By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
BYB Alm.del Bilag 9
Offentligt
1411630_0001.png
Fra:
Lars Vestergaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
23. oktober 2014 11:52
Til:
BYB | By- og Boligudvalget
Emne:
Til Folketingets By og Boligudvalg i anledning af forhandlinger om LBF
Til Folketingets By og Boligudvalg
De nye forhandlinger om brug og misbrug af almene beboeres tvangsbidrag til Landsbyggefonden
giver anledning til overvejelser og kommentarer:
NEJ til nedlæggelse af små almene lejligheder!
NEJ til at støtte socialpædagogisk arbejde, da det er en kommunal opgave!
JA til klima-forbedringer.
JA til større støtte til alment nybyggeri.
JA til fælles regionale ventelister.
1.
Der er større behov for små, billige lejligheder end store. Derfor er der ikke grund til at støtte
sammenlægninger. Trods utallige protesterne fra beboerne i den almene sektor, dukker den syge ide
alligevel op igen uden begrundelse.
København-Frb. har allerede mistet 24.000 små lejligheder siden 1981, og i sidste del af 90-erne
blev Københavns 19.000 husvilde-boliger solgt som andelsboliger.
2.
Det er aldeles urimeligt at de almene beboere via Landsbyggefonden skal betale for
socialpædagogiske foranstaltninger i Askerød, Vollsmose og andre steder.
Sociale og socialpædagogiske opgaver er indiskutabelt kommunernes ansvar. Kommunerne skal
pålægges at leve op til de sociale forpligtelser i bl.a. serviceloven uanset om boligerne er private
eller almene. Opgaverne skal betales af de kommunale kasser, ikke over uskyldige lejeres huslejer i
andre dele af landet!
3.
Der er fortsat stort behov for støtte til renoveringer og forbedringerne af ”klimaskærm” dvs.
kraftigere varmeisolering og udskiftning af vinduer, samt andre energi og klima-forbedringer, da
disse kan være ganske udgiftskrævende, men sædvanligvis øger beboernes komfort og giver
fremtidige besparelser.
4.
Hovedstaden har et umætteligt behov for flere almene boliger, ikke mindst små og billige til
studerende, enlige og mindrebemidlede, efter at København - Frederiksberg har mistet 24.000
boliger under 60 m2 siden 1981, foruden de 19.000 kommunale husvildeboliger.
Mangelen kan desværre tilskrives flg. 5 kommuner, hvor København kun har 20,17 % almene
boliger, Gentofte 4,17 %, Vallensbæk 7,44 %, Frederiksberg 13,46 % og Dragør 15,6 %, samt disse
kommuners demonstrative modvilje mod at bygge støttet byggeri.
Da problemet ikke er planloven, men den svigtende kommunale betalingsvilje til grundkapitalen, og
vi savner et tvangsmiddel, bør det overvejes at sænke kravet til kommunal grundkapital og
midlertidigt lade LBF betale det ekstra, under forudsætning af at disse 5 kommuner lover at bygge
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
væsentligt mere end 20 % alment byggeri årligt, helst langt mere, ind til de når 25-30 % almene
boliger i kommunerne.
5.
Uden fælles ventelister ligger by- og bolig udviklingen i kaos.
Så længe der ikke eksisterer fælles ventelister for de større byområder bliver det en trossag om, der
er behov for store eller små lejligheder. Fælles ventelister vil give syn for sagn.
I Hovedstaden med mindst 17 små kommuner og et utal af boligselskaber er problemet katastrofalt.
Aarhusbolig.dk har fra årsskiftet samtlige almene boliger i kommunen på én fælles venteliste på én
samlet internetportal, hvilket giver såvel de boligsøgende store besparelser, som byplanlæggerne et
fremragende værktøj til at afgøre hvad og hvor, der er behov for boligbyggeri.
Det ser ud til at ventelisterne i Hovedstaden giver så store millionindtægter til selskaberne, at en
sammenlægning ikke sker frivilligt.
Derfor er der behov for en aftale i Folketinget om etablering af sådanne fælles ventelister i de større
byområder, foruden Hovedstaden, formentlig Odense-Fyn, trekantområdet, og Aalborg-
Nordjylland. Desuden kunne Århus snildt udvides med Skanderborg og Randers osv.
Med venlig hilsen
Lars Vestergaard, Mimersgade, 2200 N.