Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1485583_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
14. januar 2015
Endelig besvarelse af spørgsmål 36 alm. del stillet af Europaudvalget
den 1. december 2014 efter ønske fra Jakob Ellemann-Jensen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere på den europæiske erhvervsorganisation
BusinessEuropes notat til kommissær Timmermans af 25. november 2014
vedr. unødvendig lovgivning og bedre regulering (”Pending legislation
2014 – Business input to the screening exercise by vice-president Tim-
mermans”). Ministeren bedes herunder redegøre for, i hvilket omfang
regeringen deler opfattelsen af, at de nævnte forslag bør trækkes tilbage
eller forbedres væsentligt. Regeringen bedes i sin besvarelse forholde sig
til forslagene enkeltvist.
Svar:
Regeringen støtter Europa-Kommissionens intentioner om at fjerne unø-
dige administrative byrder i eksisterende lovgivning og undgå dem i ny
lovgivning, så længe de grundlæggende beskyttelsesniveauer for bl.a.
arbejdstagere og miljø ikke kompromitteres. Idet det er Kommissionen,
der har initiativretten i EU, er det også Kommissionen, der beslutter, om
forslag skal tilbagetrækkes eller revurderes. Der henvises i øvrigt til be-
svarelsen af EUU spørgsmål 37 alm. del.
Notatet fra BusinessEurope omhandler en række forslag på forskellige
ministeriers område. De relevante ministerier har derfor bidraget til be-
svarelsen af spørgsmålet.
Forslag om skat på finansielle transaktioner
Økonomi- og Indenrigsministeriet og Skatteministeriet har oplyst følgen-
de, som jeg kan henholde mig til:
”Regeringen støttede på ECOFIN 22. januar 2013 en vedtagelse af be-
myndigelsen af det forstærkede samarbejde om en afgift på finansielle
transaktioner (FTT). Regeringens holdning er, at Danmark ikke på nuvæ-
rende tidspunkt vil deltage i det forstærkede samarbejde. Det er uklart,
hvilken form for FTT der evt. vil kunne opnås enighed om, og regeringen
finder, at det er op til de lande, som har anmodet om det forstærkede sam-
arbejde at afklare, hvorvidt de ønsker at realisere det.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/7
Regeringen lægger vægt på, at et forstærket samarbejde ikke kompromit-
terer ikke-deltagende landes rettigheder eller det indre marked, samt
mindsker en mulig afledt uhensigtsmæssig påvirkning af finansielle mar-
keder i ikke-deltagende lande. Regeringen lægger også vægt på, at drøf-
telser af sagen sker i overensstemmelse med rammerne for det forstærke-
de samarbejde som fastlagt i EU-traktaten, herunder at sagen behandles
blandt alle lande i Rådet.”
Forslag om nedbringelse af nationale emissioner af visse luftforurenende
stoffer
Miljøministeriet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Kommissionens luftpakke, herunder forslaget til NEC-direktiv, er en del
af Kommissionens udmøntning af EU’s 7. miljøhandlingsprogram og
EU’s køreplan for et ressourceeffektivt Europa. Den nytiltrådte Kommis-
sion har angivet, at Kommissionen ikke vil trække sit forslag til NEC-
direktiv, men vil fremlægge revisioner til forslaget i forbindelse med de
igangværende forhandlinger, som kan skabe større synergi ift. klima- og
energipakken.
Regeringen kan generelt støttet formålet med Kommissionens forslag
med forbehold for, at regeringen ikke har fastlagt sin holdning til forsla-
gets enkelte dele endnu, herunder bl.a. forslagene til reduktionsprocenter
for de enkelte stoffer, som direktivforslaget omfatter.”
Forslag om ligestilling i bestyrelser
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har op-
lyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Regeringen er generelt positiv over for forslag, der kan styrke en mere
ligelig kønsfordeling i virksomheders bestyrelser. Det foreliggende direk-
tivforslag griber dog unødigt ind i virksomhedernes ledelsesret og er for
ufleksibelt for virksomhederne, og regeringen er derfor grundlæggende
enig med Business Europe og kan ikke støtte direktivforslaget. I regerin-
gens overvejelser omkring direktivforslaget er også indgået, at et flertal i
Folketinget har vurderet, at direktivforslaget ikke er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.”
Forslag om gravide arbejdstagere
Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig
til:
”Regeringen ser ikke et behov for at ændre de gældende minimumsregler,
som Danmark finder ligger på et passende niveau, både hvad angår beho-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/7
vet for at beskytte kvindelige arbejdstagere, der lige har født, og hensynet
til ikke at gøre kvindelige lønmodtagere u-attraktive for arbejdsgiverne.”
Den nytiltrådte Kommission har angivet, at Kommissionen vil tilbage-
trække forslaget og fremsætte et nyt, hvis der ikke opnås enighed inden
for de næste seks måneder.
Forslag om databeskyttelse
Justitsministeriet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Regeringen finder helt overordnet, at der er anledning til at modernisere
de gældende EU-regler om persondatabeskyttelse, som går tilbage til
1995.
Regeringen har fra fremsættelsen af forslaget til en databeskyttelsesfor-
ordning fundet, at forslaget indeholder en række elementer, hvis række-
vidde må søges nærmere afklaret under forhandlingerne.
Der kan i øvrigt om regeringens holdning til forslaget henvises til samle-
notat af 20. november 2014, som er sendt til Folketingets Europaudvalg,
vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområder, der for-
ventedes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5.
december 2014.”
Forslag om strukturelle foranstaltninger til forbedring af modstandsdyg-
tigheden i kreditinstitutter i EU
Regeringen er enig i, at forslaget som minimum bør forbedres væsentligt
eller alternativt blive trukket tilbage. Regeringen støtter tiltag, der har til
formål at modvirke systemiske risici og bidrage til den finansielle stabili-
tet, herunder tiltag, der kan understøtte en effektiv krisehåndtering af de
største kreditinstitutter.
Regeringen er dog skeptisk over for det konkrete forslag om strukturelle
foranstaltninger. Der er siden finanskrisen taget en række tiltag, der styr-
ker den finansielle stabilitet, herunder indførsel af skærpede kapital- og
likviditetskrav og etablering af et harmoniseret afviklingsregime. Dermed
er der ikke det samme behov for at kræve adskillelse af handelsaktivite-
terne fra bankens kerneaktiviteter, som Kommissionen har foreslået. For-
slaget vurderes i dets nuværende form at have en række negative konse-
kvenser, som regeringen har påpeget i forhandlingerne af forslaget i Rå-
det.
Folketingets Europaudvalg er orienteret om sagen ved grund- og nær-
hedsnotat oversendt den 15. april 2014.
Forslag om aktionærrettigheder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/7
Regeringen er enig i, at forslaget om reform af aktionærrettighedsdirekti-
vet bør forbedres væsentligt eller helt blive trukket tilbage. Regeringen
lægger afgørende vægt på, at bestemmelserne vedrørende transaktioner
med nærtstående parter udgår eller som minimum udformes således at
balancen og ansvarsfordelingen imellem aktionærer og bestyrelse ikke
forrykkes. Reglerne bør samtidig gøres mindre detaljerede, idet de pt. vur-
deres at ville medføre store administrative byrder. Kommissionen kan med
fordel trække forslaget tilbage.
Sagen er forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. november 2014 til
forhandlingsoplæg.
Forslag om begrænsning af visse luftforurenende emissioner fra mellem-
store fyringsanlæg
Miljøministeriet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Den nytiltrådte Kommission har angivet, at Kommissionen ikke vil
trække sit forslag om begrænsning af visse luftforurenende emissioner fra
mellemstore fyringsanlæg.
Regeringen støtter Kommissionens forslag. Danmark regulerer allerede
luftforureningen fra mellemstore fyringsanlæg, hvilket ikke er tilfældet på
EU-plan. Det er således positivt, at der foreslås ensartet regulering på EU-
niveau, der vil reducere de miljø- og sundhedsmæssige belastninger fra
mellemstore fyringsanlæg i EU generelt. Samtidig vil en fælles EU regu-
lering sikre ensartede konkurrencevilkår for de berørte sektorer, hvilket
relativt set vil være en fordel for danske virksomheder.
Regeringen lægger vægt på, at forslagets ambitionsniveau overordnet set
fastholdes, og direktivets specifikke grænseværdier tilnærmes de danske
grænseværdier bl.a. således, at nye grænseværdier for biomassefyrede
fjernvarmeanlæg ikke kompromitterer den danske biomasseudbygning.
På rådsmødet den 17. december 2014 vedtog Rådet en generel indstilling
til forslaget.”
Forslag om en markedsstabiliserende reserve for ETS
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har oplyst følgende, som jeg kan
henholde mig til:
”Regeringen støtter, at EU’s kvotesystem bør styrkes ved strukturelle
reformer, der kan skabe langsigtede investeringshorisonter for europæiske
virksomheder. Danmark ville foretrække permanent annullering af et stort
antal kvoter inden 2020.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/7
Som et udgangspunkt for de kommende forhandlinger hilser regeringen
således Kommissionens forslag om en markedsstabiliserende kvotereser-
ve velkommen, men i lighed med andre lande som Tyskland og UK vil
regeringen lægge vægt på, at Kommissionens forslag får størst mulig ef-
fekt på kvoteprisen – fx gennem tidligere ikrafttrædelse, overflytning af
flere kvoter og strammere regler for tilbageførelse af kvoter også for at
medvirke til, at statens provenu ved salg af kvoter ikke påvirkes negativt.
Derudover lægger regeringen vægt på, at der fremadrettet i relevante for-
handlinger arbejdes for at mindske antallet af gratiskvoter til industrien.
Det fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske Råd d. 23.-24. oktober
2014, at tildeling af gratiskvoter til kvotebelagte virksomheder vil fortsæt-
te efter 2020 for at undgå CO2-lækage. Det forventes, at CO2-
lækagereglerne skal behandles i forbindelse med den generelle revision af
kvotehandelsdirektivets tredje fase, der påbegyndes umiddelbart efter
vedtagelsen af en markedsstabiliserende kvotereserve.
Sagen er forelagt Folketingets Europaudvalg den 28. februar 2014 til for-
handlingsoplæg.”
Forslag om cirkulær økonomi, herunder særligt ændringer af en række
retsakter vedr. affald
Miljøministeriet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Kommissionens cirkulær økonomipakke er en del af Kommissionens
udmøntning af EU’s 7. miljøhandlingsprogram og EU’s køreplan for et
ressourceeffektivt Europa. Den nytiltrådte Kommission har angivet, at
Kommissionen agter at fremlægge et mere ambitiøst forslag i 2015, samt
at Kommissionen ikke har planer om at mindske de miljømæssige ambiti-
oner i et revideret forslag.
Regeringen har hilst Kommissionens forslag vedr. revision af affaldsdi-
rektiver velkomment som grundlag for drøftelse af regulering på EU-
niveau. Kommissionens affaldspolitiske ambitioner går i samme retning
som Regeringens ressourcestrategi ”Danmark uden Affald” fra oktober
2013. Regeringen stiller sig generelt positiv overfor en række forslag til
forenkling og ensartet gennemførelse af affaldslovgivningen. På alle
punkter gælder dog, at en konkret dansk stillingtagen fordrer en præcise-
ring og uddybende kortlægning af forslagenes konkrete implikationer.”
Forslag om konfliktmineraler
Udenrigsministeriet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Regeringen orienterede i april 2014 Europaudvalget om sin holdning til
Kommissionens forordningsforslag og den tilhørende fælles meddelelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/7
om en integreret tilgang til spørgsmålet om ansvarlig import af konflikt-
mineraler.
Regeringen støtter, at hensyn til stabilisering, udvikling og CSR priorite-
res, samtidig med at legitim og ansvarlig handel med mineraler fra kon-
fliktområder ikke hindres, samt at de administrative byrder for virksom-
heder begrænses.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med dis-
se hovedsynspunkter. Udtalelsen fra Business Europe lægger vægt på, at
forslaget ikke skærpes, så flere mineraler inddrages, og certificeringsord-
ningen gøres obligatorisk.”
Forslag om produktsikkerhed og markedsovervågning
Regeringen er enig i, at forslaget ikke bør pålægge erhvervslivet unød-
vendige byrder. Derfor lægger regeringen afgørende vægt på, at bestem-
melserne om obligatorisk oprindelseslandsmærkning ikke bliver indført.
Desuden arbejder regeringen for, at forslagene om markedsovervågning
og produktsikkerhed er proportionale og så vidt muligt ensrettes med øv-
rig relevant lovgivning, herunder varepakken.
Regeringen støtter, at der indføres en fælles ramme for markedsovervåg-
ning, så man undgår overlap og huller mellem forskellige produktområ-
der. Forslaget skal tage højde for de nødvendige tilpasninger således, at
ikke-harmoniserede forbrugerprodukter også vil være omfattet af forsla-
get.
Regeringen vurderer samlet set, at Kommissionens forslag kan forbedres
og at det aktuelle kompromisforslag i Rådet (bortset fra kravet om oprin-
delseslandsmærkning) vil medføre administrative lettelser for erhvervsli-
vet, samtidig med at der opretholdes et højt niveau af forbrugersikkerhed.
Sagen er forelagt Folketingets Europaudvalg den 11. oktober 2013 til for-
handlingsoplæg.
Forslag om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser
Regeringen mener, at Kommissionens forslag kan forbedres, således som
det er sket i det seneste kompromisforslag i Rådet
.
Regeringen støtter tiltag, der kan sikre firmapensionskassemedlemmernes
rettigheder og interesser og styrke det indre marked på området. Regerin-
gen lægger særlig vægt på, at der som minimum skal være samme beskyt-
telsesniveau for medlemmerne som med det eksisterende direktiv og mu-
lighed for nationalt at fastsætte yderligere krav end i direktivet. Dette for-
hold vurderes at være opfyldt med den foreliggende kompromistekst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/7
Regeringen støtter ligeledes tiltag, der har til formål at bidrage til den
finansielle stabilitet, herunder at der nationalt kan fastsættes eller opret-
holdes fx kvantitative investeringsregler for at styre pensionskassernes
risikotagning, da der ikke indføres nye og risikobaserede kapitalkrav med
direktivet. Dette synspunkt er med kompromisteksten imødekommet,
hvilket bidrager til øget beskyttelse af medlemmernes interesser og bidra-
ge til den finansielle stabilitet.
Sagen er forelagt Folketingets Europaudvalg den 5. december 2014 til
orientering.
Forslag om beskyttelse af forretningshemmeligheder
Regeringen mener, at Kommissionens forslag kan forbedres, således som
det er sket i det seneste kompromisforslag i Rådet.
Regeringen støtter indførelsen af en ensartet og bedre beskyttelse af for-
retningshemmeligheder på tværs af Europa. En ensartet minimumsbeskyt-
telse kan forbedre konkurrence- og innovationsevne i EU. Samtidig vil
forslaget gøre det lettere for virksomhederne at få overblik over, hvordan
deres forretningshemmeligheder er beskyttet og danske virksomheder, der
opererer på tværs af grænserne, vil få lettere ved at håndhæve en forret-
ningshemmelighed, der fx er blevet udnyttet ulovligt af en samarbejds-
partner i et andet EU-land.
Sagen er forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. maj 2014 til for-
handlingsoplæg.