By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
BYB Alm.del Bilag 26
Offentligt
1431966_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Sagsbeh.:
Dok id:
8. december 2014
Almene boliger
2014 - 10334
lni
565516
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler)
§1
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som ændret senest
ved § 8 i lov nr. 722 af 25. juni 2014 foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 107 indsættes før overskriften før § 108:
Ӥ
107 a.
Almene boligorganisationer kan i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder og
tjenesteydelser anvende sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler.”
2.
I
§ 113, stk. 1,
ændres ”§§ 103, 104 og 106-110” til: ”§§ 103, 104,106, 107 og 108-110”.
3. I
§ 114, stk. 1,
ændres ”§§ 103-108” til: ”§§ 103-107 og108”.
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2015.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget udmønter den del af aftalen af 28. november 2014 mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti om anvendelsen af Landsbyggefondens midler og effektivisering af den
almene boligsektor, der vedrører praktik- og lærlingepladser. Parterne anerkender
boligorganisationernes store indsats for at skaffe uddannelses- og praktikpladser og opfordrer til, at
der indgås flere lokale partnerskabsaftaler mellem boligorganisationer og entreprenører om etablering
af yderligere uddannelses- og praktikpladser.
I forlængelse heraf er der mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten enighed om at sigte mod, at mindst 12 pct. af de beskæftigede ved nybyggeri og
renovering, som støttes af Landsbyggefonden, skal være lærlinge i praktik samt at følge udviklingen i
etableringen af praktik- og lærlingepladser som led i partnerskabsaftalerne.
Endelig er der enighed mellem de nævnte parter om at etablere en hjemmel til - som supplement til de
nævnte frivillige lokale partnerskabsaftaler - at almene boligorganisationer kan stille krav om
uddannelses- og praktikaftaler i de enkelte udbud.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende:
- Hjemmel for de almene boligorganisationer m.fl. til at anvende sociale klausuler om uddannelses- og
praktikaftaler i forbindelse med udbud.
2.1. Gældende regler
De gældende regler for almene boligorganisationer indeholder en nærmere afgrænsning af
boligorganisationernes hovedformål (kerneaktiviteter) og af de aktiviteter (sideaktiviteter), som
boligorganisationerne må udføre udover deres kerneområde. Reglerne finder tilsvarende anvendelse
for selvejende almene ungdomsboliginstitutioner og selvejende almene ældreboliginstitutioner.
Efter disse regler kan almene boligorganisationer og de nævnte selvejende institutioner opføre og
administrere støttet boligbyggeri samt herudover udføre aktiviteter, der har en naturlig tilknytning til
boligerne og administrationen af disse. Reglerne åbner bl.a. mulighed for, at boligorganisationerne
kan iværksætte socialt forebyggende indsatser over for udsatte unge, herunder indsatser der rummer
et uddannelsesperspektiv. Reglerne forudsætter dog, at de nævnte aktiviteter tager afsæt i det enkelte
boligområde.
Almene boligorganisationer og de nævnte selvejende institutioner er i forbindelse med indhentning af
tilbud på bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser omfattet af gældende udbudsregler, herunder
EU´s udbudsregler. Boligorganisationerne kan i den forbindelse som ordregiver stille relevante og
saglige krav til kontraktens indhold.
Det følger bl.a. af EU´s udbudsregler, at ordregiveren ikke kan stille krav om, at den
entreprenør/leverandør, der vinder den udbudte opgave, skal beskæftige danske elever eller
2
af
7
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
praktikanter., herunder personer fra et nærmere angivet boligområde. De nævnte regler er
ufravigelige.
De almene boligorganisationer og de nævnte selvejende institutioner har derfor - på grund af de
nævnte regler om boligorganisationernes formål m.v., som forudsætter, at aktiviteterne tager afsæt i
det enkelte, lokale boligområde - ikke mulighed for at stille krav om sociale klausuler om uddannelses-
og praktikaftaler i de enkelte udbud, der samtidig opfylder EU´s udbudsregler.
2.2. Den foreslåede ordning
Boligselskabernes Landsforening og Dansk Byggeri har i efteråret 2011 indgået en partnerskabsaftale
om praktikpladser m.v. I aftalen lægges op til indgåelse af frivillige aftaler lokalt mellem de almene
boligorganisationer og byggevirksomhederne om bl.a. praktikpladser i forbindelse med byggeprojekter.
I forlængelse heraf er iværksat en omfattende oplysningsindsats med henblik på, at de nævnte lokale
partnerskabsaftaler realiseres. På nuværende tidspunkt er der indgået en række af sådanne aftaler
mellem almene boligorganisationer, byggevirksomheder og andre relevante parter (erhvervsskoler,
kommunale jobcentre m.fl.). Aftalerne har en generel karakter og indgås uafhængigt af de enkelte
udbud om bygge- og anlægsarbejder m.v.
Som supplement til disse partnerskaber foreslås der tilvejebragt en hjemmel til, at de almene
boligorganisationer m.fl. kan anvende sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse
med konkrete udbud af bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser. Anvendelse af de nævnte
klausuler bliver dermed en del af de almene boligorganisationers lovlige virksomhedsområde.
Klausulerne fastlægger, at entreprenøren/leverandøren skal benytte elever i opgaveløsningen. De
nævnte klausuler kan f.eks. være aktuelle i de tilfælde, hvor der ikke er indgået - eller hvor der ikke har
kunnet opnås enighed om at indgå - en frivillig partnerskabsaftale med henblik på at skaffe
praktikpladser inden for det eller de områder, som er relevante for den konkrete kontrakt.
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget giver almene boligorganisationer m.fl. mulighed for at anvende klausuler om uddannelses
og praktikaftaler i forbindelse med udbud i tilknytning til bl.a. nybyggeri og renoveringsprojekter med
støtte fra Landsbyggefonden. Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
4. Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der vil dog for
en virksomhed, der indgår en kontrakt med en almen boligorganisation kunne være stillet vilkår om, at
virksomheden indgår uddannelses- og praktikaftaler.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
3
af
7
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431966_0004.png
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder i § 1, nr. 1 og 2, bestemmelser om overdragelse af udførelsen af
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse til virksomheder, jf. Kommissionens afgørelse af 20.
december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om den Europæiske
Unions funktionsmåde på statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse
virksomheder, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse
2012/21/EU (EUT L 7 af 11.1.2012, s. 3).
Det er vurderet, at nævnte bestemmelser i lovforslaget er i overensstemmelse med Kommissionens
afgørelse.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter herudover.
9. Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. december 2014 til den 5. januar 2015 været sendt til
høring hos følgende organisationer m.v.: Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademisk
Arkitektforening, Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Boligselskabernes
Landsforening, BOSAM, Byfornyelsesrådet, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Byggeriets Evaluerings Center, Bygherreforeningen i Danmark,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Advokater, Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Ældreråd, Danske Udlejere, Det centrale Handicapråd,
Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen til boliger for ældre og enlige, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Kommunekredit, KL, Kollegiekontorerne i Danmark, Kommunernes Revision – BDO,
Landsbyggefonden, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, O.K.-fonden, Praktiserende Arkitekters Råd, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Etniske Minoriteter og Statens
Byggeforskningsinstitut.
10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Økonomiske
Ingen
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Ingen
4
af
7
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431966_0005.png
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der omfattet af
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om
kompensation til virksomheder, der har fået
overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse. Det er vurderet, at de nævnte
bestemmelser i lovforslaget er i overensstemmelse
med Kommissionens afgørelse.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
herudover.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at de almene boligorganisationer får hjemmel til i konkrete
udbud af bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser at stille krav om sociale klausuler om
uddannelses- og praktikaftaler.
De nævnte klausuler er et kontraktvilkår, som den almene boligorganisation indarbejder i
udbudsmaterialet og som indebærer, at entreprenøren/leverandøren skal benytte elever i
opgaveløsningen. Ved elever forstås en arbejdstager, som entreprenøren/leverandøren eller dennes
underentreprenører/leverandører indgår/har indgået en uddannelsesaftale om et uddannelsesforløb
med.
5
af
7
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er ikke en betingelse, at det pågældende udbud sker i forbindelse med et projekt, som den
almene boligorganisation gennemfører med støtte fra kommunalbestyrelsen eller Landsbyggefonden.
De pågældende klausuler kan også anvendes i forbindelse med ustøttede projekter og i forbindelse
med tjenesteydelser. Der er heller ikke fastsat særlige tærskelværdier - i form af en kontraktsum - for,
hvornår en almen boligorganisation kan anvende de nævnte klausuler.
Det bemærkes, at den ovenfor nævnte hjemmel for de almene boligorganisationer vil finde tilsvarende
anvendelse for selvejende almene ældre- og ungdomsboliginstitutioner samt for selvejende
ungdomsboliginstitutioner, jf. henholdsvis § 114, stk. 2 og 3, og § 117, stk. 2, i loven.
Den almene boligorganisation og de nævnte selvejende institutioner skal som ordregiver sikre, at EU´s
udbudsregler overholdes. Ordregiveren skal bl.a. overveje, om en social klausul i et udbud er
proportionalt i forhold til opgaven, som udbydes, og om klausulen kan medføre en overtrædelse af
ikke-diskrimination- og ligebehandlingsprincipperne. Lovligheden af sociale klausuler i et offentligt
udbud - herunder et udbud foretaget af en almen boligorganisation - beror altid på en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde. Dog vil ordregiveren som nævnt i de almindelige bemærkninger ikke
kunne stille krav om anvendelse af danske elever, herunder elever med bopæl i boligområdet.
Kommunalbestyrelsen vil endvidere i forbindelse med tilsagn om støtte til nybyggeri m.v. kunne stille
som tilsagnsvilkår, at boligorganisationen eller en af de nævnte selvejende institutioner skal overveje
at anvende en social klausul om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med boligorganisationens
eller institutionens udbud af arbejder og leverancer i tilknytning til den konkrete sag.
Der henvises nærmere til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vejledning af 30. august 2013 om
uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud. Af vejledningen fremgår bl.a., hvordan en
social klausul om uddannelses- og praktikaftaler kan formuleres. Desuden gennemgår vejledningen de
retlige rammer for brugen af klausuler i kontrakter, der er omfattet af EU´s udbudsregler.
Til nr. 2.
Det foreslås, at ministeren for by, bolig, og landdistrikter ikke bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om boligorganisationernes adgang til at anvende sociale klausuler om uddannelses- og
praktikaftaler. Det er således op til den enkelte boligorganisation og kommune at afgøre i hvilke sager,
de nævnte klausuler skal anvendes. Der henvises nærmere herom til bemærkningerne til nr. 1.
Til nr. 3.
De gældende regler om boligselskabernes formål m.v. finder ikke tilsvarende anvendelse på almene
ældreboliger, som ejes af en kommune eller en region, jf. § 31, stk. 1, i almenboligloven.
Almenboligloven udgør derfor ikke en barriere for, at kommunerne eller regionerne kan anvende
sociale klausuler ved udbud af bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser i forbindelse med de
nævnte kommunalt eller regionalt ejede ældreboliger.
Som konsekvens heraf er det i § 1, nr. 3, foreslået, at den foreslåede adgang for almene
boligorganisationer m.fl. til at anvende sociale klausuler ikke skal finde tilsvarende anvendelse for de
nævnte kommunalt eller regionalt ejede ældreboliger.
6
af
7
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal i øvrigt tilføjes, at kommunerne og regionerne siden 1. januar 2014 har været forpligtet til at
overveje anvendelse af sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler ved udbud af bygge- og
anlægsarbejder og tjenesteydelser efter et ”følg eller forklar princip”. Forpligtelsen følger af aftalerne
om kommunernes og regionernes økonomi for 2014.
Til § 2
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. marts 2015.
7
af
7
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk