Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 129
Offentligt
Da ”Bodil” ramte, ramte også kaos og forvirring.
Det akutte beredskab fungerede fremragende og vi blev selv evakueret fra et oversvømmet hus.
Herefter oplevede vi et kolossalt tomrum. Der var hverken hjælp, rådgivning eller klarhed over
situationen.
Dagen efter oversvømmelsen henvendte vi os til vores forsikringsselskab. Vi blev mødt med en
simpel afvisning. Vi fik tilbud om på skrift at få en afvisningen med henvisning til, at skaderne ikke
var omfattet af vores forsikring.
Forsikringsselskabernes policer undtager:
Krig, naturkatastrofer, oversvømmelse og atomenergi.
Forsikringer omfatter ikke oversvømmelse fra hav, fjord, sø eller vandløb.
Forsikringen henviste os til at anmelde oversvømmelsen på Stormrådets hjemmeside – men det kan
man ikke før der er erklæret stormflod.
Indtil Stormrådet havde truffet beslutning om at oversvømmelsen fra Roskilde fjord var en
stormflod stod vi ”på herrens mark”.
Vi anede ikke om vi var på vej mod økonomisk ruin.
Det siges man har 7 dage fra oversvømmelsen til der begynder at komme skillesvamp i huse, med
mindre man har tømt huset for alt fugtigt materiale (herunder fugtig isolering).
I dagene efter stormfloden opsatte et enkelt forsikringsselskab – Tryg - en skurvogt i et af
områderne. Vognen var bemandet med rådgivere som gik ud til deres kunder allerede på dag 2 efter
oversvømmelsen. Herfra tilbød de rådgivning, vejledning eller hjælp – til deres kunder.
Nok er man ramt, men man mangler, at nogen kommer og vejleder og leder en. Med den rigtige
vejledning kan mange selv klare rigtig meget af den skadesbegrænsning der skal foretages. Man vil
også i fællesskab have overskud til at hjælpe andre, hvis alle blot ved hvad der skal gøres.
Der var virkelig mange der slet ikke fik nogen som helst vejledning i meget lang tid efter
oversvømmelsen.
Side
1
af
3