Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 113
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen
Forslag
til
Lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
(Regulering af bestemmelser om rentestigninger (»rentetriggeren«))
§1
I lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 850 af 25. juni 2014,
som ændret ved § 1 i lov nr. 244 af 19. marts 2014 og § 11 i lov nr. 1490 af 23. december 2014,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 6, stk. 1-3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere end løbetiden på de bagvedliggende realkreditobliga-
tioner, særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, og obligationerne
er fast forrentet og har en løbetid på op til og med 12 måneder ved refinansieringen af lånet, må
realkreditinstituttet kun igangsætte salg af obligationer, der ved refinansiering skal erstatte de udlø-
bende obligationer, såfremt realkreditinstituttet har en berettiget forventning om, at salget kan gen-
nemføres, uden at den effektive rente bliver 5 procentpoint højere end den effektive rente fastlagt i
forbindelse med den seneste refinansiering. Såfremt et salg ikke kan igangsættes, jf. 1. pkt., og de
udløbende obligationer forfalder, forlænges løbetiden på disse obligationer med 12 måneder. Ved
de pågældende obligationers udløb efter de 12 måneders forlængelse skal der udstedes nye obligati-
oner til erstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1. pkt. ikke anvendelse.
Stk. 2.
Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere end løbetiden på de bagvedliggende realkredit-
obligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, og obligati-
onerne er fast forrentet og har en løbetid fra 12 og op til og med 24 måneder ved refinansieringen af
lånet, må realkreditinstituttet kun igangsætte salg af obligationer, der ved refinansiering skal erstatte
de udløbende obligationer, såfremt realkreditinstituttet har en berettiget forventning om, at salget
kan gennemføres, uden at den effektive rente bliver 5 procentpoint højere end den effektive rente på
en tilsvarende obligation med samme restløbetid 11-14 måneder tidligere. Såfremt et salg ikke kan
igangsættes, jf. 1. pkt., og de udløbende obligationer forfalder, forlænges løbetiden på disse obliga-
tioner med 12 måneder. Ved obligationernes udløb efter de 12 måneders forlængelse skal der udste-
des nye obligationer til erstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1. pkt. ikke anvendelse.
Stk. 3.
Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere end løbetiden på de bagvedliggende realkredit-
obligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, og de bag-
vedliggende obligationer er variabelt forrentet og har en restløbetid på op til og med 24 måneder
første gang de bliver anvendt til at finansiere et realkreditlån, gælder det, at renten ved rentefastsæt-
telsen ikke kan blive mere end 5 procentpoint højere end den senest fastsatte rente og skal forblive
uændret i 12 måneder eller frem til næste refinansiering, medmindre der fastsættes en lavere rente
inden for de 12 måneder eller inden næste refinansiering.
Stk. 4.
For obligationer omfattet af stk. 3 må realkreditinstituttet kun igangsætte salg af obligationer,
der ved refinansiering skal erstatte de udløbende obligationer, såfremt realkreditinstituttet har en
berettiget forventning om, at salget kan gennemføres, uden at renten bliver 5 procentpoint højere
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
end den senest fastsatte rente. Såfremt et salg ikke kan igangsættes, jf. 1. pkt., og de udløbende ob-
ligationer forfalder, forlænges løbetiden på disse obligationer med 12 måneder. Ved obligationernes
udløb efter de 12 måneders forlængelse skal der udstedes nye obligationer til erstatning herfor. Ved
denne udstedelse finder 1. pkt. ikke anvendelse.«
Stk. 4-12 bliver herefter stk. 5-13.
2.
I
§ 6, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt.,« til »stk. 1, 2 og 4,«.
3.
I
§ 6, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 2, 3 og 4« til: »stk. 5«, og »stk. 2, 3 eller 4« ændres til:
»stk. 5«.
4.
I
§ 6, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »stk. 1 eller 4« til: »stk. 1 eller 5«, og »stk. 4« ændres til:
»stk. 5«.
5.
I
§ 6, stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres »stk. 2 eller 4« til: »stk. 3 eller 5«, og to steder ændres »stk.
4« til: »stk. 5«.
6.
I
§ 6, stk. 8,
der bliver stk. 9, ændres »stk. 3 eller 4« til: »stk. 4 eller 5«, og »stk. 4« ændres til:
»stk. 5«.
7.
I
§ 6, stk. 9,
der bliver stk. 10, ændres »stk. 1-4« til: »stk. 1, 2, 4 og 5«, og »stk. 6-8« ændres til:
»stk. 7-9«.
8.
I
§ 6, stk. 10,
der bliver stk. 11, ændres »stk. 1-4« til: »stk. 1, 2, 4 og 5«.
9.
I
§ 6, stk. 11,
der bliver stk. 12, ændres »Stk. 1-3« til: »Stk. 1-5«.
10.
I
§ 6, stk. 12,
der bliver stk. 13, indsættes efter »forlængelse af obligationer omfattet af stk. 1-
3«: », herunder tilrettelæggelse af obligationssalg og dispensation i forbindelse hermed«, og »stk. 1-
3« ændres til: »stk. 1-4«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 3. juli 2015.
Stk. 2.
For eksisterende lån finder loven anvendelse ved førstkommende refinansiering efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 3.
For obligationer udstedt til finansiering af fast ejendom beliggende uden for Danmark, finder
loven anvendelse for obligationer til finansiering af lån optaget efter lovens ikrafttræden.
§3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de æn-
dringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkni
nger
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændring af bestemmelserne om rentetrigger
2.2. Ændring af hjemmelsbestemmelsen (regulering af obligationssalg)
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Ved lov nr. 244 af 19. marts 2014 om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
og lov om finansiel virksomhed blev der indsat bestemmelser om forlængelse af realkreditobligati-
oner, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer, såfremt der ved en
auktion ikke er aftagere til et tilstrækkeligt antal nye obligationer til at refinansiere udløbende obli-
gationer, eller såfremt refinansieringen medfører en uforholdsmæssig stor rentestigning (»rentetrig-
geren«). Lovændringen trådte i kraft den 1. april 2014 for de fast forrentede obligationer med en
løbetid op til og med 12 måneder. Den 1. januar 2015 trådte rentetriggeren i kraft for fast forrente-
de obligationer med en løbetid fra 12 og op til og med 24 måneder samt for variabelt forrentede
obligationer med en løbetid op til og med 24 måneder. Samtidig trådte bestemmelsen om forlængel-
se, såfremt der ved en auktion ikke er aftagere til et tilstrækkeligt antal nye obligationer for alle ob-
ligationer med en løbetid på over 12 måneder, der skal refinansieres, i kraft. Dele af lovændringen
er udmøntet i en bekendtgørelse. Der har i forbindelse med implementeringen af lovændringen hos
realkreditinstitutterne og udstedelsen af bekendtgørelsen vist sig forskellige uhensigtsmæssigheder i
forhold til den praktiske gennemførsel af udstedelse og salg af realkreditobligationer, særligt dæk-
kede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, herunder i forhold til at sikre til-
strækkelig likviditet i serierne.
I forbindelse med obligationssalg må der ikke opstå tvivl om, at en refinansieringsauktion, når den
først er iværksat, kan gennemføres, uanset hvad renten ved auktionen bliver. Uklarhed om obligati-
onssalget kan medføre, at investorerne afholder sig fra at byde på obligationerne, hvilket kan inde-
bære, at obligationssalget af den grund ikke kan gennemføres, eller at de opnåede renter bliver høje-
re, end de havde været i fravær af uklarhed. De gældende bestemmelser kan efterlade uklarhed om,
hvorvidt en auktion kan gennemføres, hvis den fører til en uforholdsmæssig stor stigning i renten.
Denne uklarhed bør fjernes.
Der foreslås derfor gennemført en lovændring, hvorefter der stilles krav om, at et realkreditinstitut
alene kan igangsætte salg af obligationerne, såfremt det har en berettiget forventning om, at salget
kan gennemføres uden, at der sker en uforholdsmæssigt stor rentestigning. En uforholdsmæssig stor
rentestigning er fortsat 5 procentpoint. Det foreslås videre, at lovændringen giver mulighed for, at
ministeren ved bekendtgørelse kan fastsætte nærmere regler om tilrettelæggelse af obligationssalg
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med henblik på at sikre, at en eventuel uforholdsmæssig stor rentestigning som udgangspunkt alene
får virkning for en begrænset del af den samlede refinansiering af en obligationsserie. Endelig fore-
slås det, at loven præciseres, hvor tidligere formuleringer har kunnet give uklarhed.
Ved lov nr. 244 af 19. marts 2014 om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
og lov om finansiel virksomhed blev der indført et vilkår om tvungen løbetidsforlængelse. Med
forslaget ændres dette vilkår, således at det alene finder anvendelse i tilfælde af, at realkreditinstitut-
tet ikke kan igangsætte obligationssalget. Der er således tale om, at tvungen løbetidsforlængelse vil
kunne ske i færre tilfælde end forventet ved gennemførelse af lov nr. 244 af 19. marts 2014.
2.1. Ændring af bestemmelserne om rentetriggeren
2.1.1. Gældende ret
For ikke-forfinansierede realkreditlån, hvor de bagvedliggende realkreditobligationer, særligt dæk-
kede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer er fast eller variabelt forrentede og
har en løbetid på op til og med 24 måneder og ved udløb skal erstattes af nye obligationer, gælder
der i dag en rentetrigger. Det indebærer, at såfremt den effektive rente i forbindelse med refinansie-
ring bliver mere end 5 procentpoint højere end den effektive rente på enten refinansieringstidspunk-
tet for obligationer med en løbetid op til og med 12 måneder eller for obligationer med en løbetid
fra 12 og op til og med 24 måneder en tilsvarende obligation med samme restløbetid 11-14 måneder
tidligere, forlænges løbetiden på de pågældende obligationer med 12 måneder.
2.1.2. Erhvervs- og Vækstministeriets overvejelser
Bestemmelsen om forlængelse af obligationer ved uforholdsmæssigt store rentestigninger blev gen-
nemført ved lov nr. 244 af 19. marts 2014 om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligati-
oner m.v. og lov om finansiel virksomhed. Af betænkningen til lov nr. 244 af 19. marts 2014 frem-
går det, at der af praktiske og administrative årsager kan forekomme rentestigninger over 5 procent-
point, og at det er hensigten, at realkreditinstituttet skal tilrettelæggelse obligationssalget således, at
dette så vidt muligt undgås. Det er under implementeringen af bestemmelserne om rentetriggeren
blevet vurderet, at formuleringerne i betænkningen overfor den konkrete lovtekst kan give anled-
ning til tvivl om, hvordan den konkrete gennemførsel af obligationssalg skal gennemføres med den
fornødne klarhed over konsekvenserne ved uforholdsmæssigt store rentestigninger eller forventnin-
ger herom. § 6, stk. 1-3, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. om forlængelse af ob-
ligationer bør derfor tilpasses, så hensynene bag lovændringen iagttages samtidig med, at likvidite-
ten i obligationsserierne og tilliden til obligationssalget bevares.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås med ændringen, at realkreditinstitutterne ikke må igangsætte salg af obligationer, uan-
set om de er fast eller variabelt forrentede, med en løbetid på op til og med 24 måneder, der skal
afløse udløbende obligationer ved refinansiering, medmindre realkreditinstituttet forud for salget
har en berettiget forventning om, at salget kan gennemføres uden en rentestigning på 5 procentpoint
set i forhold til henholdsvis seneste refinansiering, renten på en tilsvarende obligation med samme
restløbetid 11-14 måneder tidligere eller seneste rentefastsættelse. Det foreslås samtidig, at såfremt
instituttet ikke på noget tidspunkt, før de udløbende obligationer forfalder, har en berettiget forvent-
ning om, at salget kan igangsættes, forlænges de udløbende obligationer med 12 måneder (”rentet-
riggeren”).
2.2. Ændring af hjemmelsbestemmelsen (regulering af obligationssalg)
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.1. Gældende ret
I dag gælder der ikke begrænsninger i forhold til mængden af realkreditobligationer, særligt dække-
de realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, der kan sælges som samlet salg på en
auktion eller ved tapsalg.
2.2.2. Erhvervs- og Vækstministeriets overvejelser
Det er væsentligt, at salg af realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller sær-
ligt dækkede obligationer sker på en måde, så der er mindst mulig risiko for, at der sker en ufor-
holdsmæssig stor rentestigning for hele eller en større del af det samlede refinansieringsbeløb. For-
slaget skal derfor medvirke til, at salget af obligationer opdeles i overensstemmelse hermed.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås med ændringen, at hjemmelsbestemmelsen ændres, således at ministeren får mulighed
for at indføre en grænse for salg af realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer
eller særligt dækkede obligationer, hvorefter det kan bestemmes, at salg af obligationer, hvor det
samlede refinansieringsbeløb er over en grænse, der fastlægges ved bekendtgørelse, skal opdeles i
flere salg.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, kommuner eller
regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget skal virksomheder, der udbyder lån baseret på realkreditobligationer, særligt dæk-
kede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, indskrive nye vilkår i fremtidige ud-
stedelser af obligationer, der afspejler lovændringen. Virksomhederne vil i den forbindelse opleve
en række omstillingsomkostninger. Da disse vilkår vil kunne indarbejdes efter en elektronisk stan-
dardformular, vurderes der ikke at være løbende administrative byrder forbundet med dette krav.
Virksomhederne vil endvidere skulle tilpasse interne forretningsgange og processer, så de stemmer
overens med de nye regler. Disse justeringer vurderes også at medføre en række omstillingsomkost-
ninger.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke konsekvenser for miljøet.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m. v.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring fra den 16. til den 23. januar 2015 hos følgende or-
ganisationer, myndigheder m.v.:
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487992_0006.png
Advokatrådet, Andelskassen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssyg-
domssikring (AES), Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Arbejdsskadestyrelsen, Børsmægler-
foreningen, CorpNordic Denmark A/S, Danish Venture Capital and Private Equity Association,
Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionær-
forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske Advokater, Danske Forsikrings-
funktionærers Landsforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Maritime, Danske Regio-
ner, Dansk Erhverv, Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk In-
dustri, Dansk Investor Relations Forening – DIRF, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsforening, Dansk
Kredit Råd, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Ejendomsforeningen, FDIH – Foreningen for Distance- og Internethandel,
FDFA – Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og ForsikringsAgenturer, Finansforbundet, Fi-
nanshuset i Fredensborg A/S, Finansiel Stabilitet A/S, Finans og Leasing, Finansrådet – Danske
Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden, For-
brugerrådet, Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber, Foreningen af
Interne Revisorer, Foreningen af J.A.K. Pengeinstitutter, FOREX, Forsikring & Pension, Forsik-
ringsmæglerforeningen, Frivilligrådet, FSR – danske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemæn-
denes Fællesråd (FTF), Garantifonden for indskydere og investorer, Garban-Intercapital Scandina-
via, GXG Markets A/S, Horesta, Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisa-
tion (ISOBRO), Investeringsfondsbranchen, ISACA Denmark Chapter, IT-branchen, Kommune-
Kredit, KL, Kuratorforeningen, KøbmandStandens OplysningsBureau, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen af forsvarsadvokater, Landsorganisa-
tionen i Danmark (LO), Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), NASDAQ
OMX Copenhagen A/S, Nets, Parcelhusejernes Landsforening, PostDanmarks Juridiske afdeling,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Regionale Bankers Forening, Regnskabsrådet, Revisornæv-
net, Revisortilsynet, Rigsrevisionen, Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening, Statsadvoka-
ten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, Telekommunikationsindustrien i Danmark,
VP Securities A/S, Western Union, Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne,
Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland, Beskæftigelsesministeriet, Datatilsynet,
Erhvervsstyrelsen, Erhvervs- og Vækstministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justits-
ministeriet, Kirkeministeriet, Klima, Energi- og Bygningsministeriet, Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen, Kulturministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Ministe-
riet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Moderniseringsstyrelsen, Patent- og Varemærke-
styrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, Statsministeriet, Søfartsstyrelsen, Transportmini-
steriet, Udbetaling Danmark – International Pension & Social Sikring, Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ingen
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487992_0007.png
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Med lovforslaget skal virk-
somheder, der udbyder lån
baseret på realkreditobligati-
oner, særligt dækkede real-
kreditobligationer eller sær-
ligt dækkede obligationer,
indskrive nye vilkår i fremti-
dige udstedelser af obligatio-
ner, der afspejler lovændrin-
gen. Virksomhederne vil i den
forbindelse opleve en række
omstillingsomkostninger. Da
disse vilkår vil kunne indar-
bejdes efter en elektronisk
standardformular,
vurderes
der ikke at være løbende ad-
ministrative byrder forbundet
med dette krav.
Virksomhederne vil endvide-
re skulle tilpasse interne for-
retningsgange og processer,
så de stemmer overens med
de nye regler. Disse justerin-
ger vurderes også at medføre
en række omstillingsomkost-
ninger.
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 6, stk. 1-4, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Det foreslås, at de eksisterende stk. 1-3 ophæves og erstattes af de nye stk. 1-4, som nyaffattes.
Det foreslås for salg af både fast forrentede obligationer, som omfattes af det foreslåede
stk. 1
og
2,
og variabelt forrentede obligationer omfattet af
stk. 3,
at realkreditinstituttet forud for salget skal
have en berettiget forventning om, at salget kan gennemføres uden den i stk. 1, 2 og 4 beskrevne
rentestigning på 5 procentpoint. Med »forud for salget« menes umiddelbart før salget igangsættes.
Det foreslåede
stk. 4
svarer til den nuværende stk. 3, 1. pkt., i uændret form.
Bestemmelsen vedrører alene fremtidige obligationsudstedelser. Obligationer, der ved lovens ikraft-
trædelse er udstedt, berøres dermed ikke af lovændringen. Det indebærer, at lånetilbud, der er givet,
før loven træder i kraft, men hvor der ikke er udstedt obligationer, også omfattes af lovændringen.
Lånetilbud, der er givet, før loven træder i kraft, og hvor der er udstedt obligationer (f.eks. ved fast-
kurssikring), omfattes ikke af lovændringen.
Lovforslaget indebærer ikke, at der skal indgås nye aftaler med låntagere, hvis eksisterende lån skal
refinansieres af obligationer med vilkår om tvungen løbetidsforlængelse. Den heraf følgende æn-
dring af parternes aftale vedrørende rentevilkår for lånet følger direkte af loven. Ændringen berører
ikke lånets hovedstol, afdragsprofil og løbetid. Vilkårsændringen vedrører således alene de bagved-
liggende obligationer og rentevilkårene.
Henset til, at det følger direkte af loven, at der fremadrettet fortsat skal gælde et vilkår om tvungen
løbetidsforlængelse for alle fremtidige obligationsudstedelser til finansiering af rentetilpasningslån,
og renten i refinansieringssituationen vil skulle fastsættes under hensyntagen hertil, vil der ikke væ-
re behov for at foretage tinglysning af en sådan vilkårsændring. En sådan ændring vil skulle respek-
teres også af eventuelle efterstående panthavere.
De foreslåede regler om ændrede generelle obligationsvilkår i forbindelse med refinansiering vil i
almindelighed have karakter af erstatningsfri regulering. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at de
foreslåede regler vil kunne ramme en låntager, der forud for lovens ikrafttræden har optaget et ren-
tetilpasningslån, så økonomisk intensivt og atypisk hårdt, at der vil kunne være tale om et ekspro-
priativt indgreb mod den pågældende. Det vil bero på en konkret vurdering, om der i det enkelte
tilfælde foreligger ekspropriation efter grundlovens § 73. Spørgsmålet om adgang til erstatning efter
grundlovens § 73 henhører under domstolene.
Ved »berettiget forventning« forstås, at realkreditinstituttet ud fra en vurdering af den generelle
rente- og markedsudvikling, analyser udarbejdet af eller på vegne af realkreditinstituttet, andre rele-
vante analyser, eventuelle salg helt eller delvist gennemført af realkreditinstituttet selv eller andre
realkreditinstitutter inden for en kortere periode før salget indledes samt eventuelle andre forhold,
der kan influere på salget, med rimelighed kan forvente, at salget kan gennemføres uden, at der vil
ske en rentestigning på mere end 5 procentpoint. Både i situationer, hvor der er tale om generelle
markedsmæssige udsving af væsentlig karakter, og i situationer, hvor der er tale om, at et realkredit-
institut ud fra institutspecifikke forhold må forvente en væsentlig påvirkning af obligationsrenten
ved obligationssalg, vil der allerede forud for gennemførsel af salg være dialog herom mellem real-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kreditinstituttet/realkreditinstitutterne og myndighederne, herunder Finanstilsynet. Resultatet af
disse drøftelser vil også kunne indgå i realkreditinstituttets vurdering af, om der foreligger en beret-
tiget forventning.
Et realkreditinstitut vil ofte gennemføre salg af obligationer, der skal bruges til refinansiering, et
stykke tid før de obligationer, der udløber og derfor skal erstattes ved refinansieringen, udløber.
Såfremt realkreditinstituttet ikke har en berettiget forventning om at kunne gennemføre salget uden
en rentestigning på mere end 5 procentpoint på det tidspunkt, hvor instituttet havde planlagt at
igangsætte salget, kan instituttet vælge at udskyde salget med henblik på at kunne opnå en berettiget
forventning på et senere tidspunkt. Først hvis de udløbende obligationer udløber, og realkreditinsti-
tuttet ikke på noget tidspunkt fra starten af den planlagte salgsperiodes start og frem til de eksiste-
rende obligationer udløber, har haft en berettiget forventning om at kunne gennemføre et salg uden
en rentestigning på mere end 5 procentpoint, forlænges obligationerne.
Hvis realkreditinstituttet vurderer, at der ikke foreligger tilstrækkelige data til at foretage vurderin-
gen af, om de har en berettiget forventning om at kunne gennemføre et salg uden en rentestigning
på mere end 5 procentpoint, eksempelvis fordi der ikke har været sammenlignelige salg op til sal-
gets igangsættelse, kan realkreditinstituttet forsøge at gennemføre et salg af en mindre mængde ob-
ligationer med henblik på at afdække, hvordan markedet reagerer. Det salg, der gennemføres for at
teste markedet, er gennemført således, at renten for låntager fastsættes ud fra resultatet af salget
uagtet rentestigningen, og salget kan kun medføre en rentestigning på over 5 procentpoint for en
begrænset del af den samlede refinansiering af en obligationsserie, hvis denne er underlagt regule-
ringen om rentetriggeren..
Et realkreditinstitut kan vælge at sælge obligationer som et samlet salg, hvor den effektive rente
fastsættes udelukkende på baggrund af én afregningskurs, f.eks. én skæringskurs på en auktion eller
én spotkurs ved tapsalg, men hvor det samlede salg af obligationer er opdelt i delsalg af samme
fondskode. I sådanne tilfælde fastsættes der en gennemsnitskurs baseret på de enkelte delsalg. Når
et realkreditinstitut skal vurdere, om de har en berettiget forventning om, at salget kan gennemføres,
uden at der sker en rentestigning på mere end 5 procentpoint, foretages vurderingen ud fra det sam-
lede salg. Det indebærer, at realkreditinstituttet forud for, at salget kan igangsættes, skal have en
berettiget forventning om, at gennemsnitsrenten efter det samlede salg ikke vil indebære en rente-
stigning på over 5 procentpoint.
Ved »tilsvarende obligation« forstås i udgangspunktet en obligation udstedt af samme realkreditin-
stitut med sammenlignelige karakteristika. Hvis realkreditinstituttet ikke har udstedt en obligation
med en løbetid fra 12 og op til og med 24 måneder 11-14 måneder tidligere, vil instituttet skulle
tage udgangspunkt i en tilsvarende obligation udstedt af andet realkreditinstitut. Ved vurderingen af,
om en obligation kan siges at være tilsvarende, skal instituttet tage udgangspunkt i obligationer med
sammenlignelige karakteristika.
§ 6 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. blev indført ved lov nr. 244 af 19. marts
2014 om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virk-
somhed. Det blev i den forbindelse bestemt, at bestemmelsen skulle være strafbelagt i lighed med
tilsvarende bestemmelser i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Nærværende forslag
ændrer ikke herved, hvorefter overtrædelse af bestemmelserne i de nyaffattede § 6, stk. 1-4, ligele-
des er strafbelagt. Det medfører, at såfremt Finanstilsynet finder, at instituttet ikke har godtgjort at
have haft en berettiget forventning om at kunne gennemføre et salg uden en rentestigning på højst 5
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
procentpoint, kan Finanstilsynet anmelde instituttet til politiet. Bestemmelsen indebærer, at såvel
enkelte medlemmer af den finansielle virksomheds ledelse som den finansielle virksomhed som
juridisk person kan pålægges et strafansvar.
Såfremt realkreditinstituttet har gennemført et obligationssalg, er dette bindende for realkreditinsti-
tuttet og obligationsinvestorerne i overensstemmelse med vilkårene for salget, uanset om der sker
en rentestigning og størrelsen herpå, og uanset om realkreditinstituttet havde en berettiget forvent-
ning om en rentestigning på højst 5 procentpoint. Obligationssalget kan være opdelt i flere adskilte
salg. Realkreditinstituttet skal forud for hvert enkelt salg have en berettiget forventning om, at sal-
get kan gennemføres uden en rentestigning på 5 procentpoint. Det gælder uanset, om renten fastsæt-
tes som gennemsnitsrente, jf. ovenfor. Forlængelse af obligationer sker således for den konkrete del
af obligationerne, der ikke kan sælges, fordi realkreditinstituttet ikke har en berettiget forventning
om at kunne gennemføre salget uden en rentestigning på 5 procentpoint og som følge heraf ikke
gennemfører et salg, og ikke opnår den berettigede forventning, før den del af de udløbende obliga-
tioner, der konkret skal sælges, forfalder.
Det gælder i alle tilfælde, at hvor obligationssalget er gennemført, fastsættes renten for låntager ud
fra resultatet af salget uagtet rentestigningen, og uagtet om det efterfølgende er vurderingen, at insti-
tuttet efter reglerne skulle have undladt at igangsætte salget. Låntagers vilkår skal afspejle dette.
Både for forlængelse i medfør af stk. 1, 2 og 4 gælder, at når de 12 måneder er gået, og der på ny
skal ske refinansiering, skal dette ske til den rente, der sikrer, at der kan sælges de nødvendige nye
obligationer. Det indebærer, at det ikke kræves, at realkreditinstituttet har en berettiget forventning
om at kunne gennemføre salget, uden at der sker en rentestigning på højst 5 procentpoint.
Renten på de forlængede obligationer fastsættes i overensstemmelse med § 6, stk. 6-8, som med de
foreslåede ændringer bliver stk. 7-9.
Til nr. 2 (§ 6, stk. 5, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Med forslaget til ændringen i § 6, stk. 4, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., der
med ændringen bliver stk. 5, er der tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede æn-
dring af § 6 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., hvor det foreslås, at stk. 1-3 op-
hæves og erstattes af stk. 1-4, som nyaffattes. Den foreslåede ændring medfører ikke materielle æn-
dringer.
Til nr. 3 (§ 6, stk. 6, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Det foreslås, at stk. 5, der med ændringen bliver stk. 6, ændres således, at muligheden for at forsøge
salg af obligationer med kortere løbetid forbeholdes den situation, hvor der ved refinansieringen
ikke er aftagere til alle de nødvendige nye obligationer.
Baggrunden for indsættelse af bestemmelsen ved lov nr. 244 af 19. marts 2014 om ændring af lov
om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed var at sikre realkre-
ditinstituttet fleksibilitet i obligationssalget, så en fejlet auktion muligvis kunne undgås ved, at insti-
tuttet kunne forsøge salg af obligationer med en kortere løbetid. Med tilpasningen af bestemmelser-
ne om forlængelse af obligationer som følge af rentestigninger, finder disse alene anvendelse i den
situation, hvor realkreditinstituttet ikke på noget tidspunkt før de udløbende obligationer forfalder,
har en berettiget forventning om at kunne gennemføre salget uden en rentestigning på 5 procentpo-
int. I denne situation vil det ikke være sandsynligt, at der vil kunne opnås en berettiget forventning
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om salg af obligationer med en kortere løbetid inden for denne periode. Det foreslås derfor, at be-
stemmelsen ændres, så den alene finder anvendelse i tilfælde af fejlede auktioner og ikke i tilfælde
af, at realkreditinstituttet ikke kan opnå en berettiget forventning om gennemførsel af salg uden en
rentestigning på 5 procentpoint.
Ændringen skal derfor skabe en enklere retstilstand ved refinansiering.
Den effektive rente ved en refinansiering med obligationer med kortere løbetid skal ligeledes efter
ændringen ikke kunne være højere end den effektive rente, der ville være fastlagt ved en forlængel-
se af obligationerne i overensstemmelse med stk. 1, 2 eller 4.
Til nr. 4 (§ 6, stk. 7, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Med forslaget til ændringen i § 6, stk. 6, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., der
med ændringen bliver stk. 7, er der tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede æn-
dring af § 6 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., hvor det foreslås, at stk. 1-3 op-
hæves og erstattes af stk. 1-4, som nyaffattes. Den foreslåede ændring medfører ikke materielle æn-
dringer.
Til nr. 5 (§ 6, stk. 8, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Med forslaget til ændringen i § 6, stk. 7, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., der
med ændringen bliver stk. 8, er der tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede æn-
dring af § 6 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., hvor det foreslås, at stk. 1-3 op-
hæves og erstattes af stk. 1-4, som nyaffattes. Den foreslåede ændring medfører ikke materielle æn-
dringer.
Til nr. 6 (§ 6, stk. 9, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Med forslaget til ændringen i § 6, stk. 8, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., der
med ændringen bliver stk. 9, er der tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede æn-
dring af § 6 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., hvor det foreslås, at stk. 1-3 op-
hæves og erstattes af stk. 1-4, som nyaffattes. Den foreslåede ændring medfører ikke materielle æn-
dringer.
Til nr. 7 (§ 6, stk. 10, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Med forslaget til ændringen i § 6, stk. 10, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., der
med ændringen bliver stk. 10, er der tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring af § 6 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., hvor det foreslås, at stk. 1-3
ophæves og erstattes af stk. 1-4, som nyaffattes. Den foreslåede ændring medfører ikke materielle
ændringer.
Til nr. 8 (§ 6, stk. 11, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Med forslaget til ændringen i § 6, stk. 10, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., der
med ændringen bliver stk. 11, er der tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring af § 6 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., hvor det foreslås, at stk. 1-3
ophæves og erstattes af stk. 1-4, som nyaffattes. Den foreslåede ændring medfører ikke materielle
ændringer.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 9 (§ 6, stk. 12, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Med forslaget til ændringen i § 6, stk. 11, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., der
med ændringen bliver stk. 12, er der tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring af § 6 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., hvor det foreslås, at stk. 1-3
ophæves og erstattes af stk. 1-4, som nyaffattes. Den foreslåede ændring medfører ikke materielle
ændringer.
Til nr. 10 (§ 6, stk. 13, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Med ændringen i § 6, stk. 12, der med forslaget bliver stk. 13, foreslås det, at hjemmelsbestemmel-
sen ændres således, at ministeren fremover også kan fastsætte regler om tilrettelæggelse af obligati-
onssalg og dispensation i forbindelse hermed. Hensigten med forslaget er at give mulighed for i en
bekendtgørelse at udmønte lovens hensigt om at sikre, at gennemførte obligationssalg alene vil
kunne medføre en uforholdsmæssigt stor rentestigning for en begrænset del af et givent refinansie-
ringsbeløb.
Med forslaget får ministeren hjemmel til f.eks. at fastsætte regler om opdeling af salg af obligatio-
ner, så der alene kan ske overskridelse for en begrænset del af refinansieringsbeløbet. Det kan ske
ved, at der indføres en grænse for, hvor stort et beløb der kan sælges obligationer for ved et samlet
salg. Med et samlet salg af en fondskode menes, når den effektive rente fastsættes udelukkende på
baggrund af én afregningskurs, f.eks. én skæringskurs på en auktion eller én spotkurs ved tapsalg.
Der indføres samtidig hermed mulighed for at fastsætte regler om dispensation fra grænsen, hvis
hensynet til den finansielle stabilitet, realkreditinstituttets levedygtighed, obligationsinvestorerne
eller låntagerne tilsiger det. Reglerne om opdeling af salg af obligationer forventes alene at skulle
finde anvendelse for fast forrentede obligationer. Baggrunden herfor er, at der for variabelt forren-
tede obligationer gælder, at for hver obligationsfondskode kan der alene være ét tillæg, som fastsæt-
tes for den samlede refinansiering i fondskoden ved et samlet salg. Det er derfor som udgangspunkt
nødvendigt, at disse obligationer kan sælges ved et samlet salg.
Herudover foreslås det, at henvisningerne ændres. Der er tale om en konsekvensændring som følge
af den foreslåede ændring af § 6 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., hvor det fore-
slås, at stk. 1-3 ophæves og erstattes af stk. 1-4, som nyaffattes. Denne del af ændringen medfører
ikke materielle ændringer.
Til § 2
Det er centralt, at ændringer i vilkårene for realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobliga-
tioner eller særligt dækkede obligationer hurtigt slår igennem på markedet, så der skabes en mar-
kedsstandard, som alle institutter skal følge. Lovændringen vil derfor gælde for både nye låneaftaler
og for eksisterende låneaftaler, når lånene skal refinansieres.
Det foreslås med
stk. 1,
at loven træder i kraft den 3. juli 2015, jf. dog de foreslåede stk. 2 og 3.
Det foreslås med
stk. 2,
at loven finder anvendelse for eksisterende lån ved førstkommende refinan-
siering af lånet efter lovens ikrafttræden.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås med
stk. 3,
at forslaget alene skal gælde for udstedelse af nye lån eller omlægninger,
for så vidt angår lån med pant i fast ejendom uden for Danmark. Baggrunden herfor er, at det ikke
kan udelukkes, at registreringen af pantet uden for Danmark vil kræve indgåelse af nye låneaftaler.
Til § 3
Den foreslåede § 3 angiver lovforslagets territoriale gyldighedsområde. Det foreslås i
stk. 1,
at lo-
ven som udgangspunkt ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven helt eller delvist kan sættes i kraft for Grønland ved kongelig anord-
ning med de afvigelser, som de grønlandske forhold tilsiger.
Det skal særligt bemærkes, at realkreditområdet er færøsk særanliggende. Loven finder dog anven-
delse på realkreditlån med pant i fast ejendom på Færøerne, hvis udlånet er finansieret ved udstedel-
se af realkreditobligationer i Danmark eller ydet af realkreditinstitutter med godkendelse i Dan-
mark.
13