbillede , at forbrugere kunne blive medlem af en eksklusiv radioklub. Det fremgik ikke,
hvordan man tilmeldte sig denne klub, og at man ved at klikke på ”deltag” samtidig blev med-
lem af klubben til en pris af 199 kr. om måneden. Forbrugerombudsmanden politianmeldte
virksomheden for vildledende markedsføring og indstillede til en bøde på 120.000 kr. svarende
til den omsætning, som virksomheden havde oplyst, at den havde haft på kampagnerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0016.png
SIDE 16
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Single.dk
Forbrugerombudsmanden politianmeldte Single.dk for at have vildledt forbrugerne ved mar-
kedsføring af et datingabonnement. I en annonce på forsiden af datingsitet blev forbrugerne
lovet fuld adgang til datingsitet i syv dage for 19 kr. ”Ingen binding” stod der i annoncen.
Ved at acceptere tilbuddet indgik forbrugeren imidlertid en løbende abonnementsaftale, som
efter syv dage havde en bindingsperiode på 10 uger. Sagen er under efterforskning ved politiet.
Forbrugerombudsmanden fik for første gang
en endelig dom over, at en såkaldt abonne-
mentsfælde var en overtrædelse af markeds-
føringslovens § 3.
Pointshop
Forbrugerombudsmanden fik for første gang en endelig dom over, at en såkaldt abonne-
mentsfælde var en overtrædelse af markedsføringslovens § 3. En kampagne på nettet var
opbygget, så kampagnen fremstod som et tilbud, hvor forbrugerne kunne få et gavekort på
200 kr. til en skokæde, hvis de betalte 5 kr. Umiddelbart så det ud som om, at der var tale om
en reklame for skokæden, men ved en nærmere gennemgang af teksten kunne man se, at det
var Pointshop, der stod bag kampagnen. Det fremgik bl.a., at man kunne prøve et VIP-med-
lemskab og få point til at indløse et gavekort i Pointshops Webshop – kvit og frit. Ved en nøje
gennemlæsning af det, der stod med små bogstaver i bunden af skærmbilledet, kunne man se,
at man ved at tage imod tilbuddet og ved betaling af 5 kr. med betalingskort månedligt ville
blive trukket 270 kr. for et VIP-medlemskab, indtil abonnementet blev opsagt.
Byretten fandt, at der var tale om vildledning efter markedsføringslovens § 3 og udmålte bøden
til 60.000 kr. svarende til det dobbelte af markedsføringsudgiften. Den erhvervsdrivende
ankede dommen til landsretten, men hovedforhandlingen blev udsat, da direktøren var bort-
rejst. Næste gang, sagen skulle hovedforhandles, udeblev både direktøren og forsvareren
under henvisning til, at direktøren var blevet syg. Retten afviste herefter, på Forbrugerombuds-
mandens begæring, anken, og Procesbevillingsnævnet gav ikke virksomheden tilladelse til at
påkære landsrettens kendelse til Højesteret. Byrettens dom var herefter endelig.
2.3.
Retningslinjer for e-butikkers håndtering af betalinger
Antallet af forbrugere, der køber varer og tjenesteydelser på nettet, stiger fortsat markant,
og det samme gør betalingsmulighederne. Forbrugerombudsmanden får ofte henvendelser
– både fra forbrugere og erhvervsdrivende – om, hvordan og hvornår betalinger kan ske.
Forbrugerombudsmanden har derfor udarbejdet nye retningslinjer for betaling ved fjernsalg,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0017.png
SI DE 17
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
der skal supplere lovgivningen med en præcisering af, hvad der, i henhold til markedsførings-
lovens § 1, er god markedsføringskik på området. Retningslinjerne gør det endvidere mere
sikkert for forbrugerne, når de bruger deres betalingskort eller mobiltelefon til betalinger,
eksempelvis på nettet. Retningslinjerne for betaling ved fjernsalg trådte i kraft den 1. septem-
ber 2014 og behandler bl.a. følgende emner:
Generelle vilkår for betaling
Vilkår ved eventuelle forudbetalinger
Reservation af beløb på forbrugerens konto/betalingsinstrument
Tilbagevendende betalinger, fx abonnementsbetalinger
Registrering og genbrug af betalingskortdata til senere køb og betalinger
Kvittering/ordrebekræftelse
Retningslinjerne med tilhørende bilag kan findes på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
2.4.
Forbedring af muligheden for at stoppe betalinger hos bankerne
Forbrugerombudsmanden havde i 2014 også fokus på at forbedre forbrugernes mulighed for
at tilbagekalde en betalingsordre hos bankerne. Det har tidligere vist sig at være vanskeligt
for forbrugeren at få standset betalinger, hvis en erhvervsdrivende uretmæssigt har foretaget
hævninger på forbrugerens konto, uden at kortet kan spærres af banken.
Indsigelsesret ved kortmisbrug
Ifølge betalingstjenestelovens § 63 skal indsigelser mod uautoriserede eller fejlbehæftede
betalingstransaktioner være udbyderen i hænde snarest muligt og senest 13 måneder efter
debiteringen af den pågældende betalingstransaktion. En sag mod GE Money Bank fra 2013
viste imidlertid, at der var behov for at få en fælles forståelse i branchen af, hvordan reglerne
om indsigelsesretten ved kortmisbrug skal fortolkes. Efter drøftelser med de relevante parter
har Forbrugerombudsmanden udarbejdet et notat vedr. fortolkningen af bestemmelsen. Kon-
klusionerne i notatet er:
Forbrugerrådet Tænk, Finansrådet og Finans og Leasing har erklæret sig enige i notatet, som
kan læses på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
At forbrugeren skal klage snarest muligt, efter han eller hun har opdaget uretmæssige
træk på kontoen
At indsigelsesfristen først løber, fra forbrugeren har opnået konkret kendskab til uret-
mæssige træk på kontoen. I den forbindelse er det ikke tilstrækkeligt, at forbrugeren har
modtaget et kontoudtog
At en klage, der er fremsat inden for 14 dage, efter forbrugeren har fået konkret kendskab
til uretmæssige træk på kontoen, opfylder kravet om snarest muligt
At forbrugeren senest 13 måneder, efter pengene uretmæssigt er trukket fra kontoen, skal
have klaget til banken
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0018.png
SIDE 18
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Tilbagekaldelse af samtykke til fremtidige betalinger
Foranlediget af en række henvendelser fra forbrugere, som havde problemer med at stoppe
løbende hævninger på deres konto fra erhvervsdrivende, fx for et abonnement, har
Forbrugerombudsmanden udarbejdet et notat om forbrugernes mulighed for at tilbagekalde
deres samtykke til fremtidige betalinger. Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at det
følger af betalingstjenesteloven og betalingstjenestedirektivet, at forbrugerne kan tilbagekalde
et samtykke til, at der sker hævninger på deres konto. Når forbrugeren har tilbagekaldt sit
samtykke, er eventuelle fremtidige hævninger uautoriserede, hvilket medfører, at det er ban-
ken, der hæfter for tabet.
Det er endvidere Forbrugerombudsmandens opfattelse, at hævningerne fra en bestemt er-
hvervsdrivende skal kunne stoppes, og at det ikke er tilstrækkeligt, at forbrugerens betalings-
kort bliver spærret, som det sker i dag, da det kan føre til betydelige gener for forbrugerne.
Forbrugerombudsmanden er i dialog med bankerne om, hvordan dette problem løses teknisk.
2.5.
Børn og unge
Børn og unge er lette for de erhvervsdrivende at præge og påvirke gennem markedsføring, og
det er derfor vigtigt at beskytte denne særlige målgruppe. Nye former for markedsføring gør
behovet for en sådan beskyttelse endnu vigtigere.
Vejledning om børn, unge og markedsføring
I 2013 blev § 8, stk. 3 indsat i markedsføringsloven. Bestemmelsen indeholder et forbud mod
enhver form for omtale af rusmidler i reklamer rettet mod børn og unge. I lyset af denne
lovændring besluttede Forbrugerombudsmanden at udstede en ny vejledning om gældende
lovgivning og praksis fra domstolene og Forbrugerombudsmanden. Vejledningen er ligeledes
opdateret på nye medier og trends. Vejledningen, der trådte i kraft den 1. juli 2014, behandler
følgende emner:
Særlige markedsføringsformer, fx forbuddet mod brug af alkohol og rusmidler i
reklamer rettet mod børn og unge
Sundhed og sikkerhed
Skjult reklame – brug af børn og unge i markedsføringen
Brug af børn og unge som markedsføringskanal på blogs og andre sociale medier
Skjult reklame i spil på internettet
Klubmedlemskaber og løbende abonnementsaftaler
Uanmodede henvendelser
Indhentelse af oplysninger fra børn og unge om andre børn og unge til kommercielle
formål
Erhvervsdrivendes brug af børn og unge i markedsførings- og salgsarbejde
Vennehvervning
Sponsorering og anden markedsføring på skoler og i daginstitutioner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0019.png
SI DE 19
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Arla – skjult reklame
Forbrugerombudsmanden fandt, at en mailkorrespondance på tre mails mellem Arla (via et
reklamebureau) og en blogger samlet set udgjorde en aftale om, at bloggeren skulle omtale
produktet Bubble Latte på sin blog og/eller Instagram. I vurderingen lagde Forbrugerom-
budsmanden vægt på, at Arla på baggrund af mailkorrespondancen vidste, at bloggeren ville
omtale produktet, inden de fremsendte produkterne til hende. Det var ikke blot fremsendelse
af en gave. Den omstændighed, at reklamebureauet til sidst i den første e-mail – som en for-
malitet – skrev, at det ikke var et krav, at bloggeren omtalte produktet, og at de ikke forventede
noget ”in return”, medførte ikke, at der ikke forelå en aftale om, at bloggeren skulle omtale
produktet. Tværtimod var det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Arla via reklamebu-
reauet herved forsøgte at sløre, at formålet med den første e-mail til bloggeren var at indgå en
aftale med hende om omtale af produktet. Det efterfølgende indlæg på bloggen om produktet
var derfor omfattet af markedsføringslovens § 4. At bloggeren i blogindlægget skrev, at hun
havde modtaget gaven fra Arla, opfyldte ikke § 4’s krav om reklameidentifikation.
Endelig fandt Forbrugerombudsmanden det meget kritisabelt, at Arla ad flere omgange ikke
havde indsendt det materiale i sagen, som Forbrugerombudsmanden havde bedt om.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0020.png
SIDE 20
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Det afgørende for, om § 4 er iagttaget, er,
om børnene, som læser bloggen, er klar over,
at der er tale om reklame.
EF-sprogrejser – skjult reklame
EF-sprogrejser anmodede om en forhåndsbesked vedr. spørgsmålet, om det ville være lovligt
at indgå en aftale med en 12-årig blogger via bloggerens far. Aftalen gik ud på, at bloggeren,
for at modtage en sprogrejse omkostningsfrit, skulle fortælle om sine oplevelser på rejsen
med forskellige videoklip på et socialt medie, hvor den mindreårige bloggede fra. Forbruger-
ombudsmanden udtalte, at markedsføringslovens § 8, stk. 1 skærper identifikationskravet.
Der skal derfor mere til at iagttage § 4, når markedsføringen er rettet mod børn og unge.
Det afgørende for, om § 4 er iagttaget, er, om børnene, som læser bloggen, er klar over, at der
er tale om reklame. I den forbindelse er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at formu-
leringer som ”sponsoreret af EF”, ”sponsoreret indhold”, ”sprogrejsen er betalt af EF” eller
lignende ikke opfylder reklameidentifikationskravet, når markedsføringen er rettet mod børn
og unge. I den konkrete sag vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen ville
opfylde reklameidentifikationskravet i § 4, såfremt den indledende speak til hvert videoklip
og overskriften på bloggerens profil på det sociale medie klart og tydeligt indeholdt infor-
mationen om, at de videoklip, som bloggeren lagde på sin profil, var betalt reklame af den
erhvervsdrivende.
Ture til Prag – markedsføring af alkohol rettet mod børn og unge
I starten af 2014 politianmeldte Forbrugerombudsmanden Go Rejser, Prague Week og RM
Travel for overtrædelse af markedsføringslovens § 8, stk. 3. Firmaerne havde reklameret for
skolerejser til Prag til unge under 18 år, og reklamerne indeholdt tekster, billeder og videoer,
der omtalte eller henviste til alkohol. På baggrund af en konkret klage fra et gymnasium og
den generelle medieomtale af rejseselskabernes markedsføring af Pragrejser over for elever
på gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner, undersøgte Forbrugerombudsmanden sel-
skabernes markedsføring. Reklamerne for Prag-turene på selskabernes hjemmesider og face-
booksider var ofte suppleret med billeder af alkohol eller billeder og videoer med glade unge
mennesker, der festede med glas, hvis indhold ledte tankerne hen på alkohol. Som eksempel
blev der anvendt tekster med udtryk som, ”Prags eneste pubcrawl med fri bar”, Prag byder
”[…] overalt på pubber og værtshuse med det berømte og gode tjekkiske øl.” og under over-
skriften ”For dig der skal give den gas i Prag - og som ikke vil gå glip af noget!” var der bl.a.
oplyst ”10 % rabat og happy hour indtil 22.00 […]” Det fremgik endvidere, at selskaberne
benyttede sig af vennehvervning, dvs. elever fra de forskellige uddannelsesinstitutioner, til
at markedsføre rejserne over for deres klassekammerater.
Da markedsføringen også var rettet til unge under 18 år, og selskabernes hjemmesider og fa-
cebooksider ikke indeholdt nogen form for filtreringsmekanisme, der sikrede, at unge under
18 år ikke fik adgang til sider mv., der indeholdt henvisninger til alkohol, fandt Forbrugerom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0021.png
SI DE 21
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
budsmanden, at markedsføringen var i strid med forbuddet mod brug af alkohol i reklamer
rettet mod unge under 18 år. Sagerne afventer politiets efterforskning og anklagemyndighe-
dens vurdering af tiltalespørgsmålet.
2.6.
Dealsites
Køb på dealsites er meget udbredt, og det er vigtigt, at forbrugerne kan stole på de tilbud, der
markedsføres. Forbrugerombudsmanden har derfor i det forløbne år haft fokus på dealsites
og behandlet konkrete sager om vildledende markedsføring af deals. Sagerne vedrører bl.a.
vildledende besparelsesudsagn. Angivelsen af normalprisen for varen eller tjenesteydelsen,
der er udbudt på et dealsite, må ikke være vildledende.
Forbrugerombudsmanden har også modtaget klager over dealsites, som har forlænget til-
budsperioden for deals. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at når der i en deal er
anført en udløbsdato, må det forstås således, at tilbuddet udløber og ikke kan købes mere, når
fristen er udløbet. Det er samtidig Forbrugerombudsmandens opfattelse, at markedsføring af
deals, hvor tilbuddene har en frist, som forlænges, er egnet til at forvride forbrugernes øko-
nomiske adfærd på markedet, ligesom denne fremgangsmåde fratager forbrugeren mulighed
for at træffe en informeret transaktionsbeslutning, idet forbrugeren tror, at han eller hun skal
handle hurtigt for at få andel i dealen.
Forbrugerombudsmandens vurdering af dealsites
Der er i 2014 udarbejdet et notat om dealsites, hvori Forbrugerombudsmanden forholder sig
til en række af de hovedproblemstillinger, som denne type koncepter kan give anledning til.
Notatet behandler spørgsmålet om, hvem der er ansvarlig over for forbrugeren for aftalens
opfyldelse, og hvem der er strafferetligt ansvarlig for selve markedsføringen af den enkelte
deal – fx for at den oplyste normalpris er korrekt. Endelig behandler notatet spørgsmålet om
gyldighedsperioden for de værdibeviser, der bliver udstedt ved forbrugerens køb via et dealsi-
te. Notatet har været sendt i høring i 2014 og forventes udstedt i starten af 2015.
2.8.
Uanmodede henvendelser
Forbrugerombudsmanden modtager fortsat mange klager over spam – uanmodet elektronisk
henvendelse. Antallet af klager vedr. uanmodede telefoniske henvendelser er stigende.
Forbrugerombudsmanden har derfor i 2014 haft fokus på disse områder.
Sager om spam
Forbrugerombudsmanden har to postkasser til spam, hvortil man kan sende klager over
uanmodet elektronisk markedsføring (spam) som e-mails, sms, mms mv. Der er en postkasse
til spam fra henholdsvis danske og udenlandske afsendere. Alle, der sender en spamklage til
Forbrugerombudsmanden, bliver bedt om at udfylde en klageformular. Forbrugerombuds-
manden bruger oplysningerne fra klageformularen til bl.a. at få et overblik over antallet af
klager, og hvem der klages over. I 2014 udfyldte 19.886 personer klageformularen. Spampost-
kasserne gennemgås løbende med henblik på at tage sager op. I 2014 politianmeldte Forbru-
gerombudsmanden i alt ni virksomheder for spam.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0022.png
SIDE 22
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Forbrugerombudsmanden havde i 2014 bl.a. særlig fokus på sager, hvor forbrugere havde
tilbagekaldt deres samtykke til at modtage markedsføring fra den erhvervsdrivende, men
hvor de alligevel modtog yderligere markedsføring. Fem af de virksomheder, der ikke havde
respekteret en tilbagekaldelse af samtykket, blev politianmeldt for spam.
I 2014 politianmeldte Forbrugerombudsman-
den i alt ni virksomheder for spam.
Syv erhvervsdrivende vedtog i 2014 udenretlige bøder for spam. Seks af bøderne var på
10.000 kr., der er minimumsbøden for op til 100 spamudsendelser. Den syvende sag vedrørte
SmartGuy, der havde udsendt 231.293 uanmodede sms-beskeder og 42 e-mails. SmartGuy
vedtog en bøde på 800.000 kr. Kun én gang tidligere er der givet så stor en bøde i en sag om
spam.
Sukkerbageren – samtykke til reklame
Østre Landsret afsagde i april 2014 en dom, hvor KMG Night A/S, der drev natklubben Suk-
kerbageren, blev idømt en bøde på 50.000 kr. for at have sendt 5.000 uanmodede reklamer
via e-mail eller sms til personer uden deres samtykke. Retten tillagde det betydning i for-
mildende retning, at ejeren af Sukkerbageren troede, at det var lovligt at sende reklamer til
modtagerne, fordi de havde givet samtykke til at modtage reklamer fra et andet selskab, der
delvis ejede KMG Night A/S. Sagen understreger imidlertid, at det kun er det selskab, som for-
brugerne har givet samtykke til, som må sende reklamer. Samtykket kan ikke udvides til også
at omfatte henvendelser fra koncernforbundne selskaber. Retten lagde ved bødeudmålingen
også vægt på, at udsendelserne skete over en kort periode og stoppede, da Forbrugerombuds-
manden gik ind i sagen. Byretten havde også anset det som en formildende omstændighed, at
Forbrugerombudsmanden kun havde modtaget et beskedent antal klager i sagen. Forbruger-
ombudsmanden ankede derfor sagen, da han ikke var enig i, at antallet af klager bør have
betydning for bødeudmålingen, fordi Forbrugerombudsmanden oftest kun ser ”toppen af
isbjerget”. Dette var Østre Landsret enig i.
Telmore og Sinus Energi – telefoniske henvendelser
Telmore og Sinus Energi ringede forbrugere op for at sælge produkter. Da forbrugerne ikke
havde givet samtykke til dette, blev virksomhederne politianmeldt for overtrædelse af forbru-
geraftaleloven. Telmore vedtog en bøde på 25.000 kr. for flere opkald til to forbrugere, mens
Sinus Energi vedtog en bøde på 70.000 kr. for at have ringet syv forskellige forbrugere op.
Dan-Aktiv & Danske Licens Spil – personligt adresseret post
Dan-Aktiv og Danske Licens Spil vedtog bøder på hver 10.000 kr. for at have sendt personligt
adresserede reklamer til en forbruger, der flere gange havde frabedt sig sådanne henven-
delser. I begge sager havde Forbrugerombudsmanden tidligere indskærpet reglerne over
for virksomheden. På trods heraf modtog de to forbrugere, der i hver af sagerne havde givet
anledning til indskærpelsen, igen reklamebreve fra virksomheden. Det fik Forbrugerombuds-
manden til at politianmelde de to virksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0023.png
SI DE 23
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0024.png
SIDE 24
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Øvrigt fokus 2014
3.1.
Det finansielle område
Forbrugerombudsmanden har også i 2014 modtaget mange henvendelser på det finansielle
område fra forbrugere, der har problemer eller er kommet i klemme i forhold til finansielle
virksomheder.
Løkken Sparekasse – rådgivning og god skik
Forbrugerombudsmanden trådte i begyndelsen af 2014 ind i en erstatningssag om den
tidligere Løkken Sparekasses salg af garantikapital. Efter Forbrugerombudsmandens opfat-
telse havde sparekassen givet et ægtepar mangelfuld rådgivning i strid med reglerne om god
skik for finansielle virksomheder, fordi den ikke havde oplyst dem om de reelle risici ved
investering i garantikapital. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at sparekassen
udelukkende fremhævede de positive sider ved garantikapital og ikke omtalte, eller i hvert
fald kraftigt nedtonede, de risikofyldte sider, herunder navnligt at pengene kunne gå tabt.
Derudover gav sparekassen ægteparret et vildledende billede af sparekassens økonomi mv.
Hertil kom, at sparekassen ikke oplyste ægteparret om alternative og mindre risikofyldte
investeringsmuligheder, ligesom sparekassen afviste at udbetale garantikapitalen til ægte-
parret, selvom sparekassen havde accepteret opsigelsen af aftalen. Ægteparret havde fået
medhold i byretten. Finansiel Stabilitet, som havde overtaget aktiver og visse passiver efter
Løkken Sparekasse, ankede sagen, og Forbrugerombudsmanden biintervenierede under
behandling af ankesagen ved Østre Landsret. Finansiel Stabilitet besluttede herefter at hæve
anken, hvorfor byrettens dom om erstatning til ægteparret stod ved magt.
Jyske Bank – rådgivning og god skik
Kort før domsforhandlingen, i april 2014, betalte Jyske Bank det fulde erstatningskrav plus
renter i en retssag anlagt af Forbrugerombudsmanden som mandatar for to private inve-
storer. Det var nødvendigt for Jyske Bank at yde fuld kompensation for at få afsluttet sagen
uden en dom. Sagen vedrørte investeringer i Jyske Invest Hedge Markedsneutral Obligationer
(JIHMO). Forbrugerombudsmanden vurderede, at Jyske Bank havde overtrådt de finansielle
regler om god skik og pådraget sig et erstatningsansvar i forbindelse med rådgivning om og
salg af JIHMO. De to investorer afviste i 2012 et tilbud fra Jyske Bank om en kompensation på
80 procent af deres kurstab. Forbrugerombudsmanden videreførte herefter deres sag ved ret-
ten. Tilbuddet fra Jyske Bank i 2012 var en følge af et forlig, som Forbrugerombudsmanden og
Investorforeningen (foreningen af investorer i JIHMO) indgik med banken. Kompensationen
på 80 procent tog bl.a. højde for, at der altid er en risiko ved at føre en retssag, og at investo-
rerne kunne risikere at få en nedsat eller slet ingen erstatning. Så godt som alle medlemmer
af Investorforeningen accepterede tilbuddet fra Jyske Bank. Det samme gjorde seks af de otte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0025.png
SI DE 25
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
investorer, som Forbrugerombudsmanden på det tidspunkt førte sager for. De to sidste er
dem, som nu har fået afsluttet deres sag.
Danske Andelskassers Bank – rådgivning og god skik
Den 11. december 2014 traf Forbrugerombudsmanden afgørelse i sagen om Danske Andels-
kassers Banks salg af egne aktier. Forbrugerombudsmanden vurderede i overensstemmelse
med en rapport fra Finanstilsynet, at banken i forbindelse med en aktieemission i 2011 havde
overtrådt de finansielle regler om god skik ved: (i) ikke at lave de lovpligtige egnethedstests
af kunderne, før banken rådgav kunderne om aktiekøb, og (ii) i flere tilfælde at lånefinansiere
kunders køb af aktier i banken i strid med lov om finansiel virksomhed. Der var endvidere
risiko for, at bankens ansatte havde kontaktet kunder uden deres samtykke med henblik på
at sælge aktier. Det er ifølge forbrugeraftaleloven forbudt. Forbrugerombudsmanden fandt,
at banken ved at overtræde vigtige finansielle regler som udgangspunkt havde handlet
ansvarspådragende. Banken oplyste dog, at den havde tilbudt kunderne fuld kompensation
i de klagesager, hvor reglerne efter bankens vurdering var overtrådt. Banken havde således
betalt fuld kompensation i 58 ud af 83 klagesager. På den baggrund, og da Forbrugerombuds-
manden ikke selv havde modtaget klager over bankens adfærd, valgte Forbrugerombudsman-
den alligevel at afslutte sagen uden at fastslå et erstatningsansvar.
Nordea – charge back
Forbrugerombudsmanden har i slutningen af 2014 stævnet Nordea ved Sø- og Handelsretten
i en principiel sag om fortolkningen af den såkaldte ”charge back”-regel i betalingstjenestelo-
vens § 74. I den underliggende konkrete sag havde en forbruger bestilt originale sportssko på
internettet, men i stedet blev der leveret en kopivare. Prisen lå på et niveau, hvor forbrugeren
ikke havde nogen grund til at tro, at sælgeren ville sende varemærkeforfalskede sko. Nordea
afviste at tilbageføre de penge, som blev trukket på forbrugerens konto, fordi skoene ikke lov-
ligt kunne indføres i Danmark. Efter at Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen, har Nordea
tilbageført pengene til forbrugerens konto. Banken henviste til, at der i de internationale
kortselskabers nugældende regler er et krav herom, men anerkendte ikke, at det tillige er en
pligt efter dansk lovgivning. Den konkrete sag havde tidligere været behandlet ved Pengeinsti-
tutankenævnet, der gav banken medhold med stemmerne 3-2.
Danica Pension – rådgivning og god skik
I slutningen af 2014 indgik Forbrugerombudsmanden en aftale med Danica Pension i en
sag om pensionsselskabets rådgivning om skift fra et garanteret produkt til et markedsren-
te-produkt. Aftalen gav de berørte kunder en periode på mindst seks måneder til at anlægge
sag mod Danica Pension. Siden oktober 2012 havde Danica Pension i fire omgange tilbudt
grupper af kunder kompensation, hvis de gav afkald på deres garantier og valgte om til en
pensionsordning med markedsrenter. Forbrugerombudsmanden vurderede, at Danica Pensi-
ons rådgivning af kunderne i den forbindelse burde have været mere fyldestgørende, end den
var, idet den gav indtryk af, at den tilbudte kompensation var beregnet individuelt i forhold
til værdien af den enkelte kundes garanti, men reelt blev der anvendt et kollektivt princip.
Dette medførte, at der kunne være store forskelle mellem de tildelte kompensationsbeløb og
værdien af garantien for de enkelte kunder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0026.png
SIDE 26
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Forbrugerombudsmanden besluttede imidlertid ikke at gå videre med sagen, fordi Danica
Pension anvendte en af flere lovlige beregningsmetoder til at beregne kompensationsbeløbet
til kunderne, og Folketinget efterfølgende har fastlagt en lovbestemt beregningsmetode, som
selskaberne fremover skal bruge. Hertil kom, at det ikke var muligt at sige generelt, om kun-
derne ville have foretaget et omvalg, hvis de var blevet mere fyldestgørende informeret.
Spiir – forbrugsoversigter
Den 12. december 2014 traf Forbrugerombudsmanden afgørelse i Spiir-sagen. Forbrugerne
kunne ved brug af Spiirs gratis onlinetjeneste få kategoriseret deres udgifts- og indtægtsposter
i deres netbank i en række forbrugskategorier, fx dagligvarer og tøj. Spiir gav brugerne mulig-
hed for at lagre deres mobilbank-brugernavne og -koder i tjenesten, så tjenesten løbende
kunne indlæse brugernes betalingsoversigter fra deres netbanker. Forbrugerombudsmanden
fandt, at det vil være i strid med god markedsføringsskik at bede forbrugere udlevere person-
lige bankoplysninger, der kan bruges til pengeoverførsler, hvis der er mulighed for misbrug
af oplysningerne. Det kunne ikke afgøres på det foreliggende grundlag, om der i den konkrete
sag var en sådan misbrugsmulighed. Herudover vurderede Forbrugerombudsmanden, at da
onlinetjenesten ikke var en betalingstjeneste, fandt betalingstjenestelovens § 85 om behand-
ling af personoplysninger ikke anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0027.png
SI DE 27
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
3.2.
Kreditmarkedet og korrekte oplysninger om lån
Udbud af lån, herunder kviklån, der fx kan være formidlet via internettet, har været stigende
de sidste år. Oplysninger om renter, ÅOP, kreditomkostninger og andre vigtige oplysningskrav
og aftalevilkår gives ofte ikke på en tilstrækkelig tydelig måde, og det indebærer en risiko
for, at forbrugere på et uoplyst grundlag indgår dyre låneaftaler. Forbrugerombudsmandens
tilsyn har derfor også i 2014 haft fokus på kreditmarkedet og korrekte oplysninger om lån.
Retningslinjer for kortfristede lån
Forbrugerombudsmandens retningslinjer for markedsføring af kortfristede lån indgået som
fjernsalgsaftaler trådte i kraft den 1. april 2014. Retningslinjerne omfatter kortfristede lån,
som skal betales tilbage inden for tre måneder, såkaldte kviklån. Kviklån har siden 2010 i
vidt omfang været reguleret af kreditaftaleloven, hvorfor retningslinjerne har karakter af en
orientering om gældende regler på området – herunder særligt hvad der må anses for god
markedsføringsskik ved kreditgivning via fjernsalg.
L’EASY – kreditoplysninger
L’EASY betalte en bøde på 600.000 kr., efter Forbrugerombudsmanden i april 2014 politian-
meldte selskabet for vildledende markedsføring samt manglende og mangelfulde kreditop-
lysninger. I flere tilbudsaviser fra 2013 og på sin hjemmeside i oktober og november 2013
oplyste L’EASY ikke tydeligt nok, at forbrugerne ud over kontantprisen på varen også skulle
betale et gebyr for leveringen og installeringen. Ifølge L’EASY kunne forbrugerne undgå
gebyret ved at afhente varen på et lager, men det fremgik ikke af markedsføringen. Desuden
reklamerede L’EASY i tilbudsaviserne og på nettet for, hvad det ville koste pr. måned at låne
penge til at købe de viste varer. Forbrugerne fik dog ikke alle de kreditoplysninger, som de
ifølge loven har krav på. I tilbudsaviserne blev forbrugerne fx ikke oplyst om, hvilket beløb
de lånte, og i nogle tilfælde var det samlede tilbagebetalingsbeløb angivet for lavt. Herudover
vurderede Forbrugerombudsmanden, at L’EASY i oktober og november 2013 på forsiden af
sin hjemmeside ikke gav forbrugerne tilstrækkelige kreditoplysninger. Det skete i forbindelse
med reklamer for forbrugslån på op til 50.000 kr. L’EASY reklamerede for eksempel med ren-
tesatsen på lånet, men gav ikke samme sted oplysninger om de årlige omkostninger i procent,
løbetid, ydelser, omkostninger og det samlede beløb forbrugerne skal betale tilbage.
Citroën, Hyundai og Peugeot – kreditoplysninger
Forbrugerombudsmanden har i 2014 politianmeldt en række bilfirmaer, Hyundai, Peugeot og
Citroën, for overtrædelse af markedsføringslovens § 14 a. De tre sager adskiller sig en smule
fra hinanden, men fælles er, at de lovpligtige kreditoplysninger enten ikke alle sammen var
givet, eller at de ikke var givet på tiltrækkelig klar, tydelig og fremtrædende måde. Markedsfø-
ringslovens § 14 a indeholder en række oplysninger, den erhvervsdrivende skal give i markeds-
føringen af forbrugerkreditter, hvor der nævnes rentesatser eller omkostninger vedr. kreditten
(fx ydelsen). De lovpligtige kreditoplysninger kan fx være det samlede beløb, som forbrugeren
skal betale tilbage samt ÅOP. Oplysningerne er vigtige for forbrugerne, når de skal sammenligne
kreditmulighederne på markedet og vurdere de økonomiske konsekvenser af at tage lånet.
De tre sager efterforskes stadig af politiet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0028.png
SIDE 28
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Trustbuddy – gebyropkrævning var ulovlig
Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra en forbruger over Trustbuddys såkaldte
misligholdelsesgebyrer. Forbrugeren havde ikke betalt sine lån på samlet set 5.000 kr. til tiden
og blev derfor – udover renter, rykkergebyrer og inkassoomkostninger – tillige opkrævet tre
misligholdelsesgebyrer på i alt godt 2.000 kr. Det, mente forbrugeren, var urimeligt. Lånefor-
midleren havde afvist klagen med, at der ikke var tale om gebyrer mv. efter renteloven, men
en bod, som automatisk blev opkrævet, hvis forbrugeren ikke betalte til tiden. Gebyrerne
fremgik af aftalevilkårene, som forbrugeren havde accepteret ved låneoptagelsen. Forbruger-
ombudsmanden vurderede imidlertid, at misligholdelsesgebyrerne var ulovlige efter rentelo-
ven og dermed også i strid med god markedsføringsskik. Ifølge renteloven må kreditor højest
opkræve tre rykkegebyrer på hver 100 kr., samt i givet fald et inkassogebyr og ”rimelige og
relevante omkostninger” til udenretlig inddrivelse af fordringen. Rentelovens regler kan i
forbrugerforhold ikke fraviges til skade for skyldneren. Det betyder, at man ikke kan aftale
betaling af flere gebyrer i forbindelse med misligholdelse, end renteloven tillader. Forbru-
gerombudsmanden bemærkede derfor, at låneformidlerens såkaldte misligholdelsesgebyrer
ikke havde hjemmel i renteloven, som udtømmende gør op med, hvad kreditor kan opkræve
i tilfælde af skyldnerens misligholdelse. Dette gælder, uanset hvad man kalder det gebyr, der
opkræves. Forbrugerombudsmanden krævede derfor, at selskabet ændrede praksis og undlod
at opkræve de omstridte gebyrer. Låneformidleren tog Forbrugerombudsmandens kritik til
efterretning og vil fremover opkræve gebyrer i overensstemmelse med rentelovens regler.
3.3.
Vildledende markedsføring
Prisen på en vare eller tjenesteydelse er et væsentligt parameter, når forbrugeren skal træffe
en købsbeslutning. Det er dog ikke kun prismarkedsføringen, der ikke må være vildledende.
Der er et generelt forbud mod, at erhvervsdrivende vildleder eller udelader oplysninger i
markedsføringen, som er væsentlige for vurdering af tilbuddet. Forbrugerombudsmanden
modtager således hvert år mange henvendelser om vildledende markedsføring.
SMC Biler
SMC Biler markedsførte en ny bilmodel via en annonce i en række aviser. I annoncen blev der
opregnet en række systemer, som skulle assistere chaufføren under kørslen. Sidst i annoncen
var anført en fra-pris, som gav læseren indtryk af, at de opregnede systemer var inkluderet i
fra-prisen. Det var imidlertid ikke tilfældet. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at
annoncen samlet set var vildledende, fordi den gav forbrugeren indtryk af, at ekstraudstyret
var med i prisen, selvom det ikke var tilfældet. Forbrugerombudsmanden politianmeldte
derfor SMC Biler for overtrædelse af markedsføringslovens § 3, og bilforhandleren betalte en
bøde på 250.000 kr.
Silvan
Forbrugerombudsmanden har i 2014 politianmeldt byggemarkedskæden Silvan i en sag om
vildledende prismarkedsføring. Silvan havde i en tilbudsavis reklameret for to dåser træ-
beskyttelse. Silvan opgav ”normalprisen” til 999,95 kr. pr. dåse, og at forbrugerne nu kunne
købe to dåser for 1.299 kr. Ved gennemgang af tidligere tilbudsaviser kunne Forbrugerom-
budsmanden imidlertid konstatere, at den angivne normalpris ikke var korrekt, da Silvan i
seks uger op til markedsføringen af tilbuddet havde solgt træbeskyttelsen til en lavere pris.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0029.png
SI DE 29
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Ugen forinden havde Silvan eksempelvis markedsført den samme træbeskyttelse til en pris
på 649,95 kr. pr. dåse, uden at der var tale om et tilbud. Forbrugerombudsmanden fandt, at
markedsføringen var vildledende, fordi den ”normalpris”, der blev sammenlignet med, var
angivet forkert. Derfor politianmeldte Forbrugerombudsmanden selskabet for overtrædelse
af markedsføringslovens § 3.
Lauritz.com
Lauritz.com udbød kendte designerstole med uoriginale ben under betegnelsen ”eftermonte-
rede” eller ”senere” ben, uden yderligere oplysning om, at benene ikke var produceret af det
selskab, som havde rettighederne til de pågældende stole i Europa. Forbrugerombudsmanden
udtalte, at det for gennemsnitskøberen af en designerstol måtte anses for en væsentlig oplys-
ning, at benene på stolen kunne være uoriginale og produceret af en anden end den, der hav-
de rettighederne til den pågældende stolemodel. Forbrugerombudsmanden fandt endvidere,
at det for langt de fleste forbrugere ikke ville fremstå klart og tydeligt blot ud fra betegnelsen
af benene som ”eftermonterede” eller ”senere”, at de pågældende ben kunne være uoriginale.
Forbrugerombudsmanden fandt derfor, at Lauritz.coms udbud af stolene med uoriginale ben
under betegnelsen ”eftermonterede” eller ”senere”, uden yderligere oplysning om at benene
ikke var produceret af eller for rettighedshaveren, havde været egnet til mærkbart at forvride
forbrugernes økonomiske adfærd på markedet, og at forholdet dermed måtte anses for at
have været i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1. Laurtiz.com meddelte Forbrugerom-
budsmanden, at de ikke længere ville benytte betegnelserne ”eftermonterede” eller ”senere”
ved beskrivelsen af designermøbler, men anvende en anden og mere tydelig formulering.
Endvidere havde Lauritz.com kontaktet alle købere af de pågældende stole og tilbudt, at de
for Lauritz.coms regning kunne få udskiftet de uoriginale ben med nye ben produceret af
rettighedshaveren.
Elselskabers kundebreve var vildledende og i strid med god skik
I januar 2013 trådte der ændrede regler i kraft på det danske elmarked, som betød, at
bevillingen til forsyningspligtig virksomhed skulle i udbud. Der var i ændringsloven fastsat
præcise krav til, hvad de hidtidige forsyningspligtselskaber havde pligt til at oplyse om, når
resultatet af udbuddet forelå. I marts 2013 udsendte otte elselskaber et brev til deres kun-
der, hvori der bl.a. stod, at alle el-forbrugere som følge af de nye regler skulle vælge elselskab
inden den 30. april, og at el-forbrugerne automatisk blev overført til et produkt, hvor prisen
var fastsat af staten, hvis de ikke selv valgte elselskab. I brevet blev der desuden reklameret
for et produkt, som selskaberne stod bag. Forbrugerombudsmanden vurderede, at brevet
indeholdt flere vildledende oplysninger i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1. For
det første omfattede de nye regler på elmarkedet alene forsyningspligtkunder – og ikke alle
kunder, som det fremgik af brevet. For det andet blev de forsyningspligtkunder, som forholdt
sig passivt, ikke automatisk overført til et produkt, hvor prisen var fastsat af staten, som det
fremgik af brevet. De blev derimod tilbudt et nyt produkt på markedsvilkår af deres nuværende
elselskab. Forbrugerombudsmanden udtalte desuden, at oplysningerne i brevet var i strid
med god markedsføringsskik, da de var egnet til at modvirke Folketingets intentioner med
den lov, som fastsatte præcise krav til, hvordan forsyningspligtselskaberne skulle informere
om de ændrede regler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0030.png
SIDE 30
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse,
at det er i strid med markedsføringslovens § 3
om vildledende markedsføring, hvis en virksom-
hed i strid med sandheden oplyser, at deres
arbejde er omfattet af en garantiordning.
Forbrugerombudsmandens indsats mod priser uden moms
På baggrund af en række henvendelser fra både forbrugere og erhvervsdrivende besluttede
Forbrugerombudsmanden at iværksætte en indsats for at sikre, at priser bliver oplyst inklu-
sive moms i overensstemmelse med markedsføringslovens §§ 3 og 12 a, når markedsføringen
er rettet mod forbrugere. Forbrugerombudsmanden orienterede 79 brancheorganisationer
om reglerne med en frist til at rette eventuelle prisoplysninger, der ikke var i overensstem-
melse med reglerne. Forbrugerombudsmanden opfordrede samtidig brancheorganisationer-
ne til at orientere deres medlemmer om reglerne. Der blev også udsendt en pressemeddelelse
om reglerne og om indsatsen. Efter fristens udløb undersøgte Forbrugerombudsmanden
markedet for at konstatere, om nogle erhvervsdrivende fortsat ikke overholdt reglerne. Det
viste sig, at 11 virksomheder gav prisoplysninger eksklusive moms. I nogle tilfælde var det
oplyst i bunden eller i toppen af skærmbilledet eller i forretningsbetingelserne, at priserne
var uden moms. I andre tilfælde var det lige efter prisen oplyst ”+ moms”. De oplyste priser
skal imidlertid efter markedsføringslovens § 12 a være inklusive afgifter. Sagerne er fortsat
under behandling.
Byg Garanti-sager
Forbrugerombudsmanden modtager løbende sager fra politiet til udtalelse, hvor håndværks-
firmaer uretmæssigt markedsfører sig som værende omfattet af Dansk Byggeris garantiord-
ning, som dækker eventuelle fejl og mangler ved det udførte arbejde. Forbrugerombudsman-
den har i 2014 modtaget 23 af disse sager til udtalelse. Det er Forbrugerombudsmandens
opfattelse, at det er i strid med markedsføringslovens § 3 om vildledende markedsføring,
hvis en virksomhed i strid med sandheden oplyser, at deres arbejde er omfattet af en garan-
tiordning. Efter Forbrugerombudsmanden har afgivet udtalelse i sagerne, færdigbehandles
de af anklagemyndigheden. Sagerne ender typisk med en domfældelse i retten eller med
virksomhedernes vedtagelse af en bøde for overtrædelse af markedsføringslovens § 3. Ifølge
den gældende retspraksis straffes denne type overtrædelser af markedsføringsloven som ud-
gangspunkt med en bøde på 20.000 kr. Dog vil der i de enkelte sager kunne være formildende
eller skærpende omstændigheder, som vil få betydning for bødens størrelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0031.png
SI DE 31
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
3.4.
Internationalt samarbejde
Grænseoverskridende e-handel og markedsføring gør, at nationale håndhævelsesmyndighe-
der ikke alene kan imødegå alle problemer, der skader forbrugernes økonomiske interesser.
Samarbejde med internationale håndhævelsesmyndigheder er således en vigtig del af For-
brugerombudsmandens tilsynsvirksomhed, og 2014 har derfor også budt på internationale
aktiviteter.
Fælles EU undersøgelse af online sælgeres oplysninger
Som led i sin deltagelse i det europæiske forbrugerbeskyttelsessamarbejde (CPC), har Forbru-
gerombudsmanden sammen med de øvrige håndhævelsesmyndigheder i EU i oktober 2014
deltaget i en årlig såkaldt ”sweep”. I en sweep gennemsøger myndighederne internettet i den
samme periode for hjemmesider med indhold i strid med de forbrugerbeskyttende regler.
I 2014 blev det undersøgt, om en række oplysningskrav vedr. sælgerens identitet, reklama-
tionsret og fortrydelsesret ved online salg af forbrugerelektronik mv. var opfyldt – herunder
også efter at nye og skærpede krav var blevet gennemført ved nye regler i forbrugerret-
tighedsdirektivet pr. 13. juni 2014. Forbrugerombudsmanden undersøgte i alt 12 danske
netsalgsbutikker. Håndhævelse vedr. en eventuel manglende opfyldelse af oplysningskravene
skal være gennemført i første halvår af 2015.
Samarbejde mellem de nordiske forbrugerombudsmænd om abonnementsfælder
På et møde i København i september 2014 besluttede de nordiske forbrugerombudsmænd
at arbejde tættere sammen for at bekæmpe ulovligt telefonsalg og abonnementsfælder på
internettet. En abonnementsfælde består typisk i indgåelse af en abonnementsaftale, uden
at man er bekendt hermed eller i den tro, at man alene har accepteret et gratis prøvetilbud
el. lign. – evt. mod betaling af fragtomkostninger. De nordiske forbrugerombudsmænd tilken-
degav bl.a. ønsker om:
At det bliver muligt at lukke for adgangen til klart ulovlige hjemmesider.
At der bliver bedre mulighed for at gå i banken og få stoppet uberettigede hævninger på
kontoen.
At håndhævelsen af lovgivningen bliver styrket på tværs af landegrænser, fx via et styrket
samarbejde med og mulighed for udveksling af informationer mellem de nordiske landes
myndigheder og andre internationale myndigheder, herunder også uden for EU.
Den styrkede indsats må ses på baggrund af et stigende antal klager over abonnementsfælder,
og at der hidtil har manglet effektive redskaber for at kunne sætte ind over for abonnements-
fælderne. Firmaerne bag er ofte internationale eller markedsfører sig internationalt via de
sociale medier og søgemaskiner.
Apple og Google – in-app køb i spil
På baggrund af en række klager fra forældre, der havde modtaget høje regninger for deres
børns køb af virtuelle ydelser i spil, tog Forbrugerombudsmanden i 2013 problemstillingen
op i EU, hvorefter medlemslandene sammen med Kommissionen på initiativ fra Forbrugerom-
budsmanden rettede henvendelse til Apple og Google. Efter en række forhandlinger indvillige-
de de to spilplatforme i 2014 at ændre deres praksis således, at spil, hvor der indgår salg af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0032.png
SIDE 32
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
virtuelle ydelser (såkaldte freemiums), ikke markedsføres som gratis. Endvidere ændrede
selskaberne deres forhåndsindstillinger således, at forbrugerne nu på en nem måde skal tage
stilling til, om de inden hvert køb skal afgive deres kodeord, eller om de ønsker at tillade, at
der kan foretages køb, uden at det er nødvendigt at indtaste en kode. Google og Apple har
desuden påtaget sig at vejlede spiludviklerne om, at der i EU gælder et forbud mod direkte
købsopfordringer til børn. Endelig vil selskaberne gøre deres kontaktoplysninger mere nemt
tilgængelige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0033.png
SI DE 33
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Andet
Vejledning om markedsføring i tv-reklamer
Forbrugerombudsmanden udarbejdede i 2014 en vejledning om markedsføring i tv-reklamer.
Formålet med vejledningen var generelt at beskrive, hvilke oplysninger der efter markeds-
føringsloven skal være i en tv-reklame, og hvornår forbrugeren kan henvises til tekst-tv eller
en hjemmeside for at læse mere. Formålet var endvidere at give organisationer og andre råd-
givere nogle mere generelle retningslinjer for, hvilke oplysninger en reklame skal indeholde,
og hvordan oplysningerne skal præsenteres, således at reklamen ikke bliver vildledende, og
således at markedsføringslovens og forbrugeraftalelovens oplysningskrav i øvrigt overholdes.
Overordnet fastslår vejledningen, at hovedbudskabet i reklamen skal være retvisende og afba-
lanceret, så der ikke er behov for at korrigere oplysningerne i en tekst i bunden af skærmen.
Overflødig tekst bør udelades, og teksten bør have en sådan størrelse, vises i så lang tid og stå
på en baggrundsfarve, der danner en sådan kontrast, at teksten er både læselig og kan nå at
blive opfattet af en gennemsnitsforbruger på den tid, der er til rådighed. Overholdes TV 2’s
tekstretningslinjer, der stiller krav til tekststørrelser og varighed i visningen, vil Forbruger-
ombudsmanden anse sidstnævnte krav for opfyldt.
Forbrugerombudsmanden vil være opmærksom på, om vejledningen og TV 2’s retningslinjer
for tekstinformation i tv-reklamer har den tilsigtede effekt. Viser det sig, at reklamerne ikke
bliver mere overskuelige for forbrugerne, forbeholder Forbrugerombudsmanden sig at tage
vejledningen op til revision.
GoLeif
Forbrugerombudsmanden har, som mandatar for en forbruger og med Procesbevillingsnæv-
nets tilladelse, anket en dom fra Retten i Roskilde, hvor et rejseselskab var blevet frifundet for
forbrugerens erstatningskrav. Sagen drejer sig om, hvorvidt Den Danske Rejsegruppe, som
står bag rejseportalen GoLeif.dk, hæfter for forbrugerens erstatningskrav som følge af, at den
hjemrejse, der var købt på GoLeif.dk, ikke blev leveret. Årsagen til dette var, at flyselskabet, der
skulle flyve forbrugeren hjem, gik konkurs. Den Danske Rejsegruppe anførte, at forbrugeren
havde købt rejsen af flyselskabet, der skulle stå for hjemtransporten, og at GoLeif alene havde
optrådt som fuldmægtig for flyselskabet. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at
rejseselskabet, uanset at det formelt var anført, at GoLeif ikke handlede i eget navn, reelt har
optrådt som forbrugerens kontraktspart og ikke som fuldmægtig for et nærmere bestemt
flyselskab, og at rejseselskabet derfor hæfter for forbrugerens udgifter til køb af andre
flybilletter til hjemrejsen. Knapt 800 tilsvarende sager om flykonkurser, der er indbragt for
Forbrugerklagenævnet, er sat i bero og afventer udfaldet af retssagen. Sagen er berammet til
hovedforhandling i oktober 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0034.png
SIDE 34
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Cult – uetisk reklame
Forbrugerombudsmanden udtalte kritik af en konkurrence afholdt af Cult A/S, hvor den
deltager, der kunne holde sig vågen i længst tid, vandt en rejse til New York. Konkurrencen
blev holdt som led i markedsføringen af energidrikken Cult Raw Energy. Forbrugerombuds-
manden indhentede udtalelser fra Sundhedsstyrelsen om, hvilke risici der var forbundet med
at deltage i en konkurrence som ”Neversleep”. På baggrund af disse udtalelser vurderede
Forbrugerombudsmanden, at konkurrencen var i strid med god markedsføringsskik, fordi det
potentielt var sundhedsfarligt at deltage. Forbrugerombudsmanden lagde bl.a. vægt på, at der
ikke var opsyn med deltagerne i de 48 timer, de skulle holde sig vågen for at kvalificere sig
til finalen, og at der ikke i finalen var nogen øvre grænse for, hvor længe man skulle holde sig
vågen. Forbrugerombudsmanden fandt endvidere, at det var en skærpende omstændighed, at
konkurrencen var en kampagne for en energidrik. Kombinationen af søvnløshed og indtagelse
af koffein kunne således øge de sundhedsskadelige effekter. Konkurrencen måtte anses for
også at kunne appellere til unge under 18 år, selvom man skulle være over 18 år for at deltage,
da Cult Raw Energy og lignende energidrikke lovligt kan sælges til unge under 18 år. Forbru-
gerombudsmanden meddelte Cult A/S, at såfremt man gentager ”Neversleep” eller lignende
konkurrencer, der kan virke sundhedsfarlige, vil Forbrugerombudsmanden overveje retslige
skridt.
Beløbsreservation ved tankning
Nogle benzinkunder, der har betalt med et debetkort i en udendørs betalingsautomat, har fået
forhåndsreserveret et beløb på deres bankkonti, der overstiger det beløb, de har tanket for.
Det er sket uden deres samtykke, og uden at det reserverede beløb er blevet frigivet umid-
delbart efter tankningen. Forbrugerombudsmanden vurderer, at sagerne er problematiske i
relation til betalingstjenesteloven. På et møde med Energi- og olieforum, repræsentanter fra
benzinselskaberne, Finansrådet og Nets har Forbrugerombudsmanden bedt brancherne om
at løse problemet senest 1. april 2015. Benzinkunder, der betaler med debetkort i en uden-
dørs betalingsautomat, skal ikke risikere at få reserveret et større pengebeløb i længere tid.
Tobaksreklameloven
Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på, at tobaksproducenten, British American To-
bacco Denmark A/S (House of Prince A/S), ydede et økonomisk bidrag til en række festivaler
og besluttede at undersøge, om der var tale om ulovlig sponsorering efter tobaksreklamelo-
ven. Tobaksproducenten leverede cigaretter til en række festivaler, som solgte cigaretterne til
gæsterne på festivalen. Tobaksproducenten ydede derudover et årligt økonomisk bidrag til
festivalerne. Det følger af tobaksreklamelovens § 4, at sponsorering til fordel for tobaksvarer
er forbudt. Sponsorering er i loven defineret som ethvert økonomisk bidrag til en aktivi-
tet, et arrangement mv. med sigte på at fremme afsætningen af en tobaksvare. Det følger af
forarbejderne til loven, at det er en betingelse for, at der er tale om sponsorering i tobaksre-
klamelovens forstand, at det økonomiske bidrag ydes under forudsætning af, at sponsoren
får sit navn, logo mv. vist eller nævnt i forbindelse med den aktivitet, der er blevet ydet et
økonomisk bidrag til. Der var i sagen ikke dokumentation for, at tobaksproducenten havde
fået vist sit navn eller logo på festivalerne. Tværtimod havde firmaet truffet visse foranstalt-
ninger mod, at firmaets navn eller logo blev vist på festivalen med henblik på at overholde
tobaksreklameloven. Der var i øvrigt ikke dokumentation for, at der var sket markedsføring af
tobaksproducenten eller dennes produkter ud over den udstilling af tobaksvarer og pris-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0035.png
SI DE 35
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
skiltning, som er tilladt efter tobaksreklameloven. Forbrugerombudsmanden fandt herefter,
at tobaksproducenten ikke havde overtrådt tobaksreklamelovens § 3, stk. 1, om reklame for
tobaksvarer eller § 4 om sponsorering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0036.png
SIDE 36
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Kapitel X
XXXXXXXX
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0037.png
SI DE 37
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Statistik
5.1. Oprettede henvendelser
Tabel 1.0. Oprettede henvendelser 2008-2013
Privatpersoner
Advokater og andre rådgivere
Interesseorganisationer
Offentlige myndigheder
Øvrige henvendelser
Total
2009
57
21
Forbrugergrupper- og organisationer
Erhvervsdrivende og organisationer
3.173
23
541
61
2010
62
19
4.030
38
673
74
72
2011
56
12
4.154
26
658
78
70
2012
66
7
4.883
22
575
50
79
2013
70
3
8
4.824
519
2014
74
1
1
4.292
535
Forbrugerombudsmandens eget initiativ
205
135
4.224
219
5.192
239
5.297
244
5.929
254
103
107
239
133
5.888
116
5.391
Forbrugerombudsmanden oprettede i alt 5.391 sager i 2014 på baggrund af henvendelser
fra fx forbrugere, erhvervsdrivende og andre myndigheder. Der er tale om et fald i oprettede
henvendelser i forhold til 2013.
Kategorien ”øvrige henvendelser” omfatter sager vedr. administration og almindelig drift,
forhandling om retningslinjer og vejledninger, udvalgsarbejde, undervisning mv.
Sagsantallet i denne kategori er i 2014 er steget siden 2013.
Ligeledes har Forbrugerombudsmanden i årets løb taget 8,4 % flere sager op på eget initiativ.
Dette er eksempelvis sager, hvor institutionen ved egne undersøgelser eller gennem pressen
bliver opmærksom på en markedsføring, som der er grundlag for at kigge nærmere på.
Henvendelserne fra forbrugere udgør dog stadig den største andel af de sager, som Forbruger-
ombudsmanden opretter. I 2014 blev der oprettet 4.292 sager efter en henvendelse fra for-
brugere. Dette svarer til 80 % af alle oprettede sager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0038.png
SIDE 38
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Erhvervsdrivende og deres organisationer står for omkring 535 af henvendelserne, og hen-
vendelserne vedrører primært anmodninger om forhåndsbesked, konkurrentklager og øvrige
forespørgsler om markedsføring.
Kategorien ”offentlige myndigheder” omfatter både henvendelser fra nationale og europæi-
ske myndigheder. Herunder forespørgsler fra fx EU-Kommissionen.
5.2. Afsluttede sager
Tabel 2.0. Afsluttede sager i 2008-2013
Markedsføringssager
Forhåndsbesked
2009
175
33
0
5
3
2.507
178
628
4.150
Enkeltsagsbesvarelser
Finansielle sager
622
2010
180
54
1
7
0
3.180
113
630
4.992
826
2011
154
1.230
2012
152
Sager der ikke er taget op
Lov om tjenesteydelser
Tobaksreklameloven
Afviste sager
Total
Oversendte og henviste sager
2.642
100
98
0
9
2
1.535
2013
49
-
3.021
106
67
0
2
1
2.257
2.714
876
0
-
4
191
0
6.257
131
2014
130
-
3.256
1.881
462
0
-
0
505
0
131
Betalingskort og betalingstjenester
Lov om juridisk rådgivning
Information og øvrige sager
865
5.092
968
5.853
Forbrugerombudsmanden har i alt afsluttet 6.419 sager i 2014, og dette er en stigning på godt
2,6 % sager i forhold til 2013.
39
6.419
Note 1.
Betegnelsen enkeltsagsbesvarelse dækkede tidligere over en stor og forskellig gruppe af sager. Det var dels sager, som
Forbrugerombudsmanden ikke tog op til egentlig behandling, men hvor forbrugeren eller den erhvervsdrivende fik et svar på
et stillet spørgsmål eller en redegørelse for lovgivningen. Disse sager indgår nu i kategorien ”Markedsføringssager”. Sager der
efter forvaltningsloven blev oversendt til andre myndigheder var tidligere også medtaget under ”enkeltsagsbesvarelser”, men
disse sager har fra 2013 fået sin egen kategori.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0039.png
SI DE 39
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Markedsføringssager
Kategorien ”markedsføringssager” indeholder de sager, der tages op til egentlig behandling.
Markedsføringsager inkluderer også sager, hvor Forbrugerombudsmanden på baggrund af
en forespørgsel udarbejder en konkret besvarelse af det rejste spørgsmål, samt klager over
markedsføring, hvor Forbrugerombudsmanden vælger at orientere den erhvervsdrivende
om lovgivningen på området uden at gå ind i en nærmere undersøgelse af, om der er sket en
lovovertrædelse. Afsluttede projekter, herunder retningslinjer, vejledninger, høringer, politi-
anmeldelser, samt retssager indgår også i denne kategori. Der er i årets løb afsluttet 3.256
konkrete markedsføringssager, hvilket er 44 % flere sager end 2013.
Sager der ikke er taget op
I 2014 blev godt 1.881 henvendelser ikke taget op til behandling. Sagerne er blevet afvist med
henvisning til Forbrugerombudsmandens begrænsede ressourcer og prioriteringsadgang.
Oversendte og henviste sager
Kategorien var ny i 2013 i forhold til de tidligere år og indeholder de sager, som Forbruger-
ombudsmanden efter forvaltningsloven skal oversende til en anden myndighed, samt de sa-
ger, hvor Forbrugerombudsmanden henviser en klager til at klage til et ankenævn. Kategorien
kom med i 2013 for at synliggøre forskellen mellem de sager, der modtages i institutionen,
men som ikke kan behandles her, og de sager som af prioriteringsmæssige årsager ikke blev
taget op.
Finansielle sager
I 2014 blev der afsluttet 505 finansielle sager, der er taget op i medfør af Forbrugerombuds-
mandens særlige kompetence efter § 348 i lov om finansiel virksomhed. Dette er en markant
stigning på 164 % i forhold til 2013, hvor der blev afsluttet 191 finansielle sager.
Sager efter betalingstjenesteloven
Der blev i 2014 afsluttet 131 sager efter betalingstjenesteloven. Foruden anmeldelser og
ændringsanmeldelser vedr. betalingssurrogater, som udgør størstedelen af sagerne, har
Forbrugerombudsmanden bl.a. modtaget henvendelser om misbrug og hæftelse ved brug af
betalingsinstrumenter og charge back-reglerne.
Forhåndsbesked
Forbrugerombudsmanden har afgivet 130 skriftlige forhåndsbeskeder i 2014. Dette er en
væsentlig stigning i forhold til 2013, hvor der kun blev afgivet 49 forhåndsbeskeder.
Information
Kategorien dækker over Forbrugerombudsmandens undervisning og generelle informations-
virksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0040.png
SIDE 40
F O R B R U G E RO M B U DS M ANDE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
Fordelingen af faglig tid
Medarbejderne hos Forbrugerombudsmanden er stillet til rådighed af Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen, og sekretariatet består pr. 31. december 2014 af 1 kontorchef, 1 souschef, 15
sagsbehandlere, 3 sekretærer og 3 studenter. Forbrugerombudsmandens sekretariat har i alt
brugt 29.251 faglige timer på tilsynsarbejdet i 2014.
Forbrugerombudsmandens sekretariat har i 2014 brugt størstedelen af den faglige tid på
behandling af sager efter markedsføringsloven og andre forbrugerbeskyttende love.
Sekretariatet er organiseret i 3 sagsbehandlergrupper: et finansielt team, et team om it og nye
medier samt et team med fokus på generel markedsføring og formueret.
Kategorien ”Presse- og undervisningsaktiviteter” viser institutionens tidsforbrug på betjening
af pressen og undervisningsaktiviteter. I de tidligere årsberetninger har denne heddet ”Gene-
rel informationsvirksomhed”. Idet det ikke har været muligt at trække et præcist tal på denne
kategori, er der foretaget en estimering af timeforbruget.
13 % af den faglige tid blev i 2014 brugt på de finansielle sager. Denne kategori indeholder
også sager efter betalingstjenesteloven.
5.3. Fordeling af faglige timer:
Figur 1.0.
Finansielle sager
13  %
Forhåndsbesked efter markedsføringsloven
1 %
Internationalt tilsynsarbejde
4  %
Konkrete sager - markedsføringsloven og
anden forbrugerbeskyttende lovgivning
52  %
Presse og undervisning
(Generel informationsvirksomhed)
9  %
Projekter, retningslinjer mv.
8  %
Retssager
6  %
Sager der ikke er taget op (kvik-sager)
3  %
Telefonisk rådgivning
4  %
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0041.png
SI DE 41
F O R B R U G E RO M B UDS M AN DE NS ÅR S B E R E T N I NG 2 0 1 4
5.4. Domstolsbehandling af civile sager:
Tabel 3.0. Retssager 2009-2014
Domme
Stævninger
1
2009
-
-
Verserende sager ved årsskiftet
2
5.5. Domstolsbehandling af straffesager:
Tabel 4.0. Straffesager 2008-2013
a. Domfældelse inkl. bødevedtagelse
b. Frifindelse
Politianmeldelser
3
6
2010
-
8
0
2011
38
52
1
2012
1
48
5
2013
2
25
3
2014
2
5
2
2009
1
0
Verserende straffesager ved årsskiftet
3
c. Andet, herunder tilbagekaldt /opgivet, advarsel mv.
9
2010
1
1
25
2011
1
0
24
2012
1
0
36
2013
0
2
20
2014
0
0
26
-
-
28
44
10
16
28
30
20
22
31
28
Note 1.
Antallet af stævninger udtaget i civile sager af Forbrugerombudsmanden er optalt siden 2011.
Note 2.
Antallet af verserende sager ved årsskiftet er optalt siden 2010. Der har været et mindre fald i de civile sager, hvilket
navnlig skyldes, at en del af retssagerne på det finansielle område er afsluttet enten ved dom eller forlig.
Note 3.
Antallet af politianmeldelser og verserende straffesager er blevet optalt separat siden 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0042.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501716_0044.png
Februar 2015
Oplag 500 stk.
Tryk: Rosendahls – Schultz Grafisk A/S
Forbrugerombudsmanden
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
[email protected]
www.forbrugerombudsmanden.dk