Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 119
Offentligt
1488820_0001.png
Regeringens strategi
for eksportfremme
og økonomisk diplomati
Mere handel. Nye job.
Maj 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0003.png
Regeringens strategi
for eksportfremme
og økonomisk diplomati
Mere handel. Nye job.
Maj 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0004.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0005.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
5
Indhold
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati .........................................................................................................................
Tiltag 1
Strømlining og koordinering af eksportfremmetilbud samt lettere navigation for virksomheder.......................................................
6
9
Tiltag 2
Styrket interministerielt arbejde for danske økonomiske interesser globalt ..................................................................................................... 12
Tiltag 3
Styrkelse af udenrigstjenestens bidrag til vækst og beskæftigelse ......................................................................................................................... 16
Tiltag 4
Optimering af Eksportrådets indsatser i samspil med erhvervslivet ....................................................................................................................... 20
Tiltag 5
Global tilstedeværelse med fokus på vækst- og volumenmarkeder ........................................................................................................................ 23
Tiltag 6
Bedre samspil mellem udviklingsbistand og kommerciel indsats ............................................................................................................................ 26
Tiltag 7
Lette virksomheders adgang til finansiering ......................................................................................................................................................................... 28
Tiltag 8
Flere SMV’er skal internationalisere og eksportere mere............................................................................................................................................... 30
Tiltag 9
Bedre rammer for effektive erhvervsfremstød med virksomhederne i centrum ............................................................................................ 33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0006.png
6
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Regeringens strategi
for eksportfremme
og økonomisk diplomati
Danmarks stærke udgangspunkt
Danmark er en af verdens førende eksportnationer,
og dansk erhvervsliv har gennem århundreder været
dygtige til at udnytte mulighederne på udenlandske
markeder. For et lille land med begrænsede afsætnings-
muligheder på hjemmemarkedet giver handel med
omverdenen adgang til et stort marked. International
handel er dermed en af de grundlæggende mekanismer
til højere produktivitet og øget velstand for Danmark.
International handels effekt på dansk produktivitet
og velstand sker gennem en række kanaler, herunder
særligt 1) øget konkurrence så danske virksomheder
bliver mere produktive, 2) bedre muligheder for specia-
lisering inden for områder, hvor danske virksomheder
har styrkepositioner og 3) bedre adgang til ny viden
og udvikling.
Den danske eksport af varer og tjenesteydelser var i
2013 ca. 1.021 mia. kr., eller ca. 55 pct. målt ift. Danmarks
BNP. Omkring hvert fjerde job i Danmark er direkte eller
indirekte knyttet til eksportsektoren, hvilket konkret
betyder, at omkring 725.000 danske job afhænger af
de danske virksomheders evne til at afsætte produkter,
serviceydelser m.v. i udlandet.
Dansk erhvervsliv kan imidlertid drage fordel af den
øgede globalisering, der også skaber nye muligheder
for at knytte udviklingspolitiske målsætninger som
fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling
sammen med danske kommercielle interesser. Bedre
og billigere kommunikations- og transportmidler giver
virksomhederne mulighed for at koble sig tættere til de
nye globale vækstcentre. De globale produktmarkeder
er blevet mere ensartede, og ofte efterspørges samme
type varer og tjenester på tværs af kontinenter, hvilket
øger markedet for danske produkter. Tilsvarende er
forskning og innovation i stigende grad grænseover-
skridende, hvor danske virksomheder og institutioner
kan få adgang til miljøer i andre lande, og herigennem
skabe nye produkter, processer og øge produktiviteten.
Den øgede velstand i vækstlandene fører endvidere til
voksende middelklasser. Danske virksomheder har en
række styrkepositioner inden for netop dette markeds-
segment, hvilket åbner væsentlige globale vækstmulig-
heder.
Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at forskydningen
mod fjerne markeder ikke er et spørgsmål om enten-
eller:
Lige så vigtigt det er, at vi indretter os fremsynet på nye
globale økonomiske realiteter og muligheder, lige så
vigtigt er det, at der sikres de bedste rammebetingelser
på traditionelle nærmarkeder som Tyskland, Sverige
og Storbritannien samt volumenmarkeder som USA
og Japan. Her er fortsat stor købekraft, ligesom mange
af Danmarks små og mellemstore virksomheder er
afhængige af at kunne tage det første spring ud på
nærmarkeder, og mange danske virksomheder fungerer
som underleverandører til bl.a. store tyske eksport-
virksomheder og eksporterer på denne måde indirekte
til de nye vækstmarkeder.
Nye udfordringer og nye muligheder
Danmarks udenrigsøkonomiske vilkår er under for-
andring. Særligt forskydningen af verdens økonomiske
tyngdepunkt imod især Asien har ændret Danmarks
udenrigsøkonomiske rammebetingelser. Kombina-
tionen af øget konkurrence på det videnintensive
område, relativt højere produktionsomkostninger og
relativt vanskeligere adgang til voksende afsætnings-
markeder længere væk, giver Danmark udfordringer.
Samtidig opererer danske virksomheder i stigende grad
i internationale værdikæder, hvor en stigende del af
Danmarks økonomiske aktivitet foregår internationalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0007.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
7
Regeringens eksportfremmeindsats
og økonomisk diplomati
Internationalt handlende virksomheder er mere
produktive end andre tilsvarende virksomheder og
de påvirker andre virksomheder til også at handle
internationalt. Virksomheder kan dog stå overfor en
række udfordringer, når de træder ind på et nyt uden-
landsk marked. Produktivitetskommissionen påpeger,
at offentlig støtte til eksport ud fra en samfundsmæssig
betragtning primært bør adressere eventuelle markeds-
fejl og spredningseffekter
1
. Det er på disse områder den
offentlige indsats for fremme af eksport og internatio-
nalisering får størst effekt, fordi indsatsen har et klart
fokus på merværdi for både danske virksomheder
og dansk økonomi samlet set.
Regeringen ser det derfor som en kerneopgave at styrke
handel og eksport ved at bistå danske virksomheder
på de globale markeder, hvor det offentlige kan levere
en merværdi. Dette skal bidrage til at skabe de bedste
betingelser for, at dansk erhvervsliv kan konkurrere
internationalt.
Samtidig er det centralt for regeringen at styrke
det generelle økonomiske diplomati. Med styrket
økonomisk diplomati skal der ydes strategiske og
værdiskabende indsatser i udlandet, der understøtter
varetagelsen af Danmarks økonomiske interesser
internationalt, herunder ved at markedsvilkår
påvirkes favorabelt ift. danske interesser.
1. Markedsfejl og spredningseffekter omhandler forhold, som gør, at den eksporterende virksomhed skaber en merværdi for samfundet, der ligger
ud over den værdi, som den skaber for sig selv. Det kan eksempelvis være den effekt, at en virksomhed, som etablerer sig på et givet marked, letter
adgangen til det marked for andre danske virksomheder. (Produktivitetskommissionen (2013): Konkurrence, internationalisering og regulering)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0008.png
8
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
En ny ambitiøs strategi
Produktivitetskommissionen ser et muligt potentiale
for at styrke Danmarks produktivitetsudvikling gennem
øget international handel. Samtidig har Produktivitets-
kommissionen peget på, at der ikke findes et samlet
overblik over de forskellige offentlige eksportfremme-
tilbud og effekterne heraf. De mange separate indsatser
kan bevirke, at ressourcerne ikke anvendes optimalt,
ligesom de kan gøre det vanskeligere for virksom-
hederne at finde ud af, hvor de skal henvende sig.
På den baggrund har Produktivitetskommissionen
anbefalet, at der fremlægges forslag til en mere effektiv
organisering og koordinering af den samlede danske
eksportfremmeindsats.
Regeringen fremlægger på den baggrund denne nye
strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati.
Strategien skal styrke den direkte danske eksport-
fremmeindsats og den bredere strategiske indsats
for økonomisk diplomati ved at understøtte danske
virksomheder på de globale markeder.
Regeringens strategi
Konkret indeholder strategien følgende 9 overordnede tiltag
og 40 tilknyttede initiativer:
1. Strømlining og koordinering af eksport­
fremmetilbud og lettere navigation for
virksomheder
2. Styrkelse af det interministerielle arbejde
for danske økonomiske interesser globalt
3. Styrkelse af udenrigstjenestens bidrag
til vækst og beskæftigelse
4. Optimering af Danmarks Eksportråds
virksomhed i samspil med erhvervslivet
5. Prioritering af global tilstedeværelse
med fokus på vækst­ og volumenmarkeder
6. Bedre samspil mellem udviklingsbistand
og kommerciel indsats
7. Lette virksomheders adgang til finansiering
8. Flere SMV’er skal internationalisere
og eksportere mere
9. Bedre rammer for effektive erhvervsfremstød
med virksomhederne i centrum
Eksport skabes først og fremmest af de danske virksomheder.
Strategien vil derfor blive gennemført i tæt samarbejde med erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0009.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
9
Tiltag 1
Strømlining og koordinering
af eksportfremmetilbud
samt lettere navigation
for virksomheder
Mange danske virksomheder har brug for hjælp til at tage springet fra det lokale til
det globale marked. Det er derfor vigtigt, at virksomhederne nemt kan orientere sig
i de offentlige eksportfremmetilbud og har vished for, at de har henvendt sig rette sted.
Virksomhederne bør kunne forvente at få den service, der passer bedst til netop deres behov.
Den samlede offentlige eksportfremmeindsats udgør
omkring 600 årsværk. Ca. 85 pct. heraf er forankret
statsligt og centraliseret, hvor Eksportrådet står
for hovedparten med ca. 300 årsværk. De offentlige
eksportfremmetilbud, der supplerer Eksportrådets
indsatser, udbydes især af væksthusene, der tilbyder
små og mellemstore virksomheder at afdække virk-
somhedens eksportparathed og hvilke eksportmarkeder,
der kan være relevante for virksomheden at undersøge
nærmere. Desuden har enkelte kommuner etableret
kontorer i udlandet, der tilbyder internationaliserings-
opgaver. Der eksisterer således en række forskellige
indgange for virksomheder til offentlig eksportfremme-
støtte.
Det er imidlertid vurderingen, at der er opstået et vist
overlap i offentlige eksportfremmeordninger, som har
tilført ekstra kompleksitet i landskabet af støtteudbud.
Det statslige, regionale og kommunale niveau har hver
deres kompetencer, som kan bidrage til, at danske
virksomheder får en skræddersyet ydelse. Selv om
eksportfremmeindsatsen på kommunalt og regionalt
niveau udgør en forholdsvis lille andel af den samlede
danske eksportfremmeindsats, er det en vigtig indgang
for virksomhederne, idet afklaring af eksportparathed
ofte er et led i virksomhedens samlede udvikling.
Det afgørende er, at de offentlige indsatser er koordi-
nerede. Der skal være en klar arbejdsdeling mellem
de offentlige aktører. En styrket koordination skal sikre,
at de offentlige aktører kun yder eksportbistand, hvor
de har de rette kompetencer, så virksomhederne oplever
en sammenhæng i ydelserne fra de afdækker deres
eksportparathed til de møder potentielle kunder
i udlandet.
Med etableringen i 2000 af den enstrengede eksport-
fremmestruktur, der samlede de statslige eksport-
fremmeaktiviteter i Eksportrådet i Udenrigsministeriet,
har Eksportrådet en klar komparativ fordel i form af
en bred global tilstedeværelse. Derfor vurderes det mest
hensigtsmæssigt, at det er Eksportrådet, der varetager
den offentlige eksportfremme på udenlandske markeder.
Samtidig bør de offentlige rådgivningsforløb omkring
dybdegående markedskendskab frem for generel
virksomhedssparring, varetages af Eksportrådet, eller,
hvor relevant, i koordination med en specialiseret
offentlig statslig aktør med kompetence på området.
Det vurderes således ikke hensigtsmæssigt, at
kommuner og regioner opbygger kompetencer
i egne systemer til at agere på udemarkederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0010.png
10
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Samtidig skal der gælde ensartede vilkår for virksom-
heders brug af statslige eksportfremmeaktiviteter uden
for landets grænser uanset hvilken statslig myndighed,
der udfører dem.
Udbuddet af de offentlige eksportfremmeydelser skal
være styret af et fokus på merværdi for danske virksom-
heder og dansk økonomi samlet set. Det følger heraf,
at den offentlige eksportfremmeindsats skal være
fokuseret på ydelser, hvor der ikke er velfungerende
private alternativer. Fokus skal således være på at skabe
internationalisering og mereksport, der ellers ikke
ville have fundet sted.
Fremkomsten af flere private aktører på eksportfremme-
området, herunder branche- og erhvervsorganisationer
hvis eksportfremmeindsats svarer til op mod 200
årsværk, giver nye muligheder for eksportsøgende
virksomheder. Det er væsentligt, at de offentlige
eksportfremmetilbud fokuserer på at skabe merværdi
ift. disse private tilbud, og på at sikre effektive partner-
skaber ude på markederne og i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0011.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
11
Regeringen vil
For at sikre strømlining og koordinering af de offentlige eksportfremme-
tilbud og lettere navigation for virksomhederne vil regeringen igangsætte
følgende initiativer:
Eksportguiden.dk – én indgang
til den offentlige eksportfremme (1.1)
Der vil blive etableret en hjemmeside, der giver
virksomheder oplysninger om alle offentlige tilbud
til fremme af eksport og internationalisering, som
kan være relevante for virksomhederne alt efter hvor
de står i ”eksportværdikæden”. Herved skal sikres,
at virksomheder nemt kan få et samlet overblik
over offentlige tilbud på området, så en virksomhed
kan sikre sig netop den ydelse, der passer eksport-
behovet. Hjemmesiden vil blive lanceret primo 2015.
Styrket koordination mellem offentlige
danske eksportfremmeaktører (1.2)
Udenrigsministeriet vil imødekomme behovet for
et styrket samarbejdet med regioner og kommuner
om internationalisering, herunder ved at udbygge
det velfungerende samarbejde med de fem vækst-
huse og sektorklyngerne. Et initiativ, der etablerer
et struktureret tværregionalt samarbejde om
internationalisering skal sikre sammenhængende
og solid rådgivning for virksomhederne. Som led heri
vil Eksportrådet sammen med væksthusene tilbyde
et egentligt internationaliseringsprogram med et
sammenhængende forløb for små og mellemstore
virksomheder fra den lokale vækstindsats til
de globale eksportmarkeder.
Partnerskaber og samspil med
private eksportfremmeaktører (1.3)
Udenrigsministeriet vil styrke samarbejdet med
erhvervsorganisationerne og andre private aktører
herhjemme for at undgå overlap og sikre, at virksom-
hederne ubesværet og logisk går fra et rådgivnings-
regi til et andet. Ude på markederne vil Eksportrådet
med henblik på maksimal effekt af regeringens
globale infrastruktur systematisk afsøge partner-
skaber med relevante lokale aktører, herunder
advokat- og finansieringspartnere med ekspertise
på områder som typisk er vigtige for danske
virksomhedsaktiviteter på pågældende marked.
Bedre og mere ensartede effektmålinger
på tværs mhp. løbende optimering (1.4)
For at sikre dokumentation af effekterne og løbende
forbedring af den offentlige danske eksportfremme-
indsats vil regeringen i dialog med KL og Danske
Regioner fastlægge relevante rapporterings- og
dataindsamlingskrav med henblik på kontinuerligt
fokus på måling af eksporteffekt på tværs af de
offentlige eksportfremmeaktiviteter. Baseret
på erfaringerne fra nuværende og tidligere effekt-
målinger af bl.a. Eksportrådet, væksthusene og
de regionalt finansierede erhvervsfremmetiltag
etableres en målemetode, som alle eksportfrem-
mende aktiviteter vurderes efter. Målesystemet
skal sikre, at effekter kan sammenlignes på tværs
af ordninger og vil være registerbaseret uden
at bebyrde virksomhederne.
Etablering af et nyt rådgivende
Udenrigsøkonomisk Forum (1.5)
Regeringen vil oprette et nyt Udenrigsøkonomisk
Forum, som skal rådgive om, hvordan Danmark
bedst møder udfordringerne i den globale økonomi
og udnytter mulighederne på de internationale
markeder. Det gælder både i relation til indsatser
vedr. eksport, investeringer og økonomisk diplomati,
og med hensyn til det bredere myndighedssam-
arbejde i regeringen for at understøtte danske
erhvervsinteresser internationalt. Forummet skal
bestå af 25-30 repræsentanter for virksomheder,
organisationer, forskningsverdenen og ministerier,
og etableres i 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0012.png
12
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Tiltag 2
Styrket interministerielt
arbejde for danske økonomiske
interesser globalt
Virksomhederne kan forvente, at der på tværs af regeringen målrettet opdyrkes relationer
i udlandet, som kan bringes aktivt i spil for at åbne døre for danske interesser. Samtidig
skal dialogen med andre landes myndigheder opbygge tillid og adgang med henblik
på at påvirke internationale rammebetingelser i positiv retning. Med en mere samtænkt
dansk indsats skal udnyttes, at der i udlandet er interesse for danske produkter,
reguleringsmodeller og rammevilkår.
Regeringen har fra dag ét prioriteret at fremme danske
kommercielle interesser i udlandet. Det er sket bl.a. på
det handelspolitiske område med en ny offensiv strategi
i 2013, med tværgående indsatser inden for danske
styrkepositioner som fx klima, energi, miljø, forskning,
fødevarer, sundhed og velfærd samt turisme, ligesom
regeringen har oprettet nye danske innovationscentre
på udvalgte vækstmarkeder. Samtidig har de offent-
lig-private markedsføringskonsortier bidraget til stærk
positionering af danske kompetencer overfor uden-
landske interessenter. Det er alle indsatser, der gennem
øget internationalisering af dansk erhvervsliv skal
bidrage til langsigtet dansk vækst og beskæftigelse.
Regeringens særlige indsats ift. 10 udvalgte vækst-
økonomier og tre volumenmarkeder samt regeringens
vækstplaner for en række særlige danske erhvervs-
mæssige styrkepositioner er andre eksempler herpå.
Regeringen vil fortsat levere en stærk international
indsats på tværs af centraladministrationen. Fremad-
rettet skal danske ambassader, myndigheder og
erhvervsliv udgøre ét stærkt hold, der forfølger
globale muligheder.
Regeringen ønsker i endnu højere grad at skabe
en indsats med et mere langsigtet fokus på danske
kommercielle interesser på udvalgte markeder.
En sådan indsats vil kunne bidrage til at skabe mere
langsigtede resultater for danske virksomheders
internationalisering.
Det skal bl.a. ses i lyset af, at Danmark sakker bagud,
når det kommer til samhandel med udviklingslande
f.eks. i Afrika. Dette på trods af, at Danmark inden for
en række sektorer og globale indsatsområder har
førende kompetencer, som efterspørges i udviklings-
landene. Disse skal i højere grad bringes i spil i forhold
til fremme af økonomisk udvikling og ansvarlige,
bæredygtige investeringer i udviklingslandene.
Gennem konkrete sektorsamarbejder med prioritets-
lande opbygges tillid, adgang og indflydelse. Den danske
udviklingsbistand skal således i højere grad anvendes
strategisk til at engagere konkurrencedygtige danske
virksomheder i at skabe vækst og arbejdspladser
– både i verdens fattige lande og i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0013.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
13
Regeringen vil desuden fortsætte en aktiv handels-
politik og påvirke internationale markedsbetingelser
til gavn for eksportvirksomhederne og dansk økonomi.
Et åbent, fair og regelstyret frihandelssystem er til gavn
for Danmarks eksportorienterede økonomi, ligesom
denne dagsorden er til gavn for udviklingslandene og
dermed fremmer de danske udviklingspolitiske mål.
Indsatserne sker i tre spor: det multilaterale spor i WTO;
det bilaterale spor gennem EU, hvor store handelsaftaler
kan levere betydelige fordele for dansk erhvervsliv; samt
virksomhedssporet, hvor der vedvarende skal presses
på for bedre markedsadgang og for at fjerne specifikke
barrierer på eksportmarkederne. Regeringen lægger
i handelspolitikken, og i tråd med handlingsplanen
for ansvarlig vækst, samtidig vægt på respekten for
menneske- og arbejdstagerettigheder, beskyttelse
af miljøet og anti-korruption, og således også at
CSR-rådgivning indgår i den danske eksportindsats,
især på relevante vækstmarkeder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0014.png
14
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Regeringen vil
For at styrke det interministerielle arbejde for danske økonomiske
interesser globalt iværksættes følgende initiativer:
Vækstrådgivere på satsningsmarkeder (2.1)
Regeringen vil oprette 15-20 ’vækstrådgiverstillinger’
på markeder, der i særlig grad berettiger et stærkt
dansk vækstsamarbejde, herunder gennem målrettet
økonomisk orienteret myndighedssamarbejde.
Hovedparten af stillingerne oprettes i udviklingslande
med fokus på vækstøkonomier, hvor det overordnede
formål vil være at fremme en bæredygtig og ansvarlig
økonomisk vækst. Vækstrådgiverne skal bidrage til
grundlæggende analyser for de danske virksomheder
på markedet, og fokusere, sammenbinde og drive den
samlede danske indsats i tæt samarbejde med danske
ministerier og erhvervslivet. En vigtig opgave vil
i den forbindelse være gennemførelse af bilaterale
samarbejdsaftaler. Vækstrådgiverene vil på repræ-
sentationerne skulle indgå i tæt samspil med de
politiske afdelinger, afdelingerne for udviklings-
samarbejde og handelsafdelingerne.
Pulje til strategisk sektorsamarbejde (2.2)
På baggrund af erfaringer fra vækstmarkedsindsatsen
og udviklingssamarbejdet afsættes en pulje med
midler til konkrete strategiske sektorsamarbejder
på vigtige markeder. Puljen målrettes hovedsageligt
udviklingslande med fokus på vækstøkonomier,
men vil også kunne understøtte indsatser på mere
traditionelle markeder. Midlerne skal anvendes til
kortsigtede, målrettede indsatser og mere langsigtede
sektorsamarbejder, som ambassaderne identificerer
i forhold til efterspørgslen i opholdslandet, danske
ministerier og dansk erhvervsliv. I de fattigere lande
kan myndighedssamarbejder bidrage til at fremme
regeringens udviklingspolitiske mål om bekæmpelse
af fattigdom og fremme af vækst, og bidrage til en
bæredygtig udvikling i disse lande. Det vil på sigt
også gavne Danmarks samhandel med disse lande.
Bedre muligheder for markedsudvikling
og eksport af offentligt indlejrede ydelser (2.3)
Regeringen vil aktivt udnytte mulighederne ved
offentligt og privat samarbejde om markedsudvikling
og eksport af velfærdsrelaterede og andre offentligt
indlejrede ydelser. Regeringen vil sætte ind for at sikre,
at private aktører får adgang til den viden og den
ekspertise, der er indlejret i den offentlige sektor,
således at der i offentlig-privat samarbejde kan
udvikles nye produkter og services, som den private
sektor kan eksportere til udlandet. Det vurderes
særligt relevant at fokusere på eksport af miljø-,
uddannelses- og sundheds- og velfærdsløsninger.
Regeringen vil løbende adressere eventuelle barrierer
på området.
Den offensive handelspolitik skal konkret
støtte danske eksportvirksomheder (2.4)
Regeringen vil arbejde for at sikre gode resultater
i EU’s bilaterale frihandelsforhandlinger med USA
og Japan til gavn for danske virksomheder. I WTO-
rammen vil regeringen presse på for at udnytte den
nye fremdrift fra den seneste WTO-ministerkonference
i december 2013 samt for, at der nås en plurilateral
aftale for handel med grønne varer og tjenesteydelser.
Regeringen vil desuden konkret afdække, hvor
erhvervslivet efterspørger danske bilaterale investe-
ringsbeskyttelsesaftaler med lande, hvor der ikke
er EU-aftaler. Regeringen vil have et skarpt fokus
på at nedbryde specifikke handelsbarrierer, som
eksportvirksomhederne møder ikke mindst på
vækstmarkederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0015.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
15
Offensiv udnyttelse af mulighederne
i EU­samarbejdet (2.5)
Danmark skal fuldt udnytte medlemskabet af EU
til at skabe de bedste forudsætninger for øget vækst
og beskæftigelse i Danmark. EU-samarbejdet har
stor betydning for rammebetingelserne for danske
virksomheder, både i Danmark og på eksportmarkeder.
Regeringen vil arbejde for, at EU koncentrerer sit
arbejde om initiativer og tiltag, der direkte skaber
vækst og beskæftigelse i EU, og at EU-lovgivning
designes således, at der i opnåelsen af det politiske
mål tages størst muligt hensyn til virksomhedernes
konkurrencedygtighed.
Sikring af tæt praktisk samarbejde
– ny eksportkoordineringsgruppe (2.6)
For at sikre det bedst mulige dag-til-dag samarbejde
om regeringens støtte til dansk erhvervslivs
internationalisering etableres en tværgående
koordineringsgruppe for eksport og økonomisk
diplomati med deltagelse af relevante ministerier
og myndigheder. Gruppen, der skal erstatte
beslægtede fora for informationsudveksling i form
af vækstmarkeds- og fremstødskoordinerings-
grupperne samt Go Global-samarbejdet
2
, skal bl.a.
muliggøre mere fokuseret brug af regeringsbesøg og
strategiske bilaterale aftaler, hvor bedre samarbejde
og opfølgning på tværs af regeringen og med erhvervs-
livet kan bidrage til få det fulde erhvervsmæssige
udbytte heraf.
2. Go Global samarbejdet: Eksportrådet, Danida, EKF og IFU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0016.png
16
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Tiltag 3
Styrkelse af udenrigstjenestens
bidrag til vækst og beskæftigelse
Økonomiske og erhvervsmæssige opgaver er en hovedprioritet for den danske
udenrigstjeneste. Sigtet er at koble hele udenrigstjenesten tættere til erhvervslivet
og stærkere understøtte den samlede danske vækstorienterede indsats. Der skal
i højere grad ydes strategiske og værdiskabende indsatser i udlandet, der understøtter
danske virksomheders internationalisering og sikrer indflydelse politisk og kommercielt,
så markedsvilkår kan påvirkes ift. danske interesser.
Økonomisk diplomati er en tværgående aktivitet,
der involverer hele udenrigstjenesten, andre ministerier
og myndigheder, samt private aktører. Formålet er at
kombinere værktøjer for at forfølge udenrigspolitiske
og -økonomiske mål, hvor det økonomiske diplomati
leverer internationale bidrag til dansk vækst og
beskæftigelse.
Udenrigsministeriet vil opprioritere det økonomiske
diplomati. Alle instrumenter skal tænkes ind i arbejdet
med at understøtte Danmarks økonomiske og erhvervs-
mæssige interesser internationalt, og ”den økonomiske
refleks” skal styrkes på tværs af udenrigstjenestens
politikområder. Det gælder i samarbejdet med virksom-
heder og andre partnere; i arbejdet med markedsføring
af Danmark og danske styrkepositioner; i tilrette-
læggelsen af udviklingsbistanden; i det konsulære
arbejde; i håndteringen af de politiske og økonomiske
sager på den europæiske og internationale dagsorden,
og generelt i bestræbelserne på at positionere Danmark
bedst muligt til at få del i den globale økonomiske vækst.
Dette vil dels sætte sig igennem i ministeriets kommer-
cielle instrumenter; dels i ministeriets arbejde med
økonomiske og erhvervsmæssige rammebetingelser
internationalt; og endelig i det fælles og tværgående
regeringsarbejde på det udenrigsøkonomiske felt, hvor
et stærkere myndighedssamarbejde i tæt parløb med
danske erhvervsinteresser skal høste større gevinster
for dansk økonomi og danske virksomheder.
Indsatserne finder sted på tidspunkt med forskydning
af den globale vækst såvel som af danske virksomheders
aktiviteter imod nye og fjernere vækstøkonomier.
Her er der ofte en mindre klar skillelinje mellem offentlig
beslutningstagning og privat markedsøkonomi.
Samtidig har en række landes udenrigstjenester i de
seneste år intensiveret indsatserne for at hjælpe deres
nationale erhvervsliv på de globale markeder, hvilket
skærper konkurrencesituationen for Danmark.
Udenrigsministeriets enhedsstruktur giver et særligt
godt afsæt for at styrke de strategiske og værdiskabende
indsatser i udlandet. Samtidig gør øget økonomisk
integration internationalt, at lande bindes sammen
økonomisk, politisk og kulturelt. Det kan bl.a. betyde,
at stærkere samarbejde på ét område forbedrer mulig-
hederne for at etablere samarbejde på andre områder,
herunder med mulighed for at påvirke opholdslandet
f.eks. i politikfastlæggelse på områder der er vigtige
for Danmark. Det er ligeledes en del af billedet, at store
globale selskaber uden egentligt landetilhørsforhold
på mange sektorområder skaber de vilkår, der er
internationalt gældende for dansk erhvervsliv.
Udenrigsministeriet vil som led i opprioriteringen
af det økonomiske diplomati sigte på bedre at kunne
spille sammen med disse aktører for at varetage
danske interesser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0017.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
17
Eksempelvis etablerede den danske ambassade i
Beijing i 2011 en afdeling for økonomi, vækst og
sektorpolitikker, der arbejder i krydsfeltet mellem
især myndighedskontakt og kommercielle prioriteter.
Denne satsning har medført et stærkere sektorpolitisk
fokus for ambassadens arbejde, herunder på de
økonomiske muligheder for Danmark i fremtidige
sektorer som fx turisme og markedsregulering
samt ift. Kinas hurtigt voksende provinser, og med
systematisk tæt inddragelse af danske myndigheder
og erhvervsliv.
Fremover skal de danske ambassader øge det
økonomisk orienterede myndighedssamarbejde.
Det skal bl.a. ske ved at repræsentationerne i højere
grad identificerer efterspørgsel efter danske løsninger,
f.eks. når der igangsættes store anlægsprojekter.
Der skal arbejdes tæt sammen med de udenlandske
myndigheder, og samarbejdet med dansk erhvervsliv
ude på markederne skal styrkes for at sikre størst mulig
indflydelse. Udenrigsministeriets fokus på økonomisk
diplomati vil desuden blive understøttet af udvikling
af medarbejdernes kommercielle og økonomiske
kompetencer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0018.png
18
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Regeringen vil
For at styrke udenrigstjenestens bidrag til vækst og beskæftigelse
tages følgende initiativer:
Samlet handlingsplan
for økonomisk diplomati (3.1)
Udenrigsministeriet vil i 2014 udarbejde en detaljeret
handlingsplan for Udenrigsministeriets oppriori-
tering af økonomisk diplomati, som fremlægges
for det nye Udenrigsøkonomiske Forum. Handlings-
planen vil fokusere på strategiske indsatser i
udlandet, der har som målsætning at 1) optimere
eksisterende og skabe fremtidige markedsmulig-
heder, 2) sikre dansk indflydelse og adgang politisk
og kommercielt samt 3) hjemtage viden og
investeringer til Danmark. Der vil også være fokus
på tiltag for at øge de økonomiske og erhvervs-
mæssige kompetencer på tværs af udenrigstjenesten,
herunder rekruttering af erhvervskompetencer
til ministeriets diplomatkorps, rekruttering fra
erhvervslivet til relevante stillinger samt ind- og
udstationering af medarbejdere i danske og inter-
nationale virksomheder. Arbejdet med handlings-
planen, der supplerer initiativerne i nærværende
strategi, gennemføres i tæt dialog med erhvervslivet,
relevante organisationer og øvrige ministerier.
Vækstråd på de danske ambassader (3.2)
Udenrigsministeriet vil etablere ’vækstråd’ for en
række ambassader i lande med særligt potentiale for
dansk erhvervsliv. De rådgivende fora kan inkludere
fx 3-4 lokale repræsentanter for dansk erhvervsliv
og 2-3 repræsentanter fra danske ministerier/
myndigheder, som ser et særligt eksport- investe-
rings- og økonomisk potentiale i det pågældende
land. Vækstrådene skal understøtte ambassadernes
indsatser gennem sparring om fokusering, erhvervs-
mæssig rådgivning og målrettet myndigheds-
samarbejde, herunder med henblik på opdyrkning
af fremtidige sektorer, som kan give dansk eksport
på sigt. De iværksættes som på pilotbasis på 3-5
repræsentationer, fx blandt repræsentationerne
i Brasilien, Frankrig, Sydafrika, USA og Vietnam,
hvorefter initiativet – afhængig af erfaringerne
– vil kunne bredes ud til 10-20 repræsentationer.
Nyt program for kommercielle projekter
med særligt store potentialer (3.3)
Der etableres et 2-årigt pilotprogram for ”høj-
potentialeprojekter” med henblik på at identificere
og fremme danske løsninger i store internationale
projekter. Dette skal hjælpe danske virksomheder
til at få ordrer på store projekter inden for sektorer,
hvor danske virksomheder har særlig erfaring og
ekspertise. For så vidt angår projekter i udviklings-
lande vil der være fokus på bidrag til landenes økono-
miske udvikling med bæredygtighed og ansvarlighed
som centrale dele af projekterne. De konkrete
indsatser forankres på ambassaderne med støtte
fra Udenrigsministeriet, og i tæt samspil med danske
virksomheder og ministerier/myndigheder på de
pågældende sektorer. Programmets fokusområde
vil være anlægsprojekter og energiområdet.
Public diplomacy, presse og
visumadministration til gavn
for dansk erhvervsliv (3.4)
Udenrigsministeriet, de danske repræsentationer
og de offentlig-private markedsføringskonsortier
vil i fortsat tæt samarbejde gennemføre public
diplomacy arbejde på udemarkederne. Dette
arbejde skal understøtte danske erhvervsaktiviteter
og gennem løbende omdømmebearbejdning og
en konsistent og fokuseret kommunikation øge
kendskabet til danske erhvervsmæssige styrke-
positioner. I forhold til den internationale presse vil
der blive arbejdet målrettet på at profilere Danmark
og danske erhvervsmæssige styrkepositioner i
den internationale offentlighed. På visumområdet
styrkes erhvervslivets internationalisering, herunder
gennem fortsat intensiv markedsføring af Red Carpet
programmet om ’fast track business visa til Danmark’,
særordninger på visumområdet for udenlandske
rejsebureauer, samt yderligere effektivisering af
visumsagsbehandlingen bl.a. gennem decentrali-
sering af beslutningskompetencen til at give afslag
i visumsager på de danske repræsentationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0019.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0020.png
20
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Tiltag 4
Optimering af Eksportrådets
indsatser i samspil med
erhvervslivet
Virksomheder, erhvervsorganisationer og andre samarbejdspartnere skal opleve Eksportrådet
som en professionel og kundeorienteret organisation, der skaber konkrete resultater for
dansk erhvervsliv på de globale markeder. Fokus i de kommende år vil være på at sikre en
optimal udnyttelse af Eksportrådets kompetencer mhp. at skabe mereksport. Det vil særligt
ske ved en stærkere udnyttelse af Eksportrådets komparative styrker inden for politisk-
kommerciel rådgivning; større fokus på længerevarende rådgivningsforløb; sikring af ensartet
høj kvalitet i rådgivningen samt en særlig indsats på CSR-området.
Eksportrådet har gennemgået en professionalisering
og den danske organisering af den nationale eksport-
fremme er en model, som andre lande lader sig inspirere
af. I dag drager over 6.000 danske virksomheder
årligt nytte af international kommerciel rådgivning
fra Eksportrådet. I en tid med svære konjunkturer
og skærpet konkurrence er det vigtigt at fortsætte
optimeringen af Eksportrådets indsatser og organi-
sation, så der sikres virksomhederne maksimal værdi
og effekt af rådgivningen. Eksportrådets tætte partner-
skab med erhvervslivet skal fastholdes. Det vil ske bl.a.
gennem Udenrigsøkonomisk Forum, Kontaktudvalget
med hovederhvervsorganisationerne, key account-
samarbejdet og fortsat sikring af stærke kommercielle
kompetencer blandt medarbejderne.
En væsentlig faktor for den hidtidige professionalisering
af Eksportrådet har været indførelsen af betaling for
konkrete opgaver, som dels har kvalificeret efterspørgs-
len efter Eksportrådets ydelser, dels har skærpet fokus
på kvalitet i ydelserne internt i organisationen. Eksport-
rådet har i dag en selvfinansieringsgrad på ca. 25 pct.
Imidlertid er der behov for bedre sikring af, at betalings-
ordningen administreres ensartet på tværs af organisa-
tionen og udetjenesten, ligesom den ikke må føre til
uhensigtsmæssigheder som skævvridning i retning
af kortsigtede indsatser eller ukoordineret markeds-
føring. Eksportrådet har i 2013 iværksat nye redskaber,
der på tværs af organisationen skal sikre effektiv
koordination af de samlede henvendelser til virksom-
hederne om markedsmuligheder.
Eksportrådets hovedformål er at skabe internationalise-
ring og mereksport til gavn for de danske virksomheder
og dansk økonomi samlet set. Derfor er det afgørende,
at Eksportrådets strategiske sigte styrkes med mål,
der sikrer et skarpere fokus på komparativ merværdi
og eksporteffekt.
Potentialet i Eksportrådets tætte samspil med den
øvrige udenrigstjeneste skal i højere grad udnyttes
inden for politisk-kommerciel rådgivning (Global Public
Affairs – GPA), hvor Eksportrådet har enekompetence
som følge af tilknytningen til det officielle Danmark. GPA
er varetagelsen af danske erhvervsinteresser i forhold
til myndigheder og politiske processer, politiske og
private beslutningstagere, risici, CSR, og handelspolitiske
udfordringer på udenlandske markeder. Det er også her
den største absolutte omsætningseffekt af Eksportrådets
arbejde vurderes at være, ligesom virksomhederne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0021.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
21
tillægger disse ydelser størst merværdi. På den bag-
grund er der behov for en markant opprioritering af
GPA-ydelser, særligt i lyset af den stigende efterspørgsel
fra danske virksomheder på globale vækstmarkeder.
Samtidig viser en ny ’nettoeffektmåling’ for perioden
2001-2011, at forløb for små virksomheder gav størst
relativ eksporteffekt, i form af en gennemgående
mervækst på 4-8 pct. point i omsætning, værditilvækst
og beskæftigelse for små virksomheder, der har købt
rådgivningsforløb hos Eksportrådet, i forhold til andre
sammenlignelige virksomheder.
Eksportrådet vil på den baggrund særligt styrke
GPA-indsatsen og øge fokus på længerevarende
rådgivningsforløb, som har særlig stor effekt ift.
de mindre virksomheder.
Eksportrådet vil desuden iværksætte nye tiltag,
der på tværs af organisationen skal sikre mere effektiv
koordination af de samlede henvendelser til virksom-
hederne om markedsmuligheder og mere ensartet
betjening af virksomheder. For at understøtte dette
yderligere vil der blive fastlagt vejledende priser
for en række standardiserede ydelser. Endvidere vil
Eksportrådets regionale samarbejdsstruktur blive
styrket med henblik på at understøtte koordineret
markedsføring, bedre træk på sektorviden samt ensartet
høj kvalitet i ydelserne. Der vil således ske en fokusering
af Eksportrådets regionale struktur med henblik på at
understøtte målsætningen om ensartet kundebetjening
på tværs af sammenlignelige markeder, hvilket skal
bidrage til at sikre et konstruktivt samarbejde på
tværs af repræsentationerne.
På CSR-området har Eksportrådet siden 2012 i
samarbejde med Erhvervsstyrelsen afholdt workshops
og foretaget CSR-vurderinger for danske virksomheder
og deres lokale samarbejdspartnere i 18 lande, fortrins-
vis på vækstmarkederne i Asien. IFU har de sidste 4 år
afholdt tilsvarende seminarer i 6 regioner i Asien
og Afrika. ILO vil fortsat spille en særlig rolle på CSR-
området, og Danmark støtter blandt andet ILO’s arbejde
for et ansvarligt erhvervsliv i Myanmar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0022.png
22
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Regeringen vil
Med henblik på fortsat optimering af Eksportrådets virksomhed
iværksættes følgende initiativer:
Opprioritering af politisk­kommerciel
rådgivning (4.1)
Eksportrådet vil markant opprioritere varetagelsen
af de politisk-kommercielle opgaver (Global Public
Affairs - GPA) i tæt samspil med opprioriteringen
af det økonomiske diplomati på tværs af Udenrigs-
ministeriet og regeringen. Bevægelsen i retning
af flere GPA-ydelser vil blive understøttet af en mere
strategisk målstyring for Eksportrådet, jf. nedenfor.
Mere strategisk styring med fokus
på komparativ merværdi og effekt (4.2)
Eksportrådet vil understøtte bevægelsen i retning
af eksporteffekt gennem en tilpasning fra 2015
af den strategiske målstyring. Udover indtjenings-
målet vil der blive opstillet supplerende mål for
1) GPA-ydelser, idet Eksportrådet vil sigte på at øge
andelen af GPA-ydelser fra ca. 19 pct. af de samlede
kommercielle aktiviteter i 2013, til 30 pct. i 2017,
og til 40 pct. af aktiviteterne i 2020; og 2) Længere-
varende forløb, idet Eksportrådet vil sigte på at
øge andelen af længerevarende rådgivningsforløb
på over 35 timer fra ca. 33 pct. af alle opgaver (over
3 timer) i 2013, til 37 pct. i 2017 og 40 pct. i 2020.
Effektmålingsværktøjer vil desuden blive videre-
udviklet til bedre at kunne indfange forskelle
ift. bl.a. markeder og konkrete ydelser, og vil blive
suppleret af øget brug af målinger af ’kontrakt-
værdier’ for virksomhederne på markederne
samt mere kvalitative effektanalyser.
Bedre sikring af ensartet høj kvalitet
i betalingsydelser (4.3)
Eksportrådet vil sikre en bedre indledende råd-
givende behovsafdækning i forhold til virksom-
hederne med en ny proces for kundedialog. Der vil
desuden blive fastlagt vejledende priser for en række
standardiserede ydelser. Herudover etableres
monitorering af prisfastsættelsen vedr. en række
af Eksportrådets mere komplekse ydelser, som skal
professionalisere og strømline tilbudsgivning
på tværs af organisationen. En struktureret
monitorering af prisfastsættelsen af sammen-
lignelige ydelser på regionalt niveau skal sikre,
at betalingsordningen administreres ensartet
på tværs af organisationen og udetjenesten.
Der vil ikke hermed blive ændret på Eksportrådets
udbud af
public service-
eller gratisydelser.
Styrket regionalt samarbejde mhp. kvalitet,
markedsføring og sektorviden (4.4)
Eksportrådets nuværende regionale samarbejder
fokuseres til ca. 20 ensartede markedssamarbejder.
De enkelte markedssamarbejder vil blive baseret
på fælles indtjeningsmål og ledet af en udsendt
handelsmedarbejder med henblik på at sikre en mere
koordineret kundekontakt og ensartet høj kvalitet
i ydelserne. Der oprettes desuden en ny regional
markedsføringsfunktion inden for tentativt ca.
6-8 større regioner, som bl.a. skal udbrede kendskab
og viden hos dansk erhvervsliv om markeds-
muligheder i den pågældende region. I respons
på virksomhedernes stigende efterspørgsel efter
sektorspecialiseret rådgivning etableres endvidere
på pilotbasis nye tværgående regionale rådgivnings-
teams inden for prioritetssektorer (pt. miljø og vand;
sundhed og velfærd; klima og energi; kreative
erhverv og design samt bæredygtige fødevarer).
Intensiveret CSR­støtte til danske
virksomheder på vækstmarkederne (4.5)
I 2014 vil Eksportrådets CSR-rådgivning blive udvidet
til etablering af egentlige ”CSR-klubber” på en række
markeder, hvor behovet for en bred og dybtgående
rådgivning er særligt udtalt. I forbindelse med
CSR Awards 2014 vil Eksportrådet, Danida og IFU
uddele en CSR-pris til en virksomhed, der har gjort
en ekstraordinær indsats for at fremme CSR i
udlandet ved hjælp af dansk teknologi eller viden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0023.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
23
Tiltag 5
Global tilstedeværelse
med fokus på vækst­
og volumenmarkeder
Udenrigstjenestens globale tilstedeværelse skal bedst muligt understøtte Danmarks
internationale økonomiske aktiviteter og muligheder, og det skal være klarere hvilke
kommercielle ydelser virksomhederne kan forvente af repræsentationerne rundt om i verden.
Det fordrer en skarp prioritering af handelstilstedeværelsen på basis af markedspotentialer
og merværdi af indsatsen, samt en differentiering af Eksportrådets tilstedeværelsesformer.
Danmark har pr. 1. januar 2014 111 repræsentationer
i udlandet, heraf hovedsageligt ambassader, general-
konsulater, handelskontorer og innovationscentre,
hvortil kommer ca. 450 honorære konsulater og
6 regionale IFU-kontorer. Som en fuldt integreret
del af udenrigstjenesten er Eksportrådet til stede
i 50 lande fordelt på 64 repræsentationer. Eksportrådets
globale organisation har 258 kommercielle rådgivere,
heraf 57 udsendte og 201 lokalt ansatte medarbejdere,
placeret på ambassadernes handelsafdelinger samt
de danske handelskontorer og innovationscentre.
Også på ambassader hvor Eksportrådet ikke direkte
har medarbejdere, udfører ambassadøren kommercielle
opgaver, herunder politisk-kommerciel rådgivning med
kontakt til offentlige og private beslutningstagere (GPA).
I sammenhæng med den økonomiske og politiske
forskydning fra Europa mod nye vækstcentre og
opprioritering af det økonomiske diplomati har
regeringen i 2014 iværksat en reform af den danske
repræsentationsstruktur. Udenrigsministeriet har i
processen rådført sig med en ekstern refleksionsgruppe
med deltagelse fra erhvervslivet og forskningsverdenen.
Reformen er et udtryk for, at Udenrigsministeriet
i højere grad orienterer sig mod danske kommercielle
interesser henset til eksporterhvervenes bidrag til dansk
økonomi. I lyset af at flere danske virksomheder søger
mod fjernere og mere vanskelige markeder, har
regeringen besluttet at prioritere en styrket tilstede-
værelse her. Det skal også ses i sammenhæng med
styrket økonomisk diplomati som respons på
beslutningsstrukturerne i en række vækstlande,
som stiller særlige krav til myndighedssamarbejde
til at understøtte private aktørers markedssatsninger.
Regeringen har samtidig prioriteret en fortsat solid
eksportfremmeindsats på traditionelle nærmarkeder,
eftersom den fysiske tilstedeværelse også på mere
traditionelle markeder er afgørende for opnåelsen af
resultater og fremme af danske økonomiske interesser.
Endvidere er reformen udtryk for, at udviklings-
samarbejdet i højere grad vil kunne medvirke til at
åbne muligheder for dansk eksport og investeringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0024.png
24
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
DANMARKS
REPRÆSENTATIONER
1. januar 2014
Ambassader (73)
Abu Dhabi
Accra
Addis Ababa
Ankara
Athen
Bamako
Bangkok
Beijing
Beirut
Beograd
Berlin
Bern
Brasilia
Bratislava
Bruxelles
Budapest
Buenos Aires
Bukarest
Canberra
Cotonou
Damaskus
Dar Es Salaam
Dhaka
Dublin
Haag
Hanoi
Helsingfors
Islamabad
Jakarta
Kabul
Kairo
Kampala
Kathmandu
Kiev
Kuala Lumpur
La Paz
Lissabon
Ljubljana
London
Luxembourg
Madrid
Maputo
Mexico DF
Moskva
Nairobi
New Delhi
Nicosia
Oslo
Ottowa
Ouagadougou
Paris
Prag
Pretoria
Rabat
Reykjavik
Riga
Riyadh
Rom
Santiago
Seoul
Singapore
Sofia
Stockholm
Tallinn
Teheran
Tel Aviv
Tirana
Tokyo
Vilnius
Warszawa
Washington DC
Wien
Zagreb
Multilaterale repræsentationer (6)
Bruxelles
Genève
New York
Paris
Strasbourg
EU-repræsentation,
NATO-repræsentation
FN-mission
FN-mission
OECD og UNESCO-delegation
Europarådsrepræsentation
Konsulater (1)
München
Handelskontorer (7)
Auckland
Atlanta
Bangalore
Barcelona
Hamborg
Milano
Taipei
Repræsentationskontorer (6)
Harare
Niamey
Ramallah
Thimpu
Tripoli
Yangon
Innovationscentre (6)
München
New Delhi
São Paulo
Seoul
Shanghai
Silicon Valley
Generalkonsulater (12)
Chicago
Chongqing
Dubai
Flensborg
Guangzhou
Istanbul
New York
São Paulo
Shanghai
Skt. Petersborg
Sydney
Toronto
Fremadrettet vil Eksportrådet arbejde mere systematisk
med analyser af markeds- og sektordata koblet til
danske styrkepositioner. Disse styrkede prognoser
for danske potentialer på markederne skal i tæt dialog
med erhvervslivet tillige ligge til grund for en dynamisk
fordeling af handelsfremmemedarbejdere på tværs af
udenrigstjenestens repræsentationer.
Endelig vil Eksportrådet fra 2015 operere med opdeling
af repræsentationer i forskellige tilstedeværelsesformer,
så der er større klarhed omkring bredden af ydelser,
danske virksomheder kan forvente udbudt på forskellige
repræsentationer. Det er for Eksportrådet vigtigt at
ramme den rette balance mellem på den ene side en
bred tilstedeværelse, hvilket med begrænset bemanding
på repræsentationerne kan give udfordringer ift.
specialisering og kvalitetssikring, og på den anden
side et fortsat behov for forskydning af ressourcer til
nye og fjernere markeder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0025.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
25
Regeringen vil
For i højere grad at prioritere den globale tilstedeværelse
med fokus på vækst- og volumenmarkeder gennemføres følgende initiativer:
Øget vækstorientering af Danmarks
ambassadenetværk (5.1)
Regeringen åbner i 2014 ambassader i Nigeria,
Colombia og Filippinerne, som er de 3 lande uden
dansk repræsentation i dag, hvor der forventes den
største markedsudvidelse frem mod 2020. Der vil
også blive åbnet en ambassade i Myanmar og et
handelskontor i Lagos i Nigeria. Der vil endvidere
ske en styrkelse af flere eksisterende repræsen-
tationer med fokus på danske økonomiske og
kommercielle muligheder i Kina; det sydlige Afrika
med fokus på Angola; Peru; Tyrkiet samt vækst-
lommen Erbil i Irak. Den nye repræsentations-
struktur vil samlet set indebære styrket dansk
adgang til markeder med ca. 300 mio. indbyggere
og en opprioritering af indsatsen på nye vækst-
markeder med godt 25 mio. kr. årligt.
Prioritering af vigtigste vækstmarkeder
og centrale volumenmarkeder (5.2)
Regeringen vil fortsætte den særlige prioritering
af Danmarks økonomiske engagement med 10
vækstlande
3
, som frem mod 2017 forventes at stå
for 60 pct. af den globale vækst og som vurderes
at have godt match mellem efterspørgsel og danske
styrker. Som led heri vil Eksportrådet sigte på
at styrke tilstedeværelsen på disse 10 prioriterede
vækstmarkeder og andre vanskelige og fjernere
markeder med 15-20 handelsfremmemedarbejdere
i perioden 2014-2017. Samtidig vil der ske en
opprioritering af eksport- og vækstindsatser på
centrale volumenmarkeder med konkrete handlings-
planer for indsatserne ift. Tyskland, USA og Japan.
Fortsat dynamisk og datadrevet
prioritering af global tilstedeværelse (5.3)
Udenrigsministeriet vil over de kommende år
fortsætte en dynamisk forskydning af tilstede-
værelsen af handelskontorer i retning af nye
økonomisk interessante markeder og vil løbende
overveje supplerende fleksible tilstedeværelses-
former. Eksportrådet vil endvidere styrke beslut-
ningsplatformen for konkret fordeling af handels-
fremmemedarbejdere gennem en mere systematisk
anvendelse af markeds- og sektorvise eksport-
potentiale-analyser.
Differentiering af Eksportrådets
tilstedeværelse (5.4)
Pr. 1. januar 2015 vil Eksportrådet operere med
tre former for tilstedeværelse: 1)
Full service
repræsentationer, der kan levere hele paletten af
kommercielle rådgivningsydelser til virksomheder
og med specialisering på en række sektorer; 2)
Basic service
– repræsentationer, der primært leverer
udvalgte løsninger og typisk med mindre udtalt
sektorspecialisering; og 3)
Ad hoc service
– repræ-
sentationer uden deciderede handelsfremme-
medarbejdere, som primært kan løse politisk-
kommercielle opgaver på ad hoc basis og ofte i
samarbejde med Udenrigsministeriet i København
eller via det pågældende regionale samarbejde.
Styrket global tilstedeværelse
med innovationsindsats (5.5)
Med etablering i 2013 af tre nye danske innovations-
centre i Sao Paolo, Seoul og New Delhi i tillæg til
centre i München, Shanghai og Silicon Valley,
har Uddannelses - og Forskningsministeriet og
Udenrigsministeriet øget Danmarks adgang til
og samarbejde med førende innovations- og forsk-
ningsmiljøer i centrale viden- og vækstcentre og
styrket integrationen af eksport- og innovations-
fremmeindsatserne. I 2014-2015 vil Ministeriet for
Uddannelse og Forskning og Udenrigsministeriet
desuden styrke innovationsindsatsen med en
satellit-tilstedeværelse på ambassaden i Tokyo,
Japan.
3. Brasilien, Rusland, Indien, Kina, Sydkorea, Sydafrika, Vietnam, Tyrkiet, Mexico og Indonesien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0026.png
26
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Tiltag 6
Bedre samspil mellem
udviklingsbistand og
kommerciel indsats
Danske virksomheders kommercielle styrkepositioner kan bidrage til løsninger på centrale
udfordringer i udviklingslandene til gavn for bæredygtig vækst og jobskabelse både
i udviklingslandene og i Danmark. Danske virksomheder kan forvente, at regeringen
med fokus på at styrke dette samspil aktivt vil arbejde for at sikre muligheder for
dansk erhvervsliv i udviklingslande i vækst.
Samhandel, investeringer, teknologioverførsel og
privatsektorudvikling bliver i stigende grad efterspurgt
af udviklingslandene, der ønsker at blive integreret
i verdenshandlen. Den betydelige vækst i flere
udviklingslande, herunder i Asien og Afrika, skaber
kommercielle muligheder på nye markeder, der tradi-
tionelt ikke har været i fokus for hovedparten af danske
virksomheder, og hvor andre EU-lande i sammenligning
har været hurtigere til at udnytte eksport- og investe-
ringspotentialet. Danmark er teknologisk i front inden
for en række sektorer af stor relevans for udviklings-
lande, bl.a. indenfor energieffektivitet, medicinal-
industrien og vandsektoren.
Der vil således være en stor gensidig fordel ved i højere
grad at engagere dansk erhvervsliv i udviklingslande,
som efterspørger danske produkter, men hvor virksom-
hederne kan opleve for store barrierer. Det understreges
af, at danske virksomheder i stigende grad efterspørger
mere rådgivning i relation til de nye markedsmuligheder.
Årtiers indsatser indenfor udviklingssamarbejdet har
ført til, at Udenrigsministeriet og IFU besidder lande-
kendskab, politisk indsigt, sektorspecifik viden og
netværk, der kan omsættes til forretningsmuligheder
og merværdi for erhvervslivet, og som samtidig kan
understøtte en positiv udvikling i udviklingslandene.
Ambitionen for et styrket samspil er at samtænke
bredest muligt. Det omfatter muligheden for at drage
fordel af politiske relationer, der fremmer danske
værdier og knowhow overfor beslutningstagere.
Det omfatter også den bilaterale og regionale udvik-
lingsbistand, herunder sektorsamarbejde og forbedring
af rammevilkår, som udgør en vigtig del af det danske
samarbejde i landene. Og endelig omfatter det den
kommercielle rådgivning af danske virksomheder.
Den dobbelte efterspørgsel fra både udviklingslande
og dansk erhvervsliv muliggør en kombination
af udviklingspolitiske mål, herunder fattigdoms-
bekæmpelse gennem grøn vækst og integration
i verdenshandlen, med mål om øget eksport og inter-
nationalisering af danske virksomheder. Danmark
har gennem de seneste år skærpet fokus på at bidrage
til grøn vækst og beskæftigelse via den programmerede
bistand og Danidas erhvervsinstrumenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0027.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
27
I nogle udviklingslande vil det primære formål fortsat
være fattigdomsbekæmpelse. I andre udviklingslande
med høje vækstrater, men hvor Danmark hidtil ikke
har draget nytte af de stærke relationer, som årtiers
udviklingsbistand har medført, vil der være en stærkere
prioritering af både udvikling og handel.
De nedennævnte initiativer er i tillæg til andre nye
initiativer i denne strategi med et stærkere samspil
mellem udviklings- og kommercielle indsatser, herunder
nye vækstrådgivere og en fælles ordning for erhvervs-
fremstød. Udmøntningen af initiativerne vil afhænge
af behov og efterspørgsel i et givent land, herunder efter
de danske sektorindsatser og bistandsinstrumenter
samt virksomheders kompetencer og efterspørgsel.
Regeringen vil
For at styrke samspillet mellem udviklingsbistand og kommerciel indsats
gennemføres følgende initiativer:
Én indgang til rådgivning på nye markeder (6.1)
Danske ambassader i prioritetslande for udviklings-
samarbejdet skal styrkes som one-stop-shops for
virksomhedsrådgivning og dermed bringe danske
virksomheder i spil enten rent kommercielt
med Eksportrådets ydelser, via Danidas Business
instrumenter og andre relevante programmer
eller synergier mellem eksisterende instrumenter.
Hjælp til at tage de første skridt
ud på flere nye markeder (6.2)
Landekredsen udvides og bevillingen øges for
projektudviklingsfaciliteten ”Danida Business
Explorer”, der støtter virksomheders indledende
afdækning af forretningsmuligheder, som imøde-
kommer udviklingsbehov i udviklingslande.
Faciliteten har hidtil været afgrænset til Danmarks
prioritetslande, men vil blive udvidet til lande
indenfor Danidas indkomstgrænse (USD 3.268)
og hvor der er dansk repræsentation. Det vil bl.a.
indebære, at der kan foretages markedsanalyser
i Nigeria og Filippinerne.
Etablering af ny
Landbrugsinvesteringsfond (6.3)
Der etableres en landbrugsinvesteringsfond,
som skal bidrage til at skabe lønsomme og bære-
dygtige projekter inden for landbrug og fødevare-
forarbejdning i udviklingslande og samtidig skabe
gode investerings- og leverancemuligheder for
den danske ressourcebase inden for landbrug
og fødevarerelateret industri og serviceerhverv.
Det forventes, at IFU administrerer fonden, dels
grundet IFU’s erfaringer fra Investeringsfonden
for Østlandene (IØ-fonden), dels at IFU forventes
at kunne skabe merværdi ved bl.a. at mobilisere
privat kapital til fonden.
Danske virksomheder i spil til forbedring
af infrastruktur i udviklingslande (6.4)
Danida Business Finance (DBF) medvirker til risiko-
deling og finansieringsløsninger og får danske
virksomheder i spil til at levere bæredygtige
infrastrukturløsninger. Landekredsen for DBF
udvides til at følge IFU’s landekreds, hvor der
er dansk repræsentation. Samtidig sikres øget
fleksibilitet i anvendelse af instrumentet gennem
opdeling i 2 vinduer,
DBF Classic
og
DBF Fast Track,
hvor sidstnævnte gennem samarbejde med EKF
skal give bedre vilkår for danske virksomheder,
der ønsker at byde på offentlige anlægsprojekter
i udviklingslande underlagt krav om bæredygtig
låntagning (sustainable lending). Danida Business
Finance vil samtidig kunne understøtte udvikling
af højpotentialeprojekter i udviklingslande
(jf. initiativ 3.3).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0028.png
28
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Tiltag 7
Lette virksomheders
adgang til finansiering
En væsentlig udfordring for danske virksomheder, der ønsker at eksportere til eller investere
i andre lande, er adgang til finansiering. Adgang til finansiering er en vigtig konkurrence-
parameter for danske virksomheder, og regeringen vil give danske virksomheder styrket
adgang til og rådgivning om såvel offentlige som private finansieringsmuligheder.
Internationalt orienterede virksomheder opererer
ofte med en integreret finansierings-, investerings-
og eksportstrategi for at få adgang til nye markeder
og tilrettelægge en global produktion, der er mere
effektiv. På udviklingsmarkeder har IFU gennemført
investeringer med mere end 500 danske virksomheder
i 85 udviklingslande, som i langt de fleste tilfælde
har øget omsætningen og indtjeningen i de danske
virksomheder. På baggrund af den store efterspørgsel
efter IFUs investeringsløsninger, og stor dansk efter-
spørgsel efter løsninger i Latinamerika vil IFU oprette
et kontor her, og i samarbejde med Udenrigsministeriet
tage yderligere nye initiativer, herunder etablering
af en ny Landbrugsinvesteringsfond (initiativ 6.3)
og en ny investeringsfacilitet ift. Ukraine.
Regeringen er opmærksom på, at det fortsat kan være
en udfordring at skaffe finansiering til eksportprojekter
med længere tidshorisonter, selv hvis man har en
garanti fra Eksport Kredit Fonden (EKF) i ryggen.
Det kan give udfordringer for de danske eksportører
og deres underleverandører og kan konkret føre til,
at danske virksomheder taber ordrer til udenlandske
konkurrenter, der kan tilbyde en bedre, samlet finan-
sieringsløsning til deres kunder.
Det kan være vanskeligt for danske eksportører
og deres kunder at få fuldt overblik over tilgængelige
finansieringsmuligheder både i Danmark og interna-
tionalt. Derfor oprettede EKF og Eksportrådet i 2013
en fælles rådgivningsservice, hvor et team i København
og på syv udvalgte vækstmarkeder bistår danske
virksomheder med rådgivning om eksportfinansiering.
Finansieringsrådgiverne hjælper danske virksomheder
og deres udenlandske kunder med at identificere
relevante finansieringsløsninger inden for eksportkredit,
kreditforsikring, bistand, multilaterale kilder og garanti
af investeringer. Det gælder for både private og statslige
finansieringsløsninger.
For nogle virksomheder, særligt SMVer, vil der være
fordele ved at sælge en minoritetsandel mod at opnå
markedsadgang gennem deres nye investor. Mange
udenlandske producenter/virksomheder i eksempelvis
Kina og USA kan omvendt se et potentiale for
avancerede danske løsninger på deres markeder.
Disse virksomheder er ofte kapitalstærke og har
målsætninger for strategiske tilkøb af virksomheder
med nicheprodukter, der kan supplere deres
eksisterende sortiment. Det er dog ikke altid, danske
virksomheder kan identificere sådanne investorer.
Udenrigsministeriets globale repræsentationsstruktur
giver en god mulighed for at formidle sådanne partner-
skaber. Herved kan de danske virksomheder, der søger
tilførsel af udenlandsk kapital, aktivt bringes i spil som
potentielle samarbejdspartnere og investeringsobjekter
for udenlandske investorer. Det kan lette en række
danske virksomheders adgang til udenlandsk kapital
og således forbedre deres vækst- og eksportpotentiale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0029.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
29
Regeringen vil
For at lette danske virksomheders adgang til eksportfinansiering
gennemføres følgende konkrete initiativer:
Eksportlåneordningen (7.1)
Regeringen vil forlænge Eksportlåneordningen (ELO)
med 5 år frem til 2020, så danske eksportører fortsat
har mulighed for at tilbyde en konkurrencedygtig,
samlet finansieringsløsning til deres kunder.
Samtidig gøres Eksportlåneordningen til en inte-
greret del af EKF’s kerneforretning, og der skabes
bedre muligheder for at lade låntagere førtidsindfri
lån. Det sikrer en større fleksibilitet i de løsninger,
danske eksportører kan tilbyde deres kunder.
Styrket IFU­tilstedeværelse i Latinamerika (7.2)
Danske virksomheder har i stigende grad fokus
på Latinamerika som mål for direkte investeringer
og etablering. For at imødekomme denne interesse
vil IFU i august 2014 åbne et nyt regionalt kontor
i Bogota, Colombia, som vil blive søgt placeret
sammen med den nye danske ambassade.
Etablering af ny investeringsfacilitet
for Ukraine (7.3)
Der vil i samarbejde med IFU blive etableret en
investeringsfacilitet for Ukraine, der skal bidrage
til fremme af vækst og beskæftigelse og involvering
af især små og mellemstore virksomheder i Ukraine.
Facilitetens investeringer vil skulle understøtte
danske virksomheders investeringer og eksport-
interesser.
Finansieringsrådgiver i USA (7.4)
På basis af de positive erfaringer med Eksportrådets
og EKF’s fælles finansieringsrådgiverordning, vil
ordningen i 2014 blive udvidet fra 7 til 8 markeder
ved ansættelse af en finansieringsrådgiver i USA
(New York).
Vækstkapital til SMVers eksport (7.5)
Eksportrådet vil i 2014 lancere et pilotprojekt
om delt ejerskab som eksportstrategi for SMV’er.
Eksportrådet vil assistere danske SMV’er med salg
af en minoritetsandel til en strategisk udenlandsk
investor. Hermed sikres den danske SMV ikke alene
risikovillig kapital til at ekspandere på dette marked,
men den opnår også markedskendskab, adgang
til eksisterende distributionskanaler, mv. Viser
pilotprojektet sig at være en succes, vil der kunne
udvikles lignende projekter f.eks. med fokus på
små teknologidrevne virksomheder med de danske
innovationscentre som omdrejningspunkt, herunder
med centrene i Silicon Valley og Shanghai som
umiddelbart særligt relevante.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0030.png
30
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Tiltag 8
Flere SMV’er skal
internationalisere
og eksportere mere
De små og mellemstore virksomheder repræsenterer mere end 95 pct. af alle danske
virksomheder. SMV’erne står for en begrænset del af den danske eksport, og udsigten
for SMV-eksportvæksten i de kommende år er mindre end for større virksomheder. Samtidig
har Eksportrådet en særlig forpligtelse til at bidrage til realiseringen af eksportpotentialet
i de små og mellemstore virksomheder. Det er derfor en prioritet for regeringen at hjælpe
flere SMV’er i gang med at eksportere, og at hjælpe flere til at eksportere mere.
Offentlig eksportfremme skal hjælpe danske virksom-
heder med at overkomme markedsbarrierer på uden-
landske markeder. Små virksomheder kan have særlige
udfordringer, fordi de ikke har de fornødne ressourcer
til at overkomme selv mindre handelsbarriere. Derfor
har Eksportrådet en særlig forpligtelse til at fremme
internationalisering af danske små og mellemstore
virksomheder (SMV’er), innovative vækstvirksomheder
og iværksættere, herunder med tilskudsprogrammer
med egenbetaling fra virksomhederne.
Hertil kommer, at en ’nettoeffektmåling’ for perioden
2001-2011 viser, at Eksportrådets rådgivning af SMV’er
har en positiv effekt på 4-8 procentpoint sammenlignet
med tilsvarende SMV’er, der ikke modtog Eksportrådets
ydelser. Samtidig viser målinger, at længerevarende
forløb for små virksomheder giver en større effekt
end korte forløb. Eksempelvis har det længerevarende
Vitus-program for SMV’er skabt mere end 225 mio. kr.
i eksportordrer og 180 eksportarbejdspladser ifølge de
i alt 90 virksomheder, der har gennemført programmet
siden 2011 med støtte for i alt 30 mio. kr.
For en lang række SMV’er vil det være relevant
at eksportere til nærmarkederne. Nærmarkederne er
også et forholdsvis enkelt sted at hente relevant interna-
tional erfaring. I forhold til vanskeligere markeder er det
Eksportrådets opgave at sikre, at der også i rådgivningen
til de små virksomheder indgår en effektiv screening.
Eksportrådet vil derfor i dialog med navnlig de regionale
væksthuse styrke den indledende rådgivningsindsats
samt sikre koordination og samarbejde med henblik
på at sikre maksimal udnyttelse af den viden og kompe-
tence væksthusene besidder, herunder om det lokale
erhvervsliv. Eksportrådet vil sikre en forstærket indsats
for at nå de SMV’er, der endnu ikke er bekendt med disse
muligheder, herunder ved oplysningsaktiviteter med
væksthusene og de lokale Erhvervsråd. Eksportrådets
indstationerede medarbejdere i væksthusene vil være
centrale i den forbindelse. Bedre rådgivning og screening
skal føre til højere værdiskabelse for de virksomheder,
som vælger at gå i gang med eksport. De lokale rådgiv-
ningstilbud, som ydes fra væksthusene, er en naturlig
indgang til eksportfremmeforløb for en lang række
SMV’er. Der vil samtidig blive taget udgangspunkt i,
at der kan opnås større værdi for SMV’er, der ikke
har eksporteret før, ved længere rådgivningsforløb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0031.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
31
Der er tillige vurderingen, at Eksportrådet kan gøre en
positiv indsats for Danmarks mellemstore virksomheder,
som kun anvender Eksportrådets ydelser i begrænset
omfang. Eksportrådet vil øge sit fokus på denne
gruppe for at understøtte deres spring til og aktiviteter
på eksportmarkederne. For begge grupper gælder,
at også de danske innovationscentre i udlandet vil
kunne hjælpe med at identificere nye anvendelses-
områder for teknologier og produkter, der herigennem
kan finde nye markeder uden store omkostninger.
Samtidig skal der sikres en stærkere kobling mellem
den nationale forsknings- og innovationsfremme og
den internationale indsats. Gennem de 22 nationale
innovationsnetværk kan danske små og mellemstore
virksomheder skyde genvej til international viden-
og innovationssamarbejde. Innovationsnetværkenes
samarbejde med førende internationale klynger og
videnmiljøer skal styrkes, da det har vist sig at være
en effektiv model for involvering af danske virksom-
heder i internationalt vidensamarbejde, herunder
i EU’s forsknings- og innovationsprogrammer.
Indsatsen målrettes danske vækstområder, hvor der
er uopdyrkede muligheder for viden- og udviklings-
samarbejde mellem grupper af danske og udenlandske
virksomheder og videninstitutioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0032.png
32
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
Regeringen vil
Med henblik på at flere SMV’er skal internationalisere og eksportere mere,
igangsættes følgende konkrete initiativer:
SMV­programmer med fokus på
værdiskabelse i længerevarende forløb (8.1)
Eksportrådet gennemfører fra 2014 en ny
SMV-politik med fokus på helhedstænkning,
værdiskabelse og fleksibilitet. Der skal sikres større
værdi for SMV’erne bl.a. gennem nye og justerede
programmer og ved længerevarende eksport-
og innovationsrådgivningsforløb. Målet er et løft
i samarbejdsrelationernes varighed med 50 pct.
i gennemsnit, med en større eksporteffekt for
de deltagende virksomheder.
Styrket indledende sektorrådgivning
og eksportforberedelse af SMVer (8.2)
En styrket hjemmeindsats på behovsafdækning
og screening skal forbedre den konkrete bistand ude
på eksportmarkederne. Eksportrådet vil med henblik
på dette styrke sektorrådgivningen af SMV’erne
og samarbejdet med væksthusene. Desuden vil
Eksportrådet, under hensyntagen til, at rådgivnings-
løsningerne skal adressere virksomhedernes
individuelle udfordringer og behov, fortsat have
løbende fokus på konsolidering og strømlining af
ydelserne, herunder såvel ved intern opfølgning
som i dialog med navnlig de 5 regionale væksthuse.
Der er i forbindelse med etablering af en ny proces
for kundedialog fra 2013 foretaget en konsolidering
af udbuddet af ydelser, som vil blive forstærket
også i relation til etablering af eksportguiden.dk
(jf. initiativ 1.1).
Øget fokus på mellemstore virksomheder (8.3)
Eksportrådet vil øge sit fokus på mellemstore
virksomheders eksportfremmebehov. Ét centralt
element vil være pilotprogrammet for højpotentiale-
projekter, der frembyder særlige muligheder for
denne gruppe. Eksportrådet vil desuden tilbyde
nye målrettede rådgivningsforløb for virksomheder
med op til 250 ansatte og 375 mio. kr. i årlig omsæt-
ning, og herunder især adressere de mellemstore
virksomheders udfordringer inden for politisk-
kommerciel rådgivning, adgang til finansiering,
samt innovation og forretningsudvikling mv.
Styrket internationalt innovationssamarbejde
gennem innovationsnetværk (8.4)
Uddannelses- og Forskningsministeriet vil støtte
innovationsnetværk og andre danske klynge-
organisationer, som kan dokumentere etablering
af flere nye konkrete innovationssamarbejder
mellem danske og udenlandske virksomheder.
Der vil kunne søges midler til at gennemføre nye
konkrete innovations- og internationaliserings-
aktiviteter for medlemsvirksomhederne, herunder
særligt SMV’er. Innovationsnetværkenes inter-
nationale indsats vil ske i tæt samarbejde med
de danske Innovationscentre, Eksportrådet
og Invest in Denmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0033.png
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
33
Tiltag 9
Bedre rammer for effektive
erhvervsfremstød med
virksomhederne i centrum
Fælles erhvervsfremstød bidrager til virksomhedernes internationalisering, konkurrenceevne
og eksportomsætning. Fremstødene er et vigtigt værktøj for danske virksomheder når de
skal ind på nye markeder eller skal fastholde og udbygge kontakter på eksisterende markeder.
Officielle erhvervsfremstød, hvor et medlem af kongehuset eller ministre står i spidsen,
er samtidig en vigtig platform for bredere markedsføring af Danmark og danske kompetencer.
Et offentligt-privat partnerskab om de officielle erhvervsfremstød skal være med til at styrke
effekten af fremstødene.
Regeringen ønsker at styrke og nytænke de kollektive
erhvervsfremstød til gavn for danske virksomheder.
Fælles erhvervsfremstød bidrager til at fremme danske
virksomheders adgang til eksportmarkederne ved at
bibringe virksomhederne viden om markedsmuligheder
og forretningsvilkår, ved at skabe kontakter til forret-
nings- og samarbejdspartnere samt ved at udnytte
de fordele, der er knyttet til en fælles deltagelse i et
erhvervsfremstød gennem f.eks. synlighed på markedet,
og udveksling af viden, ideer og erfaringer virksom-
hederne imellem.
Samtidig efterspørger udviklingslande i stigende grad
øget samhandel og integration i den globale økonomi.
Danske virksomheder er teknologisk helt i front inden
for en række sektorer af stor interesse for udviklings-
lande, bl.a. indenfor medicinalindustrien og vandsekto-
ren. Derfor vil det være til gensidig fordel, at Danmark
gennem de fælles erhvervsfremstød og Danidas øvrige
erhvervsindsatser styrker samhandlen med udviklings-
landene. En styrkelse af bevillingen til fælles erhvervs-
fremstød vil derfor bidrage til, at indsatsen på vækst-
markederne og erhvervspartnerskaber med
udviklingslande kan styrkes.
Ordningen for fælles erhvervsfremstød under Eksport-
rådet giver mulighed for at yde tilskud på op til 50 pct.
af udgifterne forbundet med at planlægge og gennem-
føre fremstødet. Tilskud til virksomhedernes deltagelse
i fælles fremstød er især til gavn for de små og mellem-
store virksomheder. Der vil derfor fortsat være krav
om deltagelse af små og mellemstore virksomheder for,
at der kan opnås tilskudsmidler. Der gennemføres årligt
omkring 100 fælles fremstød med deltagelse af ca. 1.200
virksomheder, heraf knap 60 pct. små og mellemstore
virksomheder. Ifølge de løbende målinger er i gennem-
snit 87 pct. af virksomhederne tilfredse eller meget
tilfredse med deltagelsen i fælles erhvervsfremstød.
Som en del af fremstødsordningen gennemføres i
tæt samarbejde med erhvervsorganisationerne 6-7
større officielle danske erhvervsfremstød om året, hvor
et medlem af kongehuset eller en minister står i spidsen
for en erhvervsdelegation. De officielle fremstød har
foruden et specifikt kommercielt fokus også et vigtigt
formål i forhold til en bredere markedsføring af
Danmark. Med en kobling af danske kommercielle
interesser og dansk kultur og kreativitet udnyttes
også, at Danmark i disse år oplever en international
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0034.png
34
Regeringens strategi for eksportfremme og økonomisk diplomati
popularitetsbølge med stor interesse for dansk film,
tv, litteratur, design, arkitektur, musik og mad. Dansk
og/eller nordisk sælger og har en positiv afsmittende
markedsføringseffekt i forhold til dansk eksport i bred
forstand og Danmarks evne til at tiltrække udenlandske
investeringer mv. Større kulturevents vil således fortsat
blive integreret som platforme i fælles fremstød.
Det er vigtigt, at erhvervslivet får et stort udbytte af
erhvervsfremstødene. Arbejdet med fremstødene vil
derfor ske i en endnu tættere dialog med virksomheder,
erhvervsorganisationer og andre partnere.
Regeringen vil
For at skabe bedre rammer for effektive erhvervsfremstød
tages følgende initiativer:
Fælles erhvervsfremstødsordning (9.1)
Med afsæt i de nuværende ordninger vil Danida
og Eksportrådet etablere en fælles erhvervsfrem-
stødsordning, der har til formål at fremme danske
virksomheders eksport og internationalisering
og samhandel med såvel udviklingslande som øvrige
lande. Ordningen vil bestå af to spor: 1) traditionelle
erhvervsfremstød, der vil omfatte fremstød i ikke-
DAC-lande, og 2) Danida Business Delegations, der
vil operere i DAC-lande med dansk repræsentation
og efter udviklingskriterier i respons på udviklings-
landenes efterspørgsel. Med den fælles erhvervs-
fremstødsordning vil også den samlede tilskudspulje
til kollektive fremstød blive markant forøget.
En fælles erhvervsfremstødsordning vil bidrage
til at styrke samtænkningen mellem udviklings-
indsatsen og kommercielle interesser til gavn for
dansk erhvervsliv og samtidig imødekomme udvik-
lingslandenes ønske om øget samhandel og investe-
ringer. Ordningen vil understøtte bedre koordination
med og inddragelse af ressourcebasen på udviklings-
bistandsområdet, danske erhvervsorganisationer og
virksomheder i planlægningen og gennemførelsen
af fælles fremstød.
Nyt partnerskab
for officielle fremstød (9.2)
I et offentligt-privat partnerskab etableres et nyt
team i Udenrigsministeriet med det formål at sikre
velfungerende og effektive officielle erhvervs-
fremstød både på det strategiske og operationelle
niveau. Partnerkredsen vil bestå af Udenrigs-
ministeriet og relevante erhvervsorganisationer,
som måtte have interesse i, og være indstillet på
aktivt at bidrage til enheden for de officielle fremstød
i form af medarbejderressourcer eller økonomiske
bidrag. Teamet placeres i Eksportrådet og vil blive
ledet af en erfaren medarbejder fra Udenrigs-
ministeriet. Enhedens hovedopgaver vil være
at bistå ambassader og andre repræsentationer i
forberedelse og gennemførelse af officielle fremstød
og samtidig på tværs af de enkelte fremstød opsamle
viden og erfaringer til fortsat forbedring af officielle
fremstød til gavn for danske virksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0035.png
Regeringens strategi
for eksportfremme
og økonomisk diplomati
Mere handel. Nye job.
2013/14 : 25
Henvendelse om udgivelsen kan i øvrigt ske til
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf. : 33 92 00 00
ISBN
978-87-93214-08-8
Elektronisk publikation
978-87-93214-09-5
Design af omslag
e-Types & e-Types Daily
Design af indhold
BGRAPHIC
Foto
Scanpix, Colourbox
Tryk
Rosendahl Schultz Grafisk A/S
Web
Publikationen kan hentes på
www.um.dk
54
57
1T
RY
K
S
A
G
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488820_0036.png