By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
BYB Alm.del Bilag 32
Offentligt
1485306_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
22. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 108 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 10. december 2014.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10/12-14 fra Frie Uaf-
hængige Byggesagkyndige og Energikonsulenter (FUBE), om kommende
lovforslag fra ministeren om bl.a. ændring af lov om forbrugerbeskyttelse
ved erhvervelse af fast ejendom, jf. ERU alm. del – bilag 75.
Svar:
Frie Uafhængige Byggesagkyndige og Energikonsulenter (FUBE) støtter
i deres henvendelse af 10. december 2014 ophævelsen af maksimalpri-
serne for tilstandsrapporter og elinstallationsrapporter. Men det anføres
også, at der i lovforslaget om ophævelsen af maksimalpriser ikke tages
hensyn til, at en stor del af rapporterne bestilles via samarbejdsaftaler
mellem ejendomsmæglerne, forsikringsselskaberne og de bygningssag-
kyndige. FUBE mener, at en ophævelse af maksimalpriserne vil medføre
en risiko for, at priserne på rapporterne vil stige. FUBE foreslår derfor, at
muligheden for at ejendomsmægleren på sælgers vegne kan rekvirere
rapporter via et samarbejdende forsikringsselskab ophæves, og at der
samtidig indføres forbud mod mellemmænd. Endvidere anfører FUBE, at
konkurrencen på huseftersynsmarkedet i praksis er sat ud af spil, fordi de
fleste opgaver går til få, større virksomheder, der samarbejder med forsik-
ringsselskaberne.
Siden 2006 har der været et forbud i ejendomsmæglerloven mod, at ejen-
domsmægleren på sælgers vegne rekvirerer en tilstands- eller elinstallati-
onsrapport. Forbuddet blev indsat på baggrund af kritik, der i efteråret
2003 blev rettet mod huseftersynsordningen. Kritikken gik på, at ejen-
domsmægleren bestilte tilstandsrapporter hos konkrete bygningssagkyn-
dige, som udfærdigede ikke-retvisende tilstandsrapporter, de såkaldte
”lyserøde” tilstandsrapporter. Disse rapporter fremstillede ofte huset i
bedre stand, end det egentlig var, hvilket gjorde huset nemmere at sælge
for ejendomsmægleren.
Ejendomsmægleren må derfor ikke på sælgers vegne indgå aftale om
rekvirering af tilstandsrapporter. Ejendomsmægleren må desuden heller
ikke henvise sælger til konkrete bygningssagkyndige eller virksomheder.
Det følger dog af de såkaldte bestillerregler, at ejendomsmægleren efter
aftale med sælger kan rekvirere fx en tilstandsrapport hos et forsikrings-
selskab, der udbyder ejerskifteforsikringer, under forudsætning af at
ejendomsmægleren ikke har indflydelse på, hvem forsikringsselskabet
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
har valgt til at udføre opgaven.
Ophævelsen af maksimalpriser vurderes umiddelbart ikke at have indfly-
delse på bestillerreglerne. Det forhold, at en ejendomsmægler kan rekvi-
rere tilstandsrapport og elinstallationsrapport via et forsikringsselskab, er
en ordning, som skal sikre, at ejendomsmægleren ikke har indflydelse på
valg af bygningssagkyndig, elinstallatørvirksomhed eller på rapportens
kvalitet, og det ses ikke at have sammenhæng med prisen på opgaven.
Det står i øvrigt altid forbrugeren frit for selv at vælge en bygningssag-
kyndig eller installationsvirksomhed.
Jeg mener derfor ikke, at der er grundlag for at ændre på bestillerreglerne.
Forslaget om afskaffelse af maksimalprisregulering har til formål at redu-
cere den reguleringsmæssige kompleksitet for de virksomheder, som le-
verer ydelsen og give de byggesagkyndige og elinstallatørvirksomheder-
ne øget fleksibilitet i prisfastsættelsen af deres ydelser. Samtidig har mak-
simalpriser alt andet lige en normerende effekt for prisdannelsen på et
marked. Det betyder, at flere udbydere, end hvad der er tilfældet under fri
konkurrence, vil tage en pris svarende til maksimalpriserne. Det kan føre
til, at forbrugerne betaler en overpris for ydelserne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har endvidere oplyst mig følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er løbende opmærksom på, om der
er brancher, som bør underkastes et ekstra eftersyn, så hvis fjernelse af
maksimalpriser mod forventning måtte vise sig at medføre, at priserne for
henholdsvis tilstands- og elinstallationsrapporter vil stige til skade for
forbrugerne, og der i øvrigt er indikationer på overtrædelse af konkurren-
celoven, vil det naturligvis indgå i styrelsens overvejelser, om et ekstra
eftersyn af denne branche skal prioriteres.
Det er endvidere styrelsens opfattelse, at Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter fortsat som følge af Folketingets By- og Boligudvalgs be-
retning nr. 1 af 19. december 2012 løbende halvårligt vil udarbejde stati-
stik over, hvordan tilstandsrapporter rekvireres. Der vil således løbende
blive fulgt med i, om der sker en ændring/udvikling i, hvordan tilstands-
rapporter rekvireres.”
Det fremgår således, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil følge
prisudviklingen på markedet og har mulighed for at gribe ind, hvis det
skulle vise sig nødvendigt.