By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
BYB Alm.del Bilag 5
Offentligt
PETER FROST,
VÆGTERPARKEN 374 K,
2770 Kastrup
Kastrup, den 17. oktober 2014.
Folketingets By- og Boligudvalg,
Pr. e-mail. D.d.
Der
er
g.d.
indgivet
orienterende
i
påklage
afd.
til
udvalget
omkring
ved
renoverings-/moderniseringsarbejde
Vægterparken
Boligorganisationen Tårnbyhuse. For såvidt har den finansielle del som
processen i arbejdets udførelse ikke været forelagt noget afdelingsmøde.
Jeg har naturligvis bemærket, at hver gang en socialdemokratisk ledet
regering
foretager
initiativer,
resulterer
det
i
omfattende
udbedringsarbejder i de boliger, som jeg på det givne tidspunkt har
beboet. Naturligvis godt for den del af sektoren, som har behov for et løft,
men der er jo ikke grund til at udføre det samme arbejde unødigt. Oftest
vil der være tale om energi- eller beskæftigelsesforanstaltninger som
begrundelse, uden man synes at se på, hvorvidt dette også konkret
udmøntes efter hensigten.
I forlængelse af moderniseringen af køkkener, badelement og garderober
har boligorganisationen Tårnbyhuse pludselig besluttet sig også at
udskifte vinduer og døre i hele bebyggelsen fra 1986. Dette undrer mig
overmåde, idet man for 2. år siden foretog en komplet maling heraf ved
Malerfirma Peter Lindscrone- Schmidt og udtalte, så kunne det vare
mange år. Allerede da havde jeg lidt svært ved at se behovet for maling
heraf, men Ok, det kunne jo være anderledes andre steder i bebyggelsen.
Noget andet var, jeg ikke mente, at arbejdet på disse knap 500. lejemål
havde
været
i
udbud,
licitation,
da
det
blev
udført
ved
boligorganisationens dagligt engagerede malerfirma og som forestår
løbende malerarbejde for organisation og afdeling. Om det havde været i
licitation så også betænkeligt pga. given indsider-viden, jf. førnævnte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Arbejdet har altså været forgæves og udgiften bare beklagelig især for
afdeling og beboere, idet man lynhurtigt har besluttet sig at udskifte
vinduer og døre fra 1986, der er tale om thermovinduer og den slags. Det
virker jo både tåbeligt og unødigt.
Boligorganisationen har angivelig, det fremgår ikke særlig tydeligt,
optaget realkreditlån i afdelingen på ca. 50. mil. for at modernisere en
bebyggelse
ligesom
fra
1986.
aldrig
Det
har
vil
umiddelbart
til
at
ikke
medføre
nogen
har
huslejestigning, men det vil givetvis ikke kunne garanteres fremover,
lejen
udsigt
falde,
men
omvendt
boligorganisationen sikret sig en fornyelse af afdelingen, egen investering
og indtægt. Det er arbejder, der skal gennemføres hurtigst muligt og
efterfølgende hverandre, uden jeg skal kunne udtale, hvorvidt dette har
noget med vækstinitiativerne på området fra 2011.
Der vil være den store forskel på fradrag for arbejder i private boliger, at
en hel afdeling pålægges alt andet end frit valg og uden at ønske, have
behov, for de pågældende initiativer. Givetvis trænger en del afdelinger i
sektoren til mere end et løft, men altså ikke nærværende ved sådanne
særinitiativer. Herudover medfører renoveringerne en øget ulighed i
boliger og blandt beboere, da man har anlagt den overordnede strategi, at
beboerne individuelt skal kunne tilkøbe sig bedre materialer, indretning
mv.. Dette er så sket, modsat hvad jeg tidligere har oplevet ved, at en
dækning af evt. huslejestigning ved boligydelsesreglerne er udeladt som
mulighed, givetvis da kommune og borgmester jo også i et vist omfang
skal
være
med
initiativet.
Det
er
mere
betænkeligt,
at
vedligeholdelseskonti også er udelukket at kunne inddrages i sådant
tilvalg. Der vil være præcedens for, at disse midler har kunnet bevilges til
sådan
renovering
i
et
vist
omfang,
det
vil
man
dog
fra
boligorganisationens side ikke bruge tid og penge på i den givne
situation.
Konkret forestår den socialdemokratisk ledede regering et yderligere løft
i uligheden, idet beboerne kun har et valg, hvis de kan betale og så kunne
de vel gerne bebo en ejet bolig. Aspekter som beboersammensætning er i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
denne afdeling irrelevant, da kommunen ikke ønsker at benytte sin
anvisningsret, udover i særlige tilfælde omkring især ældre. Desuden er
man jo anvist disse boliger via sine ansættelser i SAS e.lign.. Herunder
via 3F, hvor kommunalbestyrelsesmedlem og kommunens repræsentant i
beboerklagenævnet er indsat. Nu er jeg imidlertid ikke henvist til
beboerklagenævnet,
sammenhængene.
som
jeg
end
ikke
er
informeret
om
i
Endelig er henvendelsen til Folketingets By- og Boligudvalg forsat
hermed, idet disse er logisk sammenhængende. I 1990´erne gjorde jeg
indsigelse overfor Boligministeriet i sag med modsat fortegn, daværende
boligminister Ole Løvig Simonsen. I en FSB ejendom blev tilbudt, der var
dog et valg, at beboerne kunne vælge at få moderniseret køkken og bad,
et eller begge. Ejendommen var fra 1940, så et vist behov kunne der jo
være tale om. Min indsigelse da var, at alle, der modtog boligydelse
foretog et sådant tilvalg, idet de fik dækket huslejestigningen herover.
Ingen, der selv skulle betale, foretog stort set tilvalget. Dengang forekom
det mig krænkende, at en offentlig ydelse i sig selv skulle tilskynde til
tilvalget og udgiften for den enkelte lejer. Nu og i det aktuelle tilfælde er
det meget modsatte tilfældet, der er tale om en forholdvis nyopført
ejendom og de uden lønindkomst og opsparing må få en discountudgave.
JKE Design A/S, der har såvel enterprise som koordinering og kontrol af
arbejdets kvalitet, bemærker fra hovedkontoret, at det har været
boligorganisationen
tilvalgsmuligheder.
magtpåliggende,
dels
man
havde
erfaring
med
koordinering af mange faggrupper, DELS at man kunne tilbyde individuelle
Med venlig hilsen
PETER FROST.